Paarden therapie die WEL (gedeeltelijk)vergoed wordt??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Paarden therapie die WEL (gedeeltelijk)vergoed wordt??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:54

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een vorm van paardentherapie / paardencoaching.
En inderdaad er is keuze zat!
MAAR: het wordt allemaal niet vergoed door de zorgverzekering! En omdat ik in een uitkeringssituatie zit heb ik niet de financiele middelen om dit te kunnen doen.

Is er iemand die een adres weet waar mensen wel een contract hebben met een zorgverzekering, of waar het net even anders heet zodat het wel in een of ander vakje valt bij de verzekering???

Het liefst in Gelderland omgeving Arnhem-Zutphen-Apeldoorn-Nijmegen?

Ik hoor het graag als iemand iets weet!!!

Petpa

Re: Paarden therapie die WEL (gedeeltelijk)vergoed wordt??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:07

Wellicht dat je eea kan betalen vanuit een PGB. Vanuit een PGB mag je hulp inkopen bij wie je zelf wilt. Zie www.persaldo.nl voor meer informatie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:25

moet je wel even geduld hebben want nieuwe pgb aanvragen worden pas vanaf januari weer behandeld.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:52

Ik denk niet dat ik in aanmerking kom wat ik zo zag.
Maar ik zal me er eens in gaan verdiepen!
In ieder geval bedankt voor de tip...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:58

PGB krijgen is tegenwoordig erg, errug moeilijk. Wat je moet hebben, is gewoon een eerstelijnspsycholoog die hippische therapie geeft.

In uddel zit zo een: HPB veluwe. Er blijft wel een klein gedeelte aan faccilitatiekosten over en het hangt van je verzekering af hoeveel psychotherapie zij vergoedden.
Verder is er voor de bijkomende kosten voor psychotherapie bijzondere bijstand te krijgen en kan je je vervoerskosten vergoed krijgen via teruggave van de belastingdienst.
Tot slot zijn er nog stichtingen die mensen helpen. Via HPBveluwe kan veel geregeld worden is mijn ervaring (ook ik zit in de bijstand en ik heb bij hun therapie gevolgd, waaronder een interne week in Spanje). Als hun site je aanspreekt zou ik dus zeggen, bel ze op en leg je probleem voor. Maar zij vallen gewoon onder eerstelijns psychologie, dus een deel krijg je er in elk geval van vergoed.

Voor meer info: www.hpbveluwe.nl

Succes!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:31

Wow! Bedankt! Ja dit zou echt een lot uit de loterij zijn!!! Ik ga morgen meteen bellen!!!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:04

Ik heb 18 oktober intake bij HPB Veluwe.
Ik ben erg benieud naar hoe en wat. En inderdaad het wordt vergoed zit ik alleen met de reiskosten maar dat probeer ik nog wel ergens te regelen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:42

Super! Veel plezier en veel succes!

Wat betreft de reiskosten: Informeer eerst eens bij je gemeente waar je je uitkering hebt. Misschien kan je bijzondere bijstand krijgen. Anders gewoon in januari aangifte bij de belastingdienst doen, dan kan je deze kosten opgeven bij ziektekosten (reiskosten naar behandelaars). Je krijgt het dan achteraf pas terug, maar misschien dat je het eerst van iemand kan lenen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:48

http://www.equi-balance.nl/

Deze zit meer bij jou in de buurt, en is opgericht door een GZ psycholoog, dus dan krijg je je consulten ook gewoon vergoed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:07

GJ9 schreef:
http://www.equi-balance.nl/

Deze zit meer bij jou in de buurt, en is opgericht door een GZ psycholoog, dus dan krijg je je consulten ook gewoon vergoed.

Mag ik vragen hoe jij aan je informatie komt? In de margriet van vorige week stond namelijk een stukje over Equi-balance, waarin Pollyanna zelf adviseert dat mensen een psycholoog in de arm moeten nemen als er zware problemen zijn. Dat kan ik dus niet rijmen met jouw opmerking dat zij (want zij is de oprichtster) gz-psycholoog zou zijn.
Helaas werkt niet de gehele site, maar bij haar samenwerkingen zie ik ook maar 1 psycholoog staan en als ik dat goed lees is dat ook geen gz- of eerstelijns psycholoog.

Hopenlijk vergis ik me, want het zou geweldig zijn als er meer plekken zijn waar deze therapie vergoed word!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:55

Polyanna is GZ psycholoog. En daaruit heb ik zelf geconcludeerd dat het dan wel vergoed moet worden. Voor meer info kan je beter contact met haarzelf opnemen denk ik.

Citaat:
Drs. Pollyanna Kramer, Gz-psycholoog, psycholoog NIP

Pollyanna Kramer (geb. Lich, Dld, 1976) studeerde Klinische en Gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Utrecht. Zij studeerde af op de therapeutische effecten van paarden op mishandelde kinderen. Sinds 1999 is zij werkzaam als psycholoog in de GGZ (Geestelijke GezondheidsZorg) en voltooide haar postdoctorale opleiding tot Gezondheidszorgpsycholoog (gz-psycholoog, BIG-gerigistreerd). Ze heeft ruime ervaring in het geven van cursussen en trainingen en de behandeling van een grote diversiteit aan psychische en psychiatrische problematiek. In 2004 richtte zij Equi-Balance op.

fedor666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:42

ik ben gesond maar kan het bij mij ook vergoedt worden???

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:44

Nee je hebt wel een diagnose nodig, wil je therapie vergoed worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:46

Wat apart dan. Maar als ik het zo lees heb je helemaal gelijk en krijg je het vergoed, mits je een diagnose hebt. Die diagnose kan je overigens van de therapeut zelf krijgen (als je een probleem hebt natuurlijk ;)), je hoeft niet eerst naar de huisarts.

Maar super dat er meer zijn die vergoed worden!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:52

Nee idd, een GZ-psycholoog is zelf in staat diagnoses te stellen en een passende therapie te geven.
Een probleem heb je wel nodig ja, en dat moet ook nog in die mate een probleem zijn dat het een diagnose kan worden.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:08

Ik wacht eerst even de intake van maandag af voordat ik met equibalance verder zou gaan... Is wel dichterbij, maar werkt met een standaard vergoeding uit je aanvullende verzekering. Ik wil eerst weten of dat bij die andere ook zo is (volgens mij niet namelijk) Anders heb ik maar 8 sessies die vergoed worden. Beetje weinig lijkt mij....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:12

Heel veel succes maandag!

8 sessies die vergoed worden is heel normaal in de eerstelijnspsychologie. Maar daar zullen ze je bij HPB vast alles over kunnen vertellen, ook afhankelijk van de aard van je problematiek. Succes!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:22

Maar HPB is volgens mij geen eerstelijns want dat is Psychotherapie. Dat gaat verder dan eerstelijns geloof ik...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:47

Het aantal sessies wat je nodig hebt kan erg verschillen en is ook afhankelijk van het soort equitherapie. Bij mij komen de mensen vaak naar 3 tot 6 keer of zo. Dus dat valt best mee! Dan is zelf betalen ook nog wel te doen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:02

Mariek1983 schreef:
Maar HPB is volgens mij geen eerstelijns want dat is Psychotherapie. Dat gaat verder dan eerstelijns geloof ik...

Psychotherapie is gewoon psychologische therapie, een verzamelnaam.

Maar ik weet niet of ze meer aanbieden dan eerstelijns, zou best kunnen hoor. Ze zullen je het allemaal vertellen! Succes!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 08:27

Ja ik ben benieuwd.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:16

Nou vandaag geweest, word idd vergoed. Hoe vaak ik ga is nog niet bekend. Maar ik begin in ieder geval 2 november al met de eerste paardensessie.

De Rainbow Ranch in Spanje wordt voor mij niet vergoed bij mijn verzekering en dat vind ik stiekem wel een beetje jammer :(