[SGW] cross en SGW foto's, advies en informatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ewan

cross en SGW foto's, advies en informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:25

Hallo allemaal,

Ik heb een ruim 3-jarige Tinker, hij is erg braaf onder het zadel en pak dingen goed en snel op. Echter is springen wat lastiger en vindt hij het niet heel erg leuk.

Nou lijkt het mij erg leuk om een keer mee toen doen met een oefencross, ik zie dat als een speelse manier een springparcours afleggen... misschien dat hij dat wel leuk vindt! Echter vindt hij water en plassen ook niet echt leuk, en daar gaat hij dan ook het liefste omheen, en als dat niet mogelijk is dan eventueel met een sprongetje er overheen.

Wat denken jullie zal hij een cross dan wel leuk vinden?

Wat ik mij ook afvraag is of SGW hetzelfde is als Cross?

Alleen ben ik niet echt bekend met cross, graag daarom wat leuke fotos om een goede indruk te krijgen en eventueel data van aankomende oefencrosses zodat ik daar kan gaan kijken of het echt wat is!

Ik vind het er altijd onwijs gaaf uitzien!

Hopelijk dat jullie mij kunnen overtuigen om dit wel of niet te gaan doen!
Laatst bijgewerkt door Ewan op 21-09-10 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

_Jessie

Re: cross en SGW foto's, advies en informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:28

SGW = Samengestelde wedstrijd
Daarbij doe je ook dressuur en springen en daarna cross.

Je kan ook gewoon los crossen dan hoef je er geen springen en dressuur bij de doen.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:41

oke, dat is duidelijk...

Maar bij SGW is dat dan dat je kan kiezen aan welke onderdelen je meedoet of moet je alle 3 de onderdelen meedoen?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:43

alle 3 de onderdelen zijn verplicht en moet je met een bepaald resultaat afsluiten om aan de cross deel te mogen deelnemen

dressuur is dat 165
springen 12 strafpunten exclusief tijdsfouten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:44

Leuk dat je interesse hebt :)

Ik zou niet zomaar een oefencross gaan doen. Het is beter om je paard eerst in een training/les kennis te laten maken met speciale hindernissen die hij in een normaal springparcours niet tegen komt. Zoals opsprongen, afsprongen, waterbak, noem maar op.

Door zomaar te gaan crossen verras je hem. En in een training kan hij eerst positieve ervaringen opdoen. Ook voor jezelf als onervaren crossruiters is een training dan prettiger.

Ik neem aan dat je wel al de nodige gewone springervaring hebt voordat je hieraan begint.
Verder zou ik je willen aanraden om gewoon eens te gaan kijken op een wedstrijd. Komend weekend is er een cross in Lisse, dat is best bij jou in de buurt. Dan kun je een indruk krijgen van de hindernissen die je zoal tegen kunt komen.

Voor data van oefencrossen kun je gewoon op startlijsten kijken bij SGW. Of op het SGW forum. Daar staan ook topics met oefendata.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:49

Helaas ben ik aankomend weekendje een weekendje weg naar Zeeland dus dan is Lisse weer erg uit de buurt... Het weekend daarop, 2 en 3 oktober is er dan iets waar ik kan kijken?

En uiteraard is het begrijpelijk dat je eerst lessen/trainingen moet nemen voordat je zomaar mee doet... vandaar ook deze vragen :) wil inderdaad wel goed voorbereid zijn en het 1 en ander er van te weten!

Waar kun je eigenlijk trainingen en lessen voor cross volgen?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:51

Voorhout :) daar hebben ze een goed oefen terrein.
Heet de voorruiters geloof ik

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:52

ohjah, mijn Tinker is nog geen 4, dus ik wil er nu ook nog niet mee beginnen, eerst nog beter leren springen en oefenen en wil nu ook nog niet te hoog met hem springen... maar ben wel geinteresseerd om bijv over een jaar een keer te beginnen... :) dan is hij ruim 4... dan moet hij het wel kunnen :P

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:55

Ik doe hetzelfde hoor :j
Mijn paardje is nu net 4 geworden en ik begin zomer volgend jaar een keer een cross mee rijden. Het leuke is dat er ook BB parcours zijn.
Bijvoorbeeld bij de vlietlanden hebben ze dit.
Wel al een keer een parcourtje gesprongen met hem(30-40 cm) en dat ging wel leuk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:57

In het weekend van oktober is het NK in Ysselsteyn. Niet bij jou in de buurt helaas. Je zou wel naar Texel kunnen gaan.

Lessen worden er overal in het land wel gegeven. Je moet wel bereid zijn om er een flink stuk voor te rijden. Misschien dat de regiotrainingen in het noorden wel iets voor jou zijn.

Maar je paardje is pas 3. Je hebt dus nog genoeg tijd ;)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:03

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:23

_Jessie schreef:
Kijk hier eens op ewan. Misschien wel leuk om je er alvast in te verdiepen.
http://www.voorruiters.nl/Crossen/crosslessen.htm

Vanuit Haarlem nog wel goed te doen denk ik.
Het is even rijden maar dat zijn alle trainingen wel

Had de site inderdaad al gevonden, staat alleen erg weinig info op! Maar wellicht dat ik contact met ze op kan nemen om gewoon zonder paard een keer te gaan kijken hoe het in zijn werk gaat :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:27

Je hebt net de Tinkerdagen in Leusden gemist, die zijn speciaal voor Tinkers en hebben ook een beginnerscross. Daarnaast kun je vooraf ook een aantal crosstrainingen bijwonen om te oefenen.

Ik heb er toevallig foto's gemaakt, hier kun je een beetje zien wat je daar i.i.g. kunt verwachten.

http://picasaweb.google.nl/106699747372 ... vqbjfyJaA#

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:27

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:32

Cheveyo schreef:
Je hebt net de Tinkerdagen in Leusden gemist, die zijn speciaal voor Tinkers en hebben ook een beginnerscross. Daarnaast kun je vooraf ook een aantal crosstrainingen bijwonen om te oefenen.

Ik heb er toevallig foto's gemaakt, hier kun je een beetje zien wat je daar i.i.g. kunt verwachten.

http://picasaweb.google.nl/106699747372 ... vqbjfyJaA#

Ik weet dat de Tinkerdagen waren, alleen had ik helaas afgelopen zondag mijn examen voor het ruiterbewijs... dus zaterdag getraint en zondag examen gedaan!

Ik baalde zo dat dat dit weekend was... afgelopen mei wilde ik ook heen en kon ik ook niet!! |(

Hoop er in het voorjaar in ieder geval te kunnen kijken!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:33

_Jessie schreef:
Moet je zeker doen. Is altijd erg leuk.
De crossen in lisse kan ook je vaak gewoon zo kijken.
Ze hebben 25-26 SGW bij ST Hubertus in lisse
http://www.sinthubertuslisse.nl/index.p ... Itemid=158

Ik kan helaas aankomend weekend niet, ben weekendje weg naar zeeland... :( echt rot gepland...
Maar kan wel kijken wanneer daar het volgende is.... zal even de site checken...

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:42

@ Cheveyo, trouwens onwijs gave fotos!!

@ Jessie, op deze site staat wat meer info, ik denk dat ze hier ook wel crosstrainingen geven... zal is gaan kijken en informeren! thnx

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:56

Ze had ook gewoon informatie bij een stalgenoot van de overkant kunnen vragen ;) :D

Marli, ik ga 16 oktober rijstijl jureren in Princehage, het is wel een hele lange dag, maar je mag als je kan meerijden en dan krijg je een hoop uitleg.

Wsl weet je niet eens dat ik deze tak beoefen of dat er iemand aan de overkant is die Z sgw startte :P Als mijn merrie volgend jaar bevallen is mag je ook altijd mee naar een wedstrijd of training. Alleen zijn die niet heel erg in de buurt.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:07

Hey Roos!

16 oktober zit ik in Egypte ik ben bang dat het vanaf daar toch echt TE ver rijden is ;)

Maar om volgend jaar een keer mee te gaan naar een wedstrijd om te helpen/kijken lijkt mij erg leuk!

Overigens ben ik nog maar voor 1,5 week je stalgenoot, ga volgende week verhuizen met Ewan naar stal Aerdenhout.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:08

Zijn er ook nog mensen die leuke foto's hebben?

Vind het namelijk zo gaaf om te zien :P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:35

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:30

vrijwel al je vragen kun je ook vinden in www.bokt.nl/wiki/sgw, maar aangezien ook de mods hier gewoon antwoorden, lijkt me dat geen probleem. Ik zou je iig niet aanraden om meteen een oefencross te rijden, maar eerst eens met wat trainingen te beginnen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:51

Ewan schreef:
Hey Roos!

16 oktober zit ik in Egypte ik ben bang dat het vanaf daar toch echt TE ver rijden is ;)

Maar om volgend jaar een keer mee te gaan naar een wedstrijd om te helpen/kijken lijkt mij erg leuk!

Overigens ben ik nog maar voor 1,5 week je stalgenoot, ga volgende week verhuizen met Ewan naar stal Aerdenhout.

Oké, leuk de verhuizing en de vakantie.

Water kan je natuurlijk best goed trainen bij de manege (in die 1,5 week ;))
Volgens mij hebben ze bij de manege ook wel eens een crosscursus en er is ook regelmatig puppycursus in Moordrecht. Dat vind ik een leuker en fijner terrein dan Voorhout.

Ik zal je zeker op de hoogte houden volgend jaar en als je vragen hebt mag je ze ook live stellen :D

AnneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:57

Hallo!

Hierbij ook wat tips voor oefenterreinen/instructie.

bij chantal megchelenbrink in Ursem is een fijn oefenterreintje waar je les van haar kunt krijgen (venmstables.com) verder is er begin augustus altijd een oefencross in wieringerwerf (sgwdijkgatbos.nl) waarbij je eerst een rondje met een instructie door het bos gaat in een groepje en later de mogelijkheid heb om het parcours zelf af te leggen. Hierbij mag je altijd met een ander samen rijden etc. dus een prima oefencross! Ook is het oefenterrein in lelystad goed voor alle niveaus en is het mogelijk hier les bij te nemen. op de website www.eventingsport.com staat een kaart met alle oefenterreinen en informatie!

ook Ronald Beukers (www.manege-beukers.nl) geen aan het begin van het seizoen crosstrainingen, voornamelijk allemaal in noord-holland.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:11

Super thnx voor de info! Ik zal even alle sites gaan bekijken.