Wij hebben sind enkele weken een western beleerd paardje erbij gekocht. Het is een criollopaardje in Archentinie beleerd (woont al een tijdje in NL) Ik ben zelf meer (klassieke) dressuur gericht en het enige western wat ik in het verleden heb gereden, was op een shetje in mijn eigen wilde westen weiland
er kwam weinig van welke vorm van rijden dan ook naar voren behalve het welbekende trek en schop verhaal en natuurlijk kon ik toen ook wild in het rondmeppen met de teugels (zoals alle cowboys deden)
Nu was ik niet van plan het superbrave paardje zo te gaan rijden, maar met mijn huidige scala aan hulpen (die toch al een stuk beter zijn toen in mijn wildewesten-tijd) kom ik er ook niet echt uit.
Stap, draf, links en rechts en alle vormen daarvan gaan wel lukken. We hebben alleen een miscommunicatie bij de galop. Volgens de vorige eigenaresse (die volledig gecontroleerd alles uit haar paardje toverde) moest je kusgeluidjes maken voor de galop. Het is mij toen bij haar ook wel gelukt.
Het lukt nu ook wel, maar stel je eens voor... je ziet mij op het paardje in draf, ik begin met aansporen en kusjeluidjes maken... paardje gaat harder draven, ik spoor wederom aan en maak weer kusgeluidjes... paardje gaat nog harder draven, ik verwacht dat hij nu wel op zijn max zit en spoor wederom aan en maak nog meer kusgeluidjes (gezien het tempo gaat dit een beetje hortend en stotend), paardje gaat nog harder draven en ik kan me nu echt niet meer concentreren op kusgeluidjes en hopenlijk springt hij vervolgens aan in galop en anders beginnen we weer gewoon van voor af aan... Ik vraag me weleens af wat de buren wel niet van me moeten denken...
Of te wel, niet zo succesvol. Het lukt me makkelijker om vanuit stilstand of stap in de galop aan te springen... maar wat ik nou anders doe?
Heeft iemand hier de tip? Iets waar ik geen rekening mee heb gehouden? Ik heb het zowel met lichtrijden als met doorzitten geprobeert... maar hij gaat zo hard draven dat doorzitten op gegeven moment echt niet meer mogelijk is zonder dat ik tanden of andere onderdelen verlies.
Buiten krijg ik heb ook moeilijk in de galop. Andere paarden zitten al in een stevige galop voordat ik hem ertoe krijgen en dan is hebben we een moordend tempo. (als ik hem in de bak in galop krijggaat dit wel in een rustig tempo)
Tips?
Toen de vorige eigenaresse het liet zien ging het misschien zo snel dat het 'leek' alsof ze meteen op de stemhulp reageerde (wat natuurlijk ook het uiteindelijke doel is
), maar als ik jou was zou ik dus even kijken hoe ze reageert op van tevoren de heup vragen (dus als je in rechtergalop wil, je linkerbeen achter aanleggen) en dan kusje geven. Natuurlijk vooral zorgen dat ze goed verzameld is en je dus niet teveel op het aansporen richten!!
Veel succes