[WN] Oefenwedstrijd vs WRAN-D -> wat is het verschil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Oefenwedstrijd vs WRAN-D -> wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 23:38

Wie kan mij uitleggen waarom er oefenwedstrijden georganiseerd worden naast de WRAN-D wedstrijden, die geen punten opleveren dus ook als oefenwedstrijd gezien worden?
Ik ben erg benieuwd naar de verschillen en waarom je voor het een dan wel het ander zou kiezen.

crow

Re: Oefenwedstrijd vs WRAN-D -> wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:19

Het kostenplaatje voor een oefenwedstrijd is natuurlijk heel anders dan voor een WRAN-D, kijk alleen al naar de kosten van jury en ringsteward. Deelnemers moeten beschikken over een startkaart, bij een gewone oefenwedstrijd kan de organisatie voor nummers zorgen, ze hoeven dus nog nergens lid van te zijn. een gewone oefenwedstrijd kan wel net de doorslag geven voor deelnemers om een startkaart te gaan aanvragen, net dat stukje zelfvertrouwen. Het inschrijfgeld kan dus vaak ook een stukje lager dan bij een wran, maakt het laagdrempeliger.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 11:56

Dankjewel, crow!

Afgezien van het verschil in kosten, wat maakt het voor ruiter voor verschil als je meedoet? Is een oefenwedstrijd minder 'officiëel' dan een WRAN-D?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:30

Een wran-D is officieel en daarvoor moet je dus een wran-jury hebben, een oefenwedstrijd niet en daar kun je dus bv een willekeurige andere jury neerzetten. Een oefenwedstrijd is alles behalve officieel.
Dit nog naast wat crow al zegt over startnummers en dergelijke.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:37

Dankje RK.
Nu is me nog niet helemaal duidelijk waarom er WRAN-D wedstrijden georganiseerd worden, dus wat deze als voordeel bieden boven een onofficiële oefenwedstrijd, als je er toch geen punten mee kunt verdienen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:45

levert geld op voor de wran ;)
wran juryleden mogen geen 'wilde' wedstrijden organiseren
bureaucratie enzo

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:08

Het staat eigenlijk gelijk aan een gewone WRAN-C wedstrijd, maar dan kan je idd GEEN punten verdienen. Verder gelden alle WRAN-regels, idd zoals hierboven genoemd.

Het enige voordeel wat ik me kan bedenken is idd de kas van de WRAN ;) en daarnaast dat je wel gewezen wordt op evt fouten die je maakt waar je tijdens een wedstrijd MET punten aftrek voor kan krijgen.

Op een echte onderlinge, of wilde, maakt men vaak (soms de WRAN als leidraad) eigen regels.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:36

Dank jullie wel voor de toelichting,
Aangezien ik toch nog geen punten heb en dus ook niets te verliezen heb, kan ik eigenlijk net zo goed gelijk meedoen met een WRAN-C als eerste wedstrijd. Scheelt mij weer geld ;)

@Esther: ik heb even in je profiel gekeken omdat ik het bijzonder vond om een dravers-avater te zien bij een westernruiter. Jeetje, wat heb jij een verdrietige ervaringen gehad met je 2 paardjes die je verloren hebt.

Meerten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:23

hobbelheks schreef:
levert geld op voor de wran ;)

Buitenzorg schreef:
Het enige voordeel wat ik me kan bedenken is idd de kas van de WRAN ;) .

Nope! Dit is een klein maar oh zo verschrikkelijk hardnekkig misverstandje!.
Ik heb deze stelling nu al zo vaak ten onrechte voorbij zien komen, maar geloof me:
Van geen enkele wedstrijd, of het nou D, C, B of A is, gaat er ook maar 1 cent naar de WRAN!.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:04

Nou ja, ok, de FNW dan :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:39

Bij wie blijven die administratiekosten (jeweetwel, die een paar jaar geleden al zouden gaan verdwijnen als we die startnummers zouden krijgen) aan de strijkstok hangen dan :?

Voor de ruiter kan het voordeel van WRAN-D starten ipv een "wilde" oefenwedstrijd dat er bij een WRAN-wedstrijd ook altijd een gediplomeerde jury is. Je zou er dus vanuit mogen gaan dat je een betere beoordeling en evt. beter commentaar zou kunnen krijgen dan bij een "wilde" wedstrijd waar bij wijze van spreken de buurvrouw zou mogen jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:20

dus je moet wel lid zijn van de wran als je een wran d mee wil rijden?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:22

Om een wedstrijd van de wran te starten hoef je nooit lid te zijn.

Als je niet lid bent, betaal je een toeslag van 3,50, dus ook op een D wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:43

Je hoeft dus geen lid te zijn, maar je moet wel een startnummer van de Federatie Nederlandse Westernverenigingen (FNW) hebben. Dat startnummer kun je aanvragen via www.westernsport.nl

Voor "wilde" wedstrijden heb je dat FNW-startnummer niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:48

ok.... Duidelijk :)
startnr heb ik ook nog steeds niet :')
toch maar eens aan gaan vragen dan..
Thanks!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 07:54

Startnummers aanvragen ging erg makkelijk en snel vond ik. 2 weken geleden aangevraagd met 'vanaf 1 februari' erbij en nu al binnen.

@Sonja: dat is wel apart, dat administratiekosten nog steeds betaald moeten worden. Misschien vergoeding voor de typiste die de inschrijvingen verwerkt :o?