[WN] Teugel vasthouden bij western rijden (kind)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Teugel vasthouden bij western rijden (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:08

Hoihoi,

Mijn zoon van 8 jaar leert van mij rijden op onze megasuperlieve Fries. Mijn zoon heeft een lichamelijke beperking. Dit uit zich o.a. in een verhoogde spierspanning en bij langdurig iets vast houden tot verkramping van de vingers. Schrijven sis dus moeilijk voor hem. Het rondrijden op een paard is dus super voor zijn evenwicht, zelfvertrouwen etc en ook voor de ontspanning van de armen en vingers (alsmede psychisch)

Ons paard is engels gereden en kent geen western.

Omdat mijn zoon op mijn zadel met de benen op het zweetblad zit en ik meer been/flankcontact voor hem wilde ivm aandrijving (en paardgevoel) heb ik voor hem een boomloos western zadel gekocht. Nu was het een hele set en erbij zit een westernhoofdstel met teugels. Natuurlijk wel zo leuk om het plaatje compleet te houden en zoon met dat hoofdstel te laten rijden.

Omdat het vasthouden van de teugels op de engelse manier tot verkramping leidt (vooral die duim bovenop) ben ik benieuwd hoe in de westernsport de teugels vastgehouden worden. Ik weet dat dit vaak met 1 hand gebeurd, maar ivm zoons beperking is het voor hem van belang BEIDE handen te gebruiken.

Wie kan mij uitleggen hoe de westernteugels vastgehouden worden?
Zowiezo ga ik dmv een elastiekje de uiteinden wel vastmaken zodat als de teugels verloren raken ons paard er niet op kan stappen.

HumbleTalent

Re: Teugel vasthouden bij western rijden (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:12

Gewoon als een vuist om de teugels heen.. een brug tussen je handen van teugels..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:13

Hetzelfde, alleen dan gaat de teugel niet tussen pink en ringvinger door, maar gewoon langs de buitenkant van de hand. Eigenlijk pak je de teugel op dezelfde manier als dat je een handvat van een fietsstuur vastpakt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:14

En dan net als bij engels de teugels vanaf het bit komend onder de pink door en de brug vanuit de wijsvingerkant zeg maar?
En heb je dan de teugels over de nek geslagen en heb je dan dus dubbele teugels vast bij beide kanten?
Oja, en hou je je handen dan als aan het fietsstuur (dus horizontaal/ pianohandjes) of rechtop zoals bij engels rijden?

Afbeelding :o ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:30

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:02

_/-\o_ Dank u dank u!!! Erg leuke site, duidelijke pics ook! Degene waar je link naartoe gaat lijkt mij voor soon idd beste. 2 handen, geen gedoe met pinken etc. En door de brug zal hij de teugels ook juist oppakken.

Dus kwestie van teugels beide over de nek van het paard en dan vastpakken alsof het een stuur is! Echt prima!

Of onze Jippe ook met zulke lange teugels fijn loopt zien we wel. Het sturen zal toch een samenspel gaan worden tussen zoon en paard met zit, teugels tegen hals en druk aan het bit denk ik.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:20

En als het lukt met zin beperking beendruk, en zit druk

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:26

Stomme vraag misschien, maar als hij een beperking heeft door die verkramping, waarom overweeg je dan geen voltige?
Mijn zoontje heeft ook de balans training nodig en ik heb als westernruiter bewust er voor gekozen om hem op voltige te doen, zodat hij niet een uur lang of half uur in een en dezelfde houding zit.
Tis maar een ideetje, succes verder

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 15:27

Geen enkele vraag is stom!!! Voltige ziet hij niet zitten (wij hebben zelf een voltigesingel en heeft daarmee ook enkele keren op Jippe gezeten) want hij voelt zich dan te los. Pas toen ik mijn nieuwe zadel binnen had (met voorboog, cantle en wrongen, een endurance zadel) wilde hij er weer eens op. Juist het gevoel van een zadel en de stijgbeugels onder zijn voeten geven hem houvast, zekerheid etc. Daarbij zit hij nu ong een half uur op Jippe. 5 minuten inrijden aan de longe, 20 los rijden, 5 uitstappen (voor zover nodig) en dan aan de hand uit stappen door hemzelf.

Heb nu dus een western zadel (boomloos) en dit is het resultaat afgelopen vrijdag:

Afbeelding

Ik heb even de brug geprobeerd (dus teugels over de hald en dan als stuur pakken. maar hiermee kwam hij flink in de knoei met sturen, motoriek etc. Wat ik heb gedaan is de teugels op de engelse dressuur vast laten houden maar dan gewoon met de volldige vuist (dus niet tussen pink en wijsvinger door. Omdat het gladde teugels zijn glippen ze wat te makkelijk door zijn handen. Dus gaan we nu op enkel afstanden een gekleurd elastiekje doen. Dan kan hij bijv op mijn anwzijingen bij rood de teugels vast houden.

en ja.... het blijven Friends Forever
Afbeelding
<3 <3 :D :D :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:28

wat voor bit heb je er nu inhangen dan? heb je daar ook een foto van?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:32

die laatse is echt een lieve foto!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:06

Paintless schreef:
wat voor bit heb je er nu inhangen dan? heb je daar ook een foto van?

Ik heb eenzelfde bit gekocht als hij al had (alleen heeft deze een nog kleiner tussenstukje) en dat is een aurigaan/koper dubbelgebroken watertrens van Harry's Horse.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:27

Ik begrijp uit je verhaal dat je graag de Westernlook voor hem wilt. Mocht je daar nog eens vanaf, of een reserve iets willen ofzo; er bestaan ook speciale lussenteugels. Ook zijn er teugels die met gekleurd nopjesrubber omhuld zijn. :)

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:39

Misschien ook goed een passende pad onder het boomloze zadel te kopen met ruggegraat vrijheid en dikke inlages. Westernzadels, ook boomloze hebben geen kussens en een dikke pad is om die reden noodzakelijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 08:15

meikie schreef:
Misschien ook goed een passende pad onder het boomloze zadel te kopen met ruggegraat vrijheid en dikke inlages. Westernzadels, ook boomloze hebben geen kussens en een dikke pad is om die reden noodzakelijk.

Dit zadel heeft WEL kussens en goede ook. Rij zelf ook al boomloos op een Trekker Endurance en heb daarvoor flink onderzoek gedaan naar het hoe en wat. Maar dit zadel heeft dus verstelbare kussens. Dus pad met inlages is niet nodig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 08:16

TurdusMerula schreef:
Ik begrijp uit je verhaal dat je graag de Westernlook voor hem wilt. Mocht je daar nog eens vanaf, of een reserve iets willen ofzo; er bestaan ook speciale lussenteugels. Ook zijn er teugels die met gekleurd nopjesrubber omhuld zijn. :)

Dank voor de tips! lussenteugels heb ik meteen opgezocht en is een goede om in het achterhoofd te houden.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:39

Oke, het is in het algemeen zo dat een westernzadel geen kussens heeft en ze zijn voor mij niet zichtbaar op de foto, dus vandaar mijn suggestie.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:43

op d e'gehandicaptenmanege' waar ik vroeger nogw el eens kwam, haddenz eteugels met een plastic tussenstuk (handvat, is dta niet wat voor je zoontje?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:05

Je hebt inderdaad ook nog eenshandsteugels, maar die sturen wel iets anders/minder nauwkeurig is mijn ervaring. :)

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:15

er bestaan inderdaad ook rubberen teugels met allemaal verschillende afwisselende kleurtjes!
even plaatje opgezocht:
Afbeelding