Hartslagwaardes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Hartslagwaardes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:49

Ik vroeg me af welke hartslagwaardes jullie paarden hebben, lijkt me wel leuk om te weten en te vergelijken!
En hoe snel daalt de hartslag van jullie paard(en)?

Ik heb vandaag eens voor het eerst gekeken, in stap rond de 90 en draf rond de 160!
maar ze was heel gespannen en alles was eng waarschijnlijk doior de wind.
Maar toen ik haar thuis neerzette zat ze binnen 2 min onder de 60!

griebels

Re: Hartslagwaardes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:32

stap tussen 70 en 80... stilstaan meteen rond de 44 a 48...
draf tussen 90 en 110
galop tussen 120 en 140...
Galop is wel met een drammend/trekkend paard dat continue harder wil ;)
De paar keer dat hij rustig was met galop zat hij op 110...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:17

Shetlander, voor de wagen:
rusthartslag is rond de 36-40 (was 2 jaar geleden rond de 50)
In stap: 80-90
In draf: 140-150
In galop: komt hij gemakkelijk rond de 180-200 maar ik galoppeer eigenlijk voornamelijk met de wagen heuvelopwaarts of door mul zand dus vrij intensive arbeid. Op vlak terrein een handgalop rond de 150
Herstel: omdat ze tot het laatst arbeid moeten blijven verricht (kar trekken) hebben ze vaak wel even nodig om onder de 60 te komen. Met een minuut of 3-5 aanbieden is vaak wel te doen

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:35

Hier heb ik niet een snelle antwoord op. HS zou te maken hebben met ras (100% volbloed, hoeveel bloed vs koudbloed enz.), temperatuur, conditie van je paard, ziektes, hengstige merrie, intensiteit van het werk (bvb omhoog galopperen, de terrein dat je op rijdt (door mulle zand draven vs op een harde weg), gewicht van paard en ruiter/zadel, hydratie / electrolyte balans ik noem er wat! Ik denk dat het moeilijk is om een vergelijken te maken tussen paarden, dat moet je doen onder dezelfde omstandigheden.
Wel belangrijk is natuurlijk te weten wat de rust hartslag van je eigen paard is, thuis op eigen stal of in de weide. Als je dit weet heb je altijd een referentie voor op wedstrijd.

En niet vergeten dat voor endurance je wilt dat je paard zo veel mogelijk op aerobische ademhalen loopt, dan moet je HS niet te hoog zijn, dus minder dan 140-150. Met goed training moet je kunnen zien dat je paard moet meer werk (distance / snelheid / meer heuvel werk) maken om op een bepaald HS te komen. Je kan ook intervalling training doen en de HS tot rond de 170-180 brengen voor enkele minuten, zodat de spieren op anaerobisch (zonder zuurstof) ademhalen over gaan. Als je dit ook doet, dan bevorder je de aerobische capaciteit van zijn spieren, je paard ontwikkeld een grotere aerobic capaciteit. Eigenlijk, gaat het om in niet te grote stappen steeds de grenzen verlengen om een beter endurance capaciteit en uitstelling van vermoeidheid te creëren.

Moet eerlijk zeggen dat ik heb de laste tijd niet gereden met een GPS en HS (meestal alleen de GPS), maar het gaat er weer op nu dat de weer beter wordt! Maar uit mijn hoofd, tijdens training is de draf rond 90-110, rustig galop rond 110-130. Op wedstrijd is het altijd iets hoger. Dus eigenlijk moet ik nu al de grenzen gaan verlengen.

Maar ik weet een ding zeker, mijn paard kan me echt voor de gek houden - bij een nakeuring, heel druk, lang in de rij wachten, trappen, kijkerig niet stil staan voor dierenarts. Nou ik dacht hs zou zeker niet onder de 60 zijn, maar wat blijkt, was maar 36?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:37

Napie schreef:
Shetlander, voor de wagen:
rusthartslag is rond de 36-40 (was 2 jaar geleden rond de 50)
In stap: 80-90
In draf: 140-150
In galop: komt hij gemakkelijk rond de 180-200 maar ik galoppeer eigenlijk voornamelijk met de wagen heuvelopwaarts of door mul zand dus vrij intensive arbeid. Op vlak terrein een handgalop rond de 150
Herstel: omdat ze tot het laatst arbeid moeten blijven verricht (kar trekken) hebben ze vaak wel even nodig om onder de 60 te komen. Met een minuut of 3-5 aanbieden is vaak wel te doen

Vind ik knappe prestaties Napie voor zo'n kleintjes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:02

Sara, je vergeet te melden dat het belangrijkste om te weten eigenlijk de max HS is.
DAt je traint op ong 70% van de max HS...
DAt je progressie moet maken door de trainingen zwaarder te maken etc etc...

TS vraagt naar de HS in (neem ik aan) normale omstandigheden. Ze moet nog beginnen met endurance, dan ben je nog niet zo bezig als jij uitlegt. Overigens, ik ook niet en ik ga toch een paar jaartjes mee...

In het begin reed ik met HSmeter, nu niet meer. Je moet je paard leren kennen, dat doe je met behulp van je HSmeter.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:51

Ach vind het wel leuk om allemaal te lezen hoor ;)
En ik was gewoon niewsgierig naar de waardes van jullie paarden.
Ik ga morgen nog maar eens kijken hoe het dan allemaal gaat en of ze dan misschien iets lager zit..

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:30

griebels schreef:
Sara, je vergeet te melden dat het belangrijkste om te weten eigenlijk de max HS is.
DAt je traint op ong 70% van de max HS...
DAt je progressie moet maken door de trainingen zwaarder te maken etc etc...

TS vraagt naar de HS in (neem ik aan) normale omstandigheden. Ze moet nog beginnen met endurance, dan ben je nog niet zo bezig als jij uitlegt. Overigens, ik ook niet en ik ga toch een paar jaartjes mee...

In het begin reed ik met HSmeter, nu niet meer. Je moet je paard leren kennen, dat doe je met behulp van je HSmeter.

Hah, die max HS. Ik weet er goed van, maar heb express hier niet gemeld omdat je moet het eerst weten voordat je het kunnen gebruiken als maatstaf. Vroeger gingen we dat vaststellen door de paarden in volle rengalop te laten lopen voor twee minuten en dan de hoogste HS meten. Persoonlijk, vind ik dat niet nodig om te weten voor een endurance paard (in iedere gevaal niet in klasse I en II), en gebruik de 150 regel. Maar we maken af en toe een sprint voor de afwisseling :D
Ik ben alleen zo bezig omdat ik als bioloog dieren fysiologie zo interessant vind. Maar ik zet de hartslag meter niet iedere keer op, anders wordt ik gek van mezelf en vind ook gevoel net zo belangrijk.

Verder heb ik mijn eerste paar wedstrijden gereden zonder HS meter, anders wist ik dat ik alleen daar mee bezig zou zijn. Soms rij ik wel met, soms niet.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:33

kim345 schreef:
Ach vind het wel leuk om allemaal te lezen hoor ;)
En ik was gewoon niewsgierig naar de waardes van jullie paarden.
Ik ga morgen nog maar eens kijken hoe het dan allemaal gaat en of ze dan misschien iets lager zit..

Kim, ik heb net naar je pony gekijken. Mooi pony, atletisch gebouwd. Maar kan je iets meer over vertellen, ik weet namelijk niet was NPA is??

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:45

Dat stond op haar paspoort dus had dat er maar neergezet (A)
maar ze staat ingeschreven bij het NRPS
Maar een NPA is een nederlandse pony met arabisch bloed ( dacht ik)
En bedankt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:05

Wat is de 150 regel?
Ik rij heel af en toe met de hartslagmeter. Tijdens de wedstrijd heb ik hem wel om en probeer ik de pony onder de 150 te houden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:15

Volgens mij een vuistregel om zonder de max. hartslagwaarde te weten van je paard aan te nemen dat dat geloof ik 70% van de max. hartslagwaarde is. Tonkie heeft het volgens mij toegelicht in één van haar stukken over endurance-training. De links zijn wel ergens te vinden hier in de FAQ/interessante stukken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:46

Hilli schreef:
Volgens mij een vuistregel om zonder de max. hartslagwaarde te weten van je paard aan te nemen dat dat geloof ik 70% van de max. hartslagwaarde is. Tonkie heeft het volgens mij toegelicht in één van haar stukken over endurance-training. De links zijn wel ergens te vinden hier in de FAQ/interessante stukken.

Maar dat is om te bepalen wanneer je aeroob of aneroob verbrand (het verschil dus van verbranding waarbij wel of geen verzuring plaats vind)
Maar dan zou je wel de max hartslag moeten weten en trainen met een hartslag onder die 70% om verzuring te voorkomen en conditie op te bouwen.
De max hartslag van mijn pony ligt op de 210-220, 70% is dus rond de 150. Als ik de hartslag dus onder de 150 hou, heb ik het minste kans op verzuring (en spierpijn)
Laatst bijgewerkt door Napie op 08-02-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:52

Uit de documentatie van Tonkie (Hartslagmeter-stukje) blijkt het volgende:
Citaat:
De maximale Hf van een paard ligt tussen 190 en 250. Het boek “Heart rate Training for Horses” adviseert om, als je de Hfmax van je paard niet weet, uit te gaan van 230.

70% hiervan is 161, dus zelfs nog iets meer dan de 150 uit de 'regel'.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 12:29

ja dat heb ik ook gehoord bij de clinic.
Maar dan zou ik in draf daar dus al overheen gaan.
Maar vanmiddagf nog eens kijken nu de wind is gaan liggen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:52

Je moet niet onder die 70% blijven, maar (voor de langere afstanden) trainen op 70%, juist TEGEN die verzuring aan, alleen niet er overheen gaan...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 12:55

Oke bedankt! Maar we gaan pas dit jaar starten in de klasse I en de langere afstanden bedoel je daar klasse III en zo mee? Of ook al de klasse I?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:26

Dat is voor elk paard verschillend. Dat ga je merken tijdens het trainen ;)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:10

vandaag weer eens gekeken, ze sprong opzij en toen zat ze op 241!
In stap rond de 100. onder het tunneltje ineens 56? en tijdens draven 150.
En thuis rond de 60

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:32

Het belangrijkste van het rijden met een hartslagmeter vind ik dat je kan leren hoe je paard op sommige dingen reageerd en hoe het paard toont als de hartslag laag is of juist te hoog.

Wat opvallend was op de laatste wedstrijd: pony's lopen op blote voeten. Op een pad met stenen liepen ze gevoelig en dat kon je ook direkt aan de hartslag zien.

faedlujo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:23

Als je in een langere wedstrijd over de verzuringsgrens (die 70% dus) meerdere malen gaat, krijgt het paard later in de wedstrijd metabole problemen.
In Nettersheim vorig jaar bijvoorbeeld zaten ook een aantal steilere en langer heuvels. Mijn ijzeren regel al jaren is in de wedstrijd (dat is met name in wedstrijden die niet vlak zijn aan de hand) niet over 160 hartslag heen. Als ik berg op ga in draf bijvoorbeeld en ik zie dat de hartslag begint op te lopen naar 150-160 dan ga ik stappen, totdat de hartslag weer voldoende gezakt is en/of de heuvel ten einde raakt.

In Nettersheim was er een grote groep die iedere keer weer verder draafde/galoppeerde waar ik in stap ging.
Bij 100 km zakten al deze paarden in met het tempo, hadden minder zin om te lopen, waar mijn paard vervolgens juist nog harder ging in de laatste ronde en de overwinning een makkie was.

Vele internationale ruiters die aan de top rijden hanteren deze " hartslag" regel. Als je, je paard heel goed kent en veel ervaring hebt, heb je ook de hartslagmeter niet meer nodig om dat stap moment te bepalen. Zo heb ik er vaker geen om in de makkelijkere wedstrijden. In de echte berg wedstrijden gebruik ik hem meestal wel als bevestiging.

De Franse endurance ruiters gaan meestal rustig naar boven en snel naar onder.

Het kan natuurlijk door spanning zijn dat een paard in het begin van de wedstrijd een hogere hartslag heeft, ik doe dan meestal aan " compromis" rijden niet te veel inhouden omdat ze zich dan helemaal gaan opfokken, maar vooral ook niet laten gaan omdat ze dan heel snel verzuren. Een paard heeft tijd nodig om " op te warmen/ in te lopen" Het eerste uur van de wedstrijd wordt er dan vaak ook iets langzamer gereden op de grote wedstrijden. Niet door degene die vaak voorop weggaan, maar wel door de uiteindelijke winnaars.

Mijn paarden hebben in rust meestal een hartslag onder de 32.
In stap tussen 60-80 (afhankelijk van het terrein) Fadilah en Luna gaan in stap op het vlakke zelfs tussen 50 en 60.
In draf tussen 80 en 110 (ook weer afhankelijk van het terrein als het zwaar berg op gaat kan de hartslag veel hoger oplopen)
Snelle draf van 18 km.u tussen 100 - 120
galop tussen 100 - 130. Ik heb ook paarden die met 20 p.u na de "steady state" met 100 galoperen

In een wedstrijd op normaal terrein laat ik ze niet boven 130-140 komen.
Berg op dus de 150-160 regel alvorens van galop terug te schakelen naar draf of van draf terug naar stap.

gr Carmen

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:28

leuk om te lezen, heb het zelf ook geprobeerd maar ik kon hsaar hartslag echt niet vinden!!!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 16:30

Zonder hartslagmeter?
Dan moet je achter het linkerbeen tegen de buik aan je hand neerleggen dan voel je hem wel kloppen als het goed is.
Na het rijden voel ik hem meestal iets duidelijker

bedankt voor alle informatie!
Moet toch nog eens goed naar de hartslagmeter kijken... of ik alles wel goed heb gedaan.
kwam namelijk in stap rond de 100 slagen uit.... Maar als ik dit zo lees zit ze overal ver boven! Behalve in rust dat klopt wel ongeveer.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:55

ik kan het bij mijn paardje ook niet vinden met hartslagmeter.
Ontzettend balen het lijk mij heel fijn om te weten hoe snel ze herstelt.

Misschien maar weer eens proberen het weekend.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:31

Wat voor merk gebruik je? Wel een paarden meter? Ik kan met mijn Polar basic zelfs bij mijn shetten in wintervacht een hartslag registreren. Wel de vacht flink nat maken met ultrasonic gel