enkele 'leken'vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

enkele 'leken'vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:44

Hallo,

ik ben mijn paard aan het voorbereiden voor een eerste endurancerit, en in mijn zoektocht naar een rit in de buurt kwam ik dit tegen op de site van Eldra: 24/10 - 24/10/2010 CE N 422 VLP Bierbeek Endurance

Bierbeek is voor mij vlakbij en dan heb ik ook nog rustig de tijd om mijn paard verder te trainen (we rijden nu 25 km aan 8,3 km/u dus nog wat werk).

Enkel snap ik de bijbehorende code niet direct (CE N 422 ). Weet iemand of hier ook de kennismakingsklasse gereden kan worden? Of een rit van maximum 30 km?

De rit gaat uit van de VLP, moet je dan zowiezo aangesloten zijn bij de VLP om te mogen meedoen? Ik heb wel een lidkaart maar moet die dit jaar nog vernieuwen denk ik :o Of moet je ook echt van een endurancevereniging lid zijn?

Ik heb al op internet gezocht naar informatie over deze rit specifiek, maar niets gevonden.

Liene

Re: enkele 'leken'vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:57

Bij die wedstrijd is normaal gezien ook een kennismakingsklasse hoor, dat is bijna bij allemaal. Het inschrijvingsgeld is meestal €15 (toch bij vereniging Elite, anders moet je die Eldra eens mailen) En dan omdat je geen lid van de vlp bent, moet je een daglicentie (verzekering) erbij nemen die dan €10 kost. Maar dit zijn de regels van Elite, niet van Eldra. Die zullen wel ong. gelijk zijn.

Er staat nog geen info op equibel, dat is omdat die wedstrijd nog heel ver weg is. Meestal staat een maandje op voorhand wel de hoe wat waar op de site ;)
Als je toch al meer info wilt dan bel je even naar de nummer die op de site staat ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 16:03

Bedankt! :) Ik ga denk ik de Eldra zowiezo wel eens mailen voor meer informatie.

Ik dacht er wel over mijn lidkaart te vernieuwen, alleen al om de verzekering. Zal dat eerst even in orde maken.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:28

Ik denk dat je dat inderdaad best doet, maar als je van plan bent om enkel die endurance wedstrijd mee te rijden (en dus geen andere activiteiten in 2010), denk ik dat die daglicentie wel goedkoper voor je is ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:14

Er bestaat niet zoiets als daglicenties, ook niet bij Elite. Wat Elite doet, is een pakket aanbieden waarbij je voor 25 EUR kunt inschrijven voor de wedstrijd (15 EUR) én lid worden van Elite met bijbehorende recreatieve VLP licentie (15EUR). Elite past dus voor een nieuw lid 5EUR bij als geste.

Om te mogen meerijden met de 20km reeks moet je lid zijn van een VLP club (maakt niet uit dewelke) en minstens een recreatieve licentie hebben. (L01) Wil je 30km rijden, dan moet je minstens een E02 competitieve licentie hebben en moet je paard geïmmatriculeerd zijn bij de KBRSF.

CE N 422 staat voor Concours d'Endurance National nummer 422 en geeft aan om wat voor wedstrijd het gaat. Op de nationale wedstrijden (er zijn geen regionale) is er altijd een 20km reeks die geldt als kennismakingsrit. Als je licentie in orde is, mag je die zoveel keer meerijden als je wil.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:46

Woeps, dat hebben die van Elite mij dan niet gezegd!
Sorry dus :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 07:47

Bedankt voor de info! Lid van een vlp club is geen probleem, maar wat betekent die recreatieve licentie? (*is zich bewust dat dit een blonde vraag is*) en de competitieve licentie? En wat zijn de voorwaarden om die aan te vragen?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:37

Een recreatieve licentie kost 15 EUR en geeft je een verzekering bij activiteiten door VLP georganiseerd. Je bent lid van de VLP en kunt online inschrijven voor allerlei activiteiten. Er zijn niet echt voorwaarden, enkel dat je lid bent van een VLP erkende club en dat je betaalt. :)

Een competitieve licentie geeft je hetzelfde, maar bovendien kun je dan starten in door VLP georganiseerde wedstrijden. Voor endurance kun je ook starten in door de LEWB georganiseerde wedstrijden. De afstand die je kunt rijden, stijgt met het niveau (en de kost) van je licentie. De goedkoopste is de E02 @ 50EUR. Ik geloof dat je hiervoor een A brevet nodig hebt, maar ben dat niet helemaal zeker. Voor de 02 licenties voor andere sporttakken heb je een B-brevet nodig. Ook hier moet je verder enkel lid zijn en betalen. ;)

Ten slotte moet je paard geïmmatriculeerd zijn bij de KBRSF wil je 30km of meer starten. Dat kost eenmalig 75 EUR en je moet er een formulier voor invullen dat je kan vinden op http://www.equibel.be. Dat is een soort inschrijving, zodat ze daar weten wie jouw paard precies is. Je kunt het formulier ook invullen, maar niet betalen, zodat je wel online kunt inschrijven voor de 20km. Wil je dan verder rijden, dan hoef je enkel nog te betalen.

Dit en nog veel meer vind je op de VLP website: http://www.vlp.be.

De goedkoopste optie is om voorlopig even bij de 20km te blijven. (minstens tot nieuwjaar. ;)) 20km goed uitrijden en alles voor mekaar hebben is voor een starter al een hele opgave, dus daar ben je voorlopig wel mee zoet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 09:50

Bedankt! Ik ga het inderdaad ook maar houden op eerst eens deftig door de kennismakingsklasse komen ;)

Dus als ik het goed heb, moet ik als starter enkel lid zijn van de VLP én een recreatieve licentie betalen? Want ik dacht dat als je een E verzekering nam bij het lid worden, dat je dan ook verzekerd bent als je op vreemd terrein rijdt met je paard?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:08

Alle antwoorden zijn al gegeven zie ik, ik wil nog even toevoegen dat Bierbeek altijd een hele mooie wedstrijd is! :) Vooral het deel door het oude bos is echt bijzonder vind ik. Als het veel geregend heeft vooraf kan het wel wat zwaar en modderig worden, maar dat is een kwesyie van het tempo aanpassen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 06:59

Ik heb er al helemaal zin in :)

Nu lees ik wel net op de website van de VLP dat je een a-brevet moet hebben om endurance-wedstrijden te mogen meedoen. Nu heb ik wel een A-brevet maar geen officieël van Bloso. Heb er ook wel gewoon theorie, dressuur en springen voor gedaan. Ga maar eens mailen of dat ook meetelt...

Endurance starten is precies nog niet gemakkelijk :+

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:08

Welke afstanden worden er gereden in Bierbeek?
Ik kan het niet vinden op de site van VLP...

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:34

Dat is omdat het nog zo ver weg is griebels, dat komt er wel op midden september of zo.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:07

erg lastig als je een planning wilt maken...
Meestal maak ik een planning voor het nieuwe seizoen als de nieuwe kalender online staat. Maar in Belgie weet je dan nog geen afstanden etc...

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:04

Ja idd, ik vind het ook vaak lastig. Maar volgens mij is die wedstrijd in Bierbeek een 'gewone' wedstrijd, met de klasses die op de meeste VLP-wedstrijden worden gereden. Vorig jaar was er een 20 , 30 ,... km. Dus ik denk dat dat dit jaar wel weer zal zijn. Best toch nog even nakijken hoor :D !

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:35

Volgens mij is er in Bierbeek enkel een CEN tot 80km. De gewone afstanden: 20, 30, 40, 60 en 80, dus.

@TS: Volgens mij tellen enkel Bloso erkende brevetten. Maar aangezien je geen A brevet nodig hebt voor het aanvragen an een recreatielicentie, kun je het halen daarvan nog even uitstellen. 't Is niet dat dat zo enorm moeilijk is...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:06

Dus niet hoger dan 80km?
Ik wou graag een 120km doen. Maar Wanroij heb ik al zo vaak gereden :roll:

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:16

In Tessenderlo (28/08) rijden ze 100 en 120km hé...

Of bedoelde je een iets minder korte termijn? ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 06:59

Ik heb net mijn VLP-lidkaart eens bestudeerd, en daar staat L01 op, dus ik heb zowiezo mijn recreatieve licentie bij mijn lidmaatschap inbegrepen!

Nu even het antwoord van de VLP afwachten ivm dat A-brevet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:23

SuSEQ schreef:
In Tessenderlo (28/08) rijden ze 100 en 120km hé...

Of bedoelde je een iets minder korte termijn? ;)

Bedoelde indd wat later in het seizoen en dan het liefst 120km...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:13

Solleke_Noah schreef:
Ik heb net mijn VLP-lidkaart eens bestudeerd, en daar staat L01 op, dus ik heb zowiezo mijn recreatieve licentie bij mijn lidmaatschap inbegrepen!

Nu even het antwoord van de VLP afwachten ivm dat A-brevet.

Sorry voor laat antwoord. Als je al een licentie hebt voor een andere discipline moet je enkel een extra bijdrage betalen, dacht ik (heb ik enkele jaren terug voor dressuur en springen moeten doen). Je hoeft geen lid te zijn van een enduranceclub om je licentie aan te vragen elke VLP/LEWB club kan dat volgens mij ook. Er zijn er zelfs die dat via een plaatselijke bij een VLP aangesloten manege doen. Met een recrea licentie rijd je wedstrijden die niet meetellen.

Denk er wel aan dat Bierbeek de laatste wedstrijd is, dus kan je beter lid worden bij een club voor het volgende jaar.