[WN] De keer dat ik verliefd werd op westernrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crash

De keer dat ik verliefd werd op westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 09:15

Dit is echt de allereerste keer dat ik western reed,
Ik kom van de dressuur, springen en cross ...
Ik weet ook dat ik Moose veel te kort vast heb (was de eerste keer heel lastig om hem los te laten)
Dit is wel een filmpje van x aantal jaar geleden ...
Wees aub een beetje lief :+

http://www.youtube.com/watch?v=oPC0nx38YQo

crazycactus

Re: De keer dat ik verliefd werd op westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:15

Mmm..... tis mosterd na de maaltijd natuurlijk... maar waarom een shank snaffle en sporen... Maar goed daar kan jij niets aan doen neem ik aan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:18

komt me heel bekent voor, mijn eerste les was ook al zo lekker beroerd. :)
was wel gelijk verknocht aan westernrijden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:26

Ik weet niet of je instructeur heeft verteld dat je meteen met een shank moet gaan rijden, maar volgens mijn beginners-western ideeen (ik heb namelijk ook niet zoveel lessen gehad) begin je toch altijd met een snaffle. Je hebt je teugels erg kort en continu druk op de shank staan, je paard geeft ook aan dat hij dit niet fijn vind. Met lessen kan je ook gewoon je oude engelse bitje gebruiken met split reins eraan. Dat lijkt me voor jou en je paard een fijnere uitgangsbasis om de grondbeginselen erin te krijgen :)

Jbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:55

That is very painful for that horses mouth! Its a good idea to learn something about how a bit works before using it. The horse is protesting because you are inflicting it pain. ( Excuse my english, my dutch is not yet good enough )

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:26

Leuk paardje heb je! Bovenstaande commentaren zijn denk ik wel duidelijk. Zorg ervoor dat je paard het westernrijden nét zo leuk gaat vinden als jij :(:)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:26

@jbm tis was her first lesson years ago, and not even her own horse. So its not realy her fault ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:27

Leuk! Ben ook heel benieuwd hoe het nu gaat! Niks leuker dan voor en na filmpjes met elkaar vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:17

Knap dat je na zo'n eerste ervaring er doorheen hebt kunnen kijken en je er niet door af hebt laten schrikken. M.i. was dat namelijk gewoon een dressuurles met stang en toevallig een westernzadel erop. Paard had ook wel gelijk dat 'ie begon te stuiteren, bit is niet geschikt voor wat er daar mee gedaan werd.

Heb je niet een leuk recent filmpje? Is vast veel leuker om te zien...

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 13:51

Dit is inderdaad mijn paard niet voor alle duidelijkheid,
Ik rijd mijn eigen paard met snaffle en zonder sporen, ondertussen Wél aan een los teugeltje.
Dit was ook de allereerste keer van constant contact naar zero contact dus voor mij zeer moeilijk.
Ik kon er ook niet aan doen dat de eigenaar van dat paard me enkel met shanks liet rijden,
Dat was zo'n 10 jaar geleden ondertussen, ik vond het tussen de oude foto's en dacht dat het
wel leuk zou zijn om te laten zien hoe ik mijn westernvirus te pakken heb gekregen ...

Ik heb nu nog geen filmpjes van recent wegens tekort aan cameraman(vrouw),
Ik ga binnenkort verhuizen van stalling en daar lopen genoeg mensen rond om eens te filmen ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:47

Nou, stoer dat je het filmpje hebt geplaatst hoor. Ik heb geen filmpje van mijn eerste les en dat is maar goed ook! Paard zwaaide alle kanten op, behalve die ik op wilde. Kreeg níks gedaan!

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:22

leuk filmpje maar gooi die teugels los zielig vertrouw je paard ;)

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 00:20

winny66 schreef:

Dit was voor mij de allereerste keer western rijden, op een vreemd paard en ik kwam van dressuur dus was het heel erg moeilijk voor mij om dit paard van de eerste keer te vertrouwen en los te gooien ;)
Ondertussen rijd ik met mijn eigen paard gewoon met een snaffle'tje en aan een heel los teugeltje ;)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:24

winny66 schreef:

Even goed lezen?

Vind het een leuk filmpje!
Dapper dat je het zo plaatst hoor, ziet er goed uit.
Commentaar is al gegeven.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:29

was misschien leuker geweest als er ook een recent filmpje bij zat.... en.. ik vraag me nou al zo lang af... waarom toch die staart in een vlecht... hij loopt er maar mee te zwiepen en te doen ze slaan zichzelf er ook nog eens mee en waarom? ik heb nog steeds (anders dan niet vies worden) geeeen idee....

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 05:30

Mjay schreef:
was misschien leuker geweest als er ook een recent filmpje bij zat.... en.. ik vraag me nou al zo lang af... waarom toch die staart in een vlecht... hij loopt er maar mee te zwiepen en te doen ze slaan zichzelf er ook nog eens mee en waarom? ik heb nog steeds (anders dan niet vies worden) geeeen idee....

De reden kan zijn dat als mensen de sliding stop aan het trainen zijn, of een back-up dat het paard op zijn staart gaat staan. Als je de staart in een vlecht doet wordt ie a) korter en b) dan is ie sterker en trek je er geen plukken uit.

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:21

Ja en dat doet dus zeer en dan heeft het paard een slechte ervaring met het leren stoppen en doet hij het dus niet meer!