[WN] Bij les geven, open starten bij....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Bij les geven, open starten bij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:35

Als ik vaak de topics doorlees, valt mij op dat er steeds meer westernruiters les geven.

Wat ik dan denk is, of deze mensen zich wel bewust zijn van het feit, dat als ze ooit op een rassenshow (AQHA) willen starten, ze dan direct "open" moeten rijden en geen "beginner" of "amateur" meer mogen starten?
Tenzij ze vijf jaar geen les hebben gegeven.

Als je nooit de ambitie hebt, om deze shows te starten, dan heb je geen probleem. ;)

crazyshar

Re: Bij les geven, open starten bij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:38

is dit ook als je recreatief les geeft? hoe wordt dit gecontroleerd?
enkel bij "vergunning" lesgevers of enkel wat je aangeeft bij de AQHA?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:53

Als je een vergoeding ontvangt/hebt ontvangen.
Er wordt regelmatig gezegd , dat als je les kunt geven aan anderen, je niet meer bij de amateurs thuis hoort.

Dus "officieel", als je zo eerlijk bent om dit zelf aan te geven bij het stamboek.

Ik vind het zelf geen logische regel, maar ja het is wel zo.

Dit is AQHA
Citaat:
requirements
contained in this rule book, that:
(1) the applicant has not shown, judged,
trained or assisted in training a horse for remuneration, either directly
or indirectly, nor received compensation for instructing another
person in riding, driving, training or showing a horse, for five years
previous to application for amateur membership;

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:59

Waarom onlogisch? Als je jezelf goed genoeg vindt om amateurs les te geven (en dan bedoel ik amateurs in de breedste zin van het woord), dan moet je gewoon open starten. Ik vind het niet meer dan logisch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:19

En toch vind ik het feit dat je in Nederland, als je het al eerlijk speelt en Open gaat starten, je al snel tegen "de top" moet (in de breedste zin van het woord) nou niet echt motiverend voor een beginnende prof. Ze zouden ook bij de AQHA, net als bij de NRHA, wat tussenstappen kunnen invoeren, zodat je niet iedere keer voor spek en bonen meedoet omdat je het toch nooit tegen al dat geweld gaat redden....
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen het fijn vind om veel geld neer te tellen om te kunnen showen en toch iedere keer er aan het eind bij te bungelen....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:34

als je laatste wordt op shows, moet je dan wel anderen lesgeven? denk dat je het eerder zo moet zien :-)
de regel is er dus moet je je eraan houden vind ik, heel simpel.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 23:35

Wat ik er onlogisch aan vind @XoNo is, dat het niet uitmaakt wat voor les je geeft.
Want ook als je bijv gewoon "engelse" les geeft en nog nooit western hebt gereden, je dan wel direct in de open moet starten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:19

Mijn visie daarop is, dan iemand die goed western kan rijden ook wel een Engelse les kan geven, dus daarin zie ik het schil niet. Ga je western met bijv mennen vergelijken, dan wordt het een ander verhaal. en als je goed genoeg bent om engelse les te geven, dan ook bij de western in de open moet starten. Niemand zegt dat je binnen 6 maanden moet starten, je kunt gewoon starten wanneer je er klaar voor bent.

Cassidy: da is zeker een optie. Ik heb me er eerlijk gezegd nooit zo aan geergerd. in aken reed ik ook voor spek en bonen mee. Daar leer je ook weer van en en is mega motiverend :j

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 02:16

quarterH schreef:
als je laatste wordt op shows, moet je dan wel anderen lesgeven? denk dat je het eerder zo moet zien :-)

Misschien is dat dan ook de reden dat het niveau soms om te huilen is.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 07:12

dit was voor mij de reden om geen wedstrijden te rijden. Ik werkte op een manege voor gehandicapten en gaf daar onder begeleiding ook lessen. Totaal een andere dicipline en nivo dan western. Maar daardoor moest ik met mijn 0 western ervaring wel in de hoge klasses meedoen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:00

quarterH schreef:

Iemand die goed rijdt, hoeft niet perse het talent te hebben om goed les te kunnen geven.
En als iemand goed les kan geven, betekend dat niet per definitie dat hij goed kan rijden.
En in een land als Nederland waar goede westerninstructie dun gezaaid is, en de afstanden naar instructie soms heel erg ver, is er voldoende ruimte om aan de basis te werken. En om iemand te helpen om aan de basis te kunnen werken, hoef je echt zelf geen 72 proeven te rijden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:52

Bovendien, als beginnend prof zul je toch echt op de centen moeten letten. En als beginnend Prof tegen iemand als Shawn Flarida te moeten starten, met een winstsom van over de drie Miljoen Dollar...is dat fair? En dan heeft aan het eind erbij bungelen toch echt niets te maken met slecht rijden, maar hangt alles af van wat er nog meer in die show meedoet.
Je kunt met een score van 72 nog laatste worden....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:56

dat hoef je ook neit want shawn showt alleen nrha en daar heb je levels dus kun je als beginnende prof gewoon rookie starten :P

maar goed verder, bv bij de aqha, kun je dan kiezen de kleinere shows te rijden daar komen neit zoveel toppers op af.
plus op het echt hoge niveau (bv europeese ofzo) is het deelnemersveld in de non pro vaak bijna net zo hoog als de open.

maar ik zie het probleem niet zo, als je toch een beginnende pro bent, waarom verwacht je dan te winnen? dan kan een 5e plek toch ook al heel netjes zijn bv?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:59

Ik geef zelf al jaren les, heb alle benodigde papieren, maar wel op Engels niveau.
Toen ik wedstrijden wilde gaan starten met een 7 jarige ruin, werd mij verteld dat ik open moest starten.
Dit stond mij erg tegen, dat niveau waren wij nog helemaal niet.
Toch een email naar de wran gestuurd en ik kreeg een email terug waarin stond dat ik gewoon L3 mag starten. Dit heb ik ook gedaan. Een jaar later nog een keer en nog een jaar later met een ander paard opnieuw.

Ik heb de emails bewaard, die neem ik mee als ik op wedstrijd ga. Wanneer het secretariaat een probleem maakt, dan kan ik aantonen dat ik doe zoals de Wran heeft aangegeven.

Ik denk persoonlijk dat je niet te hoog moet beginnen, dit om teleurstellingen te voorkomen.
Ben je tevreden over je paard in L3, kun je altijd nog L2 opgeven de volgende wedstrijd..

Groetjes

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:59

Da's natuurlijk alleen bij de AQHA dat ze tegen een "Shawn Flarida" zouden moeten rijden en die zoekt alleen de hele grote shows uit.

Bij de NRHA kun je gewoon level 1, 2, 3, en 4 starten en daar geldt voor dat soort ruiters (als Shawn, Rudi, Bernard) dat ze alleen nog level 4 mogen starten vanwege de verdiensten die ze hebben. Daar kunnen ze dus gewoon in alle levels meerijden binnen hun eigen competitieniveau.

edit: quarterH was me voor.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:01

RH: wran heeft als enige andere regels dan bv aqha.apha/nrha/nsba

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:04

Interessant topic.

Ik geef zo af en toe les op de manege waar mijn pony ook staat ( invalster, heb een gewone baan), aan kinderen. Heb een Orun diploma,
Ik krijg daar geen geld voor ( dat vind ik niet nodig) , maar neem bv eens een keertje de trailer mee van stal zonder dat ik daar voor hoef te betalen.

Nu overweeg ik over te stappen naar Western ( rijd nu Engels) . Betekend dat ,dat als ik een wedstrijd (WRAN) zou willen rijden ik niet meer op bv L4 niveau kan instromen met mijn haflinger ...?

[edit typo's :o ]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:17

Je mag bij de wran pas lesgeven vanaf de L2, dus je moet instromen in de L2

Verder vind ik de open/amateur regel absoluut niet bij Nederland passen, dat is mijns inziens de onlogica van de regel hier in NL.
Als je hobbymatig lesgeeft, ben je meteen open ruiter.
Die regel vind ik te streng voor NL.

Je zou mijns inziens pas echt prof zijn als je er van van zou moeten leven.
Daarmee valt iedereen die gewoon een baan heeft en af en toe wat lesgeeft daarbuiten.
Het probleem is alleen dat dat niet goed te controleren valt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:18

MariekeB: ja hoor, dat mag :j Het gaat om de vergoeding die je krijgt en als jij geen vergoeding krijgt, dan ben je in principe geen 'open' ruiter en kun je gewoon L4 starten met je haflinger.

Rom: sowieso is heel moeilijk te controleren. Hoe weten wij bijv. zeker dat MariekeB inderdaad geen vergoeding krijgt? Zo zijn er meerdere amateurruiters die ernaast gewoon lesgeven. Ik noem geen namen, maar ze zijn er wel :j
Laatst bijgewerkt door XoNo op 14-02-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:19

XoNo schreef:
Waarom onlogisch? Als je jezelf goed genoeg vindt om amateurs les te geven (en dan bedoel ik amateurs in de breedste zin van het woord), dan moet je gewoon open starten. Ik vind het niet meer dan logisch.

Wat is er logisch aan iemand die aan kinderen van de rijvereniging op de hoek lesgeeft tegen 20 euro per uur en verder gewoon 40 uur moet werken in de open te moeten laten starten?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:20

XoNo schreef:
MariekeB: ja hoor, dat mag :j Het gaat om de vergoeding die je krijgt en als jij geen vergoeding krijgt, dan ben je in principe geen 'open' ruiter en kun je gewoon L4 starten met je haflinger.

Nee dus :+
En het gaat ook om diensten, dus technisch gezien is het lenen van een trailer ook remunaration, dus OPEN

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:21

Maar je mag met een groen paard een klasse lager, dus daar kun je dan wel L3 mee starten :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:22

XoNo schreef:
Rom: sowieso is heel moeilijk te controleren. Hoe weten wij bijv. zeker dat MariekeB inderdaad geen vergoeding krijgt? Zo zijn er meerdere amateurruiters die ernaast gewoon lesgeven. Ik noem geen namen, maar ze zijn er wel :j

Tuurlijk, sommigen runnen zelfs een stal ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:23

Ja, ik vind het logisch :D Lesgeven is lesgeven.

En wat je zegt, de controle is niet te doen, dus dan moet je ergens een grens trekken.
Ik werk ook fulltime en doe de paarden ernaast, het is voor mij dus ook geen hoofdinkomen, vind jij dat ik ook amateur mag gaan starten?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:28

Ja