Trainen mbv mobiele navigatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Trainen mbv mobiele navigatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 15:01

Ik sluit binnenkort een mobiel telefoonabonnement af, en heb daarbij de keuze voor internet voor een redelijke prijs. Nu heb ik geen toestel dat deze mogelijkheid ondersteunt en denk erover om deze wel aan te schaffen. Waar ik daardoor vooral met een schuin oog naar kijk is de navigatie; er kan tegenwoordig zoveel.

Ik rijd recreatieve tochtjes, wil TREC gaan starten (POR trainen ;)) en heb stiekem wel endurance-ambities (klasse 1 voorlopig, geen gekke dingen). Zijn mobiele navigatiesystemen hier fijn bij, of werkt dat niet? (Is ook een gedeelte 'gadget'/fun natuurlijk :D)
Ik meen een keer een uitdraai in een topic gezien te hebben van een gebruiker die zijn mobiel had aangezet tijdens het rijden en zo de route kon printen daarna op de kaart. Bestaan zo een dingen of heb ik dat gewoon mooier gemaakt in mijn hoofd? :+

Wat zijn de do's en dont's; wat kan er allemaal? Is het aan te raden voor erbij of kun je dan beter een simpele GPS kopen?
Wie helpt mij hier iets verder mee... :) Ik rijd trouwens in de omgeving van Wassenaar, en dus ook in de duinen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:24

Dat is voor TREC rijden heel erg duidelijk, GPS is verboden en telefoons worden vaak verzegeld om te voorkomen dat je die zou kunnen gebruiken. Voor het leren rijden van een POR moet je gewoon een kaart in je hand mee nemen en tijdens het rijden goed op de kaart kijken en wat je daarbij kan zien om je heen.
Om daar een goede uitleg van te krijgen kun je proberen om contact op te nemen met de TREC club, daar zullen deze winter trainingen gegeven gaan worden over basis kaart lezen (en vervolg trainingen Grid en azimut)

Voor het trainen van endurance kan het leuk zijn maar je kunt het ook nameten met afstandmeten.nl of google maps/earth om te weten hoeveel je die dag gereden hebt.
Ik heb het eens geprobeerd om de gereden route via een sport tracer (van mijn telefoon) op een kaart te zetten maar de metingen waren niet bepaald netjes, het leek wel of ik vreselijk dronken was geweest tijdens het rijden.
Ik heb zelf bij de training een losse garmin, maar dat is ook omdat ik dat zelf gewoon leuk vond en niet noodzakelijk als je wil gaan endurance rijden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:27

Dat kan, ik heb een simpele GPS waarmee ik route, snelheid en hoogteverschillen kan opslaan en uitprinten/weergeven in google earth. Ik kan 'm alleen niet koppelen aan m'n hartslagmeter (die bestaan ook). Onderweg heb je iig altijd richting, snelheid, afstand etc bij je. Geavanceerde GPS systemen kan je ook routes in zetten van te voren. Maar er kan veel, en soms is het wel handig, zeker als je nog moet leren snelheid (en gereden afstand) in te schatten. In vreemd terrein is het handig om van te voren een route in te programmeren, zodat je niet verdwaalt. Hoewel ik net zo lief een kaart meeneem, want dan kan ik onderweg nog besluiten mijn route uit te breiden (of in te korten).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:29

Gilbey schreef:
de metingen waren niet bepaald netjes, het leek wel of ik vreselijk dronken was geweest tijdens het rijden.

Civiele GPS-systemen zijn maar nauwkeurig op 3 meter, dus dat is geen wonder.

Gilbey

Re: Trainen mbv mobiele navigatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:34

Ik heb er ook een gewone garmin bij , daar gaat het wel mee, mar print het eigenlijk nooit uit

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 17:06

Bedankt voor jullie reacties!
Ik weet dat je voor de POR niets mee mag, ik bedoelde juist voor het trainen! van langere afstanden, (achteraf) checken van snelheid, enz.
Het gaat in principe niet om vreemd terrein, het is puur voor thuis. :)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:24

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:04

Ik denk dat ik jouw plaatje gezien heb Bianca. :j

Kun je me wat vertellen over hoe het werkt ed?
Welke telefoon heb jij, en heb je nog meer ervaringen hiermee, anderen hierover gehoord?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:16

Ik had net vorige week in het huis, tuin techniek-forum een topic geopend over navigatie op je telefoon. De meesten zeggen dat de navigatie op je telefoon in het bos niet super werkt.
Zelf verdwaal ik altijd in het bos, dus zou super zijn als ik een telefoon had die me de weg wijst. Ben dus ook erg benieuwd naar het antwoord van Bianca!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:17

Ik rijd in dezelfde omgeving als Bianca, en dat is ook door de duinen. :j
(Maar 'buiten' voor Randstadbegrippen he ;))

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:25

Tsja duinen hebben we helaas niet in Drenthe...:D
Maar wel open heidevelden trouwens. ;-)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:31

in de stukjes bos die ik tegen kom doet hij het jammer genoeg niet altijd even goed :(
stukje bij de wassenaarse slag had hij de vorige keer zeer slecht bereik.
voor de rest reageer ik later, ga mijn bedje opzoeken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:39

Ik ben eruit, ik wil een telefoon met internet en gps-dinges, zodat ik de navigatie kan gebruiken, en wellicht dan ook te paard. Mocht dat goed bevallen ed dan kan ik altijd nog iets mooiers kopen om te navigeren, maar dat is voorlopig toch nog toekomstmuziek.

Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen met navigatie en paardrijden tov mobiele telefoontoestellen. :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:10

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:07

Ibbel schreef:
Gilbey schreef:
de metingen waren niet bepaald netjes, het leek wel of ik vreselijk dronken was geweest tijdens het rijden.

Civiele GPS-systemen zijn maar nauwkeurig op 3 meter, dus dat is geen wonder.

Ja, maar er is dan alsnog een verschil. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld ook zo'n navigatie-achtig iets op zijn telefoon, maar op sommige punten hadden we we heel bijzondere afslagen/bochten gemaakt tijdens de wandeling - dat was écht onmogelijk. Zolang je in beweging bent, gaat het vrij aardig, maar als je een tijdje stilstaat om ergens naar te kijken gaat het mis. Ik vraag me bij zoiets dan ook af of het accuraat genoeg is t.o.v. een GPS-apparaatje.

BlackDriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:34

Ik had laats mijn Iphone aan op het paard (Navigon), maar het viel mij op dat alle paardenpaden, niet beschikbaar waren...
Kan iemand mij verder helpen?