[WN] Wie rijdt er allemaal met een bosal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

Wie rijdt er allemaal met een bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:33

Hoi! ik heb sinds gister een bosal. :) :) :)

Moet er nog veeeel mee oefenen maar vind het een mooie manier van rijden.
Ben benieuwd wie hier nog meer mee rijden op bokt en hoe jullie het vinden.
hebben jullie ook les in het rijden ermee. En heb je nog tips voor de beginner ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:36

Absoluut les nemen! Hiermee rijden is niet te vergelijken met een sidepul of iets dergelijks. Het is een signaal optoming je hoort dus alleen korte signalen te geven en daarna de teugels weer helemaal los te laten hangen (als je dat niet doet, en bijvoorbeeld mondcontact wilt houden zoals bij engels rijden eigenlijk hoort, kan hij heel scherp inwerken namelijk). Het is echt een kunst om daarmee goed te rijden. Zie hier: [WN-ITP] Jona @ work een voorbeeld van hoe het moet.

Annne

Re: Wie rijdt er allemaal met een bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:42

Hey,
Ik ben er serieus mee bezig hoor. Heb me goed laten informeren en weet dat het niet te vergelijken is met andere bitloze optomingen. Gister dus mijn eerste gehad.
Vooral bezig geweest met 'hoe de bosal te bevestigen' en de eerste beginselen met hoe ermee te rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:43

Super! Ben erg benieuwd naar je ervaringen ik vind het namelijk ook een prachtige optoming en zou het graag over een paar jaar proberen (poown moet eerst groter groeien)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:26

Voor je de bosal gebruikt ga zeker les nemen bij een trainer die ervaring heeft met het rijden met een bosal.
Toen enkele jaren geleden ons paard haar basistraining kreeg heb ik met onze trainer over het rijden met bosal gepraat, hij heeft daar veel ervaring mee en gebruikt het om zijn eigen jonge paarden te trainen.
Zowel de maat, de plaatsing als het gebruik van de bosal is erg kritisch en als er iets niet juist zit zal je je paard veel pijn bezorgen en in extreme gevallen zelf botten breken in zijn hoofd, dus wees voorzichtig.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:44

Leuk dat je met bosal gaat rijden. Maar inderdaad, neem alsjeblieft goed les van iemand die er echt verstand heeft.
Ik zag dat mijn topic al genoemd was ;) Wij rijden denk ik een jaar of 4 met bosal en dat gaat best goed.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:11

Ook ik rij met bosal al jaren en heb eerst les genomen hoe er mee om te gaan. Mijn paard loopt er super op , maar les hoe er mee om te gaan ivm wat de anderen hierboven vermelden is erg belangrijk.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 09:28

Ja, doe ik ook. Mijn eerste lesje heb ik dinsdag dus gehad. De trainer heeft toen ook de bosal gepast/geplaats etc. (heb de bosal & mecate ook via de trainer gekocht). Moet vooral wennen aan dat je je binnenhand wat hoger moet houden en dat je zo veel mogelijk 'los' laat.. Heb altijd engels gereden dus dan heb je idd de neiging om 'contact' te houden en dat mag dus niet. Volgende week heb ik weer les!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:14

Ik ga 3 oktober een clinic bosal rijden volgen. Wil er gewoon graag meer van weten.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 11:41

oh kei leuk! toevallig in de buurt van Nijmegen?

Ohwwww, driedubbel pokke: heb de bosal 2 dagen, kom ik gister op stal.. haal m uit de kast.. Ja hoor! hebben er muizen aan gegeten! dood zonde! hij is nog gewoon te gebruiken maar baal er wel echt goed van! klote beesten!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:43

Annne schreef:

Ohwwww, driedubbel pokke: heb de bosal 2 dagen, kom ik gister op stal.. haal m uit de kast.. Ja hoor! hebben er muizen aan gegeten! dood zonde! hij is nog gewoon te gebruiken maar baal er wel echt goed van! klote beesten!

Mee naar huis nemen dan maar ;(

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:43

Annne schreef:

!

De clinic die op het prairie forum staat, in Riethoven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:53

Zeker weten les nemen!
Heb het zelf gedaan en gebruik het nu voor de afwisseling op m'n lease-peerd.
Straks waarschijnlijk ook bij het inrijden van een jong beessie.
Veel succes!

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:20

is het wel zo verstandig om een jong paard met bosal in te rijden?

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 17:34

in amerika rijden ze juist vaak quarters enzo in met een bosal, daarna gaan ze pas over op een bit. Maar goed, zoals met alles.. als je er maar op de juiste manier mee om gaat toch?

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:09

Ik gebruik zelf een bosal, als mijn paarden tanden aan het wisselen zijn, en door de "prikkerige" teugels, is het gelijk een prima hulpmiddel als voorbereiding om op 1 hand te gaan rijden... Ik heb er idd wel even instructie destijds voor gehad, met verkeerd gebruik, kun je je paard echt heel veel pijn doen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:09

De klassieke volgorde is inrijden met een snaffle, vervolgens een bosal en dan door met een shank om vervolgens te eindigen met een spade bit (maar die laatste stap halen er maar weinig volgens mij).

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:17

ja volgens mij ook. Zo'n spade ziet er heftig uit he, maar t schijnt toch als je paard heeeeeeeeeeeel gevorderd is, wel fijn te zijn. omdat je dan nog maar inimini hulpjes hoeft te geven. Nog een vraagje, rijden jullie de bosal in een 'gewoon' hoofdstel?