[WN] westernpaard aan de dubbellonge

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

westernpaard aan de dubbellonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:48

Westernpaard aan de dubbellonge

Ik longeer mijn paard bijna nooit omdat ik het trainingseffect te klein vind. Nu moet ik wel longeren omdat ik tijdelijk niet op paard kan zitten door een probleempje bij mij.
Nu adviseerde iemand mij om met de dubbellonge te gaan werken.

Dit heb ik geprobeerd en het gaat niet verkeerd, maar het is heel lastig om het sturen goed duidelijk te maken aangezien mijn paard altijd gestuurd wordt op de neck reining en niet met druk op de binnenteugel. zo valt hij naar binnen en kan ik hem niet naar buiten sturen. Omdraaien is ook een probleem, hij vouwt netjes zijn hoofd naar buiten, maar draait niet om.

Heeft iemand ervaring met longeren aan de dubbel met westernpaarden en heeft tips voor mij.

Hoe kan ik bv zijgangen vragen aan de dubbel?

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:37

Ik doe ook mijn paard regelmatig aan de dubbele longe. Ben eerst begonnen met er achter te lopen (niet te dicht erachter ) en dan ben ik eerst eens aan het sturen begonnen net zolang en rustig totdat mijn paard het door kreeg dat het niet eng was. Heb veel voltes gevraagd, 8-tjes gelopen en op het laatst schouder binnenwaarts etc.
Ga eerst hier eens mee aan de slag dan komt het longeren vanzelf. Mijn paard kan ik in princiepe bijna alles laten doen met de dubbele. Ik heb dan ook enorm geluk dat zij het ook wil en vooral snapt.

Misschien dat andere mensen een andere visie hierover hebben maar ik heb dit in mijn cursus mee gekregen en ben gaan door trainen. Ben nu bezig met 1 hand, das niet makkelijk :D .
Succes.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:38

Meer sturen met je lichaamspositie, en minder met je longe. Met 1 lijn heb je ook geen buitenteugel om 'm naar buiten te houden, dus die zou je met dubbel longe ook niet nodig hoeven hebben.

Met omdraaien geef ik richting aan met de buitenteugel, rest doe ik ook met mijn lichaamspositie. Is een beetje lastig uitleggen, maar je stapt dan zeg maar richting de achterkant van je paard (de andere kant dan de kant waar je paard heen moet).

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:08

Ik vraag zijgangen om er een beetje schuin achter te gaan lopen en dan dmv de buitenteugel te laten wijken mijn kant op, werkt prima hier :j
Idd veel met lichaamshouding doen, met sturen als je aan de binnenkant van een cirkel staat, het paard eerst een soort van 'wegduwen' met druk van je lichaam er een beetje achter komen zodat je nieuwe buitenteugel sturen kan..moeilijk uitleggen zo geschreven zeg ! :=

Niemand in de buurt die je eens een lesje kan geven hiermee? Dat heeft mij in het begin erg goed geholpen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:38

Je hebt wel twee lijnen maar je stuurt er niet mee zo te lezen.
Als je de bocht om wilt neem je druk op je buitenteugel(je begrenst) en vraagt aan je binnen teugel.
Zo komt de buitenteugel ook tegen de hals en werkt het een beetje als neckreining.
Ik werk met jonge paarden veel met dubbele lijnen, leuk om te doen als je ze nog niet veel wilt belasten of om een oefening eens van de grond te bekijken, zien wat hij nu precies met zijn benen doet.