[WN] Aansingelen westernzadel???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkmmtjeee

Aansingelen westernzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:25

Zoals hierboven: Hoe maak je een westernzadel vast?

Ik had al topics gezien via de stropdasknoop maar nu was ik eigenlijk benieuwd
hoe dat zit aan de rechterkant van het zadel. Daar zitten 2 kortere riemen.
Hoe moeten die vast? allebei of alleen de voorste/achterste.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:31

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:47

MissFreubel schreef:
Misschien heb je hier iets aan

http://www.youtube.com/watch?v=7tMQQf01zE0

Helaas niet want ik wist al wel hoe die aan deze kant (linkerkant) vast moet.
Maar nu zag ik een zadel en die heeft aan de andere kant (rechterkant) 2 korte: singelstoten
om het zo maar even te noemen.

Dus nu was ik nieuwsgierig hoe die aan die kant vast moet.

LadyMadonna

Re: Aansingelen westernzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:48

No offence, maar als je niet weet hoe het vast moet, weet je dan wel of het goed ligt ja of nee?

Anyway, je pakt de voorste, bij de schouder zeg maar, de achterste is voor de backcinch en die wordt in principe practisch alleen met koeienwerk gebruikt

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:52

stef schreef:
No offence, maar als je niet weet hoe het vast moet, weet je dan wel of het goed ligt ja of nee?

Anyway, je pakt de voorste, bij de schouder zeg maar, de achterste is voor de backcinch en die wordt in principe practisch alleen met koeienwerk gebruikt

Ik heb geen westernzadel :P rijd dressuur.
maar ik ben wel nieuwsgierig omdat ik het pas zag en ik niet wist waarom er 2 riemen achter elkaar zitten ipv (zoals) dressuur naast elkaar.

En waarom word die achterste dan met koeienwerk gebruikt en normaal niet? wat is de reden?

gr

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:54

omdat koeienwerk nogal wat "onverwachte" snelle bewegingen van het paard vergt en dan is het wel zo handig als je zadel wat stabiel op je paard blijft liggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:02

Volgens mij gaat het om de Off Billet Stef, niet om de back cinch. ;)

TS volgens mij heb jij t hierover:
Afbeelding

Je zorgt bij de off billet dat de gaatjes van de voorste en achterste flap precies op elkaar vallen, dan neem je de singelgesp, je haalt beide flapjes van achter naar voor door de gesp, zet de gesp vast op de gaatjes die je wil et voilá.
Ook aan de andere zijde gaat het lang niet altijd meer met een stropdasknoop, ook daar kun je een tiestrap met gaatjes gebruiken en die door de gesp van de singel halen. ;)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:03

Ik denk dat ze de off billet bedoeld. Waarom die 'gevouwen' achter elkaar zit ipv naast elkaar.

Afbeelding Afbeelding

Een westernsingel heeft 1 gesp, het zal voor de stevigheid zijn dat dat is dubbelgevouwen. En de singelstoten bij een engels zadel moeten dus door 2 gespen van een singel.

Edit: Skippy was me voor. Hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:04

Haha, maar jij hebt een duidelijker plaatje Lilian! :j

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:06

LilianR schreef:
Ik denk dat ze de off billet bedoeld. Waarom die 'gevouwen' achter elkaar zit ipv naast elkaar.

Afbeelding Afbeelding

Een westernsingel heeft 1 gesp, het zal voor de stevigheid zijn dat dat is dubbelgevouwen. En de singelstoten bij een engels zadel moeten dus door 2 gespen van een singel.

Edit: Skippy was me voor. Hihi.

Dit bedoelde ik ja :P stevigheid dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:37

Buiten de stevigheid is het ook heel handig als je met een 'half gaatje' wilt aansingelen. Dan kun je de voorste en de achterste net één gaatje laten verspringen.
Dit kan net het verschil maken tussen nét te los of nét te strak aansingelen (aan de andere kant).

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:45

DubbelDun schreef:
Buiten de stevigheid is het ook heel handig als je met een 'half gaatje' wilt aansingelen. Dan kun je de voorste en de achterste net één gaatje laten verspringen.
Dit kan net het verschil maken tussen nét te los of nét te strak aansingelen (aan de andere kant).

OKee bedankt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 06:57

En tenslotte nog een andere praktische reden: de cowboys wilden vroeger zo min mogelijk gestikte verbindingen hebben die los konden gaan en lastig te repareren zijn. De off billet is een dubbelgevouwen reep leer die in principe niet eens vast hoeft te zitten om te kunnen werken. Normaal wordt-ie vastgehouden met een reepje leer, maar als dat doorgesleten is, zal je singel niet opeens loszitten. Een singelstoot aan een dressuurzadel zit meteen los als het stiksel loslaat (daarom heeft een Engels zadel er ook 2 of 3)
Hetzelfde geldt voor hoe het bit aan het hoofdstel zit: óf met een Chicago screw, óf ook met een reepje leer. Niets dat niet simpel te vervangen is. En dat is erg handig op de prairie...

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 07:31

Ibbel schreef:
En tenslotte nog een andere praktische reden: de cowboys wilden vroeger zo min mogelijk gestikte verbindingen hebben die los konden gaan en lastig te repareren zijn. De off billet is een dubbelgevouwen reep leer die in principe niet eens vast hoeft te zitten om te kunnen werken. Normaal wordt-ie vastgehouden met een reepje leer, maar als dat doorgesleten is, zal je singel niet opeens loszitten. Een singelstoot aan een dressuurzadel zit meteen los als het stiksel loslaat (daarom heeft een Engels zadel er ook 2 of 3)
Hetzelfde geldt voor hoe het bit aan het hoofdstel zit: óf met een Chicago screw, óf ook met een reepje leer. Niets dat niet simpel te vervangen is. En dat is erg handig op de prairie...

Eigenlijk beter dus dan bij een engels zadel

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:21

zekers...

het komt vanuit een werksituatie waar de mannen maanden van huis waren. dan moet het zadel én lekker gemakkelijk zitten, maar ook makkelijk te fixen zijn.
een dressuurzadel zit niet gemakkelijk als je er hele dagen in moet zitten en is zeker niet makkelijk te fixen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:28

DubbelDun schreef:

Verhip...
:o

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:59

DubbelDun schreef:

Is dat zo? Hoe je ook verspringt tussen de voorste en de achterste off billet, volgens mij is het resultaat even strak.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:29

Seppe schreef:
DubbelDun schreef:

Is dat zo? Hoe je ook verspringt tussen de voorste en de achterste off billet, volgens mij is het resultaat even strak.

de afstand tussen de gaten is 2 inch (5 cm) en als je er een aantrekt, verplaats je dus 1 inch in hoogte (omhoog of omlaag)
dus wel degelijk verschil of je er een of twee tegelijk verstelt

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:45

WillieB schreef:
de afstand tussen de gaten is 2 inch (5 cm) en als je er een aantrekt, verplaats je dus 1 inch in hoogte (omhoog of omlaag)
dus wel degelijk verschil of je er een of twee tegelijk verstelt

verhip
:o

MrBojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:48