[WN] 'Last' van dressuurruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bungarus

'Last' van dressuurruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:49

Hey mensen,

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat dressuurruiters je (bewust)afsnijden en dan zeggen:"Ik snap niet waar je heen gaat. Je rijd western" of iets dergelijks?
Op mijn huidige stal heb ik er geen last van, maar op de vorige had je nogal eens van die dressuurprikkies met een mega-paard die je de bak uitreden gewoon omdat je western rijd en geen dressuur. (Of een dergelijke onzinnige reden)
Ik merk toch wel vaker enige spanning tussen western- en dressuurruiters. Iemand andere ervaringen? (Op mijn huidige stal heb ik er echter geen last van, maar daar is de westernpopulatie dan ook iets groter :D )

Was ik al een tijdje benieuwd naar maar ik vergat telkens een topic te openen _O-
staat het hier goed? :o
Ben echt benieuwd hoe dit op andere stallen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:52

Het omgekeerde komt net zo hard voor. Ook genoeg meegemaakt dat iemand een sliding stop dwars door je heen probeert te maken.
De mens is nou eenmaal gemiddeld niet erg verdraagzaam, lekker laten gaan en vooral niet te veel over zeuren. Als het je stoort moet je er iets aan doen. Ik ben destijds toen ik nog op een grote stal stond op nachtelijke uren gaan rijden bijvoorbeeld en had ik de bak voor mij alleen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:59

Toen ik net als 1 van de weinige westernruiters op mijn huidige stal kwam staan, werd ik wel een beetje raar aangekeken. Inmiddels gaat dit prima, als je onderling maar rekening met elkaar houdt. Los van dat je western of dressuur rijdt. Als ik merk dat een dresuurpaard wel erg opgefokt wordt van mijn spins / rundowns houd ik daar rekening mee. Als ik les heb houden de dressuurruiters rekening met mij.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 19:08

Sizzle schreef:
Het omgekeerde komt net zo hard voor. Ook genoeg meegemaakt dat iemand een sliding stop dwars door je heen probeert te maken.
De mens is nou eenmaal gemiddeld niet erg verdraagzaam, lekker laten gaan en vooral niet te veel over zeuren. Als het je stoort moet je er iets aan doen. Ik ben destijds toen ik nog op een grote stal stond op nachtelijke uren gaan rijden bijvoorbeeld en had ik de bak voor mij alleen.

Oh dat verbaast me ook niks eigenlijk.
Wij reden destijds inderdaad ook het liefst 's avonds. :j Ben wel echt blij dat we op onze huidige stal er geen last van hebben haha.

Je hebt gelijk qua laten gaan, dat doe ik dan ook vaak wel(tenzij er iets gebeurt wat echt niet kan(heb het eens meegemaakt dat iemand echt dwars door mijn moeders les ging springen!)) Vind het wel jammer dat het zo moet gaan, want we hebben toch uiteindelijk zo ongeveer hetzelfde doel: één worden met je paard. We volgen er alleen verschillende wegen naartoe...

gaucho schreef:
Toen ik net als 1 van de weinige westernruiters op mijn huidige stal kwam staan, werd ik wel een beetje raar aangekeken. Inmiddels gaat dit prima, als je onderling maar rekening met elkaar houdt. Los van dat je western of dressuur rijdt. Als ik merk dat een dresuurpaard wel erg opgefokt wordt van mijn spins / rundowns houd ik daar rekening mee. Als ik les heb houden de dressuurruiters rekening met mij.

dan gaat het fijn inderdaad. Leuk dat op jouw stal wel rekening gehouden wordt met elkaar :j

rainbow8

Re: 'Last' van dressuurruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:01

Tijdens mijn twee na laatste les gingen er ook een aantal springruiters dwars door mijn les heen. En dan gaan lopen mopperen dat ik moest uitkijken. Terwijl ik al bezig was met mijn les en zij later de bak binnen kwamen. Vond ik ook zeer onbeschoft.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:10

HEEEL herkenbaar _O- Ze snijden mij heel vaak af :') Mijn paardbeestachtig iets die denkt OOOHHH, kan ik wel doorheen(noodrem werkt niet echt zegmaar gewoon op ontspanning komt hij netjes terug) Dus dan loopt hij door het dressuurpaard heen en als dat paard denkt nu ga ik trappen of iets dan krijg je een heel gevecht en mijn paard heeft geen schram... Dus ze snijden 1 keer af beginnen te schelden kijk toch uit met die knol van je _O- Reageer echt niet mijn paard red zich wel :') Maar het is wel irritant dan is zijn en mijn concentratie weer weg... Ik kijk altijd uit voor andere paarden omdat ik weet dat mijn paard gewoon door alles en iedereen heenloopt en ken de bakregels en hou me hier ook aan.(ja, hij loopt ook door een hek) Mensen die de bakregels niet kennen JAMMER DAN :') We hebben dan ook een hele reputatie opgebouwd :')

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:03

ben je van dressuur ruiters af in de bak, moet je met pleasure ruiters gaan samen rijden, ook geen pretje! :+
kortom, altijd wel gedoe met samen rijden. tja een bak voor jezelf is gewoon handiger.
anders toch geweoon verdraagzaam zijn naar elkaar en blij zijn dat jou paard wel meteen stopt als je dat wilt/nodig hebt :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:06

Ik vind het een beetje kortzichtig om zo af te katten op ruiters van een andere discipline, want het "geen rekening met elkaar houden" komt ook binnen een en dezelfde discipline voor. En ik maak dan ook een duidelijk verschil tussen degenen die wel kijken maar idd niet kunnen anticiperen wat voor lijn je aan het rijden bent, en degenen die zo met zichzelf bezig zijn dat ze vergeten (vergeten?) te kijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:06

volgens mij heeft het meer met het karakter van sommige mensen te maken dan met de discipline die ze rijden!

hier staan geen serieuze westernruiters op stal,maar het zou mij zelf niets uitmaken,en ach je komt altijd wel minder leuke mensen tegen,gewoon lekker rijden en proberen rekening te houden met elkaar!een foutje kan altijd gebeuren

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:00

ik heb nou niet echt last van dressuurruiters als ze gevorderd zijn ,meer last van een beginnende ruiter die in de galop het stuur kwijt is ,dus dat paard rent gewoon als een dolle door de bak en snijd alle hoeken af ,waardoor ze vaak ineens vlak achter me voorbij schiet ,nou is mijn Sandy een coole merrie maar andere paarden reageren er wel op ,en dan wordt dat meisje boos als de andere er iets van zeggen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:09

Ik rijd als western(pleasure)ruiter inderdaad nogal onvoorspelbaar. Daar ben ik mij zeker bewust van. Ik zorg dus dat ik zo veel mogelijk alleen rijd, en als er wel dressuurruiters bij zijn probeer ik wat voorspelbaarder te rijden. Dus weinig halthouden/achterwaarts en zoveel mogelijk 'gewone' dressuurfiguren rijden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:09

De enige mensen waar ik last van heb in de bak, zijn de mensen die kunnen rijden en geen enkele moeite nemen rekening met wie dan ook te houden. Dat zijn niet vaker dressuurruiters dan westernruiters en komt gelukkig weinig voor :)

Beginners rij ik gewoon omheen, dan geef ik aan dat ik wel op hun let, das voor beide partijen makkelijker. Als ik dan een circel even vrij wil, vraag ik daar om.
Toen ik net een paard had, had ik wel moeite met dressuurruiters die eerst 10 meter hun paard inbogen voor ze de bocht om gingen. Het was voor mij namelijk totaal onvoorspelbaar of en wanneer ze die bocht gingen maken. Maar alles went :) Andersom gold dat voor hen namelijk net zo hard!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:54

erg oneerlijk om dressuurruiters die stempel te geven?! Het ligt gewoon aan de persoon zelf en hoeveel je elkaar gunt. Vraag gewoon, waarom doe je dat? Ik denk dat je zo iemand bewust maakt. Ik heb last van arrogante ruiters, en die zijn er vast in alle disciplines!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:10

Nee, iedereen houdt net zoveel rekening met elkaar.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:13

Mijn dochter (een echte dressuur prikker)wil ook eens wil springen dan hebben we echt het gevoel alsof we op visite zijn :o

@denice helemaal mee eens !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:25

na jaren niet meer tussen dressuur ruiters gezeten te hebben en sinds een jaar weer wel, vielen me toch wel dingen op

blijkbaar hebben dressuurruiters meer moeite met wendbaarheid, zetten ze eenmaal een oefening in, hebben ze heel veel moeite om die om te buigen als er toevallig iemand op hun pad komt
ze anticiperen in het rijden veel moeilijker
verder vinden ze hun eigen paarden het aller mooiste want daar kijken ze heel veel naar ;) (inplaats van waar ze naar toe rijden en zo ook zien of er tegenliggers zijn)

met 6 ruiters in een rijbak vinden ze het al heel vol en hebben ze moeite om elkaar niet in de weg te zitten en dan praat ik over gemiddeld M ruiters

zij hadden inderdaad wat moeite met mijn lijnen maar dat komt vooral omdat ik veel figuren rijd en dat is eigenlijk toch ook heel engels

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:36

Bij ons op stal houd iedereen wel rekening met elkaar, maakt niet uit wat ze rijden. De grootste hinder ben ikzelf waarschijnlijk. (af en toe let ik niet op en ben ik verward en weet ff niet zo gauw wat ik moet doen als ik weer terug op aarde kom schaam, schaam, schaam).

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:43

ik had het weleens andersom omdat ik het western niet ken,
snapte ik telkens niet waar ik op moest letten om niet in een 'botsing' of wat dan ook te komen!
verder heb ik eigenlijk ook weleens last van dressuur ruiters!
vooral als je voor het eerst met een jong paard tussen anderen rijd word er vaak niet rekening met je gehouden!
of iemand trekt net voor je een paard op de rem waardoor je er opeens bijna boven op ligt :o

Maar verder is het bij ons heel makkelijk! en is er bijna nooit gedoe onderling!
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 01-10-10 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 07:50

Cassidy schreef:
Ik vind het een beetje kortzichtig om zo af te katten op ruiters van een andere discipline, want het "geen rekening met elkaar houden" komt ook binnen een en dezelfde discipline voor. En ik maak dan ook een duidelijk verschil tussen degenen die wel kijken maar idd niet kunnen anticiperen wat voor lijn je aan het rijden bent, en degenen die zo met zichzelf bezig zijn dat ze vergeten (vergeten?) te kijken.

ik sluit ook niet uit dat westernruiters het tegen elkaar doen of westernruiters het bij engelse ruiters doen ;)
Ik was dus gewoon benieuwd of ze echt niet kunnen snappen/zien waar je heen gaat of dat het toch aan het karakter(arrogantie? nijd? Jaloezie?) van die persoon ligt.

vind het wel interessant al die reacties te lezen zo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:58

Hier op stal houd iedereen rekening met elkaar of je nou springt , dressuurt of western rijd. Misschien is het wel eens wat moeilijk in te schatten wat een wedstern ruiter gaat doen maar dat zullen zij omgekeerd van ons dressuurruiters misschien wel net zo vinden :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:07

Volgens mij heeft het meer met de persoonlijkheid van de ruiter te maken dan met de discipline die iemand rijdt. Bij ons op stal is het ook een mengelmoesje van vanalles en nog wat; met sommige mensen kun je prima in de bak rijden, met anderen is het wel lastiger zeg maar.
Natuurlijk houd ik ook rekening met een jong paard wat nog niet altijd even goed bestuurbaar is, maar ik lees hier ook een reactie van iemand die zegt dat de noodrem van haar paard niet werkt; daar heb ik toch wat minder begrip voor. Want het geeft imo gewoon aan dat je dus niet voldoende controle hebt over je paard.
Want het is imo wel je eigen verantwoordelijkheid dat als je in een bak wilt rijden met meerdere paarden, je de basisdingen onder controle hebt. En dat is onder andere de noodrem. Jonge paarden uitgezonderd natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:13

Totaal geen last van. Kwestie van beetje respect voor elkaar hebben en een beetje rekening met elkaar houden denk ik. Ik denk ook niet dat het 'last van elkaar hebben' iets met discipline te maken heeft.
Ik zal bv niet stoppen en een rollback maken als er een ander paard schuin achter me rijdt waarvan ik weet dat die het eng vindt als er ineens een paard de andere kant op gaat. Of ik hou gewoon veel meer afstand.
Alle paarden zijn er inmiddels ook wel aan gewend. In het begin werd er eigenlijk het meest door dressuurpaarden gereageerd op spinnen trouwens, dat vonden ze maar raar.

De dressuurruiters hebben geen last van mij en ik niet van hen. Sterker nog, ze vinden het wel interessant wat ik doe, hoe ik oefeningen of problemen benader, en de meesten hebben inmiddels ook wel eens in mijn zadel gezeten om eens te voelen. De reacties daarop zijn trouwens erg verschillend, van heerlijk tot compleet kreupel eraf omdat het te breed is, en qua paard ook van genieten van het superscherpe aan de hulpen staan, tot met een witte neus eraf omdat dat beest alle kanten op schiet omdat ze toch minder stil zitten dan ze zelf dachten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:19

inderdaad, want het zijn vaak dezelfde mensen!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:26

ik rijd dan wel dressuur zoals de rest bij ons op stal maar heb nooit last van een ander.we hebben een kleine stal en vaak wachten we even op elkaar,soms komt het voor dat ik ga longeren en een ander haar proefje oefent.ik luister met de voorlezer mee en zorg gewoon dat zij netjes haar lijnen kan rijden

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:13

Gewoon hard genoeg rijden, dan gaan de dressuurruiters vanzelf de bak wel uit :Y) }>
(dat was maar een grapje hoor!)

Ik rijd ook op een dressuur manege waar wij de enige westernruiters zijn. Over het algemeen rijden wij op tijden dat er vaak niemand in de bak is, maar soms wil het wel eens voorkomen dat het best druk is. De meeste mensen kennen ons rijstijl daar wel, aangezien we al 5 jaar gebruik maken van de bak. Hierdoor weten ze een beetje wat ze van ons kunnen verwachten en natuurlijk andersom ook. Ik merk dat het samen rijden met gevorderde ruiters fijner is dan rijden met beginnende ruiters, omdat die nog wel eens zonder stuur de bak door crossen.. Ook heb ik wel eens te maken met ruiters met een 'attitude' die denken dat je wel even uit de weg gaat of boven op de rem gaat staan, want 'Jouw paard kan toch zo snel stoppen'. :( Dit komt gelukkig niet heel vaak voor. In het wedstrijd seizoen zijn er vaak op zondag wedstrijden en op zo'n moment pas ik me dan weer aan door gewoon een beetje te stappen en draven, zodat hun paardjes niet over de rooie raken van mijn gecross :D