[WN] Go West

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chopper

Go West

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 10:24

Beste ruiters,

Ik ben al enige tijd met zeer veel plezier aan het westernrijden en zoals dat dan gaat....wil meer weten....meer met het paard doen. Op een verantwoorde manier met je dier werken valt nog niet mee, de verschillen in paarden zijn net zo groot als de meningen van de mensen daarover. Ik heb op veler aanraden het boek Go West van Antje Holtappel aangeschaft. Niet dat de wijsheid persé uit boeken komt, zeker niet maar het kan wel een hulp in de goede richting zijn. Enfin, ik geloof dat het boek erg goed is maar ik heb veel moeite om het boek goed te begrijpen, het leest "zwaar" en daarom dit nieuwe topic. Voor mensen die het boek kunnen dromen (en dus kunnen helpen), voor mensen die het boek aan het lezen zijn of als jij je er gewoon lekker mee wilt bemoeien...;-) Dus niet om het boek of de auteur af te kraken maar voor het welzijn van ruiter en paard. Wie oh wie ?

Gr. Chopper

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:29

Ik rij ook al jaren western en was heel geinteresseerd hoe de "cowboys" met hun paarden omgaan om ze zo meewerkend te krijgen. Ik ken dit boek niet en ik geloof ook dat je dit alleen van de Amerikanen kunt leren, waar deze sport vandaan komt.
Een site waar je echt heeeel veel kunt leren is: www.thinklikeahorse.org
Helemaal gericht over hoe een paard leert en jou begrijpt. Met veel duidelijke video's.
Leer je meer van dan uit een boek denk ik.
Succes!

Chopper

Re: Go West

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:00

Op de video's na IS een internetsite natuurlijk ook een boek maar ik heb even snel gekeken, denk inderdaad dat ik er wel veel aan kan hebben....heeeel veel info....thnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:07

Waar loop je precies tegenaan Chopper? Is er een specifieke theorie of oefening waar je niet uitkomt?

Chopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:12

Nou het begint eigenlijk al met de "directe buiging". Het zou de bedoeling zijn om (met de teugel) het hoofd richting te geven. Als het paard het hoofd goed heeft...direct loslaten (belonen) en in mijn geval gaat het paard dan direct weer rechtuit. Als dit de oefening is dan snap ik hem maar dit klopt dan niet met de illustratie waarin het paard een keurige kleine volte zou moeten gaan ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:25

Zie dergelijke oefeningen allemaal als voorbereiding op wat ooit komen gaat, het sturen met 1 hand aan een lange teugel, waarbij je alleen nog je been- en zithulpen hebt en teugelhulpen vanuit de 'box' waarin je je hand houdt. je hebt dan dus eigenlijk alleen nog een buitenteugel die aan kan sluiten en een binnenteugel die dan 'automatisch ruimte geeft'.

Eerst zal dat paard op een of andere manier moeten leren wat 'ie moet met dat 'deurtje open/deurtje dicht'-principe; de binnenhand die aangeeft waar hij WEL heen mag (in combi met rondvragen binnenbeen), en de buitenhand die alle andere mogelijkheden afsluit (in combi met wakend buitenbeen).

In eerste instantie vraag je met directe teugeldruk de neus (vanuit de schoft) naar binnen. Hiermee leert het paard dat de combi van rondvragend binnenbeen met ruimte gevende binnenhand betekent dat we DIE kant op gaan. Is ook niet onlogisch voor het paard, hij kent (bij voldoende voorbereiding) immers het principe 'wijken voor druk' al dus zal zijn neus 'geven' als je direct contact neemt.

Tuurlijk zal je paard in eerste instantie zich weer wat rechter maken als je nageeft. Die oefening ga je ook rustig verder uitbreiden. Vragen, bij reactie ontspannen, eruit laten lopen, maar meteen weer corrigeren door weer middels directe druk te vragen, bij reactie weer meteen ontspannen etc.
Je zult zien dat binnen de kortste keren dat kwartje valt.
Mocht je paard zich te snel recht maken dan duidelijker een zacht bumpje met binnenbeen om 'm rond te houden en duidelijker afsluiten aan de buitenkant.

Heb ik 'm zo iets duidelijker gemaakt voor je?

Chopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:59

Je het is een stuk duidelijker, ik ga proberen en laat je weten hoe de praktijk verloopt.
Het binnenbeen op of achter de singel. BM heeft de singel wat verder naar achteren. Gaat een paard uit van de positie van mijn benen t.o.v. de singel of van zijn lijf ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:29

Logische hulpen geven.
Als je je been naar achteren zou leggen, dan zou je de heup van je paard weg willen drukken. En dat wil je niet. Je wilt 'm eigenlijk de buik een beetje naar buiten drukken, zodat z'n hele lijf een beetje rond wordt. Dus binnenbeen 'neutraal'; misschien is dat een duidelijkere term dan 'op de singel'.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:45

Heel herkenbaar , ik heb dit boek ook gelezen en vond het lastig lezen. Maar sinds ik veel les met mijn paard snap ik de theorie uit dat boek een stuk beter.

Chopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:50

Okay ik heb nu al diverse mensen gesproken die het boek ook verwarrend vinden. Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden denk ik dan maar. Misschien moet dit topic dicht, zal ik Go West in een later stadium nog eens ter hande nemen als het gaat om rijtechnieken. De beschreven oefeningen blijven wazig maar de rest van het boek vind ik helemaal fantastisch. Zeer herkenbaar en bruikbaar zijn de stukjes over de psyche van het paard en de ruiter, hun interactie e.d., over tuigage geen misverstanden, helder en duidelijk dus dat zijn de stukken waar ik direct veel aan heb. Voor het overige is het een kwestie van veel lessen, lezen en luisteren. Ik zal mijn vragen uiteraard op het forum blijven stellen.....hoe meer zielen hoe meer vreugd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:54

mss. beter aan je instructeur vragen ?
altijd beter als uit een boek leren..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:29

Ik vond het boek juist erg duidelijk en met hele verhelderende tekeningen erbij, ik raad het dan ook altijd aan als 'leerboek' ;) Maar moet er wel eerlijk bij vermelden dat ik al western reed voordat ik dat boek kocht, misschien dat dat scheelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:44

Ik vond 'm ook vanaf het begin heel duidelijk juist, en ik reed geen western maar heb wel een heel degelijke Engelse basis.

Een boek kan sowieso nóóit goede les vervangen. Zie het als naslagwerk, als extraatje in de ondersteuning van wat theorie.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:10

Ik denk dat je het boek het beste kunt gebruiken als leidraad en het steeds weer opnieuw moet lezen om echt de kern te begrijpen want het rijden en het nut van de oefening leer je pas samen met je paard. Er is ook niets mis met proberen en falen en het niet begrijpen en het dan maar even laten. Het kwartje kan ook pas later vallen.
Ik denk ook dat Sonja een punt heeft, het boek is makkelijker te begrijpen als je al een basis van begrip hebt hoe een paardenlijf en brein werkt en hoe het te beinvloeden is met je lichaamshouding. het leerproces is te lastig om in een boek te schrijven elk paard en elk mens leert weer anders.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:24

Ik vond veel dingen inderdaad ontzettend duidelijk uitgelegd, met de tekeningen erbij al helemaal. Andere dingen vond ik veel lastiger, en daar viel het kwartje inderdaad tijdens het lessen. :)
Ik vind het een fijn boek. :)