[WN] Western verzorg paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dark_Licht

Western verzorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 18:07

Ik heb een verzorgpaard de eigenaar zij dat het een western paard is.
En die vrouw heeft er al een paar jaar niet meer op gereden..
en nu rijd ik weer op haar in het begin was het een rondje om de stal heen stappen met iemand die haar vast hield..
en dat ging goed dus toen gingen we in de bak stappen.
En toen ging ze opeens appuyeren en als een echt dressuur paard te lopen, en ik heb de eigenaar nooit iets over dressuur horen zeggen.

en toen lieten we er iemand naar kijken met verstand en die zegt dat ze die dingen echt geoefend heeft enzo..

Dus nu weten we niet of het een dressuur paard is of een western paard..
Ik heb geen verstand van western duss.. en ik ken ook niemand die daar verstand van heeft :o

Elliebelle

Re: Western verzorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:39

heb je misschien een video waar je aan het rijden bent?

Dark_Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:48

Ik kan er vandaag wel een gaan maken, dan zet ik het er morgen wel op..

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:49

Mijn westernpaard leert ook appuyeren hoor. Das maar net hoe ze getraind is. Misschien dat gewoon eens navragen?

Dark_Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:01

Als ze de telefoon niet ophangt.. :D
En gisteren deed ze ook de passage een klein stukje.. :o

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:03

Ja dat helpt niet :7
Passage leert mijnpaard inderdaad dan weer niet :D
Balen dat je het dan niet echt fatsoenlijk kan bespreken. Hoe reageert hij op teugeldruk tegen de hals? (stukje neck-reining)

Dark_Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:31

We hebben nog geen western gereden maar vanavond ga ik er weer heen dus dan kan ik kijken hoe ze daar op reageert. :D
Heb je geen andere dingen die we kunnen uitproberen..?
En weet je toevallig ook waar je een singel voor een westernzadel kan kopen? :o

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:41

Bij verschillende westernshops heb je wel singels, veel hebben webshops. Zelf bestel ik meestal bij westernspul.nl. wel even op de maat letten, staat in inches aangegeven.
En andere oefeningen, tsja, het ligt er ook een beetje aan welke richting hij getraind zou zijn, reining zitten veel dressuurmatige dingen in, alleen met streven naar steeds minder teugeldruk. Trailmatig zou de neckreining erg centraal staan en het beheersen van elke beweging die het paard maakt. Pleasure matig wordt ernaar gestreefd dat alle gangen taktzuiver en gelijkmatig zijn, mooi gedragen en rustig. Horsemanship neigt veel naar reining qua oefeningen. Dus moeilijk te zeggen welke oefening je kan proberen, de meeste oefeningen vergen ook wel wat kunde van de ruiter. Misschien (aangezien de stop wordt gezien als een van de belangrijkste oefeningen) kun je het volgende proberen: rijd het paard nageeflijk; ga diep in je zadel zitten en zeg Whoa(eventueel gevolgd door lichte teugeldruk als hij doordenderd). Het paard zou dan nagenoeg meteen stil moeten staan. (echter: het is ook een moeilijke oefening, die als hij niet goed is bevestigd ook moeillijk uit te voeren zal zijn.) Heb je een wat gevorderde westernruiter in de buurt misschien, die misschien even mee kan kijken?

Dark_Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:48

Owkee.. ik ken wel iemand die western rijd alleen die zie ik zowat nooit.. Ik kan ook wel kijken of er meer mensen zijn die western rijden:o

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:06

Ik zie dat je 14 bent..knap als je dan al een paard kan laten appuyeren of een passage kan rijden.Een goed paard ( ongeacht western/dressuur) is makkelijk nageeflijk en soepel door zijn lijf.Als ik bij mijn reiner flink de sporen erin zet en hem voor tegen hou,wedden dat hij dan ook ineens passage kent?
Ik zou zeggen...ga gewoon eerst een rustig rijden,werk aan ontspanning en kies zelf welke kant je op wil.Western rijden is meer dan een paar trucjes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:37

paard paar jaar niet gereden en gaat nu al met jou appuyeren en passage lopen?? Nou knap hoor.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:17

Ik heb een keer een Anadalusiër hengst gereden die van de Spaanse dressuur school kwam. Die ging ook uit zich zelf piafferen e.d. Dat paard was een blok nerveusiteit en koos de bekende weg door te gaan doen wat hem altijd geleerd was te doen. Als je paard uit zichzelf gaat appuyeren of de passage gaat doen zou ik me toch is afvragen of je paard soms heel erg nerveus is, of dat jezelf hulpen geeft die het paard associeert met deze hulpen. Van paarden die deze oefeningen gaan doen onder het zadel zonder enige aanleiding vanuit de ruiter heb ik nog nooit gehoord.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:01

rapido schreef:
paard paar jaar niet gereden en gaat nu al met jou appuyeren en passage lopen?? Nou knap hoor.

dat is helemaal niet zo raar als het klinkt. ik heb een kwpn-er staan van mijn dochter. door studie is zij er de laatste jaren niet meer toe gekomen om met hem te rijden. er zitten wel alle knoppen op. nu was er laatst een meisje uit de buurt dat hem graag wil verzorgen en af en toe eens rijden. zij heeft alleen ervaring op manegepony's. de eerste keer dat zij op ons paardje reed, kwamen er ook diverse hogeschooloefeningen voorbij. in mijn ogen komt dat, omdat haar hulpen (nog) niet zo verfijnd zijn als van een geoefend ruiter.
het paard verleert niet wat er in zit, het meisje leert nu haar hulpen te verfijnen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:38

Volgens mij zal het paard van TS niet echt gaan piafferen en appuyeren, maar reageert het paard gewoon op niet goed gegeven hulpen. Een westernpaard staat meestal nogal fijn aan de hulpen, en als je dan wat bruut of onduidelijk bent, ja, dan krijg je dit...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:45

Zo liet het kleine broertje (nog maar een enkele keer op een paard gezeten) het paard van een vriendin side-passes doen, terwijl het paard dat nog nooit gedaan had. We weten niet wat hij deed, hij stuurde de verkeerde kant uit of zo en hup dat paard was side-passes aan het doen!