[WN] Wel of geen rood lintje indoen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Wel of geen rood lintje indoen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 09:14

Hallo,

Van de week heb ik mijn eerste echte wedstrijd onder zadel. Ik heb een paard dat voornamelijk dreigt maar als iemand echt te dicht bij komt toch wel schopt...

Meeste ruiters in mijn omgeving kennen mijn paard en houden wel afstand, alleen 'vreemden' weten dat niet.

Zal ik nu wel of geen rood lintje in doen?? Als iedereen de normale afstand houdt is er geen probleem....alleen dus als iemand binnen je persoonlijke cirkeltje komt!!

xJasmijn

Re: Wel of geen rood lintje indoen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:15

ik zou er wel een in doen, altijd veilig ;)

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:16

Rood lintje in doen :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:16

Better safe then sorry, oftewel gewoon indoen. Andere ruiters zijn dan gewaarschuwd. Verder zelf vooral heel goed blijven opletten, in eerste instantie is en blijft het jouw verantwoordelijkheid, daar verandert dat lintje niks aan.

Oftewel indoen en rijden alsof hij er niet in zit!

Succes met je wedstrijden!

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:17

Ik zou ook gewoon een lintje in doen, stel het paard schopt wel & dan vragen de mensen waarom jij geen lintje in had.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 09:18

Ik ben alleen zo bang dat je gelijk de stempel van "poedersuiker knol" krijgt en dat verdiend ze niet!!

He wat grappig ik had geen poedersuiker getypt!!! :D
Laatst bijgewerkt door Shoufshouf op 18-08-10 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:18

Als je een rood lint in heb houd iedereen afstand!
als je het niet heb en je paard haalt uit heb je een probleem
en een hoop gezeur, beter voorkomen dan later ruzie hebben

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:18

veiligheid voorop dus inderdaad een rood lintje bevestigen. Succes alvast voor de wedstrijd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:19

Let er wel ff op dat lang niet iedereen weet wat een rood lintje is, dus het is geen vrijbrief en al zeker geen garantie dat iedereen afstand houdt ;)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:20

Ja hoor gewoon doen :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:20

Gewoon in doen johh!
En indd, stal je doet het niet in. En je paard schopt, dan vragen ze ook vast:
' Waarom heb je geen lintje in?? '

Succes ermee!

& VEILIGHEID GAAT VOOR ALLES!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 09:21

Zal ik dan op mijn showblouse laten drukken:

"Wie dit kan lezen rijdt te dicht op mij!!" ??? Hahahaha....

Iedereen let op!! Ik rijd zondag in Haaksbergen, op een bonte merrie startnr 1576!!! _O-
Laatst bijgewerkt door Shoufshouf op 18-08-10 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:22

Shoufshouf schreef:
Zal ik dan op mijn showblouse laten drukken:

"Wie dit kan lezen rijdt te dicht op mij!!" ??? Hahahaha....

Hij is wel Lol ja ! Wij hebben dan weleens: Niet zo dicht op me joh, ik ken je amper!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:56

Het is ook maar net aan welk onderdeel dat je meedoet. ;)
Bij de pleasure ontstaan gewoon wel eens situaties dat je wat ingesloten wordt, dan kan er een wat moeilijke situatie ontstaan. :oo
En wat mij ook wel eens opvalt is, dat er mensen zijn die met een paardje met een rood strikje rijden die dan zelf helemaal nergens meer op letten en dan juist rakelings langs jou gaan rijden. En ze vinden het dan heel gewoon dat jij op hun gaat letten in plaats van op elkaar.

Citaat:
Oftewel indoen en rijden alsof hij er niet in zit!

Daar ben ik het dus niet niet helemaal mee eens. ;)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:35

Nou ik let meestal te veel op anderen om maar geen gevaarlijke situaties te krijgen. Bij het oefenen bij Paulette thuis, hebben we ook de pleasure proef serieus geoefend. Toen werd ik ook klem gereden en liep P. naar een hoed die gevallen was...om geen ongelukken te krijgen ben ik toen terug gegaan naar de draf (break of gait)...ik let dus genoeg op anderen MAAR anderen mogen ook wel een beetje op mij letten!!!
Er zijn mensen die alleen maar naar beneden kijken en dan bijna in je duiken...

Met redelijke afstanden doet mijn paard niet moeilijk, alleen als je echt te dicht bij komt!!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:21

Shoufshouf schreef:
Nou ik let meestal te veel op anderen om maar geen gevaarlijke situaties te krijgen. Bij het oefenen bij Paulette thuis, hebben we ook de pleasure proef serieus geoefend. Toen werd ik ook klem gereden en liep P. naar een hoed die gevallen was...om geen ongelukken te krijgen ben ik toen terug gegaan naar de draf (break of gait)...ik let dus genoeg op anderen MAAR anderen mogen ook wel een beetje op mij letten!!!

Met redelijke afstanden doet mijn paard niet moeilijk, alleen als je echt te dicht bij komt!!

Daar heb je groot gelijk.
Maar wat ik eigenlijk bedoel is , net wat @Rom zegt, "het is geen vrijbrief".

Ik probeer altijd zoveel mogelijk rekening te houden met mijn mederuiters, en natuurlijk gebeurd het mij ook wel eens dat ik teveel met mijn paard bezig ben en dan even niet oplet.("sorry" zeggen is niet zo moeilijk ;) )

Maar ik heb zelf wel eens mee gemaakt dat er iemand reed met een rood strikje en die was zelf regelmatig mensen aan het afsnijden of ging heel dicht langs je heen rijden terwijl anderen zoveel mogelijk rekening met haar hielden. Dat is toch ook niet de bedoeling?

Mijn merrie vond het in het begin ontzettend eng als ze dicht op haar zaten, alleen bleef zij dan in één keer staan, ongeacht in welke gang je zat. :+
Ik probeerde dan zoveel mogelijk op de binnen hoefslag te blijven zodat de kans dat ze ingesloten werd zo klein mogelijk was.
In elk geval succes in Haaksbergen zondag. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:25

Shoufshouf schreef:
ik let dus genoeg op anderen MAAR anderen mogen ook wel een beetje op mij letten!!!

Strikjes helpen niet tegen een ^) -gevoel (hoewel ik je uitspraak echt wel herken, je hebt er echt halve blinden bij zitten die dwars door je heen proberen te rijden soms)
Iedereen moet op elkaar letten en zo netjes mogelijk rijden en elke ruiter is er zelf voor verantwoordelijk dat 'ie z'n paard onder controle houdt. Daar zijn imo geen strikjes voor nodig. Paard mag gewoon niet slaan. Ook niet als een ander te dichtbij komt. Die kan er ook niet altijd wat aan doen. Je zou de eerste en de laatste niet zijn die in de pleasure 2e hoefslag rijdt en vervolgens richting buitenste paard gedrukt wordt door een malloot op de 3e hoefslag. Daar doe je (als je de handigheid om je vrij te rijden nog niet hebt) niets aan. En dat paard mag dan niet geslagen worden door het buitenste paard, al hangt er een complete kerststrik in :D Dan draai je de kont maar weg oid als je voelt dat het mis kan gaan.

Strikjes zijn imo dus nutteloos. De lomperiken die je op de kont rijden worden er echt niet minder lomp van, je verantwoordelijkheid die je nou eenmaal hebt als ruiter wordt er niet minder van, en het plaatje wordt alleen maar leuker als je 'm weglaat.
Ik zeg dus: niet doen :)
Probeer je gewoon goed vrij te blijven rijden, laat je niet in een hoek drukken, maar pak je ruimte.
Veel succes zondag!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:46

Je wordt nooit klem gereden, je laat je klem rijden ;)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 17:29

Tuurlijk houd ik mijn binnenbeen eraan als ik het idee heb dat ze wil uithalen...en ze heeft tijdens het rijden pas een keer uitgehaald naar een ander paard....die kwam ECHT heel dichtbij en reed in mij..ik heb haar toen laten gaan omdat ik het al vier keer geroepen had...Daarna werd het wel duidelijk toen ze echt trapte dat je niet te dicht in de buurt moet komen. Het blijft dus meestal gewoon bij dreigen...

Ik rijd zelf ook heel ruim om iedereen heen en zorg zelf meestal wel voor genoeg ruimte...Maar ik kan niet op iedereen letten wat ze doen en iedereen maar ontwijken...

Ik vind het zelf ook niet passen bij mijn nieuwe roze setje!!! :D
We zijn toch bestuurders?? Als je er achterop knalt ben je altijd fout :+

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:15

Nou gewoon een strikje doen hoor!!!
Dat moet ik ook helaas met mijn paard doen, en helaas zal je altijd boze gezichten zien als net jou paard in strikje in hebt! En wat je zegt je kunt niet op iedereen letten hoor, daar wordt jezelf ook zo nerveus van, en vaak moet je ook nog 100 keer herhalen dat je paard in strikje in zijn staart heeft..omdat mensen toch haast dwars door je heen rijdt, maar gun jezelf ook zeker de ruimte en probeer gewoon op je eigen paard te letten, en andere moeten ook daar gewoon rekening mee houden, want ze zijn gewaarschuwd dat het kan gebeuren...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:27

Romkabouter schreef:
Je wordt nooit klem gereden, je laat je klem rijden ;)

Het spijt me @Romkabouter dit ben ik niet geheel met je eens.

In de ideale situatie heb je gelijk, maar helaas komt dit niet zo vaak voor.
Soms gebeuren er in de pleasure dingen, waar je even niets kunt doen. :oo

Bijv we zitten in de jog en je wordt ingehaald, net als deze ruiter naast je zit moet er een overgang naar de walk worden gemaakt waar diegene die voor jouw rijd direct gehoor aan geeft net als diegene die naast je rijd. Jij zult wel in de walk moeten want je kunt nergens anders heen.
Op dat moment zit je even klem, het is maar net hoeveel ruimte de ruiter naast jou heeft overgelaten of jij dan de ruiter voor jou ook voorbij kunt.

En helaas wordt er niet altijd even goed op de rest van de ruiters gelet als er wedstrijden worden gereden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:49

sliding schreef:
Bijv we zitten in de jog en je wordt ingehaald, net als deze ruiter naast je zit moet er een overgang naar de walk worden gemaakt waar diegene die voor jouw rijd direct gehoor aan geeft net als diegene die naast je rijd. Jij zult wel in de walk moeten want je kunt nergens anders heen.

Nee hoor, want als je op had gelet, was je al naar binnen gegaan om de ruiter voor je in te halen of had je al eerder meer door de hoeken gereden om afstand te houden zodat je een goede overgang kunt maken.
Dat bedoel ik dus precies wat ik bedoel met dat je je klem laat rijden ;)

Hou je oren en ogen open en let op die van je paard, dan weet je precies waar de anderen rijden en kun je er ruim op tijd om anticiperen. Dat moet je natuurlijk wel leren, dus in de L5 zal het extra opletten zijn :)
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 18-08-10 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:54

Shoufshouf schreef:
Tuurlijk houd ik mijn binnenbeen eraan als ik het idee heb dat ze wil uithalen...en ze heeft tijdens het rijden pas een keer uitgehaald naar een ander paard....die kwam ECHT heel dichtbij en reed in mij..ik heb haar toen laten gaan omdat ik het al vier keer geroepen had...Daarna werd het wel duidelijk toen ze echt trapte dat je niet te dicht in de buurt moet komen. Het blijft dus meestal gewoon bij dreigen...

Ik denk dat je wat forser op moet treden. Niet binnenbeen erbij als je denkt dat ze wil uithalen, maar even goed aanpakken als ze dreigt. (maar pas als ze écht dreigt)
Als ze uithaalt zul je toch wel even heel erg streng op moeten treden. Dat je zegt dat je haar hebt laten gaan is dus ook absoluut niet wat je moet doen. Het is jóuw paard en jij bent verantwoordelijk voor haar gedrag. Je kunt anderen níet verplichten afstand te houden.

Er is niks mis mee om een strikje in te doen hoor, maar zoals ik zei weten veel mensen het niet eens. Dus je paard laten trappen is echt wel uit den boze (al was het alleen maar omdat ze er dan mee weg komt)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:25

een strikje is engels, niet western.
sterker nog, in de rassenvereningingen wordt je gediskwalificieerd met zo'n stom ding in de staart (iig bij aqha mag je geen dingen in de staart hebben muv nepstaart onder bepaalde voorwaarden).

maar goed, wran heeft uiteraard weer zn eigen regeltjes.

dus ik zeg, niet doen en beest opvoeden.

RolfS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:42

eerst je paard opvoeden en anders niet starten