2 vragen over enten en starten met 2 verschillende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

2 vragen over enten en starten met 2 verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 09:56

Dit jaar willen we dan eindelijk gaan starten met endurance.

Onze paarden zijn al lange tijd niet meer geent en dit zal toch weer moeten gebeuren willen we mee kunnen doen.
Maar hoever van te voren moet een paard geent zijn? ( kon zo niks terug vinden in het reglement van de knhs)

Ik ben er nog niet uit met welke van mijn twee paarden ik uiteindelijk wil blijven rijden. Is het mogelijk om beide in te schrijven met mij als ruiter?
En wat als mijn man een van deze 2 paarden gaat rijden op een wedstrijd? Moeten we dan opnieuw weer inschrijven?

(De laatste vraag is een beetje vaag beschreven, maar kon de juiste woorden even niet vinden)

Djilna

Re: 2 vragen over enten en starten met 2 verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:00

Info over enten:
http://www.knhs.nl//news.asp?ID=64

Zowel paard als ruiter moeten op een startkaart staan. Dus als jij met 1 paard een startkaart aanvraagt en bijv je man met de ander kunnen jullie allebei beiden paarden starten. Maar als jij beide paarden wil starten zul je met beide paarden een startkaart moeten aanvragen. Als je man geen startkaart heeft kan hij alleen kennismakingsklasse starten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:08

Maw, het is het goedkoopste dat jij met één paard en je man met het andere paard een startkaart aanvraagt.
Als hij nooit start, maakt het niet uit, want jij moet anders met beide paarden een startkaart aanvragen. Je hebt nl. sowieso twee startkaarten nodig.
Als hij ooit wel gaat starten, maar nu geen startkaart aanvraagt en jij wilt wel beide paarden starten, en hebt daar dus twee startkaarten voor aangevraagd, zou je dus later een derde startkaart moeten aanvragen (of één van de jouwe eerst opzeggen, maar dat is ook zo omslachtig).

In qua inenten, je zult minimaal 29 dagen voor de eerste wedstrijd je eerste basisenting moeten doen, om niet korter dan 7 dagen voor de wedstrijd je tweede basisenting gedaan te hebben. Tussen eerste en tweede enting moet nl minimaal 21 dagen zitten, en tussen laaste enting en wedstrijd minimaal 7 dagen.
Ik zou een ruimere marge nemen en zorgen dat mijn paarden 3-4 weken voor de wedstrijd volledig geent zijn, en dan dus zo'n beetje 2 maanden voor de eerste wedstrijd de eerste basisenting doen. Dan heb je wat speling.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 10:16

Dank voor de antwoorden.
Ik heb net de knhs op gebeld en zat dus op de verkeerde site te kijken.

We kunnen ook starten met elkaars paarden, dit heeft zogenaamd gelegenheidsmogelijkheid.
Dus dan hebben we geen extra startkaart nodig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:20

Dat schrijven we toch ook? ;)
Dat als jullie allebei een startkaart hebben je allebei op beide paarden kunnen starten..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 10:22

Omdat Ibbel het over een 3de kaart had.
Mijn man op de haflinger starten lijkt mij geen optie ... Maar goed.. de mogelijkheid is er wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:06

Omdat als jij nu alleen voor jouzelf startkaarten voor twee paarden aanvraagt, je man nog steeds niet op een startkaart staat. Op het moment dat hij zou willen starten heb je dan dus nóg een kaart nodig.
Ik adviseerde dus ook nu meteen ieder één startkaart met ieder een ander paard aan te vragen. Zelfs als je man nooit gaat starten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:23

Op die manier... Dan heb ik het verkeerd begrepen (of verkeerd omschreven)
Maar als wij allebei een startkaart aan vragen en ik start eerst met mijn haf en mijn man met de draver, mag ik later ook starten met de draver.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:23

Ja, dat klopt :j