[WN] [RT] Hoe de achterhand op z'n plaats houden bij het spinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophieanne17

[RT] Hoe de achterhand op z'n plaats houden bij het spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:50

Ik ben nog steeds bezig met het doorrijden van mijn paard, maar probeer soms al een spin-beginsel uit. Soms lukt het 2 stappen heel netjes, maar ik krijg het niet voor elkaar zijn achterhand op 1 plaats te houden. Hij spint liever met zijn voorhand op 1 plaats en de achterbenen die daar dan een rondje omheen draaien :D Ziet er overigens ook best leuk uit ;) Heeft iemand misschien tips?
Ik zou ontzettend graag les willen nemen, maar ik ken niemand uit de buurt en beschik helaas niet over een trailer..
Laatst bijgewerkt door Ods op 01-10-10 06:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd aan titel

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:06

Volgens mij komen er toch wel trainers in de buurt van jou omgeving... Ik zou namelijk niet zo maar wat gaan proberen, als je het zelf niet weet.
Ik ben wel benieuwd hoe spinnen om zijn voorhand eruit ziet ;)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:14

Aan het aanleren van een spin gaan heel wat voorbereidende oefeningen aan vooraf.
Je kan niet verwachten dat een groen paard meteen gaat overstappen en ook nog op het juiste been pivoteert.
Zoiets valt niet uit te leggen op een forum en kan ook niet juist aangeleerd worden door iemand die er geen ervaring mee heeft. Toch maar een trainer zoeken dus...
Of je paard enige tijd op training zodat hij een basis heeft en jij er dan mee verder kan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:17

Het belangrijkste van een spin is de schoudercontrole, als je de schouder kunt plaatsen dan komt de achterkant vanzelf wel als de schouder snelheid gaat maken.
Je moet je dus daar eerst mee bezig houden, maar zoals gezegd redt je dit niet om het je paard zelf te leren als je niet weet hoe het moet, waarom plaatst je niet een oproepje voor les aan huis?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:19

De spin is een gevorderde oefening, de voorbereiding is je kleine cirkeltje in draf met hoofdje ingebogen, vervolgens ga je terug naar de stap en laat hem een of twee pasjes overstappen met zijn voorbenen, vervolgens ga je weer op dat kleine cirkeltje. Bij het indraaien in de spin moet hij achter je hand aanlopen, de spin is een voorwaartse beweging, en in het begin zet je hem in vanuit de voorwaartse beweging. Om de voorwaarste beweging in de loop van de tijd af te remmen kun je het paard met je buitenhand begrenzen, en hem achter je binnenhand aan laten lopen. Maar als jij de voorwaartse bewegin er inhoudt, dan kan hij zijn voorbenen niet laten staan en met zijn achterbenen rond de vooras draaien....

Dus hoever ben je met de basis van je paard? Kun je voorhand, middenhand, achterhand apart bedienen? Kun je een pasje zijwaarts meenemen? Beheerst hij achterwaarts, kan hij een klein cirkeltje in draf?

Ik zou je met klem willen adviseren om les te nemen, niet meer proberen, als je te lang blijft aanmodderen heb je serieuze problemen om hem dit weer af te leren.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:21

les zou ik je sowieso aanraden.
goed rond kijken in jou buurt en dan vind je echt we leen geschikt iemand.

ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met spinnen??
ik kreeg in het begin te horen dat ik met mijn buiten been naar achter te leggen die kont op de plek kon houden.
nou heb je dat nog niet zomaar voor elkaar, en zeker niet als je een beginnende westernruiter ben (wat ik toen was) en al helemaal nog nooit echt gespint had!!!

oefening baart kunst absoluut, maar als je niet zeker weet hoe het allemaal in elkaar steekt zijn dit niet de oefeningen om een beetje te gaan proberen.
dus neem les, of laat anders de spin nog even in de kast staan.

ik bedoel dit niet negatief naar jou toe, maar het is gewoon een hele moeilijke oefening die veel kunde en kennis vereist.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:23

Cassidy zoals jij het vertelt klinkt het simpel :+ Uit ervaring weet ik dat het toch heel wat moeilijker is :Y)
Laatst bijgewerkt door Wesco op 30-09-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:30

sophieanne17

Re: Hoe de achterhand op z'n plaats tehouden bij het spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:42

Bedankt voor de tips!
Ik weet dat ik eigenlijk gewoon moet lessen met hem, maar het is allemaal al duur genoeg voor een arme student! ;) Ik heb net een abbo op een binnenbak á la 400 euri gekocht dus het geld is weer even op!
Kan iemand mij misschien een intructeur/instructrice aanbevelen? (iemand die ook aan huis komt en niet veel meer dan 30 euro per les vraagt?)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:46

een abonnement van 400 euro????? WTF
bij ons op de manege (toen ik nog lid was) was je voor 90 euro per jaar baklid!!!

had je wel een buitenbak om te rijden??
ik heb ook alleen een buitenbak en dat bevalt me prima, lekker de wind door mijn haar!!! ;)

een trainer(ster) in die omgeving zou ik niet weten.
succes met zoeken!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:04

die 30,- per les is wel te doen maar er komt vaak ook nog wat aan reiskosten bij, heb je al in de sticky gekeken voor adressen in de buurt?

sophieanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:22

@ Cissy: Euh, sticky? Ben nog een beetje groen hier op bokt :P
@ mister01: Ja het is eigenlijk gewoon een vereniging waarbij je voor dat geld dus ook recht hebt op 2 lessen in de week (dressuur en springen) maar daar heb ik dus niets aan als western-rijder :n
En ik vind buiten rijden ook heerlijk maar onze bak is te zwaar om ook maar iets in te doen en als we weer zo'n winter krijgen is een binnenbak toch wel handig ;)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:15

Die dressuurlessen kun je gerust volgen; de basis is echt het zelfde.
Als er goede instructie wordt gegeven wordt je paard daar echt niet slechter van!

Voor het specifieke westerngedeelte zal je echt les moeten nemen, spinnen is niet zo maar iets! }>

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:36

sophieanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:57

[quote="Cassidy"]
Dus hoever ben je met de basis van je paard? Kun je voorhand, middenhand, achterhand apart bedienen? Kun je een pasje zijwaarts meenemen? Beheerst hij achterwaarts, kan hij een klein cirkeltje in draf? quote]

Bovenstaande oefeningen zitten er al wel in, en vanuit een steeds kleiner wordende circel in draf stapt 'ie mooi over en blijft z'n kont op 1 plek. Maar als ik het vanuit stilstand probeer lukt het niet. Hij wil alles graag in 1 keer goed doen (ik ook wel ;)) en als hij mij niet begrijpt (en ik hem op dat moment dus ook niet) raakt hij gefrusteerd ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:31

Blijf de spin dan meenemen vanuit de cirkel, en niet vanuit stilstand, en neem (western)les!
Ik ga met degenen mee die zeggen dat je de dressuurlessen gewoon kunt volgen, wordt je paard echt niet slechter van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:53

Ik heb TS een pb gestuurd, omdat ik binnenkort in deze regio kom. Ik heb wat meer aanvraagjes al, maar nog niet genoeg om de reiskosten te dekken en betaalbaar te houden. Er zit onderling ook nog wat afstand tussen.

Mochten er dus nog mensen zijn uit deze regio mogen ze me mailen of een pb sturen. Ik zou het graag afhankelijk van aantal ruiters op 1 of 2 vaste dagen doen dan, zodat men de reiskosten dus deelt.

Voor verdere info en specifieke dingen gewoon pb of mailtje sturen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:12

bredla1

Re: [RT] Hoe de achterhand op z'n plaats houden bij het spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:25

Ja ik zou Fred Thornton ook aanraden. Veel geduld en rustig. Bevalt mij en mijn paard prima

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:57

zeker met een moeilijke oefening als de spin niet zelf gaan aan klooien!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:04

het is en blijft een mega moeilijke oefening op zich zelf al, maar om dan advies te geven zonder dat je het plaatje kent (dus de gehele situatie ziet) dat maakt het allemaal nog moeilijker.

waarschijnlijk gaat er iets heel anders mis waardoor hij hiermee reageert, alleen is dat niet te bepalen vanachter de pc.

ik heb ook zo vaak dat ik tegen een probleem aanloop, en de oorsprong ligt dan totaal al ergens anders.

ik hoop dat je snel les van iemand kan vinden en dat je dan wel geholpen kan worden.

veel succes!!