[WN] [RT] Hoe leer ik mijn paard een rustige galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Capri10

[RT] Hoe leer ik mijn paard een rustige galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:17

Ik heb een appaloosa van 10 jaar. Is een tijdje engels mee gereden. Nu western en dat gaat redelijk goed. Alleen de galop wil niet goed lukken, in stap en draf pikt ze alles soepel en rustig op. Ze wordt van de galop heel gestresst en heeft dan ook de neiging te bokken. Het kost dan ook weer een paar rondjes om haar weer in een rustige draf te krijgen. Het rustige westerngalopje is nog heel ver weg. Hebben jullie tips voor galoptraining.
Laatst bijgewerkt door Ods op 29-10-10 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:54

Zonder het paard verder te kennen zou ik in ieder geval zorgen, hoe moeilijk het ook is, om met galopperen uit de mond te blijven. Hou hem/haar op een circel en stuur alleen licht bij zonder te hinderen. Blijkbaar heeft de galop voor stress gezorgd waardoor nu geen ontspanning mogelijk is. Rij met je zit en stem. Weet je zeker dat niets hem/haar hinderd zoals bv zadel of gebit? Wat voor bit gebruik je nu? Heb je les?
Eigenlijk is je informatie te kort om een redelijke tip te geven.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:02

Voor een mooie gebalanceerde "Lope" moet je paard dermate bespierd zijn dat hij/zij zonder steun van voren ( jouw handen dus) zijn achterhand kan onderbrengen zodat deze zijn lijf kan gaan dragen.
Heel veel galoppeeren, vooral lange rechte stukken, zal zijn bespiering ten goede komen en, na verloop van tijd, dat kan je nu eenmaal niet forceren, kan hij deze gang aan.
Ga niet prutsen met hulpteugels of wat dan ook voor een onzin, het heeft écht zn tijd nodig!

Veel plezier!

Anoniem

Re: [RT] Hoe leer ik mijn paard een rustige galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:13

Is het een gedrag- of een balansprobleem?
Heb je evt. een filmpje zodat we even mee kunnen kijken wat er precies gebeurt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:06

ik zou het paard laten aangaloperen, enkele passen laten galoperen en weer terug nemen naar draf(zoveel mogelijk op zithulp)
wachten tot het weer rustig draaft en opnieuw enkele passen galop
zo voorkom je dat het paard zich druk kan maken over de galop, daar zijn het aantal passen te klein voor en door steeds gelijk weer terug te vallen op draf(niet erin laten vallen) blijft er rust
de stukjes draf worden naar mate het paard rustig blijft steeds kleiner en de galopstukjes steeds groter

daarbij moet dan wel de galophulp goed bevestigd zijn, het paard moet op de hulp aanspringen

dit zou kunnen helpen maar werkt natuurlijk niet voor ieder paard

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:52

Dank je wel voor de tips. Zadel en bit(gewone trens) hinderen volgens mij niet. Op dit moment rijdt een meer gevorderde westernruiter op haar. Maar ook bij haar gaat het moeilijk. We vragen ons inderdaad af of het een gedrags of balans probleem is. Voorheen bij het engels rijden was er ook het probleem. Ze heeft veel impuls maar is verder heel braaf. Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken. We denken nu aan een een fysiotherapeut.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:17

Veel buig werk , schouder binnen ,travers in stap , als dat goed gaat in draf ,als het in draf goed gaat in galop , van deze oefeningen worden ze sterk soepel en recht en gaan ze verzamelen,en dan krijg je al snel een langzame lope :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:40

ik zou voorzichtig zijn met steeds terugnemen, dit kan ook averechts werken als je de oorzaak niet weet waarom het paard zo reageert.
Mijn quarter bouwde ook spanning op met galop maar die werd alleen maar gestresster wanneer ik hem steeds terugnam en opnieuw aanzette.
Hem moest ik juist niet meteen weer aanzetten, maar eerst rustig rijden, dan aanzetten en vanuit de galop naar de rust toe werken.
Uiteindelijk ging dat steeds sneller werken en nu galoppeert hij rustig aan en blijft ook rustig. ( is wel een binnenvettertje....)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:52

De galop wordt beter door oefeningen in stap en draf. rechtrichten en soepelmaken bevorderen de verzameling. Zorg voor ontspanning in verzamelde draf en stap en dan zal de galop ook beter worden. Een draf of stap is vrij eenvoudig langzamer te maken ( of er dan nog sprake is van souplesse of tact en schwung is de vraag) Maar met de galop lukt dat niet. De galop is dus een mooie maatstaaf voor je trainingsniveau.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:39

Ik denk niet dat je probleem goed genoeg is uitgelegd voor echt zinnig commentaar.
Je zult toch iets specefieker moeten zijn.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:41

In de laatste Horse & Rider staat een artikel over het aanleren van een rustige galop. Mocht je het tijdschrift niet hebben dan wil ik het wel voor je inscannen en mailen. Mocht je dat willen pb dan maar even ;)

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:30

lees stiekum even mee heb ook een beetje dit probleem

NIET HET BOKKEN HOOR, wel het heter worden van de overgang naar draf/jog
en het aanspringen op zich, eenmaal galop is ze super "easy"

Veel buig werk , schouder binnen ,travers in stap , als dat goed gaat in draf ,als het in draf goed gaat in galop , van deze oefeningen worden ze sterk soepel en recht en gaan ze verzamelen,en dan krijg je al snel een langzame lope

dan zit ik op de goede weg
Laatst bijgewerkt door soflo op 17-11-10 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:32

SusanW schreef:
In de laatste Horse & Rider staat een artikel over het aanleren van een rustige galop. Mocht je het tijdschrift niet hebben dan wil ik het wel voor je inscannen en mailen. Mocht je dat willen pb dan maar even ;)

mmm.... susan zou je het mij ook willen pb en?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:10

in een round pen aangalopperen en NIKS doen met je handen maar laten galopperen tot de longen aan de hersenen doorgeven dat blijven pushen geen goed idee is. wanneer ze ontspand, belonen, stilzetten en op adem laten komen. steeds weer herhalen, zonodig dagen of weken na mekaar tot wanneer ze ontspannen kan aangalopperen en doorgalopperen

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:14

de overgangen zoals spatter ze aanhaalt daar wordt die van mij alleen maar enorm pissed van >;)
wat niet weglaat dat het bij een ander paard prima kan werken.
wat bij hank helpt is van het moment dat hij begint op de voorhand te hangen en te versnellen,terug naar draf en werken op
hem terug op de achterhand brengen,buigen naar binnen en buiten op de cirkel,flexibel maken.
en gewoonlijk is het dan ook tijd om eens de ostheopaat te bellen,dan is hij weer wat scheef gegaan in de heup,
dat merk je goed,ook als je hem in galop op de achterhand wilt brengen dan bokt hij.
nu hij heeft een letsel van een val dat is iets wat regelmatig terugkomt,dus dat is wel een nadeel wat die van jou wss niet zal hebben.
maar een paard wat versnelt is vaak niet in balans en dat kan allerhande redenen hebben,maar omdat ze ook bokt en toch niet echt een jong paard is zou ik zeker eens een check laten doen door een ostheopaat. ;)
als je paard recht is en in balans dan zal ze ook normaal niet meer zo rennen.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:16

spatter schreef:
ik zou het paard laten aangaloperen, enkele passen laten galoperen en weer terug nemen naar draf(zoveel mogelijk op zithulp)
wachten tot het weer rustig draaft en opnieuw enkele passen galop
zo voorkom je dat het paard zich druk kan maken over de galop, daar zijn het aantal passen te klein voor en door steeds gelijk weer terug te vallen op draf(niet erin laten vallen) blijft er rust
de stukjes draf worden naar mate het paard rustig blijft steeds kleiner en de galopstukjes steeds groter

daarbij moet dan wel de galophulp goed bevestigd zijn, het paard moet op de hulp aanspringen

dit zou kunnen helpen maar werkt natuurlijk niet voor ieder paard

Dit was ook de manier om mijn pony in een rustig en gecontroleerd tempo te laten galopperen!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:45

Veel overgangen zou ik zeker niet doen!
Daar raken ze juist gestressed van en maak je er een issue van.

Zoals iedereen al schrijft; het kost tijd en vooral krachttraining.

Wat ook wel wil helpen als kracht niet het probleem is;
Aanspringen met weinig bit kontakt en zodra je paard gaat racen, op een kleine circel zetten tot hij rustiger gaat, dan weer hoefslag volgen totdat er weer geraced wordt en wederom op de kleine circel zetten.
Na verloop vantijd worden ze moe en valt ook het kwartje.
Probeer niet an je teugels te trekken, alleen maar sturen.

stokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 04:30

Vera schreef:
Veel overgangen zou ik zeker niet doen!
Daar raken ze juist gestressed van en maak je er een issue van.

Zoals iedereen al schrijft; het kost tijd en vooral krachttraining.

Wat ook wel wil helpen als kracht niet het probleem is;
Aanspringen met weinig bit kontakt en zodra je paard gaat racen, op een kleine circel zetten tot hij rustiger gaat, dan weer hoefslag volgen totdat er weer geraced wordt en wederom op de kleine circel zetten.
Na verloop vantijd worden ze moe en valt ook het kwartje.
Probeer niet an je teugels te trekken, alleen maar sturen.

Helemaal mee eens! Volgens mij is dit een hele goede methode om het probleem op te lossen. Raak zelf niet gestressed en wordt niet kwaad tijdens deze oefening. Dat is heel belangrijk!! Je kwaadheid en stress breng je namelijk over op je paard. Denk en doe easy, maar blijf wel consequent in wat je vraagt. Doet je paardje het goed, maak het hem dan makkelijker door iets anders te doen en beloon hem!!!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 05:00

dropje2 schreef:
Voor een mooie gebalanceerde "Lope" moet je paard dermate bespierd zijn dat hij/zij zonder steun van voren ( jouw handen dus) zijn achterhand kan onderbrengen zodat deze zijn lijf kan gaan dragen.
Heel veel galoppeeren, vooral lange rechte stukken, zal zijn bespiering ten goede komen en, na verloop van tijd, dat kan je nu eenmaal niet forceren, kan hij deze gang aan.
Ga niet prutsen met hulpteugels of wat dan ook voor een onzin, het heeft écht zn tijd nodig!

Veel plezier!

dit is eigenlijk in het kort samengevat hoe bijv Clinton Anderson het aanpakt. Werkt heel goed en is eerlijk naar het paard.
Maar zoals dropje zegt kost tijd! maar het resultaat komt er zeker, zo heb ik het ook gedaan met mijn snelheidduivel :-)

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:41

Ik heb ook ooit eens zoiets gehad en heb mijn Ap toen heb ik haar aan de dubbele longe gezet, paar keer, en zoveel mogelijk overgangen laten maken en uit eindelijk de galop opgepakt. Toen ze dat eenmaal accepteerde aan die longe ging het met rijden vrij aardig en later werd ze heel braaf. Inderdaad op een cirkel zetten en zoals FJ al zei, zo min mogelijk hinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:13

Kweeniehoor maar jullie zitten tips te geven aan iemand die hier al 3 weken niet meer is geweest en geen enkele inhoudelijke aanvulling geeft... ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:41

Ach dan heeft vast iemand anders er wel wat aan ;)

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:09

ik bij voorbeeld

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:39

Is het niet zo dat , wanneer een paard zijn balans nog niet gevonden heeft of niet voldoende rechtgericht is dat tijdens het rijden van een volte een paard juist gaat versnellen door onbalans of ongemak van het scheef zijn?
in dat geval zou ik dan eerst zorgen dat het binnen achterbeen sterk genoeg is om onder te treden en er balans is.

de versnelling van de galop kan zoveel oorzaken hebben.
pijn, onbalans, niet goed aan de hulpen staan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:30

Piene, daarom schreef ik ook als eerste ' als kracht niet het probleem is".

Maar een goede krachttraining die ik veel gebruik is op de cirkel galopperen en deze dan langzaam verkleinen en weer vergroten.
Dan moet het binnen achterbeen juist ondertreden en daar wordt het steeds sterker van. Je moet dan wel zorgen dat je paard in de goede stelling op de volte loopt en daarvoor moet je wel teugelkontakt hebben.

Of galopperen en dan van hand veranderen, een halve cirkel in contragalop en dan weer van hand veranderen en dit zo een paar keer herhalen.
Is ook een goede krachttraining :)