[WN] Arabier testen op Western aanleg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Arabier testen op Western aanleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 10:46

De titel zegt het al: is er iemand in de omgeving van Amsterdam die mijn Arabier wil testen op Western aanleg. We rijden nu bijna altijd buiten. Maar met het natte weer wil ik ook wel eens lekker schoon en droog binnen. Alleen doordat ik altijd aan een los teugeltje rij wordt hij al helemaal druk als je de teugels aanneemt. dus vandaar dat ik dacht: misschien is Western wat voor hem. Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar dat hoor ik dan graag.

Cassidy

Re: Arabier testen op Western aanleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:54

Op ieder paard kun je western rijden, dus ook op die van jou.
Alleen zul je toch ook in de western in het begin aan de teugel moeten zitten om verzameling te vragen. Aan een lang teugeltje sloffen is geen western! Dat ontspannen beeld van een verzameld paard aan een lang teugeltje is het einddoel en niet de weg er naartoe.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:06

Het is ook niet dat je helemaal niet aan de teugels mag komen. Alleen de constante aanleuning is het gewoon niet voor hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:36

Paard moet wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam, inclusief het hoofd en de mond. Als je paard constante aanleuning niet accepteerd zijn er fouten gemaakt bij het inrijden/doorrijden. Laat de mond controleren, eventueel de hals en rug. Probeer een ander bit. Overstappen op western omdat je dingen in de dressuur tegenkomt bij je paard die je niet opgelost krijgt is een verkeerde reden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:36

Welke discipline zou je willen doen?
"western" is iets te breed om ja of nee te kunnen zeggen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:25

JJane schreef:
Het is ook niet dat je helemaal niet aan de teugels mag komen. Alleen de constante aanleuning is het gewoon niet voor hem.

Dat probleem zie ik vaker in dressuur gereden paarden. Maar dat is wel op te lossen hoor. In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren zijn er wel degelijk paarden die niks moeten hebben van constante aanleuning.
Mijn merrie Dusty vindt het ook helemaal niks als je haar in de aanleuning houdt. Dat hoeft ook niet ze loopt in elk frame wat je maar vraagt zonder daar constante aanleuning bij nodig te hebben. Ze draagt haar eigen hoofd en hals en ik hoef alleen als ik wat anders wil aan mijn teugels te zitten.
Overstappen zou dus echt wel een oplossing kunnen zijn.
Ik heb al meer dan 1 paard zien kalmeren zodra hij op de signaal ipv contact manier gereden wordt. De ontspanning die gegeven wordt is toch van een ander kaliber dan die in de dressuur. (echt loslaten of vingers ontspannen is een wereld van verschil voor deze dieren)

Helaas kan ik je niet helpen aan een goed adres in de buurt van Amsterdam. Ik heb geen ervaring met de western stallen die daar zijn.

Uh Cassidy. Wijken voor druk en constante aanleuning staan lijnrecht op elkaar. Want bij constante aanleuning kun je als paard niet weg voor de druk ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:15

Welke disiplinne? Nou die waar mijn paard lol/aanleg voor heeft. Als ik nu in de bak rij (dressuur) doet hij het allemaal wel maar hij word er niet vrolijker van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:21

Sommige paarden worden van geen enkele discipline vrolijk!

Luna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:47

Er zijn heel veel arabieren die westernrijden! (kijk maar bij de DAWRA)
Ga een paar lessen samen met je paard proberen of het jullie ding is.

In de buurt van Amsterdam:
Kalverhoek in Wijdewormer
De Double "R" Ranch in Diemen
Natural Western Riding Center in Aalsmeer

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:12

Dank je ik ga eens even rond kijken

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:42

Paulette Zorn komt 20 februari bij mij les geven, heb nog 1 plekje over, als je kunt reizen met je paardje is het zeker de moeite waard! Kijk eens op haar site: www.equidact.nl

Mijn arabisch volbloed merrie vond de constante druk ook niet prettig, die is van het western rijden heel erg opgeknapt, zie mijn rijfoto's in mijn profiel.

Mijn ruintje daarentegen, kan zo'n beetje alles, maakt hem niet uit, als je maar WAT met hem doet....

gr Claudia

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:47