[SGW] oefencross 2 vragen : alleen crossen ? startkaart > oefencr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

oefencross 2 vragen : alleen crossen ? startkaart > oefencr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:51

1 vraaag..
Ik wil zegmaar alleen een keer een cross oefenen ,maar ..

Ik zie in de wiki alleen maar samengesteld staan (cross, dresuur en spring) ,maar kun je bij een oefencross ook gewoon alleen oefenen met een cross en verder niet meer?
(Oefencross is toch ook geen wedstrijd ,maar ieder op zichzelf en gewoon oefenen?)

en moet je vor een oefencross een startkaart+ 1 wp in springen?

O en... in Drenthe zit nergesn een oefencross of wel ? :oo

Groetjes

BTW heb nu echt volgens mij de hele wiki doorgezocht ,maar mochten deze vragen (alweer) in de wiki staan dan : ''sorrY! :o''

Nickeltje

Re: oefencross 2 vragen : alleen crossen ? startkaart > oefencr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:54

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:11

Hoi Elin.

Oefencrossen heb je in verschillende vormen.
Soms echt alleen een oefencross, soms met springen en/of dressuur erbij. Soms moet je van te voren toch een springparcours afleggen omdat ze de echt gevaarlijke combinaties niet in de cross willen hebben.
En soms zijn er wel prijzen, er kunnen bijvoorbeeld per hindernis punten toegekend worden. En soms mag je echt oefenen en zo lang proberen als je wilt, ook bij meerdere weigeringen. Bij andere moet je na 3 weigeringen door naar de volgende hindernis.
Je ziet het, er zijn allerlei vormen van oefencrossen. Je kunt het beste goed het vraagprogramma en de website van een oefencross lezen, daar staat veel in. En anders kun je het ook nog aan de organisatie vragen. Winstpunten in het springen zijn voor zover ik weet niet nodig. Veel plezier!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:16

Ontzettend bedankt voor je stukje
Ja ik z ou het liefst willen dat we gewoon ons gang konden gaan
dan neem ik namelijk iemand mee die mij helpt (geeft mij soms dresuur les en kent mijn pony goed)
En dan geen dresuur of springen erbij , zou ervoor wel een springparcours willen afleggen ,maar denk niet at i kgevaarlijk zou zijn :') ik heb meer een pony die soms weigert door mijn weinige ervarring

dan dat ze gaat lopen rennen etc

gewoon dat ik elke sprong vaak kan oefenen en als het niet goed wil lukken dat ik dan gewoon verder mag gaan.

heb het liefst ook niet dat je in je eentje (?) moet en mensen je gaan beoordelen.
trek me liever terug in een hoek met een paar hindernissen om dat zo goed mogelijk te doen.

bedankt!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:17

1. beantwoord
2. Ik heb normale beenbescherming: peesbeschermers en kogelbeschermers en springschoenen. Moet ik voor die 1 x oefenen persee crossbeschermers kopen? Heb namelijk wel andere soorten beenbescherming (van die grotere) ,maar die zitten echt verschrikkelijk.. (lees: zakken af etc)
3. Hoe hoog moet een D pony ? (1,43) of kun je bij een oefencross gewoon zelf bepalen welke je doet en welke niet?
4. beantwoord
5. Beantwoord
6.Ervaringen met oefencross in Boekelo ?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:21

Als ik je zo hoor denk ik dat je veel beter naar een crossterrein kunt gaan waar je met je eigen instructrice kunt oefenen. Dan heb je lekker de tijd, je springt waar je zin in hebt, en er staan weinig mensen omheen.

Hihi, dat laatste stukje hoorde er denk ik niet tussen... :=

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:27

Oke
ja ik heb me al wel ingelezen ,maar ben nog niet zo thuis in cross
:o
heb nog geen cross instructrice ,maar het is ook allen maar 1 x om de ervarng (is het leuk gaan we natuurlijk door ,maar dan komen er natuurlijik ook cross beenbescherming etc)

Maar heb wel een instructrice die me kan helpen om gewoon netjes op een sprong af te gaan en ontspanning etc (dresuur) dus dat we niet als een gek op een hindernis afgaan en ik haar niet meer houd etc.

Maar een terrein kan je dus alles voor jezelf rijden , hoek / kant uitkiezen en daar lekker aan de slag gaan?
Dat lijkt me namelijk wel fijn. Kunnen we alles op ons eigen tempo doen

waar zitten zulke terreinen? zeker niet in drenthe of groningen of friesland ..

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:45

Bij Alice Naber in Biddinghuizen zit een terrein waar je zelf mag oefenen. http://www.naber-lozeman.nl Ze organiseren daar in de zomer ook maandelijks een oefencross waar het heel relaxed aan toe gaat en veel mogelijk is.
En bij mij op stal (Bronsveld) in Lelystad zit ook een prachtig oefenterrein. Kun je bij mij komen lessen. :)
Je mag hier ook met eigen instructeur maar dat zou je even met de eigenaar moeten overleggen. pb me maar als je zijn telefoonnummer wilt.
In jouw regio weet ik het niet, moet je zelf even verder zoeken maar er zitten zeker wel oefenterreinen in de provincies die je noemt.
Ik denk ook dat het leuk voor je is een serie crosstrainingen te volgen. Hiervoor hoef je nog geen ervaring te hebben. Je hebt de regiotrainingen en verschillende instructeurs geven ook series trainingen.

En om je andere vraag te beantwoorden, gewone beenbeschermers zijn prima om een keer een oefencross mee te rijden voor je besluit of je echt wilt gaan crossen en crossbeschermers aanschaft. ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:41

In het noorden geeft Wieneke Hadderingh heel veel crosslessen. Heeft groepen op alle niveaus. Geeft oa trainingen in Roden, Bedum, Oosterwolde, Bunne (bij mij thuis) en gaat met de gevorderde groepen graag naar Lelystad ed. Voor haar email adres moet je maar even een pb sturen.

In Drenthe is er in april een BB (oefen) cross in Westerbork.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:11

Als je echt alleen maar een keertje wil kijken of je het wel leuk vindt en je pony het doet, dan raad ik je aan om toch wel bij een échte crossinstructeur een lesje mee te pikken. Zij hebben vaak veel ervaring met groene combinaties en weten precies hoe ze alles veilig en leuk genoeg kunnen uitproberen.
Bij Alice en Gert Naber kun je ook lessen volgen bij hun op het terein, wat er verder dicht bij jou zit aan instructeurs weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat je met google al een heel eind komt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:11

Oke ;) ja mijn idee was gewoon een x gaan en kijken.
Al springen we niet veel ,maar gaan we alleeen een paar sprongetjes doen en de waterbak (vind ze leuk) om even te kijken en meer vor de ervaring van het cross terein.
Kan ik me daarna altijd opgeven voor een les waar we echt beter aan alles gaan werken..

toch?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:37

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het veiliger om het met een ervaren crossinstructeur uit te proberen. Een crosshindernis geeft niet mee natuurlijk...

Ohja, ik zie je nergens iets zeggen over een bodyprotector, maar die heb je natuurlijk ook nodig. Cap, bodyprotector en goede beenbeschermers voor je pony.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:42

Oke :)
Ja ik twijfel gewoon nog ivm dat ik het ook een keertje is goedkoop wil.
En mensen mogen dan zeggen wat ze willen ,maar ik koop het nodige (Heb al een BP , cap en beenbeschemers) ,maar meer mensen denken zo denk ik ;)
Ik dacht namelijk dat er ook kleine hindernissen zijn zoals waterbak en lage hindernissen ?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:56

Maar dan alsnog, ga niet zomaar wat prutsen, in 10 minuten trainen kan je heel veel stukmaken aan het vertrouwen wat je in 10 uur nog lang niet hersteld hebt.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:46

Ik neem aan dat je met Boekelo Broekelo bedoelt? ;) Hier springen de D pony's 80cm maar je mag ook voor 50cm kiezen en als je het helemaal niet ziet zitten sla je de hindernis gewoon over.
Je mag hier ook met twee of drie combinaties tegelijk starten, dan kun je samen met een meer ervaren ruiter rijden als je dat wilt. Het is pas in oktober dus je hebt nog tijd genoeg voor wat cross lesjes.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:57

Met een E pony moet je dan oom 80 cm springen of mag je dan ook 50 cm?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:50

Ik heb eeb D pony :)

Maar waaar kan ik een parcours rijden waar ik niet van iemand afhankelijk ben?
Bijv, oefencross moet je toch ook een volgorde springen etc

Ik wil graag gewoon lekker onafhankelijk een sprongetje te doen en als het niet lukt hem nog 3 x te doen of juist over te slaan

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:23

Dan kun je beter geen oefencross gaan doen maar gewoon een training volgen. Of zelf naar een crossterrein gaan, en daar terreingeld voor betalen. Dan kun je echt helemaal doen waar je zelf zin in hebt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 18:32

Ja dat bgedoel ik zo'n crossterein en dan gewoon betalen
Waneer kan dat ? hoe heet dat ? en is dat in GRoningen of DRenthe?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:34

Ik ken niet alle oefenterreinen. In Ysselsteyn kun je gewoon geld in de bus doen en dan gaan oefenen. Bij andere terreinen moet je eerst even bellen. Volgens mij staan er op de eventingsportsite ook wel oefenterreinen aangegeven.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:16

In Drenthe heb je Roden (& Bunne)
In Groningen zit in Bedum iets maar alleen als je meedoet aan de lessen
In Friesland heb je Oosterwolde, Oenkerk, Franeker

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:09

Oke en hier in Groningen/Drenthe is daar een terein waar les word gegeven?