[WN] Knieproblemen Quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

Knieproblemen Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 17:39

Mijn paardje is al een tijdje licht kreupel achter.
Het lijkt net of ze met het ene been een kortere pas maakt als met het andere been.
Vooral in de jog is het goed te zien. Als ze wat meer door draaft is het minder duidelijk.
Onder het zadel is het erger dan aan de hand.
Nu zei iemand mij dat Quarters vaak knie problemen hebben.

Wie weet hier meer over?
Dan heb ik iig een richting waarin ik moet zoeken.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Mareeq

Re: Knieproblemen Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:55

het kan van alles zijn..
vraag het aan de DA zou ik zeggen..
maar wacht er niet te lang mee, wil je het nog kunnen behandelen e.d. ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:16

YOYO schreef:
Mijn paardje is al een tijdje licht kreupel achter.
Het lijkt net of ze met het ene been een kortere pas maakt als met het andere been.
Vooral in de jog is het goed te zien. Als ze wat meer door draaft is het minder duidelijk.
Onder het zadel is het erger dan aan de hand.
Nu zei iemand mij dat Quarters vaak knie problemen hebben.

Wie weet hier meer over?
Dan heb ik iig een richting waarin ik moet zoeken.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Kan inderdaad vanalles zijn. Zelfs uit zijn of haar rug komen. Gewoon eens naar een goede dierenarts gaan.

En wat betreft dat "Quarters hebben vaak knie problemen" verhaal. Dat is klink klare onzin!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:35

Als je het zeker wil weten dan moet je een foto laten maken.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:53

Adrienne schreef:
En wat betreft dat "Quarters hebben vaak knie problemen" verhaal. Dat is klink klare onzin!

Not so, quarters hebben vaker als gemiddeld problemen met bijvoorbeeld patellafixatie.
Dit echter weer zo'n probleem wat niet bespreekbaar is.
Heeft met de lichaamsbouw van Quarters te maken ,dwz relatief korte voorbenen,dus niet overbouwd zijn maar werkelijk verhoudingsgewijs te korte voorbenen.
Dit veroorzaakt een verkeerd gebruik van de onderrug,waardoor het paard de achterbenen te weinig heft in de beweging,en zijn quadriceps te weinig aanspant.
Het goede nieuws is dat het meestal tijdelijk is,en door gerichte training sterk kan verbeteren.
(ik zeg overigens niet dat het paard van de topicstarter dit heeft,ik heb geen blauwe jurk,ik kan dit zo niet inschatten)
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 07-10-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:57

Maar wat hebben korte voorbenen met een kreupelheid aan het achterbeen te maken?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:00

Zie aangepast bericht .

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:04

Oké bedankt, dat is duidelijker! +:)+ Maar... kan je niet beter zeggen, dit kan een verkeerd gebruik van de onderrug veroorzaken, want nu is het net of dat je zegt dat alle Quarters hun onderrug verkeerd gebruiken?
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 07-10-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:08

Mijn paard heeft dit ook, wel voor trouwens ik zou er zoiezo een DA naar laten kijken omdat het natuurlijk iets heel anders kan zijn.
DA vertelde mij dat hij een geirriteerde pees heeft(weinig van te zien, kleine verdikking op 't achterste gedeelte van de pees maar dat was 't dan ook) terwijl ik zelf meer dacht aan spieren o.i.d. omdat 't er niet uitziet alsof 't aan de pees ligt. 't is echt maar heel licht, in stap en wonderbaarlijk maar ook in galop zie je er niks van. ik heb d'r zalf voor gekregen, en met rust,zalf en regelmatig koelen moet 't helemaal goedkomen.

YOYO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 06:55

Bedankt voor de reacties.

Ik heb een afspraak gemaakt met de dierenarts, hopelijk kan hij iets vinden.
Het is nl best wel vaag.
In de wei zie het het eigenlijk niet. Alleen als ik ga rijden dan is het duidelijk.
Ook zonder zadel trouwens, want ik heb ook al gedacht dat het aan het zadel lag.
Hopelijk komt er iets uit het da bezoek.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:21

Blijft het nog onzin over die meer knie problemen. Quarters hebben uberhaupt kortere benen voor en achter. Het onderbeen van alle 4 de benen is naar verhouding korter!

Even een wetenschappelijke Quote
Citaat:
Upward fixation of the patella has been reported to occur in all breeds of horses, especially in young horses, either prior to, or just beginning training. The significance is higher in breeds of Miniature Horses, Shetlands, riding ponies and Standardbreds.

Dat het bij Quarter horses meer voor komt dan bij andere rassen is dus een fabeltje. Het komt buiten de boven genoemde rassen dus bij alle rassen zo'n beetje even veel voor!
Verder is het misschien duidelijker als men weet wat Patella Fixatie is, dat is het vast slaan van de knieschijf en heeft het te maken met de stand van de voeten, de conditie van de banden en bespiering om het gewricht!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:32

Adrienne schreef:
Blijft het nog onzin over die meer knie problemen. Quarters hebben uberhaupt kortere benen voor en achter. Het onderbeen van alle 4 de benen is naar verhouding korter

Ja en dan nog vaak in met name bepaalde reininglijnen te korte voorbenen,vaak verward met overbouwd zijn.
Adrienne schreef:
Blijft het nog onzin over die meer knie problemen. Quarters hebben uberhaupt kortere benen voor en achter. Het onderbeen van alle 4 de benen is naar verhouding korter!

Even een wetenschappelijke Quote
Citaat:
Upward fixation of the patella has been reported to occur in all breeds of horses, especially in young horses, either prior to, or just beginning training. The significance is higher in breeds of Miniature Horses, Shetlands, riding ponies and Standardbreds.

Genoemde rassen komen hier amper voor,behalve de shetjes dan,de standardbred is een draver,daar hebben we minstens vier verschillende van plus de vermenging ervan.
Zijn dus niet echt relavant.
Op de uiniversiteit van Utrecht wisten diverse artsen te vertellen dat het een probleem is dat veel bij NL gefokte quarters in meer of mindere mate is terug te vinden.
Heeft waarschijnlijk ook veel te maken met opfok verschil in de VS of hier.
Em wat patella fixatie is weet ik helaas maar al te goed ,dank je.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:55

mijn quarter had het ook met 1 been kort en op een gegeven moment kreupel en die had spat ,dat zit in de sprong.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:40

Ok dan de rassen die hier meer voorkomen waabij het vaker voor komt dan normaal. Dat zijn alle gangen paarden waaronder bv ijslanders. Ook Fjorden hebben meer dan normaal last.
Om het dan nog duidelijker te maken, die hebben vanuit het ras er meer dan normaal last van.

Dat is wat anders dan door verkeerde opfok! Dat heeft nl niks met het ras maar met de omstandigheden waarin het paard op groeit te maken. Met andere woorden dat is voor alle dieren in Nederland gelijk en dus niet ras afhankelijk en dus kun je niet zeggen dat het bij Quarters boven normaal vaker voor komt dan bij bv WPN-ers of Haflingers die onder de zelfde condities opgroeien. Ook die krijgen van veel te veel binnen staan "vierkante gewrichten"...

Geeft je trouwens wel te denken, als men aanwijsbaar de oorzaak bij het verschil in opfok kan leggen. Wordt het een tijd dat er hier beter gekeken wordt naar hoe jonge dieren opgroeien.
Ik weet in elk geval van mijn dieren dat ze een goede start hebben gehad. Die eerste 3 jaar heerlijk dag en nacht buiten met schuilmogelijkheid, arts controle, 8 wekelijks de smid en voldoende voer!

Ik zie het om me heen helaas wel anders, veulens die recht van de moeder een stal in geparkeerd worden om vervolgens een uurtje of twee naar buiten te mogen om dan weer opgehokt te worden..
Erg triest..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:42

Kan het komen door bepaalde oefeningen die je doet, bijv spinnen of stops maken? Daarmee belast je de benen in verhouding natuurlijk meer dan wanneer je 'gewoon' rijdt.

In elk geval goed dat je de DA laat kijken, die heeft er immers echt verstand van! ;)