Wanneer weer paardrijden na schouderoperatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Wanneer weer paardrijden na schouderoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:12

Zijn hier bokkers die ervaring hebben met een schouderoperatie ? Ik heb afgelopen maandag een scopische operatie aan mijn schouder gehad, waarbij het labrum (weefselrand rond de kom van de schouder) weer is vastgezet met 3 botankers aan het schouderblad. Mijn schouder ging om de haverklap uit de kom, waar ik veel last van had. Volgens de dokter moet ik nu 6 weken in een brace, dan terugkomen, dan minimaal nog 6 tot 12 weken fysiotherapie.
Ik heb weinig pijn op dit moment en ik vraag me af wanneer ik weer zou kunnen beginnen met paardrijden.... Ik mis het nu al zo na 1 week. Was even benieuwd of er bokkers zijn met soortgelijke operatie-ervaringen en het rijden daarna.

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:13

Mijn zusje had haar schouder gebroken en overlegde met haar fysio wanneer ze weer kon paardrijden.

Maar jij krijgt pas na 6 weken fysio?

PinkyPie

Re: Wanneer weer paardrijden na schouderoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:33

ja, maar mijn schouder is niet gebroken.... het kapsel is weer vastgezet...is toch een beetje anders denk ik

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:30

Hoi,

Ik heb twee jaar geleden een schouderoperatie gehad nadat mijn schouder te vaak/makkelijk uit de kom ging. Bij mij was mijn labrum gescheurd en daarna verkeerd teruggegroeid.
Wanneer je weer begint met paardrijden, ligt er een beetje aan. Je moet er rekening mee houden dat je de eerste 6 weken je arm niet hoger dan je schouder op mag tillen en niet naar buiten mag draaien. Het is daarom wat moeilijker met opzadelen enzo. Heb je hier hulp mee EN is je paard betrouwbaar/rustig en hoef je met die arm niet veel te doen op je paard, dan denk ik dat je meteen nadat die brace er af is wel weer kunt gaan paardrijden, maar vraag je fysiotherapeut! Er is niet veel risico tijdens het rijden zelf, maar bij het afstijgen kun je je schouder misschien verkeerd draaien en je hebt natuurlijk de kans op vallen.

Wel vind ik het raar dat je pas fysiotherapie krijgt nadat je van die brace afbent. Bij mij begon de fysiotherapie drie dagen na de operatie en daarna een half jaar lang, afbouwend van 3 naar 1 keer in de week. Op het laatst was dat echter meer krachttraining dan echt fysiotherapie. In het begin natuurlijk wel gelijk terug in de brace na de fysiotherapie en je kunt dan nog niet veel doen, maar toch zou ik even vragen of het niet mogelijk is om al eerder met fysiotherapie te beginnen. Stop ook niet zomaar met fysiotherapie als de fysiotherapeut dat wilt. Heb jij het idee dat het nog beter kan of nog niet helemaal goed, ga dan gewoon nog even door.

Nog even een tip: ik ben na de fysiotherapie gestopt met krachttraining voor mijn schouder omdat ik naar het buitenland ging voor stage. Ik merk dat nu, na 2 jaar, mijn schouder nog steeds zwakker is dan mijn andere schouder en dat het zwaar/moeilijk om iets zwaars (bv. friteuse met olie erin) boven schouderhoogte op te tillen. Zorg er dus voor dat je je schouder traint.

Succes met je herstel :)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:18

Hoi Maya Mariel,
bedankt voor je reactie. Ik vind het zelf ook nog steeds heel raar dat ik 6 weken (!!) niets mag doen. Ik merk nu al (een week post operatief) dat ik eigenlijk al heel veel kan, bijvoorbeeld typen en schrijven (onder de gordel wel te verstaan ;-) zonder pijn. Natuurlijk wel voorzichtig aan, maar het is echt niet zo dat ik niets kan.
Ik wilde zoiezo van de week nog eens even bellen en rond informeren hoe andere artsen erover denken, maar goed, meningen verschillen. Zoiezo lijkt het me niet goed dat je 6 weken niets doet, want dan heb je pas écht een frozen shoulder. Mijn paard staat nu iig in training op een goed adres dus daar heb ik geen zorgen over...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:11

Ik stuit net op het topic en ben wel benieuwd hoe het nu gaat.
Bij mij was het labrum ook afgescheurd en verkeerd aangehecht, tevens was mijn kom afgebrokkeld en hier hebben ze een nieuwe laag om gezet.
Misschien dat dat het verschil maakt.
Met mijn ene schouder heb ik 6 maanden niets kunnen doen en met mijn andere schouder 7 maanden niet.
6 weken is imo dan ook een lachertje, maar absoluut niet prettig natuurlijk!!
Niet bewegen was niet goed, maar het kunnen was er niet. Mijn fysio hielp me er dagelijks bij om het weer op te rekken en te bewegen.
Herstelt het zo snel dan bij alleen het gescheurde labrum?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:12

Hier ook een schouderpatient! Reageer vanavond even beter. Nu ff snel een reactie, kan ik het topic makkelijker terug vinden. Wel interssant om ervaringen uittewisselen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:52

Hier dan een update van mijn kant. Ik ben 6 december geopereerd, nu dus in de 10e week na mijn OK. Ik heb 8 weken in een immobilizer moeten lopen (wat ik niet helemaal heb gehaald omdat ik zelf al eerder kleine oefeningen aan het doen was). Ik kan en mag bewegen en mobiliseren en heb het grote geluk dat ik een minimale "frozen shoulder" heb, dat bevordert het herstel wat sneller. Ik volg nu 2x per week fysiotherapie en oefen veel thuis. Officieel mocht ik 12 weken geen autorijden, maar dat heb ik niet gehaald. Ik rij nu alweer een week of 3 zelf en dat gaat heel goed. Alles met beleid en alles lager dan 90 graden en voor me (dus zeg maar voor mijn buik) kan ik doen. Hoog reiken is nog uit den boze en kracht gebruiken ook. Dus ook geen paard opzadelen o.id. Belasten mag nog niet en doet ook pijn als ik het per ongeluk wel doe. Ik heb de laatste 10 jaar regelmatig schouderluxaties gehad (ca. 2 of 3 x per jaar) en ik weet dus heel goed inmiddels wat ik wel en niet mag c.q. kan daarna.

Gelukkig kan ik wel constateren dat mijn herstel voorspoedig verloopt met weinig pijnklachten maar dat heb ik ook gedeeltelijk aan mezelf te danken door veel te oefenen. En ik ben een eigenwijze patient want een aantal dingetjes die officieel nog niet mocht doen deed ik allemaal al (overigens wel allemaal onbelast). Dingen als sporten, zwemmen, zware dingen dragen, was ophangen, ramen zemen enzo doe ik niet. Net als mijn arm naar buiten draaien (exorotatie) kan ik niet.

Al met al ben ik nu 2,5 maand onderweg en dat duurt best lang. En ik weet ook dat het nog een poosje duurt voordat ik écht weer volledig zelfstandig alles kan (dus ook paardrijden). De arts die me heeft geopereerd zei dat ik zo'n 5 maanden in totaal moest rekenen. Dan zou ik nu dus op de helft zijn....

O ja, ik had dus (voor de kenners) een zo goed als afgescheurd labrum en een Hill Sachs laesie aan de kop van de schouder (dat is een soort van deuk of zgn 'impressiefractuur' door het vele uit de kom schieten van de arm)

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:20

Hier ben ik weer.
Ik ben 5 jaar geleden aan mn schouder geopereerd. Banden ingekort en mn kom gerepareerd,hier was wat afgebroken/gescheurt. Mn schouder ging voor de operatie,bij de 'simpelste' dingen uit de kom. Gelukkig (nou ja...gelukkig.....) was alles zo uitgelubberd in mn schouder dat ik hem er zelf altijd weer inkreeg.( scheelde me een hoop ehbo bezoekjes). Een dag na de operatie werd ik naar huis gestuurd met alleen wat paracetamol! Nou dit was als pijnbestrijding echt niet voldoende, heb behoorlijk veel napijn gehad. Na een paar dagen kreeg ik een betere pijnstiller (tramadol). Ik heb 8 weken met een brace gelopen,kreeg vanaf de eerste week na de operatie 2 keer per week fysio,in het begin kleine simpele oefeningen om een frozen-sholder tegen te gaan. Daarna opbouwent met grotere arm en schouder bewegingen en later krachttraining. Heb na een paar maanden ook nog een keer een ontstekking in mn kapsel gehad. Nu 5 jaar later loop ik nog steeds geregeld bij de fysio,en blijft mn schouder een zwak punt. Heeft waarschijnlijk ook te maken dat ik bij al mn gewrichten hypermobiel ben. Dus er gaat wel vaker iets uit de kom.
Ik ben ongeveer 4 mnd na operatie pas weer serieus gaan rijden.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:30

Ik heb mn schouder ook uit de kom gehad en er dus een frozen shoulder achteraan gehad. Dat is echt geen pretje. Het toen beginnen met oprekken en trainen duurt zoveel langer dan zonder frozen shoulder. Ik heb in totaal voor alleen maar een keer mn arm uit de kom een 3 kwart jaar bij de fysio gelopen 2x in de week gemiddeld en 5 maanden in de ziektewet. Nou ligt dit ook aan mn werk. Ik heb lichamelijk redelijk zwaar werk dus ik kon niet eerder beginnen dan dat mn schouder echt goed was.

Geen ervaring met een operatie. Maar als mn schouder er nog een keer uit gaat word ik wel geopereerd.

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:26

ik heb altijd last van mijn schouders. dus ik stap altijd op met een krukje. ik zou nog even wachten met rijden