epervierdaagse met 4- bijna 5-jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

epervierdaagse met 4- bijna 5-jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 09:20

Als langeafstandsexperts wil ik jullie graag een vraag stellen.

Ik heb me opgegeven voor de epervierdaagse en ben ingeloot. Mijn paard wordt op 13 juni 5 en de epervierdaagse is vier dagen, van 7 t/m 11 juni en is ongeveer 20 km per dag. Ik moet er alleen nog wel naartoe rijden dus er komen nog een paar km bij (4 km in totaal, dus heen en terug). Nu ineens begin ik ontzettend te twijfelen of het niet te veel is voor mijn jonge paard. Ik mag trouwens ook 1 dag meedoen in plaats van 4 dus ik hoef er niet perse 4 te rijden. Hij is een koudbloed (ik weet niet of dit iets uitmaakt).

Wat vinden jullie? En wat zouden jullie doen?

EliseLukas

Re: epervierdaagse met 4- bijna 5-jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 22:35

Heeft niemand een mening? :(

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 01:00

Als zijn conditie goed is en je hebt al veel buitenritten gereden zou ik het wel doen. De eerste dag van de vierdaagse heel rustig opbouwen. De eerste keer dat ik mee deed aan de vierdaagse was mijn fries ook 5 jaar en kon gerust alle vier de dagen rijden zonder problemen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:12

Ik zou het persoonlijk te lang en te veel vinden, het is ook mentaal best zwaar voor een jong paard, veel nieuwe indrukken. Vaak ligt het tempo niet zo hoog en daardoor zit je toch heel wat uurtjes in het zadel, en dan nog vier dagen achter elkaar. Misschien kan je twee dagen meerijden met een rustdagje tussendoor?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:52

Ik had idd de ambitie al niet meer om 4 dagen te rijden. We gaan gewoon voor de ervaring en laten het lintje nog even schieten. Ik wilde gewoon de eerste dag beginnen en kijken hoe het gaat en misschien laat ik het gewoon bij 1 dag. Ik denk dat hij dat toch wel aan moet kunnen. Ik ga natuurlijk wel trainen van tevoren maar dat was ook een beetje mijn vraag, of de rit + voorafgaande training niet een beetje teveel is. Als hij het makkelijk uithoudt dan las ik idd een rustdag in waarin we een kort ritje maken en de dag daarna rijden we dan gewoon weer mee en de intocht op de laatste dag doen we dan ook (alhoewel in eigenlijk vind dat ik niet intochtwaardig ben als ik maar 1 of 2 dagen gereden heb maarhet is wel een goede oefening).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:59

ik heb de 4 daagse nu 2 keer gereden en vind het niet heeel zwaar. je kan zelf je tempo bepalen, en je mag ook een dagje overslaan als je denkt dat het te veel wordt voor je paard. Ik heb mijn paard niet speciaal getraind voor de 4daagse, gewoon gemiddeld zo'n 4 keer per week gereden in de bak van te voren en af en toe wat buitenritjes. Mijn paard is natuurlijk wel wat ouder (17 en 18 toen we meededen). Maar ze heeft het prima uitgelopen. Wel wat teruggevallen op het eind, maar dat is logisch. Intocht heb ik niet aan meegedaan.
Ik vond het superleuk om aan mee te doen!

veel plezier alvast!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:05

Ik rijd met iemand mee die vorig jaar voor het eerst de Eper heeft gereden. Haar paard is dan wel niet zo jong al het jouwe maar hij was een hele tijd geblesseerd geweest dus zij kon niet zo goed trainen vantevoren. Zij heeft ook de eerste dag gereden, de derde (niet helemaal uit) en dat was het. Ik denk dat als je luistert en kijkt naar je paard dat het best wel kan om dan twee of drie dagen te rijden. Misschien dat hij het ook gewoon hartstikke leuk vind. Rustig aandoen en vooral ook gewoon je eigen ding doen. Je twijfelt merk ik, maar je wilt ook gewoon meedoen (anders stel je de vraag ook niet nog een keer ergens anders :+ ). Dan ben ik van mening dat je gewoon mee moet doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:07

ik heb vorige zomer 85 km gereden in twee dagen tijd, op mijn 14 jarige trekpaardmerrie die matig in het werk staat (2-4 maal per week gereden, ofwel buitenritjes van uur, ofwel buitenrit van uur + halfuurtje dressuurtraining)
paardlief heeft er haar hoef niet voor omgedraaid, en was nadien in betere conditie dan de gewone paarden.
ik denk dat 20 km per dag perfect moet te doen zijn, veel stappen afgewisseld met stukjes galop als hij het aanbied, zorg dat je meerijdt met een maatje (dan zitten ze er toch minder gauw door )
als het nodig is kan je nog altijd een dagje schrikkelen, maar volgens mij moet het zeker geen probleem zijn hoor
20 km stappen is niks voor een paard.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:09

Duhelo schreef:
ik denk dat 20 km per dag perfect moet te doen zijn, veel stappen afgewisseld met stukjes galop als hij het aanbied

lijkt me niet echt een goed plan om van stap gelijk naar galop te gaan...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:07

waarom zou dat geen goed plan zijn?
draven op verharde weg is veel belastender dan galopperen op onverharde weg.
mijn ervaring zegt dat de paarden minder goed langere stukken draf aankunnen, dan vooral stap met kortere stukken galop
op de tweedaagse stapten we vooral, en zat er een tiental km galop tussen, uiteraard verdeeld in stukjes
natuurlijk zat er wel enkele meters draf tussen, maar niet om te zeggen km's, en kwa warmte van de spieren lijkt me dat ook niet echt uit te maken?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:40

mijn ervaring is juist totaal anders, vooral voor koudbloeden is draven veel makkelijker als galoperen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:59

haha, dan heb ik weer een uitzondering onder mijn kont :D
de mijne heeft een goede stap en een goede galop, maar haar draf is iets matiger (meer moeite met constant en in evenwicht te blijven)
onze beste combi voor lange ritten is vooral stappen, en stukken galop ertussen, in draf maakt ze zich ook een stuk nerveuzer waardoor ze vlugger moe is.

nu, verschil van mij is wel dat ik enkel buitenritten doe, waar ik zo lang tijd heb als we willen
op de tocht zijn we iedere keer rond 8 uur smorgens vertrokken, en rond 18-19 uur savonds aangekomen, dus er zit geen tijdsdruk achter, en minstens een pauze van 2 uur, en enkele kortere pauzes.
ik kan me wel voorstellen dat het bij endurances anders ligt :D

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:32

Ja, ik moet eerlijk zeggen dat draven voor Lukas ook veel makkelijker is. Toch bedankt voor je tip hoor. Misschien komt het ook door zijn leeftijd dat galop nog nietzo goed gaat hoor maar dat kost hem duidelijk wel meer moeite met mij erop. Als hij los in de bak loopt is rondjes galopperen zijn favoriete bezigheid (zie link in mijn profiel naar YouTube ;) ), maar met mij erop gaat het nog niet zo goed. Wel een mooie kans om het te oefenen, hier kan het alleen in de bak nl.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:37

EliseLukas schreef:
Ja, ik moet eerlijk zeggen dat draven voor Lukas ook veel makkelijker is. Toch bedankt voor je tip hoor. Misschien komt het ook door zijn leeftijd dat galop nog nietzo goed gaat hoor maar dat kost hem duidelijk wel meer moeite met mij erop. Als hij los in de bak loopt is rondjes galopperen zijn favoriete bezigheid (zie link in mijn profiel naar YouTube ;) ), maar met mij erop gaat het nog niet zo goed. Wel een mooie kans om het te oefenen, hier kan het alleen in de bak nl.

buiten hebben ze er meestal een stuk minder moeite mee hoor :D
ik zou zeggen: begin mee te rijden, kijk naar je paard, luister naar je paard, maar behandel hem niet als een watje, ze zijn niet van suiker
en vooral: heb veel plezier!
of je nu een dag mee rijdt of vier

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:30

Ik zou met een 4-, bijna 5-jarig paard geen vierdaagse rijden. Qua conditie zal hij het best aankunnen, maar het is wel een slijtageslag. Voor zo'n jong paard zou ik dat te zwaar vinden, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Paarden zijn inderdaad niet van suiker, maar hun beenwerk is dat wel. Niet ieder paard loopt meteen kreupel, maar dat wil niet zeggen dat er onderhuids geen schade ontstaat.

Duhelo schreef:

... is een heel groot verschil. ;)
Je moet je voorstellen dat bij elke belasting lichte schade ontstaat in het lichaam, aan de spieren, gewrichten en pezen. Na afloop van de inspanning gaat het lichaam deze schade herstellen en het zelfs nog wat sterker maken, overcompensatie heet dat, dat is ook het effect van training. Maar geef je het lichaam tussentijds niet de tijd om dit herstel te voltooien, dan komt daar weer nieuwe schade bovenop. 4 dagen achter elkaar een flinke afstand rijden betekent 4 dagen microschade opbouwen. Microschade in de pezen heeft een dag of 3 nodig om te herstellen.
Naast dit alles kan je paard na de eerste dag bijv. spierpijn hebben, en daardoor de daaropvolgende dagen anders gaan bewegen, wat ook weer spierpijn of overbelasting kan geven. Ook iets om rekening mee te houden en naartoe te trainen.

Natuurlijk kan je meerdere dagen achter elkaar belasten, maar hou daar dan rekening mee in de voorbereiding en vooral in het herstel achteraf. Voor endurancewedstrijden en trainingen wordt de vuistregel gehanteerd dat je voor elke 10 km 1 dag rust geeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:57

Nina_rex schreef:
Ik zou met een 4-, bijna 5-jarig paard geen vierdaagse rijden. Qua conditie zal hij het best aankunnen, maar het is wel een slijtageslag. Voor zo'n jong paard zou ik dat te zwaar vinden, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Paarden zijn inderdaad niet van suiker, maar hun beenwerk is dat wel. Niet ieder paard loopt meteen kreupel, maar dat wil niet zeggen dat er onderhuids geen schade ontstaat.

Duhelo schreef:

... is een heel groot verschil. ;)
Je moet je voorstellen dat bij elke belasting lichte schade ontstaat in het lichaam, aan de spieren, gewrichten en pezen. Na afloop van de inspanning gaat het lichaam deze schade herstellen en het zelfs nog wat sterker maken, overcompensatie heet dat, dat is ook het effect van training. Maar geef je het lichaam tussentijds niet de tijd om dit herstel te voltooien, dan komt daar weer nieuwe schade bovenop. 4 dagen achter elkaar een flinke afstand rijden betekent 4 dagen microschade opbouwen. Microschade in de pezen heeft een dag of 3 nodig om te herstellen.
Naast dit alles kan je paard na de eerste dag bijv. spierpijn hebben, en daardoor de daaropvolgende dagen anders gaan bewegen, wat ook weer spierpijn of overbelasting kan geven. Ook iets om rekening mee te houden en naartoe te trainen.

Natuurlijk kan je meerdere dagen achter elkaar belasten, maar hou daar dan rekening mee in de voorbereiding en vooral in het herstel achteraf. Voor endurancewedstrijden en trainingen wordt de vuistregel gehanteerd dat je voor elke 10 km 1 dag rust geeft.

uiteraard maakt dat groot verschil, ik ben ervan overtuigd dat je gelijk hebt (ben niet zo thuis in het endurancewereldje :D)
mijn "of je nu een dag meerijdt of 4" moest eigenlijk vlak achter de vorige zin staan
zo dus:
en vooral: heb veel plezier!of je nu een dag mee rijdt of vier!
Maargoed
heeft het tempo ook invloed op die "training?" en het herstel?
ik bedoel, maakt het bv verschil of je 30 km in 4 uur rijdt op pittig tempo, of dat je 30 km rijdt over 8 uur?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:15

Tuurlijk heeft tempo te maken met schade, want hoe harder je gaat, hoe meer belasting voor de benen, hoe meer schade en dus hoe langer herstel. Maar schade heb je altijd, wan elke stap geeft belasting. Daarom wordt je paard ook beter (als je goed traint ;) )

Ik vind een 4 daagse voor een jong dier erg zwaar, vooral omdat hij er nog niet voor getraind is.
Het been werk moet nog harden en ook het koppie is er nog niet aan toe waarschijnlijk.
Kijk goed naar je paard en pak evt eerst en laatste dag, dan heeft hij 2 hersteldagen ertussen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:18

Vorig jaar had ik in de planning om toen met mijn paard te gaan starten, hij was toen precies even oud als die van jou! 2 dagen daarvoor werd hij kreupel en moest ik hem thuis laten. Ik heb toen zijn broertje meegenomen die 3 weken ouder is, maar amper getrained had daarvoor. Ik vond het goed te doen, en mijn paard ook, je kan je eigen tempo bepalen en mijn vervanger heeft het op z'n sokken doorlopen zonder dus te trainen omdat ik op de planning had om gewoon met Spot te gaan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:52

Of een paard het makkelijk lijkt te lopen of niet zegt niet zoveel over wat er vanbinnen gebeurt. Het ene paard is harder voor zichzelf dan het andere, dus laat minder snel merken als iets teveel is (en als je het wel merkt is het te laat). En het ene paard heeft van nature meer vermogen dan het andere, terwijl het beenwerk niet sterker is en even lang nodig heeft om uit te harden.

@ Duhelo: het tempo heeft inderdaad invloed op de mate van (over)belasting. :j Hoe sneller het paard gaat, hoe sterker de krachten op het beenwerk bij het neerkomen, en hoe meer inspanning de spieren moeten leveren (wel voor kortere tijd! ;) ). Om het paard sterk te maken zijn veel kilometers op rustig tempo nodig, pas als dat in orde is ga je het tempo langzaam opbouwen. Een vierdaagse is op zich wel prima om kilometers te maken op rustig tempo; 20 km in 3-4 uur is perfect basiswerk. Maar met een 4-5 jarige zou ik dat zelf geen 4 dagen achter elkaar doen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:54

De 4 daagse is goed te doen voor de paarden, zolang je relaxt rijdt en naar je paard luistert. Rij hem niet tot het uiterste, maar geniet van de omgeving :D Maak gebruik van de pleisterplaats om ff lekker op adem te komen en zelf wat te eten en je paard wat te laten eten.
Dan kun je zo de 4 dagen mee doen hoor :j Het enige wat oh zo belangrijk is, ken je paard en luister naar je paard.....

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:10

Ik denk dat het ook belangrijk is om te zeggen dat het paard nog niet uitgegroeit is...