[WN] [RT] problemen met side-pass

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lover97

[RT] problemen met side-pass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 07:26

Ik wou laatst met mijn paard een stukje trail proberen, het ging redelijk goed en soepel. Behalve de side-pass die hij al lang niet meer had gedaan. Ik had hem eerst voor een balk gezet, in de hoop dat hij het snel weer zou oppikken, maar hij ging achterwaarts , voorwaarts, keertwending, een beetje staan draaien dus. Ik dacht: hij weet het niet meer helamaal. Dus ik zette hem tegen het hek aan, en probeerde het nog een keer, weer wou hij steeds achterwaards. nadat ik hem een paar keer weer naar voren heb gezet begon hij hypernerveus te draaien (hij wil altijd alles goed doen).
Ik heb het zelfs zonder teugel contact geprobeerd zodat hij niet het idee had dat hij achterwaarts moest, maar dat werkte ook niet. En hij kan het ook niet aan de hand, dan kan je hem heel moeilijk achter èn voor begrenzen, of denk ik nu verkeerd??

alle commentaar/anwoorden/tips welkom!! :D
Laatst bijgewerkt door Ods op 27-08-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

ZusJacobs

Re: problemen met side-pass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:14

Je zit op het paard dan toch? En als je er naast staat?

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:19

Ik zou toch proberen om het eerst aan de hand te kunnen en dan onder het zadel. Maar ik ben niet helemaal thuis in western, dus weet niet of je dan problemen hebt met begrenzen, gelijk je zegt. Maar aan de hand, met een zweepje (stokje) ter aanwijzing?

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:24

zou wel kunnen proberen aan de hand, met zweepje is niet eens nodig denk ik. het is een heel braaf paard die alles goed wil doen, en hij raakt een beetje in paniek als hij iets niet snapt, dus ik doe het liever in 1 x goed inplaats van vaak fout.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:27

hoe gaat het wenden om de voor en achterhand? lukt dat wel?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:20

ik heb niks met western hoor , maar als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat hij opzij gaat lopen in een rechte lijn :?
Wat je zou kunnen proberen is bij a of c afwenden en dan laten wijken (zoals in de dressuur) als dat goed gaat kun je hem steeds meer opzij vragen totdat hij helemaal in 1 rechte lijn opzij gaat. Dus gewoon weer rustig aan opbouwen en het niet nu ineens van hem vragen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:26

RT --> WN

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:03

gewoon aan de hand beginnen
eigenlijk kun je dit al op stal starten
gewoon en pasje opzij vragen op stal door heel simpel je vinger te prikken op de plek waar je normaal drijft
koppel er gelijk een woord aan als "opzij" of wat je makkelijk vindt

vervolgens in de rijbak je paard voor het hek zetten met zijn neus, iets schuin opgesteld
weer prik je rustig met je vinger en laat hem een pasje zijwaarts doen, gelijk de druk weghalen als hij gaat
belonen
vervolgens weer een pasje
als hij het door krijgt kun je in slowmotion pasje voor pasje doen door steeds even druk te geven en weer los te laten

onder het rijden goed letten op je gewicht, breng dat iets naar de buitenkant en open je binnenbeen zodat je hem niet blokkeert
en zet hem in het begin wat schuin zodat hij voor blijft overkruizen over zijn voorbeen heen

eerlijk gezegd heb je in mijn ogen al veel grondwerk overgeslagen voor je hem ging rijden
paarden moeten voor je aan de kant gaan als jij er aan komt en dan kan voorwaarts, achterwaarts of zijwaarts zijn en dat moeten ze vlot doen zonder druk, gewoon op respect zoals ze dat ook bij een hoger in rang paard doen

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:04

Soms wil het wel eens werken om je paard met zijn neus tegen de omheining van de bak te zetten en vervolgens zijwaarts te vragen. En mocht het niet lukken is het altijd goed om een instructeur te vragen om hulp. En wellicht ook uitsluiten dat je paard niet ergens last van heeft waardoor hij niet zijwaarts wil.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:27

dit is gewoon een rijtechnisch probleem. hij reageerd dus qua hulp niet goed genoeg op je been.

de sidepas is geen trucje wat je ze leert met een balk maar een manier om te laten zien dat het paard goed op de subtiele hulpen reageerd.
je moet dus in je training eraan gaan werken dat hij goed op je been reageerd en daarvoor weg gaat.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:26

ik begin elke moeilijke nieuwe oefening aan de hand.
ik heb ook zo'n paard dta het graag goed wil doen en in de war raakt als het niet lukt. die gaat dan staken... (dan doe ik wel niks meer)
gaat het vanaf de grond goed, soepel met een stemhulp dan stap ik erop en vraag het nog eens.
1 correcte pas is al beloning waard.
dit verder uitbouwen.

van jeddah hier kreeg i9k eens de tip om aan het eind van de balk te beginnen dus dat het bij 1/2 passen ook al af is. daarna middenin de balk en later pas aan het begin van een balkbouw het rustig uit.

succes!

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 08:13

dank jullie wel mensen...
het is trouwens wel een paard dat het vroeger geleerd heeft en makkelijk kon.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:18

Dan ben ik bang dat quarterH gelijk heeft. Die van mij had hetzelfde probleem, ook heel paniekerig alle kanten op behalve de goede. Zorgen dat hij respect voor je been krijgt!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:56

In aanvulling op bovenstaande tips:

Wij zijn toevallig net met dezelfde oefening bezig.
Mijn paard is prima aan het been, en hij ging braaf opzij.
Alleen zijn probleem lag erin dat hij niet zo goed wist wat hij met z'n benen/hoeven moest doen.
Dat uitte zich ook een beetje in wat jij wel beschrijft.

Maar bij ons was het echt een kwestie van oefenen en blijven doen:
goed je paard naar voren corrigeren als hij naar achteren kruipt!
En op een gegeven moment viel bij hem het kwartje.

Nu gaat het prima en zijn we bezig met de voorbereidingen voor zijwaarts in draf :)