[WN] Bilspier scheuring specifiek bij western paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blyss

Bilspier scheuring specifiek bij western paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 00:28

Ik open deze topic bewust op het Western Forum, omdat het hier om een onbekende specifieke spierblessure gaat, alleen bekend bij quarters en paints in Amerika. Er is mij door div. western mensen gevraag hier aandacht aan te geven via bokt, ook als waarschuwing voor deze sluipende blessure. Let wel, ik ben geen expert, slechts de diep bedroefde bezitter van een zelfgefokte lieve bloedmooie 3-jarige zwaar gespierde quarter horse merrie met dit probleem. En ben op zoek naar mensen met westernpaarden met ervaring met dezelfde blessure die dus in Amerika genoemd wordt:

Fibrotic and ossifying myopathy in quarter horses
Voor meer info kijk op: http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... /91022.htm

Wat is er met ons paard gebeurd?
Zij heeft (wat nu pas blijkt) al als jong veulen een spierscheuring gehad in de rechter bil spier. Maar uiteraard kan dit op elke leeftijd door een trauma gebeuren.

Specifiek bij Quarters hersteld dit bij deze spieren niet goed. Normaal komt er een deukje op de plek van een spierscheuring. Maar in dit geval is er een verkleving ontstaan, en bindweefsel en litteken vorming.

Dit is zichtbaar en voelbaar langzaam aan een beetje hardere en dikkere "spier" massa geworden; bij dit specifieke paard onderaan haar bilspieren. De spieren werken hierdoor niet meer goed en ze kon daardoor niet makkelijk draven. Er is echter in dit stadium ook geen sprake van een echte duidelijke kreupelheid. Eenmaal in dit stadium is er geen directe pijn meer, alleen een zichtbare beperking in de voorwaartse beweging van dit been. Galopperen is makkelijker. Als je hier niets aan doet wordt de schade aan de spieren in dit gebied steeds groter en ga je op een gegeven moment steeds duidelijker een afwijking zien in de beweging van het getroffen achterbeen. Het been buigt wat minder in het spronggewricht, is wat moeilijker voorwaarts te brengen en uiteindelijk bij het neer zetten zie je een kleine terugtrek beweging naar achteren. Net of er te veel spierspanning op staat. Het been maakt dan een klein plofje bij het neerzetten. Uiteindelijk wordt dit steeds erger en duidelijker zichtbaar.

Op termijn ontstaat er steeds meer gevolgschade. Zoals bij dit specifieke paard een scheve heupstand, die lange tijd als boosdoener werd aangezien voor het niet correct regelmatig en in tact kunnen draven en de zichtbare verschillen in achterhand bespiering.

Pas na 6 maanden en vele experts verder is de juiste diagnose gesteld door een fanatieke western vriendin van mij en inmiddels bevestigd door de dierenkliniek van de universiteit in Utrecht. Ze hebben het daar nog nooit eerder gezien. Utrecht heeft contact gehad met een kliniek in Amerika en de beste optie zou zijn opereren. De meest succesvolle operatie methode in Amerika is de verkleving lossnijden zodat de spieren weer kunnen gaan werken, een goede revalidatie moet de rest doen.

Nu ben ik op zoek naar houders van Western paarden die dit herkennen. Want is opereren inderdaad de enigste en juiste optie?

meikie

Re: Bilspier scheuring specifiek bij western paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 08:46

Tjonge, dit is nogal wat, moeilijke blessure.Ik heb het nog nooit gehoord maar ben wel benieuwduit wat voor bloedlijn je paard komt. Ik kan het me nl. eerder voorstellen bij een haltergefokte quarter die enorm bespierd zijn en daar soms last van kunnen hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:07

Sjonge, dat klinkt niet lekker :(:) . Ik ken of herken het niet, maar ben wel benieuwd naar het verloop en de behandeling ervan en of het idd in bepaalde bloedlijnen voorkomt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:12

ik ben nu net bezig een quarter aan te schaffen, ben dus ook erg benieuwd hoe dat zit met die bloedlijnen.
Quarter is ook heel erg gespiert.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:14

Blyss schreef:
<knip> inmiddels bevestigd door de dierenkliniek van de universiteit in Utrecht. Ze hebben het daar nog nooit eerder gezien. Utrecht heeft contact gehad met een kliniek in Amerika en de beste optie zou zijn opereren. De meest succesvolle operatie methode in Amerika is de verkleving lossnijden zodat de spieren weer kunnen gaan werken, een goede revalidatie moet de rest doen.

Nu ben ik op zoek naar houders van Western paarden die dit herkennen. Want is opereren inderdaad de enigste en juiste optie?

Als Utrecht het nog nooit gezien heeft en advies uit de VS heeft gehaald, kun je deze vraag dan niet beter op een Amerikaans forum stellen aan QH-bezitters? Het lijkt me dat je hier weinig advies van 'ervaringsdeskundigen' zult vinden, als de aandoening hier (relatief) onbekend is.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:15

Mijn paard (engels dressuur) heeft ook een scheur in een spier bij het heupgewricht gehad (trauma). Mijn paard kon geen gewicht op links nemen en raakte in de staak. Ik heb een belgische arts laten kijken met een echo. Daarna is deze spier ingespoten met groei-insuline (of zoiets) ben daarna nog 2 keer terug gegaan, en langzaam is de spier zichzelf gaan herstellen (4 maand) Weet niet of het daar op lijkt, maar ik wens je succes.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 10:25

Dit heeft dus niets met bepaalde bloedlijnen te maken. Het is geen erfelijke ziekte maar een spierscheuring. Quarters zijn nu eenmaal zwaarder bespierd als andere rassen.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:55

Heb nog nooit van dit probleem gehoord, maar zou sportmassage geen optie zijn om de verklevingen los te krijgen?

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:04

@Blyss, ook westernpaarden zijn verschillend in spiermassa en zwaarte, vandaar mijn nieuwsgierigheid of dit vaker voorkomt bij haltergefokte quarters misschien. Daarmee suggereer ik niet dat het erfelijk zou zijn. Hopenlijk vind je meer informatie op amerikaanse forums.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 18:35

nee, het komt niet meer voor bij halter gefokte western paarden. Wel bij reiners, dit omdat die meer kans hebben op een bil spier scheuring als ze er te diep onderkomen. Maar een bil spierscheuring kan ook ontstaan als je paard b.v. enorm trekt en hangt bij het vastzetten.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:38

Mijn Appie heeft dit gehad, hoe het kwam ?? Door het bokken, lekker los in de bak. Ben er een dik half jaar zoet mee geweest en kreeg het advies van de DA om wel gewoon te stappen (niet erop), rechtuit en verder is het met een fysio beter geworden. Nou is mijn paard niet super bespierd maarja het is gebeurd.
Dit is alweer een jaar of zes geleden en ja je moet er nog altijd voorzichtig mee zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:40

Is er nog therapie mogelijk dmv shockwave oid ? Opereren klinkt meteen zo drastisch...
Maar als je paard echt zo slecht loopt en constant pijn heeft, zou ik iedere kans aangrijpen zodat ze iig weer blijvend pijnvrij door het leven kan. Zelfs als dat een operatie is die een dierenarts nog niet eerder heeft gedaan...

Cowgwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:11

Ik ken het ook niet. Het enige dat ik ken van ernstige aandoeningen bij Quarters is HYPP in de Impressive-bloedlijn. Heb je toevallig een fimpje waarop de aandoening zichtbaar is? Kan interessant zijn voor de rest van ons om dit eventueel bij eigen paard te kunnen herkennen. Zeker als het zo zeldzaam is...

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 22:17

Ja als je op de americaanse term zoekt op google vindt je filmpjes, maar die geven het beeld van een al heel ver gevorderd stadium dan kan je het dus echt niet meer missen.

Cowgwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:29

Ik heb het gezien, ja, dat is niet zo best :(

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:03

Ik heb een inmiddels 17 jarige die dit op 9 jarige leeftijd overkwam,we hebben het homeopatisch behandeld omdat de reguliere diergeneeskunde dit nog nooit gezien had in deze omvang.
Er was schade die in eerste instantie ongeveer een derde! van de linkerbil van Heirfill bedroeg.
Het advies van de regulieren was een jaar op stal en beter in laten slapen.
Het advies van de homeopatie,bewegen met mate en voorzichtig in beweging houden.
Het laatste advies opgevolgd en 2 maanden lang gestapt,eerst aan de hand en later onder het zadel.
Na 9 maanden was hij opstart stijf ,na een jaar weer volkomen rad,behalve in de winter.
Na 2 jaar weer helemaal goed.
Hij heeft een duidelijk zichtbare afwijking in de bespiering van zijn achterhand,maar is volkomen functioneel.
Ik heb hem zeer veel gemasseerd.Als je zijn bespiering palpeert kom je nog steeds een plek bindweefsel zo groot als een pond pak koffie tegen.
Hij heeft echter geleerd om hier mee om te gaan en heeft verder geen belemmering hiervan in de sport ondervonden.
Het is de buckskin in mijn profiel.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:37

Blyss schreef:
nee, het komt niet meer voor bij halter gefokte western paarden. Wel bij reiners, dit omdat die meer kans hebben op een bil spier scheuring als ze er te diep onderkomen. Maar een bil spierscheuring kan ook ontstaan als je paard b.v. enorm trekt en hangt bij het vastzetten.

Ja, ik ken de aandoening wel.
En het komt zeker in NL voor, want als je het beeld kent zie je het af en toe "langkomen". ;)
Inderdaad meer bij reiners dan bij QH/PH gereden in andere disciplines. Bij de reining komt het door een eenmalig ernstig trauma (verkeerde stop) of door herhaald microtrauma.
Maar ook ander trauma kan een spierscheuring veroorzaken. Zo heeft een andere pony in volle galop tijdens een buitenrit achterop de slidingplate van mijn haflinger getrapt. Door de kracht die daarbij vrijkwam toen hij zijn been naar voren wou zetten en het ijzer dus tegengehouden werd, is er een verscheuring van de spiervezels in de bilspieren opgetreden ( op faculteit afd interne met spierpotentiaalmetingen vastgesteld). Nadat de scheuring geheeld was, is dit been lange tijd korter gebleven en dat heeft wel 1.5-2 jaar "loswerken" geduurd, voordat het alleen voor het getrainde oog nog te zien is.
Er zijn inderdaad meerdere therapieen:
Met fysio, gerichte training kan je de overige goede spiervezels misschien nog oprekken en verdere verbindweefseling voorkomen
Chirurgisch - Spier bij basis losmaken of stuk eruithalen.
Dat het trouwens niet alleen QH/PH zijn, hier nog een voorbeeld, zie de vraag en het antwoord is ook informatief
http://www.ultimatedressage.com/forums/ ... 95&start=0

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:51

Ik heb nagevraagd bij barrel racers in de USA twee daarvan hadden er ervaring mee :
I have one. Fibrotic myopathy in his right rear hamstring. He looks terrible at a walk - looks like a horse that has stringhalt. You can feel the ossification (sp?) if you run your fingers over it. 2 different vets told me it was a mechanical lameness only and to keep running him. I choose to turn him out and retire him. I didn't want to ride a horse with a funny "step".

About a year and a half goes by, he looks worse. I ended up doing a free lease to a little girl I know. Now that she has been riding him quite a bit, he looks much better. You can only see the mechanical issue at a walk. He looks normal at a trot/lope/run. She even goes to some gymkhanas on him and I have watched him run. I can not tell there is anything at all wrong with him when he is moving out. He does not act like he is in any pain or discomfort at all. I think he is happy.

They sent me a picture yesterday of him jumping 3'6". I was shocked. I guess they have been riding him English and is going to his first show next weekend :)

I did not do any surgery. My vet did surgery on one of hers and it didn't work. I guess their is tons of therapy after surgery... if you don't do it can ossify again and you will be in the same boat.

I think they benefit from stretching and massage. I know my guy does better when ridden. I think it keeps it stretching.

en de andere gaf als advies om eens contact op te nemen met Texas A&M University School of Veterinary Medicine or Oklahoma State University School of Veterinary Medicine en daar advies te vragen

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:12

Wat geweldig jullie reacties allemaal, dank jullie wel! ;)

Het help me te beslissen wat het beste is.
Ik had al gemeld dat er– eenmaal in dit stadium- geen pijn is. Maar mijn paard heeft wel 4 pijn aanvallen gehad de afgelopen 6 maanden. Maar ik ga nu steeds beter begrijpen waarom. De 1e 3 omdat ze – door de belemmering van het verkleven en verbenen van de ooit gescheurde bilspier - er een blessure bovenop gekregen heeft in de omliggende dijbeen spieren. De laatste keer was toen we de training wat op gingen voeren en ze een enorme kramp aanval heeft gekregen in dat been. Ze kon dat niveau van werk dus niet aan.

We zijn gestart met een homepathische behandeling, speciaal voor deze blessure. Als iemand daar meer over wilt weten stuur me een PB. En we gaan masseren, en kijken of ik dit zelf kan leren. Een ervaringsdeskundige via bokt komt me helpen. En we gaan weer rustig trainen. Verder krijg ze extra goed opneembare magnesium en zal dit regelmatiger gaan krijgen. Ze krijgt nu ook speciaal marstal western voer, met heel weinig koolhydraten/suikers. Extra Vit E en van Utrecht heb ik ook carnitine meegekregen wat goed is voor de spierweefsels.

De beslissing de operatie wel of niet doen stel ik even uit. Uit de reacties daarover kan ik niet altijd wijs uit welke operatie methode uitgevoerd is. Van wat mijn western vriendin gevonden heeft in de literatuur zou het verwijderen van het bindweefsel niet goed uit pakken, maar het klieven zou wel goed resultaat hebben.

Ik denk nu dus dat er met beide operatie methode dus geen ervaring is in Nederland. Maar in België had ik begrepen zijn ze daar verder mee. En in Duitsland stikt het ook van de western paarden.

Natuurlijk hoop ik op nog veel meer reacties. Maar zou iemand weten of er ook zoiets als bokt in België is, dan stel ik daar dezelfde vraag.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:55

Ik heb nog 2 ervaringen voor je :
We thought that my daughters old show mare had fibrotic myopathy. Had a very good lameness vet look at her.

How he explained it was that with fibrotic myopathy, the muscle calcifies and basically turns to bone. You have to do surgery to fix it. You take the problem area out.

In the case of my mare, hers was nerve damage. She travels great at the jog and lope. But the walk, she looks horrible with the way the back leg falls short and hits the ground. He did an internal blister on that muscle. While it didn't completly fix her, it sure did help a lot.

en nog een

My older gelding has this. When he is walking he looks pretty funny. I gave him a couple of years off and then had the vet check him. He is running better than ever

Hoe meer je er over weet - en hoe meer ervaringen je kan lezen hoe beter toch ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:10

Zeker interessant!

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:48

Hier ook een quarter met een gescheurde broekspier..een reiner,ook een breder type

Hoe het is gebeurd weet ik tot op de dag van vandaag nog niet.paard is alleen gelaten,is wild gaan doen en wat er verder gebeurd is weet ik niet. Haalde hem die ochtend alleen wel op drie benen de stal uit.
Ik moest van mijn dierenarts(gelukkig) wel met hem blijven bewegen en koelen in het begin,al had hij er wel een zwaar hoofd in.Drie keer daags een heel eind lopen en later van een fysio de tip gekregen om het los te masseren i.v.m verklevingen en toestanden.Zij gaf toen ook aan dat door die verklevingen de spieren korter kunnen worden en hij hier later last van kon gaan krijgen. Heb hem ook vit E via de DA gegeven.

Maar zou vooral als je paard geen pijn heeft doorgaan met proberen,je weet nooit.Operatie is drastisch,maar ja als het werkt...

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:51

Het gebeurt niet alleen bij Quarters/Paints, ook mijn Poolse volbloed heeft een bilspierscheurtje gehad.
Jaren geleden uit de box gehaald en op 3 benen, bleek rechtsachter een bloeduitsorting te hebben waar je U tegen zegt bij de bilspier, toen de DA kwam bleek het ook een spierscheuring te zijn, veel moeten masseren en trombaplex gesmeerd, veel rust en heel gedoseerd bewegen om de bloeduitstorting af te laten voeren door het lichaam.
Mijn paard is 3 maanden uit de roulatie geweest hierdoor, we hebben nooit geweten waardoor het kwam. Zelf denk ik een uitglijder gemaakt op stal door die "schone boxen" destijds op die stal...

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:01

Ik ben dus die fanatieke western vriendin van Blyss, die geen rust had tot we de juiste diagnose hadden gevonden.
IK volg de opleiding Natuurgeneeskunde voor dieren bij de Hogeschool in Meppel en zit in mijn afstudeerjaar
Blyss heeft me bij haar merrie geroepen omdat ze na diverse onderzoeken door dierenartsen en andere professionals steeds het gevoel had dat de diagnose niet klopte en haar paard er maar niet beter op werd. We hebben samen het hele ziekteverleden doorgesproken en gekeken naar het beeld qua beweging en aan de longe en onder zadel terwijl ze gereden werd door Barry Schuurman. Barry wist goed te vertalen wat ik zag naar wat hij voelde bij haar qua bewegingen en beperkingen onder zadel. Na 2 dagen puzzelen in mijn medische bibliotheek en 2 nachten zelfs in mijn slaap met haar probleem viel bij mij het kwartje en is het balletje gaan rollen. Er kwam daarna direct communicatie met Utrecht en een goede samenwerking met het team , we hebben alles gezamenlijk doorgesproken en na de diverse onderzoeken echografien, bloedonderzoeken etc geevalueerd.
We kwamen uiteindelijk tot dezelfde conclusie en mijn diagnose werd hiermee bevestigd. We zijn druk bezig met het uitstippelen van de juiste te bewandelen weg voor de genezing van Blyss haar merrie en hebben goede hoop.

Onderstaand antwoord op een mail willen we jullie niet onthouden:

Ik heb via internet gevonden dat de University Veterinary Teaching Hospita in Colorado goede resultaten bereikt bij paarden met dit probleem en heb de chirurg daar een aantal vragen gesteld en per direct antwoord gekregen. Ik voeg hieronder de informatie toe:

Ik heb gehoord dat u een uitstekende chirurg bent en zeer goede resultaten bereikt met uw operatie techniek bij paarden met fibrotic and ossifying myopathy

I'm not sure anyone is an excellent surgeon for fibrotic myopathy, but we certainly have seen our share of them.

Welke operatie techniek geeft het beste resultaat?

I prefer to do a standing procedure where the surgery transects the fibrotic portion of the muscle.

In Nederland is niet veel ervaring met deze problematiek. De operatie is nog niet vaak uitgevoerd en wordt in tegenstelling tot Amerika liggend uitgevoerd. Is het mogelijk de operatie liggend uit te voeren en een goed resultaat te bereiken?

The challenge is to make sure you have transected the fibrotic mass completely. It is much easier to do if the horse is standing on the limb.

Welk revalidatie programma / schema geeft het beste resultaat?

Post-operative care is probably the most important thing to do. The leg must be stretched immediately after performing surgery, and the stretching continued for as long as you have the horse. The stretching consists of pulling the affected leg forward, keeping the foot as close the the ground as possible, holding for up to 10 seconds (the horse will initially be reluctant, so you will have to work up to this) for 20 repetitions per day. The horse should also be walked over cavalettis beginning at 48 hours after surgery.

Zijn er positieve resultaten te verwachten van een fibrotic massage na of voor de operatie?

I will begin stretching prior to surgery, but have not used massage. It should not create any problems, and may in fact be helpful.

Denkt u dat de sea walker Health therapie een positief effect kan hebben op het revalidatie proces?

I have not used the Seawalker, but the concept is very similar to the cavalettis. It encourages the horse to lift the legs higher, and stretch them out further forward.

Kan u een voedings advies geven?

Good quality hay and a complementary mineral supplement are often all a horse under moderate exercise needs. If the caloric needs are greater, I like the high fat feeds such as Purina Ultium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:38

Goh wat een interessant topic. Hopelijk vinden jullie een goede manier van behandelen en zal jouw paard weer beter gaan lopen Blyss! Sterkte daarmee.

Ik blijf dit topic volgen, ben erg benieuwd naar meer info. :j