Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
stef schreef:No offence, maar als je niet weet hoe het vast moet, weet je dan wel of het goed ligt ja of nee?
Anyway, je pakt de voorste, bij de schouder zeg maar, de achterste is voor de backcinch en die wordt in principe practisch alleen met koeienwerk gebruikt
rijd dressuur.

LilianR schreef:Ik denk dat ze de off billet bedoeld. Waarom die 'gevouwen' achter elkaar zit ipv naast elkaar.![]()
Een westernsingel heeft 1 gesp, het zal voor de stevigheid zijn dat dat is dubbelgevouwen. En de singelstoten bij een engels zadel moeten dus door 2 gespen van een singel.
Edit: Skippy was me voor. Hihi.
stevigheid dus. Ibbel schreef:En tenslotte nog een andere praktische reden: de cowboys wilden vroeger zo min mogelijk gestikte verbindingen hebben die los konden gaan en lastig te repareren zijn. De off billet is een dubbelgevouwen reep leer die in principe niet eens vast hoeft te zitten om te kunnen werken. Normaal wordt-ie vastgehouden met een reepje leer, maar als dat doorgesleten is, zal je singel niet opeens loszitten. Een singelstoot aan een dressuurzadel zit meteen los als het stiksel loslaat (daarom heeft een Engels zadel er ook 2 of 3)
Hetzelfde geldt voor hoe het bit aan het hoofdstel zit: óf met een Chicago screw, óf ook met een reepje leer. Niets dat niet simpel te vervangen is. En dat is erg handig op de prairie...
DubbelDun schreef:Buiten de stevigheid is het ook heel handig als je met een 'half gaatje' wilt aansingelen. Dan kun je de voorste en de achterste net één gaatje laten verspringen.
Dit kan net het verschil maken tussen nét te los of nét te strak aansingelen (aan de andere kant).
Seppe schreef:DubbelDun schreef:Buiten de stevigheid is het ook heel handig als je met een 'half gaatje' wilt aansingelen. Dan kun je de voorste en de achterste net één gaatje laten verspringen.
Dit kan net het verschil maken tussen nét te los of nét te strak aansingelen (aan de andere kant).
Is dat zo? Hoe je ook verspringt tussen de voorste en de achterste off billet, volgens mij is het resultaat even strak.