Endorfine aanmaak paarden, verslavend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F3nn3

Endorfine aanmaak paarden, verslavend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:55

Mijn vader en ik waren net aan het brainweven over (sommige) hardlopers en hun verslaving voor het hardlopen. Doordat de hersenen de stof endorfine aanmaakt.

Chemisch zou het als volgt kunnen uitgelegd worden: door intensieve sportbeoefening wordt endorfine aangemaakt. Deze endorfine is in staat om het lichaam in een lichte euforie te brengen, zodat de sporter zich extra goed gaat voelen. Biochemisch gezien, kunt u endorfine vergelijken met producten als morfine.

Nu vroeg ik me af, zouden paarden ook endorfine aanmaken? en in welke mate? Zouden ze ook verslaafd kunnen raken aan langdurig lopen, endurance????

Ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen :)

vencedor

Re: Endorfine aanmaak paarden, verslavend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:58

weet wel dat er paarden zijn die tegen de muur slaan, en door de pijn endorfine aan kan maken..En die zijn daar wel aan verslaafd..

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:58

Maar in hoeverre gebeurt het tijdens bijv. een endurance-training of wedstrijd? Of misschien zelfs wel bij dressuur of springen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:24

daar heb ik geen flauw idee van...Wat je wel ziet dat paarden bij het begin punt van een cross te trappelen staan om te beginnen.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:25

Dat kan wellicht spanning zijn, van zowel paard als ruiter?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:26

Ze noemen dat runners high. En ja paarden kunnen dat ook opbouwen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:31

Oh reken maar van yes!!!
Hoe langer je onderweg bent en hoe meer je bv draaft (om van galoperen nog maar te zwijgen) hoe gekker chiel word en hoe meer energie hij krijgt.
Maakte ook dat endurence lastig was, hartslag wou meneer gewoon niet laten dalen, was niet rustig te krijgen als hij eenmaal mocht gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:31

Maken ze niet ook endorfines aan bij het luchtzuigen?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:36

Ik maak mijn profielwerkstuk momenteel over stalondeugden. Dus Luchtzuigen, wezen, schrapen ed. Daarbij komt in de hersenen wel Endorfine vrij bij zulke acties inderdaad eilleen333 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:37

Ik ben daar eigenlijk wel heel benieuwd naar. Van luchtzuigen en het drukpunt bij de neus wist ik wel dat daar endorfine bij vrij kwam. Maar onder het lopen? Cloud is een draver en mede daardoor ook ontzettend een doorloper. Hij stopt niet, hoewel hij altijd eerst even een paar km op gang moet komen. Als we daarna in een constant en stevig tempo door kunnen lopen raakt hij wel in 'trance' blik op oneindig en door lopen maar. Merk daar door dan ook wel dat hij door groompunten en gaan stappen ect. uit die 'trance' gehaald wordt. Dit gaat dan alleen op lange afstanden en relatief makkelijk terrein. Klasse I, dan is hij bij de finish net lekker op gang en op moeilijk terrein zoals DFW afgelopen keer kan hij niet constant lopen maar is er enorm veel afleiding en moet hij zich heel erg concentreren op de bodem waardoor hij niet de gelegenheid krijgt om in 'trance' te raken.

Miss_Malfoy, ik vraag me af of dat te maken heeft met endorfine? Druk en gek worden met o.a. een hoge hartslag als gevolg komt in mijn ogen niet helemaal overeen met het 'geluksgevoel' en de 'roes' die endorfine zou moeten veroorzaken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:14

@Judith: Hij wil gewoon het liefst op een stevig tempo doorlopen, dat bedoel ik. Wil niet rustig aandoen ofzo. Niet dat hij druk is als in opzijschieten etc.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:54

Ik vond dat ook al raar, endorfine is een (lichaamseigen) opiaat, vergelijk het maar met morfine of heroine. Dus drukker zal een mens of paard er niet van worden.

Ik merk ook dat onze paarden het heerlijk vinden om lange afstanden te lopen, lang achter elkaar hetzelfde tempo aan te houden. Dat was destijds de grootste omschakeling toen ik met endurance begon, en je merkt echt dat de paarden, als ze het eenmaal doorhebben, zelf die zogenaamde steady state opzoeken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:01

Anouar raakt zeker in trance tijdens een wedstrijd. Hij was buiten de wedstrijden een stresskip eerste klas. Maar tijdens een wedstrijd gaat de knop om. Hij is dan afgesloten voor alle invloeden van buitenaf, helemaal met zichzelf bezig. Wel in zijn voordeel, in de vetgate eet hij super, terwijl dat thuis wel eens een drama was.

Inmiddels is hij al een tijdje met pensioen en begint hij rustiger te worden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:08

Judith_ schreef:
Miss_Malfoy, ik vraag me af of dat te maken heeft met endorfine? Druk en gek worden met o.a. een hoge hartslag als gevolg komt in mijn ogen niet helemaal overeen met het 'geluksgevoel' en de 'roes' die endorfine zou moeten veroorzaken.

Ik heb een luchtzuiger die regelmatig stoned in de wei stond van de endorfine maar die ging er jammer genoeg geen stap harder van lopen :')
hij was dan in zo'n roes dat er een waas over z'n ogen zat en niet vooruit te branden was.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:48

Tieme schreef:
Judith_ schreef:

Ik heb een luchtzuiger die regelmatig stoned in de wei stond van de endorfine maar die ging er jammer genoeg geen stap harder van lopen :')
hij was dan in zo'n roes dat er een waas over z'n ogen zat en niet vooruit te branden was.

Ik heb ook niet het gevoel dat ze er drukker van worden maar eerder op een soort van automatiscche piloot gaan lopen. Zelf heb ik ook al ervaren dat wanneer ik langer loop mijn benen uit zich zelf lijken te bewegen en ik moeilijker kan ophouden met lopen. Op zo'n momenten voel ik inderdaad een soort van geluksroes of trance.