[WN] onverwachts over van engels naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

onverwachts over van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 19:35

Altijd heb ik engels gereden, geen wedstrijden maar wel veel lessen genomen.
Helaas overleed mijn paard en ging ik op zoek naar een nieuw maatje.
Ik had mensen moeten beloven bij meerdere verschillende soorten paarden te gaan kijken.

Laat ik nu vreselijk vallen voor een western quarter ruin van 7 jaar <3
Paardje moet nog even door de keuring maar daar word geen probleem in verwacht.
Het is een klasiek gefokte ruin, grof type en rond de 1.55/1.60.
Red Dun erg braaf maar wel met een gezonde dosis karakter.

Nu is het natuurlijk heel erg zonde om een goed opgeleid western paard om te gaan scholen naar engels gereden.
Ben er dus aan aan het denken mezelf maar om te laten scholen.
Maar in het western ben ik zo groen als gras.
Tijdens het proef rijden deed het lieve dier zijn uiterste best mij te begrijpen maar ik deed veel fout :')
Ik wilde harder dus dreef aan, diertje deed netjes het hoofd omlaag en snapte niet waarom ik door bleef vragen _O- :o
Maar hij deed zo vreselijk zijn best dat hij het uiteindelijk snapte.

stom van mij he?

Als ik 1 x per week les neem, hoe lang duurd het dan voor ik er normaal op kan rijden?
Is het eerlijk tegenover het dier om er zo stom op te zitten?
Of kan ik beter de engelse kant op gaan met hem?
Het is de bedoeling recreatief aan het werk te gaan, veel te leren en lekker buiten te gaan rijden met regelmaat.
Heeft iemand hier ervaring mee?
wat kan ik gaan verwachten?

_Noah

Re: onverwachts over van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:38

Wat stoer, bij mij op stal hebben een paar ook die overstap gemaakt. Maar wel recreatief "western". Ik heb er totaal geen verstand van, maar het ziet er goed uit bij ze :D. Veel succes en plezier met je nieuwe paard straks.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:45

lekker gaan westernrijden! Met een paar lesjes moet je de basis onder de knie hebben; in ieder geval zover dat jij en je paard elkaar snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:49

Je hebt de basis zo onder de knie hoor!
Ik heb JA gezegd tegen western.
Ik ben ook bezig met de koop van een (western) paard.
Hele gave bruine hengst,talentje in de pleasure. (vader en moeder zijn engelse gereden paarden,deze heeft veel talent in western,en is volgens mij een KWPN'er.)
Kijk hier eens rond op het western forum en plaats topics,je leert enorm veel!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:00

Als je open staat voor een wat andere aanpak en met je paardje gaat lessen kun je vrij rap aardig met elkaar overweg hoor. Gewoon proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:07

troi schreef:
Als je open staat voor een wat andere aanpak en met je paardje gaat lessen kun je vrij rap aardig met elkaar overweg hoor. Gewoon proberen!

Inderdaad, Je moet heel veel van je engelse gewoontes loslaten en dan komt het goed!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:39

Hoi Alison! Haha, jij ook een QH? Leuk dat je een nieuw maatje hebt gevonden.
Tja, als jij je aan het paard aanpast, groeit het paard ook naar jou toe/begrijpt hij wat je wil zolang je m de kans geeft als ie wat in de war raakt van je wellicht tegenstrijdige hulpen. Weet niet wat voor karakter hij heeft natuurlijk, of hij snel over de stress is.
Als t met t paard klikt en je er energie en tijd in wilt steken om jezelf te verbeteren, waarom niet?
Is ook leuk om te leren. Je weet een beetje hoe t werkt van Cis misschien. Hopen dat je iemand kan vinden voor de les...wel belangrijk (ik heb zelf maar les om de 5-6wkn, en nu helemaal niet door die witte vlokjes in de buitenbak...). En anders zelf zonder paard naar de les, voor jezelf.
Grtjs!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:13

Smotz schreef:
Hoi Alison! Haha, jij ook een QH? Leuk dat je een nieuw maatje hebt gevonden.
Tja, als jij je aan het paard aanpast, groeit het paard ook naar jou toe/begrijpt hij wat je wil zolang je m de kans geeft als ie wat in de war raakt van je wellicht tegenstrijdige hulpen. Weet niet wat voor karakter hij heeft natuurlijk, of hij snel over de stress is.
Als t met t paard klikt en je er energie en tijd in wilt steken om jezelf te verbeteren, waarom niet?
Is ook leuk om te leren. Je weet een beetje hoe t werkt van Cis misschien. Hopen dat je iemand kan vinden voor de les...wel belangrijk (ik heb zelf maar les om de 5-6wkn, en nu helemaal niet door die witte vlokjes in de buitenbak...). En anders zelf zonder paard naar de les, voor jezelf.
Grtjs!

haha wat leuk jou weer te treffen zeg!!!!!
Ik kan iedere week een les volgen van onze stalmanager :D
Zij rijd zelf op hoog niveau en is leuk betaalbaar :D daar heb ik echt mazzel mee :D
Paard is echt een lieverd, doet ondanks mijn rare gedoe op zijn rug enorm zijn best mij te begrijpen :(:)
Dat is ook een van de redenen waarom ik zo op hem val <3

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:31

Mijn dochter is 5 jaar geleden ook overgestapt van engels naar western en na enkele lessen zij ze : "papa dit zoek ik al jaren".
Toen ze wou overstappen zijn we begonnen met info te verzamelen, vooral via internet en zijn we op zoek gegaan naar een goede trainer, die we gevonden hebben na een aantal proeflessen bij diverse trainers.
De eerste lessen waren niet zo gemakkelijk omdat ze een aantal automatisme moest afleren maar al van de eerste les, met een ervaren quarter van haar trainster, lukte het rijden aardig.
Mijn dochter nam 1 en in de vakanties meerdere lessen per week en na een jaartje heeft ze haar eerste wedstrijden gereden met goede resultaten.
Ondertussen waren we op zoek naar een paard voor haar en na een jaartje hebben we dat gevonden : een 2,5 jarige paint merrie.
Een jaartje later heeft haar paard haar 4 maanden basistraining gekregen en moest mijn dochter twee tot drie keer per week komen helpen bij de trainingen zodat ruiter en paard op elkaar konden worden afgesteld.
Wij hebben nog geen seconde spijt gehad van deze overstap, er is een hemels groot verschil tussen de engelse en de western wereld, nu voelen wij ons "thuis".
Wat ik heel belangrijk vindt is dat je een goede western trainer zoekt die, naast het rij technische, ook veel aandacht besteed aan het verdiepen in de leef- en denkwereld en het opvoeden van paarden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 10:49

precies zo een lerares heb ik binnenm handbereik..........dat is pas mazzel hebben :D

Heerlijk al die positieve berichten van jullie <3
Het is dus eigenlijk heel simpel, ik moet cowgirl gaan worden :j

Als ik zo lees wat er nodig is en kijk naar wat ik om me heen heb dan moet het helemaal goed gaan komen.
Ik hoop dat het weer ietsje beter gaat worden, dan kan ik verder met de aanschaf <3

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:57

Ik heb 10 jaar geleden mij zelf en mijn NF pony omgeschoold. We hadden de Z bereikt en ik had niet veel interesse om nog meer engels te gaan rijden. Mijn pony heeft het super gedaan en ik denk dat ik er een leuk trail paardje aan had kunnen hebben. Maar.... het engels rijden kwam toch weer terug dankzij een veulen die ik 4 jaar geleden gekocht heb. Heb er nog aan zitten denken om die kleine western in te rijden, maar er is toch een springzadel op gegaan.

Het is een hele leuke sport, heel veel plezier en succes er mee.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:02

Het kan prima hoor! Natuurlijk krijg je nog genoeg momenten van onbegrip, maar dat is denk ik bij iedere nieuwe combinatie zo. Les nemen is natuurlijk een goed idee, denk dat je dan snel aan elkaar gewend raakt! Je paard klinkt als een braaf beest dat graag mee wil werken, dus het gaat vast goed. :o Heel veel plezier samen!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:10

Ik ben de bijrijder van gaucho en heb februari 2010 na 17 jaar engels de overstap gemaakt naar Western. In het begin behoorlijk wennen. Typische "dressuur" dingetjes, zoals blijven vragen en vasthouden moesten er even uit. Op dit moment gaat het fantastisch en ben ik bezig met de echte Reining georienteerde oefeningen, zoals speed-control, vliegende wissels, spinnen enz. Maar ook dressuurmatig ben ik hard aan het werk (contragalop en appuyeren bijna onder de knie!) Western geredend poowns moeten dat ook kunnen... Ik zeg, gewoon doen! Lesje nemen, loslaten, grondwerken (kijk eens naar de Showmanship en In Hand Trail) en binnen de kortste keren wil je nóóit meer iets anders! :D

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:29

Wat leuk dat je aan een quarter gaat, spannend hoor :) Het is super dat je goed les kunt krijgen want dat is echt het allerbelangrijkste. En dan vooral heel goed naar je paard luisteren. Geef hem de ruimte om te gaan begrijpen wat jij bedoelt, want zo te lezen geeft hij jou ook die ruimte. Wat een heerlijke eigenschap van een paard. Je hebt in ieder geval een basis, wat je nu nog moet leren is meer loslaten. Maar dat is altijd moeilijk hoor. Ik ben zelf western 'beleerd' :P Oftewel heb nooit dressuur gereden. Maar elk paard is sowieso anders en moet je leren kennen. Ik heb een paar weken terug voor het eerst weer eens een lesje gevolgd op een ander paard dan die van mezelf. Mijn paard is een KWPN'er, waar ik lekker pleasure, horsemanship en trail mee doe. Dit paard was een echte reiner, en alle knopjes zaten erop. Dát was echt even wennen! Hij was ook erg consequent (ja, het paard!), want het moment dat ik te hard in zijn mond zat of teveel dreef, ging hij er vól tegenin. Liet ik los, dan deed hij keihard zijn best. Was heel leerzaam voor mij. Dus ik zou zeggen, ga alvast lekker lessen zodat je straks zelfverzekerd op je paard kan gaan zitten en ga vooral heel veel genieten met je (toekomstige) paard :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:47

Hoe denk je dat ik ooit begonnen ben? :)
Maar toen had ik geen instructie binnen handbereik of uberhaupt westernruiters in de buurt en het is mij ook gelukt en ik ben ook blond :+
Dat gaat je lukken! en denk erom het is verslavend..... <3

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:07

cissy schreef:
Hoe denk je dat ik ooit begonnen ben? :)
Maar toen had ik geen instructie binnen handbereik of uberhaupt westernruiters in de buurt en het is mij ook gelukt en ik ben ook blond :+
Dat gaat je lukken! en denk erom het is verslavend..... <3

Whahahaha _O- _/-\o_

En je hebt absoluut gelijk over die verslaving! +:)+

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:47

hier nog zo'n "overstapper".
heb altijd dressuur gereden (15 jaar) en rij nu sinds 4 jaar western.

zoals een aantal mensen al aangeven: goede instructie zoeken.
en heel streng en consequent zijn voor jezelf, dan leer je het beste je "slechte" gewoontes af.

het moeilijkste wat ik heb moeten leren is los laten van het paard, en nog steeds heb ik snel de neiging om de teugels in contact te pakken. :o

zeker bij een volleerd western paard zal je volledig op hem moeten vertrouwen en laat hem het werk maar doen, terwijl jij bijna niks doet! ;)

heel veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst! :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 07:22

woensdag over een week gaan we voor de keuring :=

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:52

Heel veel succes en met rijden gaat het absoluut goed komen :D

Niet er aan zitten en niet steeds aandrijven, dat zijn dingen die heel moeilijk zijn voor ex-engelse ruiters, maar als je dat eenmaal gewent bent, mén , wat rijdt je lekker! ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:54

dropje2 schreef:
Heel veel succes en met rijden gaat het absoluut goed komen :D

Niet er aan zitten en niet steeds aandrijven, dat zijn dingen die heel moeilijk zijn voor ex-engelse ruiters, maar als je dat eenmaal gewent bent, mén , wat rijdt je lekker! ;)

Helemaal mee eens! Hieronder een plaatje van moi, na een jaartje in een Westernzadel, op een westernpoown! :+

Afbeelding

Niet te zien toch, dat ik 17 jaar Engels heb gereden? ;) Met goede instructie en wederzijdse communicatie kan je een hoop bereiken!

Succes en geniet ervan! *\o/* :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:05

:D leuk die positieve reactie`s.
Het is zo vreselijk spannend allemaal.
Ben zo vreselijk in love <3 <3 <3 <3
Kan niet wachten om het mannetje hier lekker te komen showen :o

stiekum eentje dan?
tijdens mijn proefritje afgelopen zondag?

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Afbeelding

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:09

Mooi paardje hoor, gaat helemaal goed komen! :9

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:40

Spannend hoor die keuring! Zal duimen, komt vast helemaal goed :)
En dat snel foto's plaatsen hoor!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:46

Leuk hoor. Je zal er een rustig paardje aan hebben, normaal gezien, als hij niet reining getraind is. Ik zou zeker overstappen naar western, je zal er van genieten, het is meer ontspannen rijden. Tracht er geen engels uit te persen, quarters zijn daarvoor niet gebouwd, wegens de neerwaartse bouw. Ik denk dat je best je paard kan respecteren en je hebt vast en zeker nog veel te leren van hem. Mijn volgend paard wordt ook zeker een quarter of paint. Ik wil ook de relax toer op!
Veel succes ermee!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:54

vancky2005 schreef:
Leuk hoor. Je zal er een rustig paardje aan hebben, normaal gezien, als hij niet reining getraind is. Ik zou zeker overstappen naar western, je zal er van genieten, het is meer ontspannen rijden. Tracht er geen engels uit te persen, quarters zijn daarvoor niet gebouwd, wegens de neerwaartse bouw. Ik denk dat je best je paard kan respecteren en je hebt vast en zeker nog veel te leren van hem. Mijn volgend paard wordt ook zeker een quarter of paint. Ik wil ook de relax toer op!
Veel succes ermee!

Wat bedoel je daarmee? Kun je dat verder uitleggen..?
Mijn paard was puur reining getraind en was super rustig en totaal bomproof...
Als je paard reining getraind is, wil dat niet zeggen dat hij automatisch ook druk is.
Dat ligt dan óf aan het paard zelf óf de manier waarop hij reining getraind is.