[WN] Dilemma m.b.t. welke hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PoucyWouce

Dilemma m.b.t. welke hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 14:55

Mijn galophulp is een stemgeluid, nl. een kusje. Dat werkt aan de lounge, onder zadel en voor de koets en hij kent het erg goed. Nu ben ik de laatste tijd relatief meer aan het rijden en hij anticipeert nogal erg op de oefeningen. Dit heeft tot gevolg dat zodra ik hem vanuit stap of draf in positie breng (heup naar binnen en iets stelling vragen) hij al direct weg galoppeert zonder te wachten op het kusje.

Nu zijn er twee benaderingen hier voor:

Reining trainers zeggen dat hij moet wachten op het kusje en niet mag anticiperen. Hij moet dus in die positie blijven lopen totdat hij het kusje krijgt. Hij schiet dan als een raket in de galop en is na terugpakken niet meer gemakkelijk te kalmeren en blijft hopsen. Ook als ik een paar ronden overgangen rij dan gaat hij zelf al de hele tijd hopsen in anticipatie op de volgende gang. Meer dan twee keer achter elkaar aanspringen in galop is niet mogelijk zonder mijn paard volledig over de rooie te helpen.

Natural Horsemanship zegt dat alleen de gedachte al genoeg moet zijn – wat imo betekent dat ik hem dat moet laten doen wanneer ik het al denk (hoe minder hoe beter). Het nadeel is alleen dat ik dan geen been meer naar achteren kan leggen of meneer galoppeert weg (dit gebeurt nog niet, omdat ik het nog niet zo heb toegelaten). Maar hoe kleiner de hulp wordt hoe lastiger het onderscheid wordt met andere oefeningen en hoe meer hij zelf kan invullen. Ik heb het al gehad dat ik in de sidepass één been aanlegde en hij ervoor koos om vooruit te schieten (nee, dat zijn TWEE benen!).

Mijn paard wordt all round getraind wat betekent dat hij gewoon alle (western) oefeningen moet kunnen en niet alleen reining.

Hij doet dit overigens met aandraven ook. Zodra ik zijn hoofd vraag in verzameling wil hij al wegdraven (zonder dat ik ook maar geklakt heb of benen heb gegeven), maar hij moet ook verzameld kunnen stappen. Dit sta ik dan niet toe met als gevolg dat ik met een dribbelpaardje zit.

Het is frustrerend voor mij en minstens onprettig voor mijn paard. Aangezien mijn uitgangspunt is dat we er allebei plezier aan beleven (voor zover je dat kunt bepalen) had ik graag jullie mening hierover. Mijn trainster zegt dat ik het een keer goed moet doen en als hij zich opwindt rustig aan en aan de losse teugel stappen. Zodra ik de teugel dan weer oppak begint hij weer te hopsen.

LindyH

Re: Dilemma m.b.t. welke hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:01

Interessant punt. Ik heb er ook 'last' van, alleen niet in die extreme mate omdat mijn paard van nature wat luier is.

Ik ben benieuwd wat de meningen hierover zijn.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:30

In hoeverre kent je paard heup-control zonder dat het gerelateerd is aan de galop?
Dat wil zeggen, hoevaak ben je bezig met heup control zonder dat je daarna aangalopeerd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:39

Er is niks moeilijks aan een paard iets leren, maar het leren wachten op een commando is de uitdaging ;) Ook NH gaat ervan uit dat het paard wacht op de definitieve hulp en niet de voorbereiding.

ga de voorbereiding rijden en ga dan iets heel anders doen, iets waarvan je weet dat jullie beiden het kunnen, en dat het zijn focus vraagt. Dus heup en stelling vragen, halve pas, en dan iets anders, liefst iets dat het hem ook bijna onmogelijk maakt om aan te galopperen qua houding.

Dit probeer je verder uit te bouwen, tot hij echt elk onderdeeltje op zich uitvoert zonder het reeds aan alles te koppelen. Rij alles gewoon veel door elkaar: heup vragen, en weer verder, stelling vragen en weer verder, etc.

Maar ze moeten wachten, zolang je daar niet bent kun je gewoon niks doen.

Verder zou ik hem wel even laten galopperen als hij zo enthousiast wordt, niet laten rennen maar gewoon goed werken vanuit galop?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:50

Eens met Poes: mijn paard anticipeert ook erg snel. Met name als we bepaalde trainingsoefeningen repeteren.
Ook hebben we daardoor wel eens een miscommunicatie, voorbeeldje:
buitenbeen naar achteren (zonder mijn drijvende binnenbeen en/.of kusje) was voor hem galopperen.
Maar ik wilde een stukje hip-control oefenen.... :D

Hij moet dus inderdaad leren wachten op het commando. Mijn instructrice heeft me hetzelfde advies gegeven als Poes aangeeft.
Dus veel afwisselen. Ook eens precies het tegenovergestelde doen als hij wil. Bijvoorbeeld: gaat hij (zelf) rechts, stuur 'm dan eens 180 graden linksom.
Ook het 'wachten' oefenen; dus gewoon even een paar minuten stilstaan. Dat kune je ook weer combineren met een oefening.
Bijvoorbeeld: 2 passen zijwaarts - stilstaan - 2 passen zijwaarts - stilstaan, et cetera.

Nou, ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:17

Wees trouwens blij met eentje die anticipeert. Beter zo eentje dan ene waar je alles uit moet sleuren!

Het vragen van andere oefeningen leert ze gewoon om de hulp te differentiëren van andere hulpen.

Voor heel wat hulpen WILLEN we juist dat een paard anticipeert (bedenk maar met pasje om als je aan het poetsen bent, je wijst eerst en beweegt je arm richting paard, eerst zul je moeten duwen, maar uiteindelijk wil je dat paard op de wijzing al gaat), dus neem het ze vooral niet kwalijk :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:52

Als ze eenmaal de hulp snappen en het aanspringen moeilijk vinden, krijg je soms dit effect. Je paard moet leren de overgang niet naar voren, maar opwaarts te maken.
Ik zou je paard niet "in positie" brengen (waarom doe je dat eigenlijk? ), maar gewoon de overgang vragen (in een wending, want dat is makkelijker).
En dan vaak in de galop verzameloefeningen doen. De overgang zal dan makkelijker voor haar worden en dan heb je ook je probleem niet meer.

Het is het "o jee, nu komt er iets moeilijks" idee van je paard wat het probleem is, niet de hulp zelf. (Het komt vooral ook voor bij groene paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:58

poes schreef:
Voor heel wat hulpen WILLEN we juist dat een paard anticipeert (bedenk maar met pasje om als je aan het poetsen bent, je wijst eerst en beweegt je arm richting paard, eerst zul je moeten duwen, maar uiteindelijk wil je dat paard op de wijzing al gaat), dus neem het ze vooral niet kwalijk :D

Da's geen anticiperen, dat is hulp verfijnen. Je wijst immers.

Imo ben je gewoon een beetje teveel doorgeschoten met je oefeningen mbt bv het aangalopperen. Ga de onderdelen wat meer als aparte oefening zien en gebruiken, beheers de schouder en heup stap voor stap maar koppel ze niet aan bv aangalopperen. Ben je d'r zo weer vanaf.
Ik zie anticiperen van het paard als fout van de ruiter. Die heeft z'n hoofd niet op orde (denken "niet aangalopperen" werkt niet he ;) ) danwel is te eenzijdig bezig in z'n training.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:01

Goh bedankt allemaal voor de heldere ideeen en zinvolle hulp!

@Poes en HT
Ik denk dat ik idd te weinig bezig ben met heup control zonder aangalopperen en te weinig afwisselt en hem ongemerkt "zijn zin geef". Ik ben ook blij dat hij zo erg zijn best doet! Soms alleen TE ;)
Verfijning is zeker ok en niet te verwarren met anticiperen. Dat is soms lastig maar met enige concentratie lukt dat wel. En ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben! Nu heb ik wel wat tips om dat te verbeteren.

Romkabouter heeft ook gelijk. Hij vindt dat ook moeilijk, maar wil zijn best doen en daarom windt hij zich zo op. Ik breng mijn paard in positie om hem verzameld te laten aanspringen in de juiste galop. Hij moet overigens wel zelf in die positie aanspringen, ik hou hem niet (meer) vast. Vanuit draf gaat het makkelijker, dan probeer ik hem idd eens in de galop te verzamelen.

Quote:
Ik zie anticiperen van het paard als fout van de ruiter. Die heeft z'n hoofd niet op orde danwel is te eenzijdig bezig in z'n training.

Daar heb je mijn zwak punt te pakken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:10

Trek die oefening maar uit elkaar, neem 'm in alle gangen mee, en niet alleen om 'in positie te zetten' om aan te galopperen. Ben je d'r zo vanaf.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:58

het mooiste van paardrijden is als je paard meedenkt met de ruiter, dat is het begin van de éénheid die je probeert te worden met je paard
het paard moet echter wel wachten op de hulp en daarin ga ik mee met poes kwa oefeningen

denk ook zelf heel goed aan wat je precies wilt gaan doen
een paard wat anticipeert heeft maar hele kleine aanwijzingen nodig om te weten wat je wilt
ik zou de hulpen kleiner maken en zeker de voorbereidende hulpen weglaten bij dingen waarin hij snel reageert

ook zou ik hem even laten aanspringen in galop zonder kusje, gewoon met de galophulp , waarschijnlijk springt hij dan rustiger aan

de mooiste proeven kun je rijden met een paard die weet wat er komt, wacht op de hulp en die dan gelijk uitvoert

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:17

Mooie tips en antwoorden! Heup controle moet er idd in alle gangen zijn. Het is een proces waar je naar toewerkt en onderweg kom je `problemen`tegen. Die problemen oplossen is wat een ruiter een `horseman`maakt.

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:13

Ik vind het wel boeiend om te lezen dat de meeste mensen denken dat het anticiperen is! Bij slimme paarden is dit ook het geval. Maar denk ook eens aan zijn lichaam! Je vertelt dat hij ook in draf overgaat als jij die oefening vraagt! Je vertelt ook dat ie dan erg heet kan worden. Waarschijnlijk zit er iets bij hem niet lekker. Dus draaft ie aan of springt ie aan in galop om er onderuit te komen. Een van de paarden die ik rij deed dit ook. Maar na veel training (met name loswerken, veel buigen) is dit een heel stuk minder geworden. Heel veel oefenen, en vooral niet steeds op hetzelfde punt aan galopperen en ook niet steeds zijn heup naar binnen vragen. Ik rij ook reining, maar ik hoef alleen haar heup naar binnen te vragen als ze niet goed aan galoppeerd of niet goed wisselt. Wat overigens niet veel voorkomt. Doe ook vooral niet steeds dezelfde oefeningen. Vooral met paarden die slim zijn moet je veel dingen iedere dag anders doen.

Vergeet niet, een paard zal alles voor zijn leider doen. (anders konden wij mensen ook geen paard rijden). De reden waarom paarden dingen soms niet doen, is of omdat ze het niet snappen, of omdat ze het lichamelijk gewoon niet kunnen. Paarden denken niet zoals mensen!

Veel succes ermee.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:21

Mezelf en mijn paard kennende is dit echt slimmigheid. Hij is ook gewoon erg slim, slimmer dan ik. Ik zal ook nooit mijn paard de schuld geven. Daarom vraag ik ook wat ik kan veranderen/verbeteren aan mijn hulpen.
Overigens vindt hij de oefening "in galop aanspringen" fysiek wel zwaar en daarom wordt hij heet. Dat zal in de loop van de tijd wel minder worden. Ik straf hem niet voor zijn meedenken, maar zet hem gewoon weer terug als hij uit zichzelf aan de wandel gaat.
Het bleek ook hulp verwarring te zijn. Na nog een tip via de methode van Andrew McLean bleek dat het gewoon het verschil is tussen "twee benen is een voorwaartse hulp" en "één been is een wijkende hulp". Ik was er niet consequent genoeg in en wilde te ver doorgaan in verfijnen waardoor het voor ons beiden niet meer duidelijk uit elkaar te houden was. Het gaat na twee keer zo rijden al een stuk beter.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:34

anticiperende paarden zijn niet handig, iig niet in de reining. hij moet wachten op commando, niet zelf gaan denken (dan krijg je die wissels op X in de circels en scotchen voor de stop).

de oefening die je doet is goed. (heup naar binnen ed) maar ga deze eens doen en dan gallopeer je NIET aan. dus je doet alles tot aan het kusje en laat weer los.
zodat hij leert dat dit niet altijd meteen galop is maar ook 'gewoon zo'.
het kusje, de manier hoe je deze geeft kan ook een verschil geven. vergelijk het met een beenhulp, iemand die bij de galop ineens dat been erin ramt krijgt een paard dat bang is voor het been en wegspurt. leg je het been rustig aan krijg je een paard dat rustig aanspringt.
zelfde met het kusje, is het kort plotseling en scherp zal een paard er heftiger op reageren dan als je deze rustig minder scherp en wat lang gerekter maakt. (beetje te volgen?)