Snelheden van de gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Snelheden van de gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:49

Sorry als het al ergens staat maar ik kon het niet vinden...

Ik ga in Zeijen voor het eerst TREC starten en nu ben ik op zoek naar een lijstje waar de gemiddelde snelheden van de gangen op staan. Heb google en de zoekfunctie van bokt er al op los gelaten maar dat leverde geen specifieke info op.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:52

Dat is omdat het per paard nogal verschilt :+ Mijn merrie kan 9 km/u stappen, dat haalt niet elk paard :D

Als je een smartphone hebt zou je een app kunnen installeren zoals sportstracker. Dan kan je zien hoe snel je rijdt op dat moment. Wat je ook kan doen is bijhouden hoe lang je over een bepaald stuk doet en later nameten op bijv. www.afstandmeten.nl Ik heb wel een schematje voor je waar je op kan zien hoe snel je dan ongeveer rijdt.

Gilbey

Re: Snelheden van de gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:07

Wat Wendy ook al zegt: meten is weten.
om ook bij de stap te blijven, als ik mijn merrie op haar eigen tempo laat stappen gaat ze maar 3 km/h en met veel trainen en blijven rijden van mij kan ik dat opvoeren naar 5,5/6 km/h.
dat is dus heel erg verschillend per paard.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:51

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:28

Je kan met bijvoorbeeld een GPS of iemand met een fiets eens meten hoe de snelheden van je paard liggen dan heb je een idee. Maar als je de eerste keer start dan zou ik me vooral concentreren op de juiste route rijden. (fout rijden en zoeken kost nl erg veel tijd ;-) )

Eventueel kan je bijvoorbeeld elke km een streepje zetten en dan omrekenen (hiir zijn tabellen voor) hoe lang je bij een bepaalde snelheid over die afstand mag doen. Je moet vaak zoeken en rijd eens fout dus het is zowiezo lastig om een constante exact tempo aan te houden. Ik rij daarom altijd met stopwatch en hou mijn tijd in de gaten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:14

Ik ga in stap rond de 6 km p/u en in draf wil ik niet sneller dan 14 km p/u.
Galop weet ik niet echt nog niet geprobeerd,
Dit rij ik dan met een D pony van 1.42 maar ze loopt wel heel ruim. Maar kan me voorstellen dat die snelheden met een groot paard wel hoger liggen.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:43

kim345 schreef:
Ik ga in stap rond de 6 km p/u en in draf wil ik niet sneller dan 14 km p/u.
Galop weet ik niet echt nog niet geprobeerd,
Dit rij ik dan met een D pony van 1.42 maar ze loopt wel heel ruim. Maar kan me voorstellen dat die snelheden met een groot paard wel hoger liggen.

Dat hoeft niet perse hoor. Ik rij een paardje van 1.58 maar in stap haal ik moeizaam de 5 km/u, en ik krijg dit ook na veel training nauwelijks hoger. Al moet ik wel zeggen, dat hij van mij, nadat hij opgewarmd is, minimaal 5 km/u moet stappen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:08

ow dan heeft ze er blijkbaar wel de vaart in nog ;p
merk ook nooit dat ik op zo'n kleine pony zit met die reuzenpassen!

In draf als ze sneller wil is het rond de 15/16 km p/u maar dat vind ik te snel.
Maar verschilt dan dus best wel per paard denk ik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:56

Mijn pony van 1m48 (gemeten met ijzers) met reuzegangen (paarden houden hem niet bij) loopt in stap aan lang teugeltje (dus eigen tempo) bijna 8 km/h.
Hij draaft op een normaal tempo rond de 16 a 17 km/h en als ik hem laat bepalen gaat hij rond de 20 a 22 km/h.
Galop gaat altijd met de rem erop O:)

Naar de vetgate probeer ik te joggen maar langzamer dan 11 km/h krijg ik hem niet, dan gaat hij stappen :=
Dat is dus echt iets wat we moeten blijven oefenen...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:32

@ Griebels
Wow 1.48 maar? Ik had even in je profiel gekeken maar had hem minstens 1.60 geschat!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:48

en dat is zijn schofthoogte :=
Hij heeft een hoge schoft dus zijn rug zit nog ong 10cm lager ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:53

Mijn vorige bijrijdpaardje zat in stap amper rond de 3 km/u, in draf toch wel rond de 17/18 km/u (en nee, dat was indd amper uit te zitten :D ). In galop gingen we zo ongeveer 21/22 km/u! Hij was 1.50, maar zoals al eerder gezegd, zegt de stokmaat dus niet zo heel veel over de snelheid! Wij hebben het gemeten met een GPS erbij, erg handig! Misschien kun je er een keer eentje lenen om het te meten?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:28

griebels schreef:

Dan ben ik dus gewoon echt slecht in schatten, had echt niet verwacht zo klein zegmaar!
Ben jij zelf dan ook vrij klein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:40

Mijn draver (163 cm) stapt 3 km per uur. Hij vind het een onzin gang volgens mij :') Voordeel is wel dat zodra wij stappen hij volkomen rustig wordt, handig ivm Hf maar ook als hij zenuwachtig e.d. wordt is dat te kalmeren door te gaan stappen. Ik laat hem niet sneller stappen, wil niet dat hij over zijn tempo gaat lopen, dat is ook nergens voor nodig. Hij gaat heel snel over in telgang en dat is niet iets wat ik wel aan moedigen. (Paard wordt correct gereden en is sterk in achterhand en heeft balans, hij verkiest gewoon telgang)

In draf lopen we tussen de 14 en 17 km per uur in een basisdrafje, harder kunnen we makkelijk maar is niet nodig, dat houden we ook geen uren en uren vol. Handgalop is 25 km per uur.

Opgemeten met een GPS, maar een kilometer (of een andere afstand waar mee makkelijk te rekenen is en in een constant tempo kan worden gereden) rijden in een gang en dan de tijd op nemen kan ook helpen met het na gaan van de snelheden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:13

kim345 schreef:
griebels schreef:

Dan ben ik dus gewoon echt slecht in schatten, had echt niet verwacht zo klein zegmaar!
Ben jij zelf dan ook vrij klein?

Ben niet echt klein, maar groot ben ik ook niet met mijn 1m68...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:28

Ik ben misschien net 1.68 en groei nog twee cm of zo... dus vin je helemaal niet klein!
Maar had jou ook groter geschat haha k kan er echt niks van xd

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:50

Mijne in stap ong 6km/uur en in draf 11km/uur maar dit is wel een rustig drafje voor de kar. Er zat toevallig een teller op de kar en kon ik meteen even kijken. Hij draaft uit zichzelf wel in een hoger tempo maar voor de kar hebben we het graag wat rustiger (wel vlot), anders valt hij helemaal uit elkaar.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:53

Lol mijn gekke Arab van 1.48 ging, toen ik hem van de zomer af en toe zijn eigen tempo liet gaan in draf, 22 km per uur. Terwijl de rest (een draver en een KWPNer) moesten galopperen om hem bij te houden, vond hij het fijner in draf. Bij hem gaat in galop ook vaak de rem erop (vaak, niet altijd).

In vreemde gebieden is de stap ook veel harder dan in eigen omgeving. Dan kan hij met 4 km per uur lopen terwijl hij in een onbekende omgeving zo 6/7 km per uur stapt. Draf houd ik hem meestal op 14 km per uur, als we lekker door draven (dan krijgt hij zo'n draversdraf en gaan die achterbenen helemaal uit elkaar), loopt 'ie rond de 17 km per uur.

Galop verschilt echt heel erg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:31

Kan je zien dat schofthoogte er weinig toe doet: mijn shetten stappen 5 km/u en draven tussen de 15 en 18 km/u (gelukkig hoef ik die draf niet uit te zitten)