[WN] Alex voor het eerst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

Alex voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:39

Ik heb mijn profielwerkstuk gemaakt over hoe train je een jong paard en heb mijn jonge paard als voorbeeld gebruikt:)
(Natuurlijk is dit een van de methodes..)
Met als resultaat: Voor het eerst op Alex! hij is nog wat aan de jonge kant en ga pas echt beginnen met rijden van de zomer, maar hier alvast een voorproefje.
Alex wordt over 3 weken 3 jaar en is een rasechte 'alpenquater'.
Ik heb inmiddels een goede westerninstructrice gevonden die mij gaat begeleiden.
Ik weet nog niet precies welke richting ik op wil, ligt ook een beetje aan Alex. Op dit moment gaat mijn voorkeur naar recreatief reining, met misschien af en toe een WRAN wedstrijdje.. in iedergeval eerst lekker opbouwen en basis, en natuurlijk lekker het bos in!
kijk en geniet:
http://www.youtube.com/watch?v=uKC8lCVX ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=NtWsQKTd ... re=related

Reactie zou leuk zijn, en commetaar altijd welkom!!:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:10

Leuke filmpjes! Ziet er uit als een fijn en ontspannen paardje.
Ik heb wel een paar vraagjes, ik ben een echt join up leek maar heb altijd begrepen dat dit een erg agressieve methode is om een paard met serieuze dominantie problemen mentaal op zijn sodemieter te geven waarna hij min of meer geen keuze meer heeft dan zich over te geven. Die problemen lijken bij dit paard er niet te zijn, waarom dan toch een join-up uitvoeren?
Mijn tweede vraagje, je zegt nadat je herenigd bent dat hij je volgt en dat dat aangeeft dat jij dus de leider bent. Je hebt daar snoepjes in je hand, volg hij nu jou de leider of volgt hij de snoepjes? Dat laatste lijkt me niet echt getuigen van respect hebben voor een leider.
Ik ben heel benieuwd, als joinup leek wil ik hier graag meer over leren!

Verder vind ik de neusriem van de sidepull erg laag zitten.

Zoals gezegd, verder leuk dier! En ziet er verder uit als een ontspannen manier om je dier te beleren!

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:39

Ziet er leuk uit leuke haf ook!
Al vind ik je wel wat onrustig voor de eerste keer op zijn rug ?
getrek aan de teugel zou toch als hij jou echt voor het eerst draagt wat rustiger te werk gaan..
Verder ziet het er goed uit!

En inderdaad vind de neusriem van de sidepull ook erg laag zitten ;)
net ff 1 a 2 gaatjes korter zou hij beter zitten!
(volgens mij de barefoot amber of heb ik het mis? :P)

edit, zag net dat je in Arnhem woont wat leuk!
Wij in Rheden, zag op je profiel al foto`s van op Mansour,waar sta je precies met je alpenquarter ? :P

DearLove

Re: Alex voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:43

Bij de join-up sluit je alex op waardoor de volledige lichaamstaal niet goed is daarom went hij steeds op een andere hand.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:54

Hoi!
Allereerst dankjewel voor je reactie! Alex kan soms erg dominant of vervelend zijn, maar meestal zijn we dikke maatjes en is het een heerlijk dier!
Ik heb ook wel eens gehoord dat het een aggresieve manier zou zijn.. Maar ik heb er alleen positieve ervaringen mee! Wel is het zo dat ik de join up niet heel vaak gebruik, en vooral als ik even in een 'dipje' met Alex zit, als hij bijvoorbeeld met wat halster training over mij heen probeert te lopen en hij heel druk is, doe ik even een join up met hem en ga weer verder met halster training. Misschien ligt het er ook aan hoe je het paard benadert bij de join up, soms zie ik filmpjes en dan denk ik..bah wat naar! ik probeer zelf zo rustig mogelijk hem te benaderen (hoop dat dat een beetje lukt:P), het is niet de bedoeling dat ik hem bang wil maken.
Bij het volgen bij de clickertriaing heb ik inderdaad snoepjes, het commando 'follow' en een clickje moet dit uiteindelijk vervangen maar zo ver ben ik nog niet. het klopt dat hij bij clickertraining meer het snoepje volgt :+)
Bij de join up gebruik ik echter geen snoepjes, ik kan natuurlijk niet zijn gedachte lezen maar denk dat hij naar me toe komt en me volgt alsof ik de leider ben..of hij wil aandacht, dat weet ik niet:P

Haha, die sidepull ja.. lang verhaal:P de kinriem die er op het filmpje aanzit ik eigenlijk niet de oorspronkelijke, die is ergens tussen het filmpje kapot gegaan.. eigen domme fout. we moesten wel door met het filmen dus hebben we even een spoed reparatie uitgevoerd, inmiddels zit er weer een passend riempje aan. maar klopt dus dat hij wat laag zit!;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:58

ho haha, weer 2 reacties erbij:)
@ kelz: jah klopt nu ik het terugkijk denk ik..oei:P dat ziet er niet heel fijn uit! opzich is het een hele zachte sidepull, maar toch!! ik ga er zeker op letten!
die sidepull is idd de amber van barefoot:) Leuk! Rheden is niet heel ver nee! ik sta tegenover mansour, (paardje staat bij huis:)) echt heel prettig!

@KLfan: Danjewel voor je commetaar! maar ik begrijp je niet helemaal.. bedoel je dat ik hem aan de voorkand blokkeer?

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:03

Oke dan!
Heb zelf dezelfde sidepull alleen heb er momenteel een snaffle aanhangen :P
Mischien leuk om eens te meeten,wonen dicht bij elkaar beide een haflinger in de western nog meer ? haha

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:17

Horse_Driver schreef:
ho haha, weer 2 reacties erbij:)
@ kelz: jah klopt nu ik het terugkijk denk ik..oei:P dat ziet er niet heel fijn uit! opzich is het een hele zachte sidepull, maar toch!! ik ga er zeker op letten!
die sidepull is idd de amber van barefoot:) Leuk! Rheden is niet heel ver nee! ik sta tegenover mansour, (paardje staat bij huis:)) echt heel prettig!

@KLfan: Danjewel voor je commetaar! maar ik begrijp je niet helemaal.. bedoel je dat ik hem aan de voorkand blokkeer?

Als je het paard wil laten lopen geef je hem de ruimte vooraan en ga wanneer hij net langs je is gegaan naar die plek toe.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:11

Ik vind je lIchaamstaal bij de join up ook niet goed en onduidelihk voor het paard. Net als wat hiervoor ook al is gezegd; je lijkt hem op te sluiten, gebruik altijd de hand/ arm die het meest bij de achterhand komt en houd de arm bij de voorhand stil naast je lichaam, mocht je van hand willen veranderen gebruik dan wel de hand die op de voorhand wijst en laat de andere weer zakken.

Verder lijkt de follow up naar mijn idee niet helemaal goedgelukt. Het ziet eruit alsof je hem moet lokken om naar je toe te komen.

Verder wel een leuke pony, succes met inrijden straks!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:15

Sorry,dat genieten is niet gelukt :o maar neem aan dat jullie samen nog heel veel moeten leren.

Bij het grondwerk is jouw positie onduidelijk,en erg onrustig.Jij staat als duidelijke leider gewoon in het midden,altijd op de achterhand (dit is nl de drijvende karacht,gaat je dier zich bewegen.Wil je stoppen,loop je rustig naar de voorhand en je dier stopt,jij beweegt je iets naar de achterhand en hij zal zich rustig van je wegdraaien.

Ook bij het longeren is jouw positie niet optimaal,ook hier op die achterhand gaan staan en nooit geen los-vaste longeerlijn.

Tja en dan het rijden,het inrijden van een jonge pony is heel simpel,zorg ervoor dat ie gewoon geen last heeft van de ruiter.Dus lekker meegaan in de beweging en vooral van de voorkant afblijven.Het slaan van het hoofd zegt eigenlijk al genoeg op het filmpje.Weet ook niet of de ruiter beseft hoe gevoelig het neusbeen is van een paard en snap ook niet waarom er steeds op ingewerkt wordt.Het resultaat is wel duidelijk,een pony dat niet lekker voorwaarts gaat,de rem zit erop.

Daarom als tip,laat je begeleiden door iemand met kennis van zaken.Zorg vooral dat je dier het plezier in het werken behoudt,gewoon lekker laten lopen zonder al te veel gedoetjes aan het hoofd.

Jullie zijn een leuke combinatie,maar er moet nog heel veel geleerd worden :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:38

Ik vind de opzet van het filmpje heel leuk , leuk idee om het zo te laten zien :j

Wel vind ik 1 en ander wat onduidelijk , dat zou echt wat beter mogen ;)

In het begin als Alex moet blijven staan , lijkt hij zelf te besluiten dat hij toch wel naar je toe mag komen :P
Wat je ziet ontkracht de tekst eigenlijk :)

Als je hem los hebt lopen dan laat je hem zelf steeds omkeren , je blokkeert hem aan de voorkant waardoor hij steeds van hand veranderd , dat is duidelijk te zien en ik vroeg me ernstig af waarom je dat deed...totdat de tekst in beeld kwam dat Alex nog erg onrustig is :?

Dat beeld klopt dus ook niet met de tekst , Alex krijgt de schuld maar je doet het echt duidelijk helemaal zelf , hij doet alleen maar wat jij vraagt :P

Of de tekst dan fout bij het filmpje is gekozen , of dat je het echt niet door hebt zelf ? :)

Het laatste stukje , dat je erop gaat voor de 1e keer , dat ziet er heel leuk in het begin +:)+
Beestje blijft doodbraaf staan , echt heel lief. Dan ga je het zadel recht proberen te trappen , en denk ik : Sow die is braaf :oo , als dat echt de eerste keer is dat je erop gaat heeft hij alle recht om zich rot te schrikken van zulke felle bewegingen , braaf paard !!!

Het stukje daarna komt erg vervelend over , met veel getrek en aangespoor , het is totaal onduidelijk wat je nu eigenlijk wilt (trekken en sporen...is dan zeker achteruit , zie je hem braaf denken en doen :+: ) en het beestje snapt er duidelijk ook geen snars van :P

Dat zijn dus dingen die voor verbetering vatbaar zijn. Zowel in jouw houding en signalen naar hem toe , als voor de kijker naar het filmpje , want nu laat je niet zien wat je eigenlijk wilt laten zien en komt het wat prutserig over , terwijl je het op zich heel erg leuk bedoelt en het volgens mij ook wel veel beter moet kunnen. Je instelling is goed qua rust enzo , alleen de uitwerking deugt nog niet helemaal :)

Ook zit er een enorme typfout in het afsluitende zinnetje , je bent een letter vergeten , hihi.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:31

Allereerst; leuke combi!

Wel vind ik persoonlijk de folow-up in je grondwerk filmpje niet echt een folow-up zoals hij in mijn ogen bedoeld is. Het lijkt alsof je hem naar je toe probeert te lokken; je draait je lichaam naar hem toe en maakt lokkende bewegingen met je hand.

Wanneer ik een folow-up wil van mijn pony benader ik haar schuinachter heel langzaam, kijkend naar haar achterwerk. Zodra ze kijkt (het is immers de bedoeling dat haar achterhand wijkt voor mijn [oog]druk zodat het hoofd richting mij beweegt) draai ik abrupt om en loop ik weg, zonder om te kijken. Dán volgt mijn pony me omdat ik de leider ben.

Wanneer ik met mijn lichaam naar haar toe gedraaid zou blijven, heeft zij zoiets van 'pak jij mij of pak ik jou? wieeehoe' & wanneer ik met mijn handen lokkende bewegingen zou maken zou ze komen omdat ze denkt dat er iets te halen valt. :)

Een groot aandachtspunt bij het longeren is dat je zelf veel te veel loopt (die neiging moet ik bij mezelf ook altijd onderdrukken hoor. :D ).
Bedenk dat degene die het hoogst in rang staat, het minst loopt.
Je wilt niet weten hoe snel paardjes er een sport van maken om te kijken hoeveel ze jou aan het lopen kunnen krijgen. }>
Is voor hen de perfécte egoboost. ;)

Ik hoop dat ik e.e.a. duidelijk heb omschreven en wie weet heb je er iets aan. :D

Wil nog wel even zeggen dat ik het super goed van je vind (en ook belangrijk!) dat je jezelf durft op te nemen en kritisch te reflecteren. Daar leer je zó veel van!
Je pony heeft zeker geluk met een baasje die zo goed naar haarzelf druft te kijken. :j

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:18

oef lang niet meer gekeken in dit topic:O
allereerst heel erg bedankt voor jullie adviezen en kritiek, ik ga er zeker mee aan de slag! Ik ben het met jullie eens dat het echt niet perfect is. deels omdat ik gewoon een mens ben en veel fouten maakt, maar hier is aan te werken. ook een klein deel omdat het even 'moest' voor het pws, dan bedoel ik met de follow up..beetje stom als hij niet komt, en daarom lok ik heb inderdaad:P (gellikkig heeft mijn pws bergeleider het niet door:P) maar, ik weet dat mijn join up nog heel veel werk vereist! heb nu les (eerst grondwerk, straks pas rijden) en mijn lesgeefster gaat me hierbij helpen..

Dankjullie wel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:20

Nog 1dingetje weet niet waarvoor je je pws hebt gemaakt, maar er staan 2 spelfouten in :o
bijvoorbeeld "eerste keer dat nieneke op alex rijd" moet rijdt zijn.. (weet niet of dat belangrijk is hoor maar toch) en "diciplines" is disciplines.
Vind ook dat je je beugels best lang hebt zo voor de eerste keer erop!
Wel een gave haf zeg hahaha dat smoeltje die hij trekt als hij het even niet snapt!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:44

oeh dankjewel dat je het zegt!! ik ben nogal dislexies en de vriendin die het filmde ook(A) staat heel slordig ja!!
beugels vind ik ook best lang..Alex kan echt grappig kijken ja:P

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:59

Leuk bezig,maar adviseer een wat veiliger afgezette bak en niet met windkracht 6 een "eerste keer", proberen.
Heb ook veel vertrouwen als het voorwerk goed is gedaan, maar dit kan zooooooooo fout aflopen.
Erg braaf paard,dat recht trappen van je zadel en teugel uit de mond trekken zou niet bij veel groene paarden goedgaan.

Verder veel succes met de verdere africhting en je werkstuk.