[SGW] Ferrose @ vijde crosstraining Hernen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Ferrose @ vijde crosstraining Hernen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 10:49

Hallo,

Afgelopen dinsdag hadden Ferrose en ik onze laatste crosstraining voor Broekelo. De vorige training was ze behoorlijk weigerachtig geworden (het slechte weer, hengstigheid of het feit dat we geen les van Rob hadden, geen idee wat het was), maar dit keer was ze bloedfanatiek. Dit resulteerde wel af en toe in een ietwat haperende rem en stuurbekrachtiging was niet overbodig, maar goed mij hoor je niet klagen want ik ben allang blij dat ze nu fanatiek aan het worden is.

Mijn verbeterpunten
- handen moet ik meer meegeven ( ik dacht dat ik dit deed maar de camera laat de harde waarheid zien |( )
- teugels meer op maat houden en mijn handen niet breed zetten
- niet zwaar gaan zitten voor de sprong ( waarom ik dat nu weer vergeten ben }:0 )
- ook tussen de sprongen verlicht zitten (ik was blijkbaar een erg warhoofd want ik snap ook niet waarom ik dit vergat :o )
- soms zit ik nog achter de beweging (zeker als ze grote wappers maakt :o )
- voor de lange termijn meer controle

Het zijn vooral stills uit filmpjes en een paar filmpjes. Diegene die de filmpjes maakte had in het begin wat moeite met de camera dus daarom alleen filmpjes van na het losrijden.

Lijntje 1
schuine boompje
Afbeelding

ander boompje
Afbeelding

hoger boompje
Afbeelding

holle boompje
Afbeelding

nog een keer het schuine boompje
Afbeelding

Lijntje 2
smalletje
Afbeelding

schuine boompje
Afbeelding

holle boompje
Afbeelding

En toen ging het een beetje mis. Ik had niet door hoe kort de bocht werd met lange teugels en een ongecontroleerd paard. Ik kreeg haar op het laatste moment voor het hogere boompje maar zowel ik als Rob verwachtten dat ze zou weigeren (volgens mij Ferrose ook :Y) ). Alleen besloot Ferrose uit bijna stilstand toch te springen en dan krijg je dit :+
Afbeelding
Afbeelding
ja ik ben blijven zitten maar dat heb ik meer te danken aan mijn springzadel en een superlief paard dan aan mijn goede houding :=

we kunnen het wel :D
Afbeelding

volledig filmpje waarbij het wel goed ging

Daarna gingen we door met de veegcursus (hagen springen dus)
laag haagje
Afbeelding

laag haagje met een witte balk ervoor (balk is op de foto niet te zien)
Afbeelding

Daarna mochten we door naar de hoge haag
Afbeelding

Omdat het echte vegen nog niet zo lukte (ik reed niet hard genoeg :+ ) moest ik maar eens met een heel lange aanloop

spelen in de waterbak

levine

Re: Ferrose @ vijde crosstraining Hernen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:03

Wat link die hond! Probeer je voeten niet te ver door je beugels te steken ;) leuke filmpjes en foto's, fijn dat je paard zo braaf is!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:32

wat een leuke filmpjes ziet er leuk uit

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:43

leuke foto's en filmpje hoor! heb geen commentaar durf het zelf niet!

alleen die hond is wel erg link ja! maar goed het is goed gegaan :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 11:57

dank jullie voor de reacties

Die hond weet precies wat hij doet. Hij wordt alleen soms zo enthousiast van Ferrose dat hij haar neus wil likken maar ook dat is ze al gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:01

Die hond woont daar ;) dat beest is niet anders gewend. En weet echt wel wattie doet ;)

Verder mis ik een beetje activiteit en dat er te weinig gereden word door jou. En dan vooral op het eerste filmpje bij de dikke boom. Je laat hem gewoon door galoperen in de verkeerde galop. Dat vind ik erg slordig. Verder mag je wat meer contact houden met je hand. En je voet niet te ver in de beugel. En niet je hand naar je toe trekken op de spong (1e filmpje schuine boom na de kuil)

_kelly87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:49

Ziet er leuk uit! Probeer idd wat meer te rijden!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 14:12

eerste filmpje klopt dat ik in de verkeerde galop doorga, die bocht is kort met een paard waar de rem op dat moment ernstig haperde. Dan heb ik minder problemen met een verkeerde galop, want als ik de galop herstelt had, was ik (vermoedelijk) pas een paar meter voor de sprong terug in draf en dan weer aangaloperen is in mijn ogen vragen om ongelukken.

Controle moet beter (ik neem aan dat jullie dat bedoelen met meer rijden en meer activiteit, want als het tempo nog hoger moet wordt ze denk ik helemaal een ongeleid projectiel) maar heb ik meer als lange termijn doel. Op het moment is het hoofddoel het paard zo fanatiek en vrolijk houden. Dat is op het moment nog veel belangrijker dan controle, omdat ze eindelijk na maanden weer echt lef in het springen en crossen begint te tonen.

De hand vast op die sprong klopt, ik wilde haar in de landing al remmen om te voorkomen dat ik maar 2 galopsprongen naar de holle boom had. Is niet netjes maar ze trok enorm door.

Voeten kloppen helemaal. Net als ik dankzij deze filmpjes weer ontdekt had dat mijn bovenlijf meer naar mijn paard moet en ik denk dat mijn voeten dan ook beter op hun plaats blijven.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:40

Ik vind het er netjes uitzien voor de 5e keer.
Goed zeg dat je paard er weer lol in gaat krijgen, dat lijkt mij
ook het belangrijkste.
Knap dat je die heggen al kunt springen, ik ben nu 2 keer bij Rob
geweest en heb alleen nog de boomstammen en in uitjes gedaan.
Die hond rende bij mij ook steeds voor mijn paards voeten, ik
vond het eng in het begin, maar hij zal zelf wel uitkijken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:32

Hahaa, Floyd nu ist klaar! :D Die hond is zo geweldig! Mijn paard is daardoor alleen maar beter geworden. Die kan nogal kijkerig zijn om alles eromheen en Floyd helpt je daar wel bij. Niet op de hond focussen, enkel op je eigen rijden.

Ik ben het er wel mee eens dat ik je vooral mee zie liften, maar het ziet er toch goed uit. En die heg :oo :wow: Knap hoor! In een van onze lessen moesten wij die ook, maar ik kreeg het niet voor elkaar, want ik had het lef gewoon niet. Dat ding is gigantich!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:50

Floyd: 8)7
Petje af dat je paard zo rustig blijft, mijn paard Merato zou hem allang gesmeerd zijn.
Maar alles went natuurlijk. Leuke filmpjes/foto's!
Ik wil nog altijd eens een keer bij Rob lessen, het lijkt me een ontzettend fijne instructeur.
Succes in Broekelo!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 18:01

Ferrose haat normaal honden. Ze probeerde ze (ik moet zeggen de laatste tijd een stuk minder) dood te trappen vanaf dag 1 vindt ze het goed dat Floyd probeert haar neus te likken: gek paard.

Die heg is inderdaad hoog, maar dat was ook wel nodig om Ferrose te laten vegen. Eerste keer stond niet op het filmpje maar ik had nog dik 20 cm over := . Ferrose heeft een gigantisch vermogen, alleen zit ik er nog zo vaak mee te knoeien.

Meeliften klopt ook wel, maar ik heb tot 1.5 maand terug bij mijn toenmalige springtrainer ontzettend dwingend rijden. Zoals ik het noem Duits jaren 70 stijl; iedere pas regelen, terug en naar voren, nog meer druk etc. Toen kwam er een moment dat Ferrose helemaal niks meer sprong en enkel nog ging weigeren en staken. Dat ben ik nu aan het oplossen door het aan haar over te laten. Ik bepaal het tempo (en nee dat lukte niet zo goed met crossles := ) en de galop (lukte ook niet optimaal :+ ) en verder mag zij het bepalen. Indien nodig geef ik echt wel een beetje been bij, maar ik mag absoluut geen druk geven, dan is de kans groot dat ze het niet doet. Rob was erg tevreden over de verbetering in die 1,5 maand; ze is nu fanatiek en krijgt steeds een klein beetje meer lef, misschien wel juist omdat ze de 'verantwoordelijkheid' krijgt om het voor mij te doen/ op te lossen. Dus dan lift ik liever wat meer mee, want de resultaten zijn op het moment behoorlijk. Van een paard dat om niks weigert naar een paard dat de laatste weken altijd springt hoe slecht de afstand ook is.

LSpijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:00

Gave foto's zeg! Je moet het maar durven ;)..

Heb zelf niet veel commentaar, maar vind het erg knap!