aerobische en anaerobisch training.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

aerobische en anaerobisch training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:19

Kwam dit zojuist in een topic tegen en dacht misschien is het interessant om er een appart topic voor te maken. Heb zojuist 1 van de mods een pb gestuurd met de vraag of dit in een link bij FAQ kan worden gezet, aangezien dit hele handige informatie is voor beginnende endurance ruiters.

Wat is nu een aerobische training, hoe train je dit en waar dient het voor?
Wat is nu een anaerobisch training, hoe train je dit en waar dient het voor?

MariskaFally

Re: aerobische en anaerobisch training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:26

correct me if i'm wrong, maar aerobisch is met zuurstof, en anaerobisch is zonder zuurstof. dat houdt volgensmij dus in dat aerobische training is duurvermogen/training ( endurance, lange afstanden enz) en anaerobisch is dus explosief vermogen/ training (barrage rijden, sprinten enz) Wanneer je aerobisch traint train je dus vooral de longinhoud en het uithoudingsvermogen voor de lange afstanden, en wanneer je anaerobisch traint train je dus voornamelijk voor de explosifiteit in bijvoorbeeld een barrage enz.

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:30

earoob is een energieproces waarbij zuurstof word gebruikt om voedingsstoffen te verbranden.
bij anaeroob word er geen zuurstof gebruikt, en komt er een zuuurstofschuld waardoor er melkzuur word aangemaakt. de spieren verzuren dus.

zoals MariskaFally al zegt, is earoob inderdaad een "duurtraining" en anaeroob een soort van sprinttraining.

je hebt ook nog 2 soorten van anaerobe training. anaeroob lactisch en anaeroob a-lactisch. bij lactisch word er wel lactaat aangemaakt, en bij a-lactisch niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:39

Lieke_wuiles schreef:
je hebt ook nog 2 soorten van anaerobe training. anaeroob lactisch en anaeroob a-lactisch. bij lactisch word er wel lactaat aangemaakt, en bij a-lactisch niet.

Zou je hier misschien wat meer uitleg over willen geven?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:18

Ik weet het niet precies uit te leggen, maar bij anaeroob lactatisch komt er geen extra zuurstof voor de inspanning bij. Daardoor ontstaat er al snel melkzuur, wat voor verzuring en daarna ook voor spierpijn zorgt.
Ik kan geen goede omschrijving voor het a lactatisch, maar het gaat er in ieder geval om dat er daarbij geen melkzuur vrijkomt in de spieren. En daar op volgend dus ook geen (minder) spierpijn.

Mocht ik ergens een steekje hebben laten vallen dan hoor ik het graag, is al even geleden dat ik deze stof gehad heb :o

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:25

anaeroob a-lactisch: de energie hiervoor is afkomstig uit de splitsing van ATP(energie voor spiercontracties) en CP. voor dit energieproces is geen zuurstof nodig. ( maximale inspanning van 2-4 sec.bijvoorbeeld kogelstoten)
anaeroob lactisch: de energie hiervoor is afkomstig uit de verbranding van koolhydraten. Bij deze inspanning is er sprake van een zuurstofschuld, waardoor de koolhydraten niet volledig worden verbrand, en er lactaat ontstaat.(afvalstof) ( maximale inspanning van 20-120 sec. zeer hoge intensiteit. bijvoorbeeld 100/200 m. zwemmen)

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:24

Erg interessant om te lezen dit.

Nu vroeg ik mij af wat zouden dan goede anaerobisch trainingen zijn?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:55

Dat is dus ook mijn vraag. Hoe train je deze verschillende manieren?

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:24

Hoe je dit traint? Hartslagmeter aanschaffen en op hartslag gaan trainen.
Je kan een test doen om de maximale hartslag te bepalen en dan verschillende zones bepalen (bijvoorbeeld 5).
Dan weet je dat je je duurtraining (earobe training) dus in zone 1 en 2 moet trainen.
En voor je interval training (anearobe) je gedeeltes van je training in zone 3 en 4 moet zitten.
Let op eerst je duurtraining goed voor elkaar hebben, dat is de basis. Pas als de basis kilometers erop zitten kan je gaan beginnen met het snellere werk. Anders krijg je blessures.
De (maximale)hartslagwaardes verschillen per individu en kunnen alleen door testen bij een sportfysioloog goed bepaald worden.
Een maximale hartslag bepalen via een eigen test geeft wel een goede indicatie.

De maximale hartslag per individue blijft gelijk maar het omslagpunt van Earobe naar anearobe verbranding kan je door training wel omhoog brengen.

Dit rijtje hieronder heb ik ooit ergens opgedoken (dit is wel gericht op mensen):
-Anaërobe verbranding van glucose (=glycoloyse) 1,5 -3 minuten
-Aërobe verbranding van glucose 45-60 minuten
-Aërobe verbranding van vet onuitputtelijk

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:34

Stel je maximale hartslag is 200 (is volgens mij wel een redelijke max hartslag voor een paard) .
Dan worden je zones:
5-190 bpm
4- 180 bpm
3-170 bpm
2-160 bpm
1-150 bpm

Dan zal je duurtraining (dus lekker rustig en ontspannen kilometers maken) moeten gebeuren met een hartslag van 150-160 bpm.
Dan kan je kortere sneller trainingen gaan doen waarin je ook enkele minuten in zone 3 (hartslag rond de 170 bpm rijdt)
en later ook eventueel in zone 4 traint. Je kan hier de meest mooie schema's voor maken maar afwisseling is wel het voornaamste. Als je elke week hetzelfde doet krijgt het lichaam geen prikkels meer om te verbeteren.

Maar alsnog eerst je basiskilometersmaken om botten en pezen strak te maken want die hebben lang nodig om te wennen. Daarna pas snelheid toevoegen om het hart en longen te trainen. Ik zeg altijd eerst de carosserie sterk maken en dan pas de motor.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:40

kmvreter schreef:
De maximale hartslag per individue blijft gelijk maar het omslagpunt van Earobe naar anearobe verbranding kan je door training wel omhoog brengen.

Met welke training kun je dit omslagpunt dan omhoog brengen? Gewoon door gewenning aan de training, of harder en/of langer door trainen?

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:34

het omslagpunt of anaerobe drempel kan inderdaad getraint worden door er vaak "overheen te gaan". het is inderdaad een soort gewenning. wat ik heb verteld is ook allemaal op mensen gericht, du sik zou niet zo snel kunnen vertellen hoe je deze bij een paard traint;)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:38

ik weet niet precies meer hoe dit zat, maar heb stage gelopen bij karin donckers en die deed ook aerobische en anaerobische training.
De ene was galoptraining op de baan, en de andere was duurtraining in kniehoog water. ( draven door het kniehoge water, steeds enkele minuten en daarna weer rust )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:46

ik vind trainen op 180 bpm op een max hs van 200 best riskant...
Ik ga nooit boven de 70% van de max hs zitten...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:13

Als je de maximale hartslag van je paard niet weet dan neem je over het algemeen 230 als uitgangspunt. Maximale hartslag bij een paard ligt tussen de 190 - 250.

Long slow distance training is training op maximaal 60 - 70% van de Max hf. Beetje theorie van Tonkie vind je hier: http://www.xs4all.nl/~tonkie/ onder 'documentatie' zie je onder andere de link 'hartslagmeter' met nuttige info.

Hartslag is niet het enige waar je op let. Hierbij is er wellicht ook een verschil tussen warmbloeden en koudbloeden. Mijn arabier galoppeert met een hartslag van 140. Dat betekent (als ik van 230 uit ga) dat hij rond de 60% zat in galop. Ik zou dus echt rengalop moeten doen om die hartslag omhoog te krijgen. Dat is niet alleen op de meeste plekken in NL erg gevaarlijk ;) maar dat is ook nog eens onverstandig omdat je veel risico loopt op blessures. In deze situatie zou de focus misschien eerder moeten liggen op het afharden van het beenwerk en minder op de hoge hartslagzone. Het is dus ook de vraag wat je doel is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:50

Je kunt de hartslag ook omhoog krijgen door de training zwaarder te maken ipv alleen de hartslag omhoog zien te krijgen door snelheid...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 07:42

Klopt! Was ik even vergeten, dat komt omdat heuvels nogal ver weg zijn voor mij :D maar helemaal waar.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:09

Ik heb hier ook geen heuvels, maar wat dacht je van interval training, of zwaarder zand ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:46

Ik heb op m'n computer nog een aantal artikelen over trainingsleer staan, geschreven door Tonkie Collee. Erg nuttig en interessant! Zal ze als ik thuis ben even opzoeken, kan er vanaf m'n telefoon helaas niet bij!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:18

Die staan volgens mij ook bij de link die bella24 eerder al gaf.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:18

net die link van bella24 even bekeken, zeer interessant. Was die nog nooit tegengekomen. Dankjewel.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:39

Heel interessant onderwerp dit.

Eigenlijk apart dat er bij bijv. dressuurtrainingen (haast) nooit met een hartslagmeter word gereden, want hier ben je ook bezig met training en die training moet ook opgebouwd worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 16:49

denk dat dat vooral komt omdat er geen controle uitgevoerd wordt op de hartslag van een dressuur/springpaard na de wedstrijde en bij een endurance paard na de wedstrijd wel. In de training van draf- en renpaarden worden ze ook veel gebruikt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:48

Hilli schreef:
Die staan volgens mij ook bij de link die bella24 eerder al gaf.

Ja! Die bedoel ik! :j
Kon de link alleen niet openen op m'n telefoon.