[WN] [RT] Galop voor western beleerd paardje met dressuurmiepje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RiddershowJarig

[RT] Galop voor western beleerd paardje met dressuurmiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:58

Ik heb even een vraagje.

Wij hebben sind enkele weken een western beleerd paardje erbij gekocht. Het is een criollopaardje in Archentinie beleerd (woont al een tijdje in NL) Ik ben zelf meer (klassieke) dressuur gericht en het enige western wat ik in het verleden heb gereden, was op een shetje in mijn eigen wilde westen weiland :+ er kwam weinig van welke vorm van rijden dan ook naar voren behalve het welbekende trek en schop verhaal en natuurlijk kon ik toen ook wild in het rondmeppen met de teugels (zoals alle cowboys deden) :o

Nu was ik niet van plan het superbrave paardje zo te gaan rijden, maar met mijn huidige scala aan hulpen (die toch al een stuk beter zijn toen in mijn wildewesten-tijd) kom ik er ook niet echt uit.

Stap, draf, links en rechts en alle vormen daarvan gaan wel lukken. We hebben alleen een miscommunicatie bij de galop. Volgens de vorige eigenaresse (die volledig gecontroleerd alles uit haar paardje toverde) moest je kusgeluidjes maken voor de galop. Het is mij toen bij haar ook wel gelukt.

Het lukt nu ook wel, maar stel je eens voor... je ziet mij op het paardje in draf, ik begin met aansporen en kusjeluidjes maken... paardje gaat harder draven, ik spoor wederom aan en maak weer kusgeluidjes... paardje gaat nog harder draven, ik verwacht dat hij nu wel op zijn max zit en spoor wederom aan en maak nog meer kusgeluidjes (gezien het tempo gaat dit een beetje hortend en stotend), paardje gaat nog harder draven en ik kan me nu echt niet meer concentreren op kusgeluidjes en hopenlijk springt hij vervolgens aan in galop en anders beginnen we weer gewoon van voor af aan... Ik vraag me weleens af wat de buren wel niet van me moeten denken...

Of te wel, niet zo succesvol. Het lukt me makkelijker om vanuit stilstand of stap in de galop aan te springen... maar wat ik nou anders doe?

Heeft iemand hier de tip? Iets waar ik geen rekening mee heb gehouden? Ik heb het zowel met lichtrijden als met doorzitten geprobeert... maar hij gaat zo hard draven dat doorzitten op gegeven moment echt niet meer mogelijk is zonder dat ik tanden of andere onderdelen verlies.

Buiten krijg ik heb ook moeilijk in de galop. Andere paarden zitten al in een stevige galop voordat ik hem ertoe krijgen en dan is hebben we een moordend tempo. (als ik hem in de bak in galop krijggaat dit wel in een rustig tempo)

Tips?
Laatst bijgewerkt door Ods op 16-11-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd aan titel

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:36

ik begin met aansporen ,
dit is na mijn mening wat je fout doet .
NIET aansporen alleen kusje geven, en nooit harder laten draven.
enne kan je de gene niet nog een keer laten komen waar hij van geweest is of vragen wat je nu moet doen.

succes in iedergeval met je paardje ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:55

Dat viel mij inderdaad ook op... kijk wij weten natuurlijk niet hoe de vorige eigenaresse het deed/het paard is geleerd, maar mij is altijd geleerd: Aandacht vragen (verzamelen)>Heup vragen>Klikken (bij jou dus kusje geven).. en die 'voorbereiding' mis ik een beetje in jou verhaal :) Toen de vorige eigenaresse het liet zien ging het misschien zo snel dat het 'leek' alsof ze meteen op de stemhulp reageerde (wat natuurlijk ook het uiteindelijke doel is :D ), maar als ik jou was zou ik dus even kijken hoe ze reageert op van tevoren de heup vragen (dus als je in rechtergalop wil, je linkerbeen achter aanleggen) en dan kusje geven. Natuurlijk vooral zorgen dat ze goed verzameld is en je dus niet teveel op het aansporen richten!! :j Veel succes ;)

RiddershowJarig

Re: [RT] Galop voor western beleerd paardje met dressuurmiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:33

Het aansporen en kusjes gegeven ging ongeveer tegelijkertijd :)

Even langskomen zal niet gaan, dat is een rit van een aantal uur. Ik ben geheel niet bekend met western en heb enkel van de vorige eigenaresse het kusjes geven meegekregen om hem in galop te krijgen.

Ik zal eens kijken of het met jullie tips gaat lukken. Moet wel zeggen dat ik hem aan de longe vandaag ook moeilijk in galop kreeg met kusjes... Heb nooit geweten dat kusjes geven zo vermoeiend kon zijn ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:37

Ga eens goed op je kusje letten hoe klinkt die terwijl je intensief bezig bent?
Het klinkt mischien raar maar het kan ook aan je kusje liggen.
Ik kon eerst wanneer in aan het rijden of longeren ook geen goed kus geluidje maken het klonk echt achtelijk maar zelf had ik dat niet door tot iemand het opnam.
Toen bleek het niet eens op een kus geluidje te lijken!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:03

Bij het normaal aangalopperen, of dit nu western is of dressuur, leg je je benen op de juiste plek,
binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel (bij de western gebruik je het buitenbeen vaak meer).

Op het zelfde moment dat je de hulpen met het been geeft maak je met je hand een kleine ophouding om de draf te onderbreken en daardoor een overgang te maken naar de galop.
Zou je geen ophouding maken zal het paard alleen maar harder gaan draven, omdat je dit zelf aangeeft omdat je alleen maar drijft. ;)

Het kus geluid maakt het vaak makkelijker omdat het paard dat zal associëren met de galop. ( maakt eigenlijk niet uit wat voor geluid het is, het is maar net wat je hem hebt aan geleerd bij het aangalopperen)
En blijkbaar kus jij niet net zo als zijn vorige baasje. :D

Maar je zal hem sowieso op je been hulpen moeten laten aanspringen, want hoe wil je dit later doen als je hem galopwissels wil leren. Een klapzoen voor de linkergalop en klein kusje voor de rechter. :=

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:32

Als jij vanuit de jog de galopshulp aangeeft (buitenbeen achter binnenben op de singel)
Maakt ophouding ,maakt kusgeluidje ,vraag je om een andere gang
Laat hem nooit harder draven en toch doordrijven(dit vraag je niet)
Gaat hij ondanks al je hulpen toch hard draven
zet je hem eerst terug in de jog( ontspanning ) vraag opnieuw
Als(de hemel valt hebben we allemaal een blauwe hoed) hij ondanks je goede (is niet vanaf hier te beoordelen)
hulpen dit blijft doen
Stoppen ,achterwaards ,jog, lope
Nooit doordrijven in de draf om hem toch maar in de galop te laten vallen
Dit is wat ik er vanaf hier van kan zeggen
Misschien een dooddoener,maar laat iemand met kennis kijken wat je fout doet

succes

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:09

je kust niet zoals de vorige eigenaar :))

een paar ideetjes van mijn kant

soms worden paarden met buitenstelling in de galop gezet dus dat zou je nog kunnen proberen

eerlijk gezegd zou ik het paard gewoon de juiste hulp aanleren wat de vorige eigenaar ook voor leuks verzonnen heeft om hem in galop te zetten, ik zou toch mijn hulp willen gebruiken, namelijk de standaard beenhulpen

een paard wat te hard draaft kan niet meer in galop aanspringen, hij wordt te lang en uit elkaar
een kleine versnelling kan maar dan moet hij toch aanspringen
voor een getraind westernpaard is het helemaal niet logisch om eerst te versnellen dus daar mist het paard de clou al

een paar keer eerst achteruit zetten wil wel helpen het paard meer op de achterhand te krijgen, maar dat zijn oefeningen die je wel onder begeleiding moet doen want anders weet je eigenlijk niet het 'hoe en waarom'

RiddershowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:26

Ik ga hem zowiezo uiteindelijk op mijn eigen hulpen overzetten aangezien stemhulpen niet echt makkelijk zijn voor het doel...

Maar goed, ik ga even met de tips aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:08

face it: je bent gewoon geen goeie kusser :P

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:16

Ik rijd zelf een Criollo, en die zijn af en toe behoorlijk hardleers. Ik wil daarom nog even benadrukken, als iets niet lukt, snelheid terug nemen. Dus niet drie rondjes steeds harder draven, maar gelijk terug, desnoods naar stap, loslaten (niet lopen trekken bedoel ik daarmee) en opnieuw verzamelen, terug naar draf en nog een keer proberen. Ik zou eerst eens kijken of je zonder kusgeluidje kan aanspringen in de galop, want dat moeten western gereden paardjes ook kunnen. Juist omdat dit een Criollo is, is het erg belangrijk stapje voor stapje op te bouwen, en als iets niet lukt, hij begint ongecontroleert te rennen, loopt tegen je been aan of loopt tegen het bit aan, corrigeren, terugnemen en opnieuw beginnen. Waarschijnlijk heb je hem in de draf te weinig nageeflijk, en valt hij daarom uit elkaar als je wil aanspringen. Heb je al tempowissels in draf geprobeerd? De reactie van het paard op jouw "easy" (woord wat men gebruikt om in tempo terug te gaan) moet snel zijn, dit helpt ook enorm om de controle tijdens draf of galop te houden. Ook is het handig aan te springen vanuit een volte.

En wees vooral geduldig, ik ben sinds januari bezig, en heb de eerste maanden ook ontzettende strijd met hem gehad. Hij snapte mij niet en ik hem niet. Gelukkig gaat het nu veel beter. Vandaag heb ik bijvoorbeeld contragalop met hem geoefend en zowel rechts als links in de draf appuyementen! Succes! ;)

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:56

Veel bruikbare rijtechnische tip heb je al gekregen. Misschien kan een ostheopaat helpen om eventuele blokkades te verhelpen. Eén keer per jaar een behandeling kan zowiezo geen kwaad. Succes verder met het rijden.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:11

probeer hem idd eerst op gewone hulpen te laten galloperen,
verder kun je tijdens longeren, uit met verschillende kus geluiden, kort-hard, lange-zachte toon,...enz
dan merk je meteen op welk geluid hij dan het beste reageert!
succes ermee en geniet van je nieuwe paardje en de nieuwe manier van rijden

RiddershowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:43

Ik heb het voor elkaar!!!

Wat ik nu anders doe moet je me niet vragen... maar kusjes geven doe ik niet meer.

Afgelopen donderdag was ik met de tips aan de slag gegaan en toen ik na een tijdje hem vanuit een rustige draf/jog in de galop kreeg, ben ik ook gelijk gestopt (na beloning natuurlijk)

En sindsdien lukt het me bijna elke keer!!! Galop is wel niet zijn beste gang, daar moeten we nog mee aan de slag (1 achterbeen komt niet goed mee), maar we begrijpen elkaar in ieder geval :)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:03

Gelukkig! Nu kan je het kusjes geven misschien bij iemand anders uitproberen :D :D :D :o

RiddershowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:10

Hihi, bij eentje die er wel op reageert :)