Allereerst een stukje medische achtergrond ter illustratie en tot slot een rijtechnische vraag hierover....
Ik hoop dat het topic zo toch goed staat.....
Ik heb inmiddels al een jaar of 8 last van RSI klachten.
Het begon met een aantal slijmbeurs ontstekingen in mijn schouder en daarna onstekingen aan de aanhechtingen van de spieren op mijn rug. Ik ben toen meteen onder behandeling gegaan bij een fysiotherapeut.
In combinatie met therapie (frequent en minder frequent) bleven de klachten leefbaar maar weg gingen ze nooit.
Een paar jaar geleden werd de pijn weer wat heviger en ben toen begonnen met cesartherapie en weer bleef het daarna leefbaar. Ook werd geconstateerd dat ik hypermobiel ben. De klachten zaten voornamelijk op mijn rug en met paardrijden had ik er niet zo heel veel last van.
Toen raakte ik zwanger...
Ik ben toen meteen gestopt met rijden omdat ik veel jonge dieren rijdt en ik die niet helemaal vertrouwde tijdens mijn zwangerschap. De zwangerschap verliep redelijk tot de laatste paar maanden. Ik kreeg last van een lichte bekken instabiliteit. Helaas zijn deze klachten na mijn zwangerschap niet helemaal verdwenen en heb ik nog regelmatig last van mijn onderrug. Dus wederom intensief naar de fysio....
Na de bevallingen ben ik weer begonnen met rijden.
Toen kreeg ik na verloop van tijd ook erg veel last van mijn rechterschouder. Nu blijkt dat ik een instabiele schouder heb. Dit staat in verband met mijn hypermobiliteit. Ook is het zo dat mijn schouderblad niet draait als ik mijn arm omhoog doe.
Ik sta hier nu alweer een jaar voor onder behandeling en in mijn dagelijkse leven kan ik redelijk vooruit alhoewel ik het altijd voel.
Helaas blijkt dit bij het rijden van paarden niet het geval.
Ik kan door de instabiele schouder het paard heel moeilijk begrenzen op de rechter buitenteugel omdat ik daar simpelweg de kracht niet voor heb. Ik probeer dit zoveel mogelijk op te vangen met mijn been maar dat lukt niet altijd even goed.
Er zijn dagen dat ik er amper last van heb al het paard gehoorzaamd maar op de dagen dat het dier tegendraads is kan ik het gewoon niet altijd winnen en dit is heel erg frusterend.
Ik rij al zoveel mogelijk de niet zo stugge paarden van stal maar ook die hebben wel eens een mindere dag natuurlijk...
Ik ben op zoek naar mensen met dezelfde klachten of ervaringen hiermee.
Hoe rijden jullie je paarden? Zijn er hulpmiddelen? Tips? trucs? enz....
Iets wat me kan helpen?
Groetjes Iris
Ik rijdt te graag om ermee te stoppen en het gaat echt niet altijd even slecht maar af en toe..........
Vandaag was weer eens een dag dat het erg slecht ging dus vandaar dat ik nu maar eens een topic open hierover....