[WN] Welsh Cob en western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjonB

Welsh Cob en western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:14

Hoihoi,

zijn er mensen die western rijden met een Welsh Cob of er ervaring mee hebben? Ik ben daar erg benieuwd naar.

Groet, Marjon.

Anoniem

Re: Welsh Cob en western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:16

Ja.
Maar wat wil je precies weten?

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:26

Wat je ermee doet/gedaan hebt, vindt je de Welsh Cob geschikt voor de western. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met andere (dan Appaloosa, Quarter, Paint enz) rassen binnen de westernsport omdat ik eind van de winter een paard wil kopen waar ik western mee wil rijden. De Welsh Cob spreekt mij aan, vandaar dat ik naar ervaringen met dit ras vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:31

Ik vind het een erg prettig ras om mee te werken, hoewel een heel ras over 1 kam scheren natuurlijk altijd riskant is ;)
Geschikt voor western... tja, zoals met alles wat geen QPA is; waar ligt je ambitie? Als die niet verder gaat dan L1 bij de WRAN dan oordeel ik een welshcob als heel geschikt, mits je wel een beetje rekening houdt met de bouw van het paard want daar zitten nogal wat verschillen binnen het ras.
Ik ken ze als paarden met een prettig, werkwillig karakter, niet te moeilijk qua lijf, en zeker intelligent qua aanleren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:55

Ik geef les aan iemand met een welsh K bijvoorbeeld en vind dat echt een gaaf beestje die prima meekomt.
Vroeger liep er wel een bekende welsh cob ook, dus het kan best, maar alles is afhankelijk van meerdere dingen. Elk paard is anders, ondanks ras, je eigen wensen en mogelijkheden.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:02

Ik heb zelf een Welsh Cob. Ze is niet bepaald Engels of Western gereden. Ze reageert op stem, zit, neckreining en beenhulpen. Ik denk dat ze wel aanleg zal hebben. Ik speel wel eens een beetje met westernoefeningen zoals de spin. Dit pakt ze heel snel op, maar echt snelheid zit er niet in. Ik weet ook niet hoe ik dat kan trainen dus dat laat ik maar zo. Ik heb verder geen les. Mijn ervaring is dat Welsh Cobs behoorlijk wendbaar zijn.
Trail hoef ik niet met haar te doen. Ze is geen held en bij enge dingen kan ze de aandacht er niet bij houden en kan ze een beetje heet worden.

Met de gewenste lage halshouding heeft ze wel moeite door haar bouw.

Kortom; Voor recreatief western zijn ze zeker geschikt. Heb je wedstijdambities dan zul je toch naar een ander ras moeten kijken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:35

kijk maar in mijn profiel :P
met rakker heb ik heel wat prijzen in de amateur(nu L2) in de wacht gesleept in zowel allround, horsemanship, beetje trail(was niet zijn sterkste kunst) maar vooral de reining, zijn favoriete onderdeel

sinds november vorig jaar hebben we weer een cobje
is inmiddels zadelmak en langzaam aan gaan we kijken of ze geschikt is voor de western sport
op het moment toont ze vooral haar springkunsten :roll:

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:37

Ja, Jos hier op bokt had een Welsh Cob waar western mee gereden werd, Charlie.

Er zijn wel meer bokkers :j misschien levert de zoekfunctie wat op?

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:38

ik vind het een gaaf ras, ik heb ze wel eens op een wedstrijd gezien.... ze doen het best leuk, maar dat is maar net wat je er mee wilt en tot op welk niveau.....

Brenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:27

Heb veel wedstrijden gereden met mijn Welsh Cob, op amateurniveau (L2), in verband met zwangerschap en de geboorte van mijn zoontje al een tijd niet meer gestart maar hij doet het erg leuk qua westernrijden. In principe allround, maar reining is zijn favoriet. Slidings, rollbacks, spinnen, knopje zit erop en hij vindt het prachtig om te doen. Hij is ook niet zo fors gebouwd en daardoor wat makkelijker en wendbaarder te rijden. Uiteindelijk ligt bij jezelf de keus of je gewoon leuk recreatief western wil rijden met regelmatig een wedstrijdje met een ras dat je aanspreekt of dat je op hoger niveau wedstrijden wil gaan rijden met bijv. een Quarter.

(Mijn kanjer is overigens te koop….)

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:45

Uiteindelijk is het een Quarter (zonder papieren) geworden... <3

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:24

Welsh cobs kunnen het ook goed hoor.
Iemand bij mij in het dorp heeft een western welsh.
ziet er echt super uit

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:46

Ik doe het met een irish cob, dus jou welsh kan het zeker ook!

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:32

Het kan prima met een Welsh hoor! ;)
Je moet alleen rekening houden met de bouw van je paard en ook het gangwerk voor bepaalde disiplines.
Voor de ene disipline heeft je paard meer aanleg dan de andere, maar als je eerlijk naar je paard ben kan er een hele hoop hoor.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:43

MarjonB schreef:
Uiteindelijk is het een Quarter (zonder papieren) geworden... <3

Foto's!!

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:10

Ik weet niet hoe ik foto's in m'n bericht krijg. Gweduld AUB, ik doe m'n best.....

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:55

GELUKT!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:09

Mooi paard !!!!!

Maar eerlijk..ik vind het hoofd niet zo quarter-achtig :-) maar ik kan verkeerd zijn.

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:13

Wat moet ik daarvan zeggen.
Men heeft me verteld (heel verhaal, doet er hier niet toe), dat ze een volle quarter is. Ik had geen reden eraan te twijfelen. Het kan natuurlijk zijn dat ik toch ben voorgelogen.
In haar bewegingen, karakter e.d. is wel heel 'quarterlike'.
Maar hier kunnen anderen natuurlijk ook heel anders over denken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:13

Ik ontken niet dat ze geen quarter kan zijn he. Vind haar trouwens super staan met haar westernzadel in pad (die overigens mooi afsteekt tegen haar blinkende kleur :-) )!!! Vind haar gewoon geen typisch quarter-hoofd hebben. Heb je ook enig idee van welke afstamming ze is?

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 13:30

Nee. Mijnn instructeur had een vermoeden, maar die namen kon ik niet zo snel onthouden. Ik heb de vorige eigenaar wel gevraagd dit uit te zoeken, omdat ik gewoon nieuwsgierig ben. Ze komt uit de Ardennen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:06

Ze ziet er wel heel leuk uit! Veel plezier met haar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:05

Veel plezier met je nieuwe paardje, ziet er goed uit!
Het is een leuk paardje maar ik zie er ook weinig quarter in, heb je foto's van de voorkant en achterkant (billen en borstpartij)?

Een quarter is pas een quarter als er een AQHA papiertje bij zit, snap niet dat als dit een volle QH is dat er geen papier bij zit want zo moeilijk is het verkrijgen van een papier niet.
Daar heb jij nu niks aan maar ik zou er wel achteraan gaan als ik jou was, het is de moeite waard als je bijvoorbeeld wilt fokken.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:20

cissy schreef:
Een quarter is pas een quarter als er een AQHA papiertje bij zit, snap niet dat als dit een volle QH is dat er geen papier bij zit want zo moeilijk is het verkrijgen van een papier niet.
Daar heb jij nu niks aan maar ik zou er wel achteraan gaan als ik jou was, het is de moeite waard als je bijvoorbeeld wilt fokken.

Nou zo makkelijk is nu ook weer niet, en bij een ouder paard lopen de kosten aardig op. ;) :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:23

ik bedoelde meer dat ze bij geboorte gewoon een papier hadden moeten regelen. :) waarom een volle quarter niet 'afleveren' inclusief papiertje? zoveel moeite is dat dus niet.