[WN] eerst basisdressuur of gelijk al western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvetteSenna

eerst basisdressuur of gelijk al western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:57

Ik weet niet hoe ik het helemaal moet omschrijven maar ga mijn best doen..

Ik heb een merrie (xappie) die sinds juli dit jaar onder het zadel is.. Nu gaat het rijden met VHZ-zadel opzich goed, sturen, remmen en natuurlijk de gangen gaan goed.
Ik wil haar recreatief rijden en wil dus ook een beetje western erbij gaan doen.
Nu komt mijn vraag:
Moet ik eerst de basisdressuur helemaal super doen voordat ik met een westernzadel kan gaan rijden? Of kan dat nu ook al.. Ik snap dat als je noem maar een voorbeeld allerlei obstakels enzo wilt nemen dat dan het stuur super moet werken.. maar kan ik dat ook met haar gaan oefenen als er een western zadel opligt?

sorry als het een beetje vaag wordt

HumbleTalent

Re: eerst basisdressuur of gelijk al western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:02

Westernpaarden worden vrijwel altijd beleerd met een westernzadel. Zie dus niet echt een probleem waarom jij je paard niet met een westernzadel kan rijden. Mind you dat je een goed aangemeten zadel kiest en je rekening houdt met het feit dat het zadel voor het paard anders aanvoelt en het wellicht een beetje moet wennen.

Zadel is niet gerelateerd aan je manier van rijden. Basisdressuur kan je ook prima op een westernzadel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:02

Hoi Yvette.

Het type zadel waarmee je rijdt maakt niet zoveel uit voor de discipline waarin je rijdt.
Let op: westernrijden is niet iets wat je erbij doet; maar dit is gewoon een andere manier van rijden.
Western rijden is dus niet met een losse teugel rondhobbelen op een westernzadel ;)

De basis van dressuur toont veel overeenkomsten met de basis van western (even kort door de bocht)
Maar er zijn ook veel verschillen: als je serieus wilt gaan western rijden; neem dan gewoon goed les.

Als je gewoon liever voor de lol met een westernzadel wilt rijden: gewoon doen.
Dat heet dan alleen geen westernrijden :)
Maar let wel op: het passen van een westernzadel luistert erg nauw.
Wij hebben niet van de mooie kussen, zoals bij je huidige zadel.
Je moet hier dus een goede westernzadelpasser naar laten kijken.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:05

zeker dat ik kies voor een zadel wat goed op mijn paard ligt, zou me doodschamen als ik daar niet voor zou kiezen ;) en dat ze er aan moet wennen snap ik en vind ik ook prima, alles wat nieuw is moeten ze aan wennen..

Sorry dat laatste bedoel ik :o wist alleen niet hoe ik het beestje goed bij zn naam moest noemen :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:13

over het algemeen maakt het voor een paard niet zoveel uit wat voor zadel je er op legt , als het maar past
kijk maar in mijn onderschrift bij het topic van "nina zadelmak"

de basis kwa rijden is vrij gelijk maar wil je verder heb je les nodig van een western trainer

kijk wel uit welke zadelpasser je neemt, niet ieder die zich zadelpasser noemt is even goed

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:17

mijn paardje heeft als eerste zadel ook een dressuurzadel opgehad, de eerste keer ook met dressuurzadel en daarna overstap gedaan op westernzadel, en hij heeft alles geleerd onder het westernzadel (wat hij al kan want moet nog veel leren ;) ) maar dat lukt prima hoor, alleen eerst effe wennen want het is een pak groter en de drukverdeling is anders ...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:19

Gewoon meteen western opleren, als je dat toch wilt gaan doen. Zo leer je ze meteen lopen zoals jij wilt. De basis is zo goed als hetzelfde bij gewone dressuur maar er zijn toch wat details die verschillen en die wil je toch gelijk goed aanleren? Maakt niet uit welk zadel.
Mijn vriend zijn paard heeft 8 jaar met een dressuurzadel gereden totdat wij hem kochten en er een westernzadel oplegde. Dat maakte voor het paard geen verschil. Het moet natuurlijk passen maar dat weet je wel.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:16

Een westernzadel moet niet alleen aan het paard aangepast worden maar ook aan de ruiter en zijn bedoeling.
Er bestaan een heleboel verschillende zadelmodellen volgens de discipline waarvoor ze bedoeld zijn : reining, pleasure, cutting, allround, enz.
Hierbij verschillen de bouw, zit, aansingeling, enz.
Pas dus een zadel ook voor jou en houd er rekening mee dat een western zit anders is dan een engelse.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:27

ik wil er voornamelijk recreatief mee rijden..dus geen idee welke ik dan nodig heb? heb wel eens op westernzadel gereden.. was bij een vriendin op texel..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:04

Yvette_Bibi schreef:
ik wil er voornamelijk recreatief mee rijden..dus geen idee welke ik dan nodig heb? heb wel eens op westernzadel gereden.. was bij een vriendin op texel..

Waarschijnlijk zal je dan best met een allround zadel (= zadel dat voor verschillende disciplines bruikbaar is) zijn maar in elk geval moet je de zit ook testen want elk merk heeft toch ook zijn eigen modellen die verschillen in breedte, diepte, vorm, enz.
Toen mijn dochter haar zadel heeft gekocht zijn we eerst naar de zadelmaker gegaan om de juiste zit te zoeken. Toen ze deze had gevonden is de zadelmaker met een aantal zadels met dit type zit naar ons paard gekomen en zijn deze zadel gepast en getest tot het juiste gevonden was.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:02

Okee dankje! dat was idd een beetje het volgende probleem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:56

Het ligt er helemaal hoe ver je het westernrijden wilt doorvoeren en goed de begeleiding is die je bij het inrijden en doorrijden in de western krijgen kunt. Beter een goede dressuurbasis en van daaruit overstappen dan een slechte westernbasis. Maar als je een goede westernbasis kunt krijgen, en verder ook western wilt rijden, waarom daar niet mee beginnen?

Het vinden van goede westernbegeleiding is - afhankelijk van waar je woont - niet altijd even makkelijk. Ik zou daarom ervoor gaan om je paard dresuur te laten beleren en van daaruit over te stappen.