Heupresurfacing en paardrijden. Te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfjord

Heupresurfacing en paardrijden. Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 14:54

De titel zegt het al en het zal best al vaker gevraagd zijn. Maar ik kom graag in contact met mensen die hiermee ervaring hebben. In september moet ik beslissen of ik protheses laat plaatsen (heb eigenlijk geen keus, ja rolstoelafhankelijk worden). Ik zou het toch ontzettend jammer vinden als ik zou moeten stoppen met paardrijden.

Zijn er dus mensen die met heupprotheses paardrijden en hoe hebben ze dit tijdens/na de revalidatie weer opgepakt enz.

JufMarja

Re: Heupresurfacing en paardrijden. Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:41

Hoi!
Ik krijg binnen twee jaar ook een prothese. Ik ben hier eigenlijk ook wel heel benieuwd naar!
Groetjes Marja

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:45

Westernfjord schreef:
De titel zegt het al en het zal best al vaker gevraagd zijn. Maar ik kom graag in contact met mensen die hiermee ervaring hebben. In september moet ik beslissen of ik protheses laat plaatsen (heb eigenlijk geen keus, ja rolstoelafhankelijk worden). Ik zou het toch ontzettend jammer vinden als ik zou moeten stoppen met paardrijden.

Zijn er dus mensen die met heupprotheses paardrijden en hoe hebben ze dit tijdens/na de revalidatie weer opgepakt enz.

het klinkt heel rottig
maar me vriendin der moeder hebt ook een heup prothese
die hebt 3 jhaar niet gereden
naar 3 jhaar is ze weer langzaam begonne tot ze weer naar het ziekenhuis kon dat de hele protheze ontset is gewoorde
dus mijn andvies
ziek de operatie eerst heel goed uit
en doe dan naar loop van teid 3-4 x perweek 15-12 minuuten gewoon stapvoets lope
tot dat egt pijnloos en alles verloopt
en ga dan naar 1 min draf
14 min stap
en zo langzaam opbouwe tot het wat je gewent bent

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:49

hoi, ik heb 8 jaar geleden een volledige heupprothese aan mijn rechterheup gekregen en na 3 maanden revalideren ben ik weer op mijn paard gestapt die ik toen net zadelmak had laten maken. In februari dit jaar heb ik links een nieuwe heup gekregen en ik ben na 6 weken weer volledig gaan paardrijden! Ik rij M2 en dat gaat gewoon goed, alleen doorzitten in uitgestrekte draf en miidendraf gaat nog wat moeizaam, denk aan een stuiterbal, maar ook dat wordt steeds beter! Dus, ja hoor, je kan gewoon nog alles met je paard, ook heb ik 1x per week springles!!!!

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:52

ola42 schreef:
hoi, ik heb 8 jaar geleden een volledige heupprothese aan mijn rechterheup gekregen en na 3 maanden revalideren ben ik weer op mijn paard gestapt die ik toen net zadelmak had laten maken. In februari dit jaar heb ik links een nieuwe heup gekregen en ik ben na 6 weken weer volledig gaan paardrijden! Ik rij M2 en dat gaat gewoon goed, alleen doorzitten in uitgestrekte draf en miidendraf gaat nog wat moeizaam, denk aan een stuiterbal, maar ook dat wordt steeds beter! Dus, ja hoor, je kan gewoon nog alles met je paard, ook heb ik 1x per week springles!!!!

darom ligt helemaal aan hoe jij je zelf instelt en of je wel rustig aan doet en alles
de ene kan t wel de ander neit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:54

Is een dameszadel geen optie voor je? Als het gewoon rijden niet meer kan of niet meer mag, zijn er alternatieven te vinden! Kwestie van uitproberen...

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:54

Ik doe niet rustig aan, je hebt die nieuwe heup toch gekregen om weer te kunnen sporten? En kom op, medelijden met jezelf heeft nog noit iemand geholpen, gewoon doorgaan is mijn motto!! Als je op voorhand al gaat denken dat je niets kunt wordt het ook niet wat toch?

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:56

cassidy, een dameszadel is wel leuk maar je wilt gewoon geen beperkingen hebben, en dat is ook niet nodig v.w.b. het paardrijden. Ik kan best wel een paar mensen met een kunstheup die ook gewoon paardrijden hoor, ik ben misschien wat uitzonderlijk met 2 kunstheupen, maar het gaat gewoon echt goed!

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:59

ola42 schreef:
cassidy, een dameszadel is wel leuk maar je wilt gewoon geen beperkingen hebben, en dat is ook niet nodig v.w.b. het paardrijden. Ik kan best wel een paar mensen met een kunstheup die ook gewoon paardrijden hoor, ik ben misschien wat uitzonderlijk met 2 kunstheupen, maar het gaat gewoon echt goed!

ola dat d8 ik met me arm ook naar een ongeluk jha mooi niet dus
al me vingers staan nu krom en gedraait me pees in me pols voor 39% door gesnede
2mm van me slagaarder af en net me piere nie geraakt ff ongeluk met ons paard verzorge

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:03

Ghost93: dan kan ik mij voorstellen dat je moeite hebt met rijden ezno, maar TS vraagt naar heupprotheses en daar is gewoon goed mee te rijden! Ik rij gewoon iedere dag en ik ga meerdere malen per jaar met mijn paard naar de Veluwe en daar maak ik ook gewoon tochten van 4 uur, tuurlijk ben ik dan best wel stijf, maar wie niet?

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:57

ola42 schreef:
Ghost93: dan kan ik mij voorstellen dat je moeite hebt met rijden ezno, maar TS vraagt naar heupprotheses en daar is gewoon goed mee te rijden! Ik rij gewoon iedere dag en ik ga meerdere malen per jaar met mijn paard naar de Veluwe en daar maak ik ook gewoon tochten van 4 uur, tuurlijk ben ik dan best wel stijf, maar wie niet?

ik heb der niet zoon moeite mee om 4 uur lang lkkr door de bosse te gaan of zo

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 21:38

Bedankt voor de reacties. Ik men al met mijn fjorden, maar wil ook zo graag nog te paard. Ik was al op het westernrijden overgestapt omdat ik ook 2 totaal versleten rugwervels heb en het westernrijden geen problemen gaf met het zitten. Wel op een westernzadel.

Inmiddels heb ik te horen gekregen dat de operaties nog uitgesteld worden zolang het nog verantwoord is (slijtage/pijn) omdat de combinatie pijnstillers,10 kg afvallen en
fysiotherapie alles nog uit te houden valt! Paardrijden lukt ook nog, maar ik moet gewoon goed op mijn eigen lijf letten wat wel en niet kan.

@ ola42: Wat ben ik blij met je bericht; mede omdat mijn omgeving maar roept dat het niet kan (ook enkelen met een mislukte operatie). Dus ik ga er vanuit dat tegen de tijd dat de oepraties doorgevoerd worden ik weer de draad kan oppakken na revalidatie.

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:42

heel goed luisteren na je eigen lijf.. en positief blijven! succes