[WN] Smart Little Lena klonen 4sale

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Smart Little Lena klonen 4sale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:24

Iemand nog interesse in een SLL kloon?? Ze worden tijdens de NCHA World Finals Sale van the 2010 NCHA Futurity geveild.
http://quarterhorsenews.com/index.php/c ... z11nU6D5La

Ik weet zelf niet of ik dit nou goed moet vinden. Het zijn dus klonen, zonder papieren, de nakomelingen krijgen dus ook geen AQHA papieren. En daarmee zou iemand dan weer moeten gaan fokken?? Ja de nakomelingen mogen NCHA starten, maar zouden die nakomelingen van een kloon nou echt zulke super paarden worden?
En er staat in het verhaal dat ze leuke "pasture ornaments" zijn, zelf dus niet rijdbaar ga ik dan maar vanuit. Dus zelf in de sport presteren ze ook niet.
Ik vind het eigenlijk, als ik het zo teruglees een slechte zaak dat dit soort paarden openbaar verkocht gaan worden. Er wordt imo met klonen ernstig ingegrepen in moedertje natuur, en dan nu maar losgelaten zodat jan en alleman ermee doen kan wat hij/zij wil. Klonen voor de wetenschap ok, maar toch niet om ze te verkopen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:32

Ik lees het toch iets anders dan jij Rina.

Citaat:
As for why the clones are being sold, Bankston explained that the group of clone owners was "not operating as a cohesive unit," and that selling the horses will enable each one of them to receive individual attention and be promoted.

“That’s what they deserve because they are very special horses,” Bankston said. “Smart Little Lena was a one-of-a-kind stallion, both as a performer and as a sire, and these clones have the ability to pass on those legendary genetics. Also, they’ve [the clones] gotten a lot of attention and someone wants to have one just as a pasture ornament, as something special to add to their horse inventory.”

Ik zie ze liever verkocht dan dat ze bijvoorbeeld ingeslapen worden omdat het onderzoek beëindigd is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:54

Wat bedoel je Ods? Het stukje over pasture ornaments?? Er staat nl nergens niets over het beeindigen van. Er staat dat de groep eigenaars mot met elkaar hebben ;) (staat overigens ook in meer stukken te lezen over de klonen van SLL, te vinden op Google) En omdat de eigenaars niet meer met elkaar door 1 deur kunnen moeten die klonen nu dus verkocht, en hebben ze dat even leuk verpakt in een verdraaid jasje?? ;)

Ik heb geschreven dat ik er vanuit ga dat ze niet rijdbaar zijn, omdat er in de tekst duidelijk staat dat iemand er mss wel 1 wil als pasture ornament. Als een paard rijdbaar is, en helemaal als het om een kloon van gaat, wordt er wel met andere trommels geroffeld. Dan zou dat wel extra groot in de tekst staan.

DubbelFun

Re: Smart Little Lena klonen 4sale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:10

Ik denk dat ze nooit bereden/ingereden zijn omdat ze het misschien niet aandurven omdat dan zou kunnen blijken dat ze qua prestaties weinig van hun 'vader' weghebben en dat is natuurlijk je reinste gelddevaluatie. Nu verkoop je nog hoop.

Overigens heb ik er nooit aan getwijfeld dat ze uiteindelijk op de markt terecht zouden komen. Geldschieters voor een experiment zijn vaak alleen te vinden als er een gerede kans op money-back en liefst winst te halen is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:22

Waarom hebben ze trouwens geen papieren? Genetisch gezien zouden ze daar toch recht op moeten hebben?

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:24

troi schreef:
Waarom hebben ze trouwens geen papieren? Genetisch gezien zouden ze daar toch recht op moeten hebben?

Dat vraag ik me ook af :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:26

Omdat de AQHA regelgeving nu eenmaal zo is :)
Dat wist men voor men er aan begon. Ik weet dat er eens een rechtzaak geweest is om meerdere veulens per jaar uit dezelfde merrie geregistreerd te krijgen (geen tweeling, maar via broedmerries). Weet niet wat de uitslag daarvan geworden is...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:27

Ik gok dat de regelgeving zo is om de simpele reden dat die vermoedelijk stamt uit de tijd dat klonen nog niet bestond maar is er geen tendens om wat dat betreft met de tijd mee te gaan?? Of zijn er zinnige argumenten tegen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:30

Ik zie anders in de Reiner regelmatig advertenties van meerdere veulens van een merrie via ET. Of daar uiteindelijk papieren bijzitten wordt er dan natuurlijk niet bijvermeld.

Maar wat betreft het klonen.
Wat maakt een paard succesvol? Maar een klein percentage is genetisch bepaald, de rest is opfok en de kundige handen waarin een paard beland, in combinatie met een flinke portie geluk.
En dan ga je een moeilijke krijgen om SLL zelf te evenaren, zelfs als het klonen zijn.
Uiteindelijk is de waarde wat de gek er voor geeft. Ik zou een dergelijk dier niet willen hebben...temeer je al begint bij een veulen die genetisch net zou oud is als zijn vader en dus niet de biologische leeftijd gaat krijgen die de vader ooit heeft bereikt.
Maar goed, als pasture ornament...de Amerikanen zijn er gek genoeg voor....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:31

Ik lees net in het rulebook dat Embryo Transfer veulens wel geregistreerd kunnen worden mits aan alle verplcihtingen is voldoen.

@troi : aangezien bovenstaande pas dit of hooguit vorig jaar erdoor is gekomen zal clonen nog wel even op zich laten wachten :D al moeten er dan wel flink wat regels worden aangepast, want je hebt geen merrie/moederdier tenslotte.
Gaat zo'n pedigree er toch raar uitzien :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:32

Cassidy schreef:
...temeer je al begint bij een veulen die genetisch net zou oud is als zijn vader en dus niet de biologische leeftijd gaat krijgen die de vader ooit heeft bereikt.
Ik denk dat dat achterhaald is, die fout hebben ze bij schaap Molly nog gemaakt. Ik meen dat ze nu beter weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:34

troi schreef:
Ik gok dat de regelgeving zo is om de simpele reden dat die vermoedelijk stamt uit de tijd dat klonen nog niet bestond maar is er geen tendens om wat dat betreft met de tijd mee te gaan?? Of zijn er zinnige argumenten tegen?

Er is een zinnig argument tegen, en dat is dat je een genetisch minderwaardig product in het stamboek toelaat.
Met alle erfelijke aandoeningen die er al zijn, zoals HYPP, HERDA, GBED enz, zou een stamboek daar nou echt op zitten te wachten?
Wat belangrijk is, is genetische diversiteit.
Die wordt al genoeg beperkt door het feit dat KI mogelijk is, en de fokkerij binnen de Quarters bijzonder modegevoelig is.
Tel daarbij op dat er geen enkele keuring plaatsvind van de hengst, cq beide ouderdieren.
Het niet toelaten van klonen lijkt me daarom heel zinvol om het ras iig voor verdere verzwakking te bewaren.
De erfelijke aandoeningen die er zijn, zijn al problematisch genoeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:35

DubbelDun schreef:
Cassidy schreef:
...temeer je al begint bij een veulen die genetisch net zou oud is als zijn vader en dus niet de biologische leeftijd gaat krijgen die de vader ooit heeft bereikt.
Ik denk dat dat achterhaald is, die fout hebben ze bij schaap Molly nog gemaakt. Ik meen dat ze nu beter weten.

Het genetische materiaal komt toch van de hengst?
En dat genetische materiaal zal niet afgenomen zijn toen de hengst een veulen was....maar op latere leeftijd.
En dat is door genetici niet recht te breien. Niet voor zover ik weet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:36

Maar de AQHA heeft altijd die verantwoordelijkheid al bij de fokkers neergelegd, dus ik zie niet in dat ze nu ineens wat dat betreft daar anders over zouden geen denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:39

De groep fokkers van cremello's en perlino's heeft anders al hard genoeg moeten knokken om de double dilutes in het stamboek opgenomen te krijgen.
De kosten van het klonen zullen zo hoog zijn dat dergelijke scenario's niet zo heel vaak gaan voorkomen.
Dus waarom daar wel een uitzondering maken?
De AQHA is een log apparaat, voordat die regelgeving erdoor is, zijn de klonen overleden :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:50

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:01

Verschillende SLL klonen zijn wel gereden en getraind.
Vergeet niet dat de moderne cuttinghorses heel anders werken, dan in de tijd van SLL.
De stijl is erg veranderd.
Ook de meeste trainers werken nu anders.
Je kunt opfok en training, etc. niet precies kopieeren.
Het blijkt ook dat de klonen gewoon niet net zoveel talent hebben.
Als je een identiek genetisch paard hebt, wil niet zeggen dat hij hetzelfde denkt, voelt en ervaart.
Maar ik zou er wel graag een willen hebben hoor!!!
Helaas heb ik daar niet zoveel geld voor over, ik prijzen gehoord van $500.000 voor het klonen alleen.
Wat betreft het registeren is een simpel verhaal, wie is wie?
Er is niet na te gaan, via DNA, welk paard welke is.
Dus ik denk niet dat ze ooit geregistreerd zullen mogen worden.
@ Cassidy; je was me net voor. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:17

Nieteens bij stilgestaan dat je idd problemen gaat krijgen met het DNA profiel. Die is identiek aan Pa.
Dus 5 x DNA identiek aan Pa, wordt een probleem om aan te kunnen tonen welk paard wie is, en welke eventuele afstammeling van welke kloon komt...

En alleen al daarom zal de AQHA de klonen niet toestaan....

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:23

ze kunnen wel gereden worden hoor, je moet die zin even goed lezen...

er staat dat iemand er bijvoorbeeld eentje wil, puur voor het hebben, dus als weide versiering, zodat hij kan zeggen: "ik heb een smart little lena clone"

Ik vraag me overigens af of dat wel waar is wat jij zegt trudy, ook omdat er in dat artikel staat dat ze exact hetzelfde zijn als een directe smart little lena zoon, en dus niet dat ze niet oud worden etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:55

Mijn kennis kan idd veroudert zijn, ik ben er inmiddels ook een aantal jaren uit. Welke methode ze bij SLL hebben gebruikt weet ik niet, heb ik me niet in verdiept. Genetisch is een kloon identiek aan het ouderdier. Ik vermoed dat ze de Somatic cell nuclear transfer (SCNT) methode hebben gebruikt en op stamcellen....

Ga me er iig nog even in verdiepen. Interessante lectuur voor de Zaterdagavond...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:03

http://www.corralonline.com/articles/ar ... 180031.htm

At this point in time, breed registries will not allow clones to be registered. According to the American Quarter Horse Association rule 227, “Horses produced by any cloning process are not eligible for registration.” Cloning is defined in the AQHA rule book as “any method by which genetic material of an unfertilized egg or an embryo is removed, replaced by genetic material taken from another organism, added with genetic material from another organism or otherwise modified by any means in order to produce a live foal.

En nog een heel mooi artikel:

http://www.horseshowcentral.com/flex/cl ... rses/295/1

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:29

Volgens mij krijg je ook geen papieren bij een kloon, omdat een kloon, in de vorm van de donor, al eens geleefd heeft (of nog steeds leeft). Je kunt moeilijk een kloon waarvan de donor al 10 jaar dood is, maar waar ze genetisch materiaal van bewaard hebben en de kloon van produceren, 'hetzelfde' papier (het is immers een identiek dier zelfs als het een andere naam krijgt) nog eens geven. Dat zou een mooi zooitje worden in zo'n stamboek ;)

Embryo's zijn van een heel andere orde en totaal niet vergelijkbaar in die zin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:33

Maar waarom zou je willen klonen? Fokken is ontwikkeling, is het verbeteren van het product, klonen is stilstand, en stilstand is achteruitgang.
Zo mooi als ik alle Foundation QH vindt (en ik vind dat de Foundations wel degelijk een plek hebben binnen de fokkerij, al is het maar om ergens op terug te vallen als het met de fokkerij de verkeerde kant uit gaat) een King, of een Leo of een Wimpy over te hevelen naar de tegenwoordige tijd (als er daar al materiaal van ingevroren was geweest) zou ik dan weer niet doen...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:35

Oh ik ook niet hoor! :n Weet niet of je het tegen mij persoonlijk had ;) maar ik ben juist tegen klonen. Ik zie er totaal geen voordeel in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:00

gewoon in de pasture zetten die klonen dus!