[WN] western vragen voor Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

western vragen voor Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:08

Hallo ik ben heel erg enthousiast geworden over western rijden, maar er zijn nog zoveel vragen en twijfels!

*ik heb altijd dressuur gereden, kan ik nog overstappen?
*sinds een jaartje heb een een Tinker merrie, ze is nu 2 jaar onder het zadel, kan ik met haar western gaan rijden ook al zijn we beide groentjes?
*hoe kan ik ontdekken of western iets voor mij is zonder dat ik meteen alle spullen aan moet schaffen voor haar?

En de belangrijkste vraag: hoe moet ik dit gaan aanpakken?

Moet ze eerst getraind worden, of kunnen we door les aan huis samen gaan leren? (dat laatste heeft mijn voorkeur)
Weet iemand dan ook wie ik kan benaderen voor les aan huis?(Breda/Prinsenbeek)

Groetjes

LindyH

Re: western vragen voor Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:18

Je kunt absoluut overstappen en je paard ook, maar ik zou het niet tegelijk doen. Dat maakt het alleen maar onnodig moeilijk en het resultaat is meestal ook niet geweldig.

Je zou eerst kunnen gaan lessen op een westernmanege zodat je kunt kijken of het wat voor je is. ls dat zo dan kun je jezelf er verder in bekwamen en dan later je paard erbij betrekken. Ondertussen kun je misschien je paard om laten scholen door iemand anders, en dan daarna samen met je paard gaan lessen.

Veel succes!

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:21

Hoi!

Natuurlijk kan je overstappen!! Zal wel even wennen zijn voor je, maar alles valt te leren! Het leukste is natuurlijk om het samen te leren, want anders loopt het paard voor op jou ( of andersom ) en dat is totaal niet handig. Misschien kan je gewoon wat prive lessen nemen bij een trainer bij jou in de buurt? Ik weet even niet zo een snel op te noemen. Ik weet dat Janpieter Koopman in bergen op zoom zit, maar dat is nou ook niet écht bij jou in de buurt.. iniedergeval heel veel succes! Maar wat wel heel belangrijk is, neem goede begeleiding!!! Niet zomaar iets gaan aankloten met je paardje. Daar maak je misschien meer kapot mee dan je lief is.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:25

LindyH schreef:
Je kunt absoluut overstappen en je paard ook, maar ik zou het niet tegelijk doen. Dat maakt het alleen maar onnodig moeilijk en het resultaat is meestal ook niet geweldig.

Ik heb juist geleerd dat het wel beter is om samen met je paard in ''training'' te gaan. Want als jij je paard laat omscholen, zonder dat jij jezelf omschoolt, en dan op je paard stapt dan valt er weer vanalles aan te verpesten. ik zou gewoon lekker samen het avontuur aan gaan. En lekker samen gaan lessen. Je kunt bijvoorbeeld ook je paard in training zetten. En dat je zelf dan ook 3 x per week ( ik noem maar wat ) gaat lessen ( op je eigen paard ) Zodat jullie samen gaan leren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:40

Het lijkt mij juist heel moeilijk om je paard om te scholen als je zelf nog niet eens weet wat er omgeschoold moet worden. :D Je hebt dan inderdaad wel heel veel begeleiding nodig waarbij je echt in ieder miniscuul stapje wordt begeleid. Een jaar lang (of langer) 3x in de week les aan huis vind ik nogal wat. En je moet ook nog maar iemand vinden die dit met je kan en wil doen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:45

Ik ben met mijn tinker ook samen, tegelijk, samen, overgestapt. Ik vond het juist fijn om alles samen te leren.
Daarnaast heb ik ook hier en daar een lesje gehad op een western beleerd paard om te voelen hoe het moet voelen zeg maar.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:56

Nee maar ik bedoel zeg maar, dat je paard in training zet bij iemand. En vaak zit er in zo een training wel bij dat je kan lessen ( ik bedoel qua geld )...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:24

suusiesu schreef:
Hallo ik ben heel erg enthousiast geworden over western rijden, maar er zijn nog zoveel vragen en twijfels!

*ik heb altijd dressuur gereden, kan ik nog overstappen?
*sinds een jaartje heb een een Tinker merrie, ze is nu 2 jaar onder het zadel, kan ik met haar western gaan rijden ook al zijn we beide groentjes?
*hoe kan ik ontdekken of western iets voor mij is zonder dat ik meteen alle spullen aan moet schaffen voor haar?

En de belangrijkste vraag: hoe moet ik dit gaan aanpakken?

Moet ze eerst getraind worden, of kunnen we door les aan huis samen gaan leren? (dat laatste heeft mijn voorkeur)
Weet iemand dan ook wie ik kan benaderen voor les aan huis?(Breda/Prinsenbeek)

Groetjes

Vragen zijn om antwoord op te krijgen en antwoorden zijn om twijfels weg te nemen . :D
*natuurlijk , het is nooit te laat.
*Het zelfde antwoord als boven, maar je moet wel weten tot hoever je grenzen liggen voor het kunnen van je paard. ;)
*Kijk eens of er een westernmanege in de buurt ligt en probeer, daar met een paar lessen, of het wat voor je is.
Of neem met je eigen paard eens een paar lessen (privé) om te proeven. Je kunt eerst best gewoon met je eigen spullen rijden, weet je het zeker dan komen de echte zadels en hoofdstellen vanzelf.

Waarom moet een paard altijd in training bij een ander, voordat je western kunt rijden. :?
Het is maar net hoe ambitieus dat je bent, wil je gewoon met je eigen paard rustig aan western leren rijden, dan kan dat ook best via privé lessen.
En als je goed les krijgt en je serieus met het geleerde aan de slag gaat zul je ook goed vooruit gaan, en dat heb je dan wel allemaal zelf bereikt en niet doordat een ander de knopjes erop heeft gereden. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:29

Gewoon lekker samen met jouw paard gaan lessen, dan merk je vanzelf of het wat voor jullie is. Niet te moeilijk over doen.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 15:42

weet iemand dan ook wie er les geeft in Breda? Bergen op zoom is de enige die genoemd wordt in de meeste forums, maar dat is te ver weg...

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:26

's hertogenbosch? Is dat bij breda? Of zeg ik nu iets heel doms......... Want daar zit arthur toch?

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:41

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:50

Helaas zit je voor mij iets te ver weg..
Tuurlijk kun je met je tinker western gaan rijden, in de basis is het hetzelfde!
Neem de tijd om je in te lezen, in te googlen en rond te kijken. Een passend zadel vind je niet 1-2-3 en ook in de western zijn er verschillende trainingsmethodes. Je zult zelf moeten zoeken naar eentje die je ligt.
Of westen iets is voor je hangt ervan af wat je onder western verstaat, wat denk jij dat het is. En ten tweede wat je wilt bereiken, heb je wedstrijd ambities, welke discipline, wil je lekker buitenrijden. Wil je een soepel nagevelijk paard ongeacht dresuur of western, waar ligt voor jou de nadruk op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:25

Ik heb 3 klanten met tinkers in westernles lopen. Wat ik zie is dat het enorm verschilt per type tinker. Verder hangt het er vanaf hoe je het zelf oppakt.
Qua zadels is het voor elk paard anders. Ik heb een haf in de les die nog geen westernzadel heeft, maar zijn we wel al bezig met lessen.
Ook bij een tinker is het mooi om te zien hoe ze het oppakken en elke keer bij te leren. Je moet eigenlijk heel blij zijn als je merkt dat je vooruit gaat en hoe mmakkelijk je paard gaat lopen als kwartjes vallen. Of je daarna nog verder kan, hangt af van jezelf en je paard, maar elk paard heeft zijn grens. dan hangt het van je eigen wensen af waar je tevreden bent.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:12

[TI] Western tinkers meld je hier!

misschien kun je hier ook wat info vinden
verder omscholen ??
geen probleem maar doe het onder begeleiding dat zal lonen op de langere termijn ;)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:24

In Breda gaf Claudia Rossel les, maar volgens mij is die ondertussen gestopt. Die gaf les bij die manege vlak bij de brug naar Terheijden (weet ff niet de naam van de manege).
Je zou ook contact kunnen opnemen met Jan-Pieter Koopman. Die geeft les in Oud-Gastel. http://www.reigershof.nl/pages/jpk.html

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:25

Bij 't Beekdal in Chaam staat iemand die westerles geeft. Ben even haar naam en website kwijt maar volgens mij komt ze ook aan huis. En in Dorst is een westernstal, misschien dat er van daaruit ook iemand is die les aan huis geeft.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:33

Ik heb ook altijd dressuur (zo'n 15 jaar) gereden en ben sinds deze zomer mijn 11 jarige fries en mezelf aan het omscholen.
Voor mij is het heel veel afleren, maar het gaat goed tot nu toe. Ik heb 1xpw les en ze word daarnaast 1xpw gereden door mijn instructie en mijn bijrijdster (rijdt al langer western) heeft 2xpw (prive)les.
Daarnaast rij ik heel soms op een al goed getraind pleasurepaard, waar ik na 3x al heel veel heb geleerd.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:30

manex schreef:
Je zou ook contact kunnen opnemen met Jan-Pieter Koopman. Die geeft les in Oud-Gastel. http://www.reigershof.nl/pages/jpk.html

Sorry zegt deze wijsneus: correctie:

JPK zit niet meer op Reigershof, die is sinds 1 nov 2010 verhuisd naar The Pine Ranch, Bergsebaan 71 te Bergen op Zoom :D

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:14

Ow, da's nieuw voor mij. Wel jammer, want Oud-Gastel is vanuit Breda nog redelijk aan te rijden.
Vanuit Breda een uurtje lessen bij JP kostte me alles bijelkaar al telkens een halve dag. Dat vind
ik dan nog niet zo erg.
Bergen op Zoom is net niet leuk meer vind ik.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:43

Ons paardje staat bij JPK op stal en een stalgenootje woont in Breda en komt elke dag aanrijden. Is op zich redelijk te doen, maar jij bedoelt dan zeker met trailer?

Heb even gegoogled, maar breda-bremswegje is over de A58 37,7 km en Breda naar de nieuwe lokatie is over diezelfde A58 38,2 km. In totaal dus 500 meter verder rijden ;)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:43

Ik bedoelde inderdaad met de trailer. En aangezien ik met dat ding achter de auto als een oud wijf rijdt, schiet dat niet zo op (op de binnenwegen dan, op de snelweg rij ik wel gewoon door).

Ach, als je persé wilt is het best te doen natuurlijk. Ik vond de lessen altijd wel fijn. JP heeft veel geduld met klanten vind ik. En, niet onbelangrijk voor de TS, heeft al veel tinkers western beleerd dus hij is goed bekend met het ras.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:59

mie123gie schreef:
als je wil over stappen kan dat op silver ranche oosterwolde is als het je wat lijkt een mooien plek om te rijden kijk ff op de site silver ranch.nl maar ik zou eerst daar een les nemen op 1 van de mange paardjes en je kunt daar als het je wat lijkt alles aanschaffen je kunt je paard daar ook laten trainen naar de western styl en ik ben zondag naar een wedstrijd gewwest en een tinker werd 1e dus het ras maakt ook niet uit

idd ouder topic :D en de TS geeft duidelijk aan dat ze SAMEN met haar paardje wil omscholen. En Oosterwolde ligt nou niet bepaald in de buurt van Breda ;)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:05

Check de leeftijd van @mie123gie, ze is pas tien en net lid.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:10

MissFreubel schreef:
Check de leeftijd van @mie123gie, ze is pas tien en net lid.

Mmmmm mijn dochter is 11 en krijgt op school al de topo van heel Europa. Dus op je 10e moet je toch wel een beetje weten waar Breda / Oosterwolde ligt? :D

Anyway, we halen zo een oud topic geheel off topic omhoog ;)