[WN] Pleasure-les: uitstappen waar en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Pleasure-les: uitstappen waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:20

Naar aanleiding van een brainstorm op stal gisteren :) :

We zijn lekker met de Pleasure bezig momenteel.
Werken midden in de bak, rust en showen op de hoefslag.
Wat is dan eigenlijk de beste plek om uit te stappen?

Wij stappen in principe 'geconcentreerd' uit (paard moet natuurlijk wel blijven luisteren).
Omdat er ook een zekere vorm van ontspanning gaat zijn, lijkt uitstappen op de hoefslag 'logischer'.
Of is het dan maar beter om af te stijgen en wandelend uit te stappen?
Bijvoorbeeld op 't harde uitstappen voor de peesjes?

Hoe doen jullie dat eigenlijk na je (pleasure)training?

PoucyWouce

Re: Pleasure-les: uitstappen waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:38

Ik stap dan bij voorkeur aan de hand uit, of ga een kort blokje om buiten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:20

Het ligt aan de mogelijkheden, de bak, hoe je hebt getraind etc.

Ik zelf geef de voorkeur aan beenbescherming af en stukje rechtuit uitdraven buiten en uitstappen op het harde. Ik zit er voor rondje om soms nog op, maar spring er net zo makkelijk af en stap even kaal uit. Meteen afspuiten, rollen en nog wat grazen daarna.

Als ik in de bak blijf, loop ik ernaast, ook altijd beenbecherming af en liefst dan even kaal ook en laten rollen als het even kan.

Ik laat ze ook graag daarna nog lekker staan. Na het rijden op stal vind ik persoonlijk niks. Lekker nog even wandelen of los staan, kunnen ze nog wat benen strekken voor ze op een hok staan. ( ze staan overdag wel buiten, maar bedoel dus echt na trainen en inspanning dus )

In de winter is het wel anders enkijk ik naar mogelijkheden, maar een goede deken doet het hem wel dan.

Als ik minder tijd heb, doe ik alles korter of laat iets weg gewoon. Duurt ook allemaal geen uren.......

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:21

ik ga er ook vaak naast om uit te stappen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:24

als mn paard het goed heeft gedaan stap ik altijd af na een goed iets en loop nog een rondje aan de hand. singel iets los, eventueel neusriem los.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:10

Ik doe hetzelfde, afstappen en aan de hand uitstappen met singel losser.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:12

quarterH schreef:
als mn paard het goed heeft gedaan stap ik altijd af na een goed iets en loop nog een rondje aan de hand. singel iets los, eventueel neusriem los.

Ja, dat doe ik ook als ik ergens op aan het trainen bent en het gaat echt goed, stop ik. Was wel grappig toen hij pas wat beter ging spinnen had ik dat gedaan. keer daarna dacht ie ahaaaaaaaaaaa. nadeel van pony's, zijn erg slim wel.......( hahaha, grapje hoor )

Als ik aan de hand stap doe ik ook singel losser, maar liever alles even snel af. Vooral ook beenbeschermers af.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:20

waarom beenbeschermers af?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:26

Ik vind het gewoon lekker dat alles afgaat waar hij heeft lopen zweten. Als ik erop blijf en echt rondje buitenom ga niet. Maar in de bak alles af. En afhankelijk van dingen afspuiten en rollen of alleen even rollen.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:39

Ja lekker uitstappen en daarna eraf en singel los en aan de hand nog even lopen.
Afspuiten doe ik nooit omdat dit nu niet echt goed is, wel eventueel de zweetplekken met lauw water afsponzen ( alleen in de zomer) en afhankelijk van het tijdstip van rijden nog lekker weer los om even te rollen of lekker te bewegen op eigen benen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:46

trouwens, met singel los moet je wel uitkijken. ik heb gezien dat een paard daardoor zn been brak dus ik ben er wel altijd voorzichtig mee. (eigenaresse doet singel losser, loopt nog wat, paard schrikt, trekt zich los, zadel begint te schuiven, hangt ondersteboven onder paard, paard blijft panisch rennen, blijft met achterbeen in de beugel hangel en valt met volle gewicht op 1 voorbeen. deze was dus letterlijk over op een paar pezen na. dus ben voorzichtig ermee).

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:53

quarterH schreef:
trouwens, met singel los moet je wel uitkijken. ik heb gezien dat een paard daardoor zn been brak dus ik ben er wel altijd voorzichtig mee. (eigenaresse doet singel losser, loopt nog wat, paard schrikt, trekt zich los, zadel begint te schuiven, hangt ondersteboven onder paard, paard blijft panisch rennen, blijft met achterbeen in de beugel hangel en valt met volle gewicht op 1 voorbeen. deze was dus letterlijk over op een paar pezen na. dus ben voorzichtig ermee).

Je heb helemaal gelijk maar ik doe singel los en zet hem gelijk aan het zadel vast, dus als hij schrikt valt het zadel af ( zonde van mijn zadel maar wel veiliger voor het paard) maar hoe dan ook ja je moet wel erg voorzichtig zijn er kan van alles gebeuren en een ongelukje zit in een klein hoekje.
Voortaan maar zadel eraf lijkt mij kan er ook niets gebeuren.
Bedankt voor de tip zover had ik nog niet gedacht.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:55

ja was heel triest. ze had eindelijk na jaren sparen haar eerste eigen quarter kunnen kopen en na 2 weken ofzo gebeurde dit... die is dus meteen kunnen stoppen omdat ze geen nieuwe meer kon betalen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:04

Geconcentreerd uitstappen doe je het 'makkelijkst' niet op de hoefslag ;) Als je er een paar meter afblijft dan moet je geconcentreerder zijn om recht te blijven lopen en dus ben je nog aan het werk, ondanks dat je uitstapt. Zo leert hij dat hij evengoed op moet letten, al stap je uit. Ik probeer dat na bakwerk een paar rondjes te doen en stap daarna af en wandel aan de hand verder tot hij helemaal op adem is en afgekoeld.

Ook ik doe de singel losser, wat niet hetzelfde is als los. Al doe je hem maar 1 of 2 gaatjes losser, dan gaat het zadel al wat luchtiger zitten en kan de huid vast wat 'ademen'. Als je strakke schoenen aangehad hebt is het ook fijner om eerst even de veters los te doen voor je ze helemaal uittrekt. Dan voel je ook je voeten weer op adem komen. Zo moet het voor de paardenrug ook voelen in mijn ogen en dus niet gelijk van aangesingeld loshalen en afzadelen. Maargoed, dat is mijn mening en manier ;)

Overigens doe ik het zo eigenlijk na alle ritten of dit nu in de bak is of in het bos. Het enige is dat ik in een bak probeer niet teveel langs de wanden te lopen, zodat je paard niet teveel steun kan zoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:31

Ik vergeet bijna altijd aan te singelen, dus nog losser heeft geen nut, oeps............

Als ik niet een rondje buitenom ga, spring ik er meteen vanaf, anders blijf ik werken.
Net wat taniya zegt, ik vind het heerlijk als ze nog even hun benen kunnen strekken en niet meteen op een hok moeten. ( zou ook liever anders staan, maar ja.......)

Benen afspuiten doe ik nog wel hoor en singelplek ook. Spuit nu alleen niet meer helemaal af 's avonds, is toch al wat fris. Zomers wel of overdag in zonnetje.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 08:15

Ha allemaal,

Leuk jullie reacties!

Zelf stap ik uit zoals SusanW al schrijft: dus van de hoefslag af en dus eigenlijk 'blijven' rijden.
Meestal doe ik tijdens uitstappen 'rechte lijnen rijden'.
Na een paar rondjes eraf en dan wandelen. Singel een gaatje losser (al vergeet ik dat nog wel soms).

Soms blijven we in de bak wandelen en soms gaan we het erf (hard) op.
Ik wil daar eigenlijk wel een gewoonte van maken, dus nog ff het harde op.
Dan benen afspuiten als we zwaar hebben getraind en indien nodig ff zweetplekken afsponzen.

Als het echt slecht weer is, gooi ik 'm nog ff los in de binnenbak.
Kan-ie nog ff rollen en strekken voordat-ie op stal moet.
Als er iemand inrijdt, dan desnoods rollen aan een leadrope.
Maar ze staan bij ons eigenlijk altijd buiten, dus dat is meestal niet eens nodig.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:35

Als ik thuis train, is het er gewoon op en in het midden wat uitstappen.
Als ik afgestapt ben, singel een 2 gaatjes losser.
Bij heel warm weer even afspuiten en bij minder warm weer afsponzen en zweetdeken op.

Als ik les heb gehad, loop ik even door de bossen heen.
Ik moet toch 10 tot 15 minuten wandelen tot ik terug thuis ben.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:59

afstappen, singel een losser en aan de hand uitstappen !

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:06

Ik doe meestal even een rondje trailtuin, door de vijver stappen, heuveltje op en heuveltje af, dan lekker naar stal ( ze moet altijd eerst plassen :o ) dan benen afspuiten en als het erg warm is hele paard even lekker afspoelen, zweetmes erover en dan aan de hand even grasjes eten tot ze aannemelijk droog is *D

Maar ja, ik begrijp dat ik natuurlijk heel erg verwend ben met zo'n trailtuin bij de hand :9 :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:37

Ik doe altijd buiten uitstappen, is heel goed voor de pezen. Dit na advies van een dierenarts, nadat ik een peesprobleem heb gehad met mijn vorige paard.

artist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:41

Meteen na het werk beenbeschermers af omdat temperatuur door werken "in" paardenbenen dus "in" pezen erg hoog (kan) oplopen.
Dat "verzwakt" de pees dus blessure gevoelig, veel artikelen aangewijd , hot topic!
Dus niet alleen singel gaatje losser maar ook direkt peesbeschermers af en dan lekker uitstappen!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:05

Ik denk dat het heel verstandig is om beenbescherming zo snel mogelijk weer af te doen. Het is toch wel bewezen dat de temperatuur op de plaats van de beschermers behoorlijk stijgt, en dat dit slecht kan zijn. Zou daarin geen risico lopen.
Zelf train ik nooit met beschermers (haal ook geen gekke moves uit :P) dus heb daar geen last van. :)

Ik denk ook dat het heel goed is om echt nog even een cooling down te houden. Ik zou zelf dus altijd in beweging blijven, en dus niet, zoals hier ook genoemd wordt, afspuiten totdat ze wat minder warm zijn.
De warmte komt van het paard af, omdat alles aan het werk wordt gezet (spieren ed). Door niet te abrupt te stoppen blijft de boel nog even extra goed doorbloed waardoor de afvalstoffen makkelijker afgevoerd worden. Beweging, zonder nog echt te belasten is heel efficiënt en ook niet plotsklaps. :)

Voor jezelf geldt dat eigenlijk ook, ernaast is in dat opzicht best een goede...