[WN] Western rijden met tuigerr ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

Western rijden met tuigerr ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 14:41

Hee,
Ik weet niet of het hier goed staat maar ..
Kun je ook western (bitloos )rijden met een tuiger ?
En de basis van western ..

:wave:
Laatst bijgewerkt door paardrijmiep op 27-07-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:45

Hihi, mijn paardje is een amerikaanse appie x tuiger... en daar rijd ik recreatief western mee:D ze doet het prima hoor :D maar als je echt naar de top wilt gaat dat wss wat minder makkelijk met een tuigertje :o

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:46

44Myrthe44

Re: Western rijden met tuigerr ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:47

Ja hoor, kan best!
In principe kan elk paard het, met de juiste begeleiding natuurlijk.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:48

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 14:49

Ik wil der niet mee naar de top .. :D
Maar ik heb vandaag een western zadel gekregen.. van de buurvrouw van de eigenaar van mijn verzorgpaarden.
ik wil het wel eens uit proberen of dat goed wil omdat deze merrie vroeger altijd in marathon heeft gelopen heb ik eerst een half uur nodig om in te rijden om haar aan de teugel te laten lopen... waarbij het nog moeilijk is haar nageefelijk te laten lopen..
en ik vind het ook gewoon lekker om recreatief te rijden en ik dacht mischien is daarom bitloos wel wat voor haar omdat je haar met losse teugel lekker kan rijden en ook nageefelijk.
en toen zei de buurvrouw je mag mijn westernzadel wel even lenen dus moet het nog ff uit proberen ze zei wel doe haar eerst maar even aan de longe.. omdat het heel anders is voor haar dan een gewoon zadel waardoor ze wel eens kan gaan bokken ..
:wave: ( dus waarschijnlijk vanaaf ga ik het uitproberen)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 14:50

Doordat ze in de marathon heeft gelopen en tuiger is heeft ze haar hoofd altijd hoog (A)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:51

western is niet hetzelfde als bitloos he :Y)
bij western wordt wel op een totaal andere manier gereden wat betreft teugeldruk maar meestal wordt er met een shank (scharenbit) of een dun trensje (enkelgebroken) gereden.

edit: en ja, tuurlijk kan je western rijden met een tuiger! Ik rij ook western met een draver, puur alleen de basis en recreatief, meer hoeft ze van mij ook niet! Je zal alleen wel om moeten scholen want de hulpen en de manier van rijden is gewoon echt anders.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 27-07-10 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:53

western is niet bitloos m.u.v. bosal.
recreatief met een westernzadel rijden kan altijd, als je dat plezierig vind!!
maar de westernsport in word wat lastiger. de bouw van een tuiger is het tegenovergestelde van een westernpaard, en het karakter(voorwaartsdrang) ook.
maar als jij met een westernzadel wilt rijden, en bitloos, ga gerust je gang ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:55

recreatief lopen kan ieder paard, en natuurlijk met elk type tuig (mits het goed past natuurlijk, wat bij westernspullen tgrouwens wel het oog van een expert vereist, wees daar alsjeblieft voorzichtig mee!). Dus jouw paard ook. Mocht je serieuzer gaan rijden dan wordt het anders, bijvoorbeeld de hoge hoofdhouding zoals jij beschrijft is zeer ongewenst bij westernwedstrijden, daar wil je nog liever stofzuigende paarden dan sterrekijkende (om maar even wat extremen erbij te halen).

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 14:58

Ik wil er geen wedstrijden mee gaan rijden !!
En sorry ik bedoel idd bitloos ..
en zou je de basis niet met een tuiger op westernles kunnen leren ?
@ troi aan de lange teugel loopt ze wel heel laag..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:44

weet je zeker dat het zadel past??
heb je daar iemand bij gehad die kennis van zaken heeft?

ik heb wel eens iemand horen zeggen dat westernzadels altijd passen.. maar ze passen bijna nooit. je moet echt goed zoeken naar een goed passend zadel.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:47

Waarom zou het niet kunnen?
Ik rijd mijn lease-fries recreatief, meeste dressuur,
eigenaresse rijd er western mee, gaat prima hoor :)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:31

Met een westernzadel op is het nog geen westernpaard.
Op een westernzadel rijden is niet het zelfde als western rijden.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:38

Ik schaar me bij Sanne! Ook een westernpaard moet over de rug dus aan de teugel lopen. Als dat al een probleem is..........
Bitloos met een westernzadel op rijden aan een lange teugel heeft niets met westernrijden te maken!!
Beter is dan gewoon goed les te gaan nemen zodat dit paard eerst een goede mond krijgt en de juiste bespiering.
Nu probeer je in mijn ogen alle problemen te omzeilen.

ALS het zadel goed past gaat ze echt niet bokken. Westernzadels liggen prettiger voor paarden dan gewone zadels. De meeste westernzadels zijn echter niet gemaakt voor KWPN/Tuigpaarden. De kans is dus heel groot dat het zadel niet eens past.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:52

Ik heb het zadel op gehad Ze bokte niet ..
De eigenaresse van het zadel zei dat het nog wel eens zou kunnen !!!!

en ik heb er iemand naar laten kijken die zelf ook western rijd ;)
ook les.. dus .. wat dat betreft
en waarom zou als je lekker recreatief rijden aan de teugel moeten..sorry heb er geen verstand van daarom heb ik dat hier gezet en ik krijg hier alleen maar commentaar ..

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:53

En ik nam alleen de tips van die eigenaresse..

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:55

Sann_e schreef:
Met een westernzadel op is het nog geen westernpaard.
Op een westernzadel rijden is niet het zelfde als western rijden.

Ik zeg dat toch ook niet ?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:56

FindingJack schreef:
Ik schaar me bij Sanne! Ook een westernpaard moet over de rug dus aan de teugel lopen. Als dat al een probleem is..........
Bitloos met een westernzadel op rijden aan een lange teugel heeft niets met westernrijden te maken!!
Beter is dan gewoon goed les te gaan nemen zodat dit paard eerst een goede mond krijgt en de juiste bespiering.
Nu probeer je in mijn ogen alle problemen te omzeilen.

ALS het zadel goed past gaat ze echt niet bokken. Westernzadels liggen prettiger voor paarden dan gewone zadels. De meeste westernzadels zijn echter niet gemaakt voor KWPN/Tuigpaarden. De kans is dus heel groot dat het zadel niet eens past.

Ik zeg ook niet dat dat met western te maken heeft ,,sorry hoor vroeg alleen om tips sluit hem wel weer als het zo moet ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:57

Je hoeft niet bitloos te gaan rijden om het niet-nagevelijk zijn te ontlopen. Lekker recreatief is in mijn ogen juist wel ontspannen, en dat is ze niet als ze niet nageeft... Western rijden is in de training eigenlijk gewoon dressuur, in grote lijnen dan, die hele lange teugels komen pas in een verder stadium, je kunt niet gelijk met lange teugels beginnen.
Let op dat het zadel past, een Quarter is nogal anders gebouwd dan een tuiger.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:58

Ik probeer ook niet het niet nagelevlijk het te ontlopen ik werk er wel aan !!
alleen ze heeft een vistol en een gespleten kies.. waardoor te veel druk in de mond pijn doet en ze omhoog gaaat...
daarom dacht ik is het mischien verstandiger om bitloos te gaan rijden daarom vraag ik om tips !!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:00

paardrijmiep schreef:
Ik heb het zadel op gehad Ze bokte niet ..
De eigenaresse van het zadel zei dat het nog wel eens zou kunnen !!!!

en ik heb er iemand naar laten kijken die zelf ook western rijd ;)
ook les.. dus .. wat dat betreft
en waarom zou als je lekker recreatief rijden aan de teugel moeten..sorry heb er geen verstand van daarom heb ik dat hier gezet en ik krijg hier alleen maar commentaar ..

Even serieus... ook bij recreatief rijden moet het zadel passen. De beoordeling van de ligging van een westernzadel is niet iets wat je zomaar doet. Daar moet je echt een expert voor hebben.

Verder heb je natuurlijk recreatief rijden en recreatief rijden. Een heel aantal recreatieve ruiters, waar ik ook onder val, zijn toch echt van mening dat een paard correct moet lopen. Dat betekent met goed rug- en achterhand gebruik. Dit is belangrijk omdat een paard nu eenmaal niet gemaakt is om mensen te dragen. Daar moet je het paard dus voor trainen.

Aan de teugel is dus meer dan alleen het koppie naar beneden om het zo maar te zeggen. En of je nu engels of western rijdt.... ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:00

Ik rij ook western met mijn fries en tja ik weet dat er mensen zijn die dat zwaar belachelijk vinden. Maar ik vind het leuk en mijn paard ook, dus wie zijn die andere mensen om over ons te oordelen. Het gaat er toch om dat je lol hebt met je paard, of jij dat dan met een tuiger hebt waarmee je wat leuke westernbasis wil doen of met een stinkend dure raszuivere quarter hoog de sport in. Vooral doen, het is gewoon hardstikke leuk, ik zie het aan mijn paard, hij geniet en ik ook.
Dus laat iemand die er wat vanaf weet naar het zadel kijken, of het goed ligt, past het goed op je paard, neem je toch lekker les en ga je vooral heel veel plezier met je paard hebben.
Zelfs mijn Fries krijgen we met zijn koppie laag en hij kan ook best grappig joggen, we zijn nog maar net begonnen, maar ik ga verder met lessen en dan zien we wel hoe ver we komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:01

paardrijmiep schreef:
Ik probeer ook niet het niet nagelevlijk het te ontlopen ik werk er wel aan !!
alleen ze heeft een vistol en een gespleten kies.. waardoor te veel druk in de mond pijn doet en ze omhoog gaaat...
daarom dacht ik is het mischien verstandiger om bitloos te gaan rijden daarom vraag ik om tips !!

Is er een tandarts bij geweest? Kon die niks betekenen? Want zoiets lijkt me niet alleen met rijden een probleem, maar ook met eten....

Overigens heb ik een stalgenoot die heerlijk met haar tuiger door de bossen crost op een westernzadel. Het kan dus zeker wel...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:02

De mensen hier proberen enkel tips te geven, wellicht wat directer dan je gewend bent maar niemand hier wil je afkraken..

Verder, zadels passen is een kunst, je moet het uiteraard zelf weten maar ik zou er ook een expert naar laten kijken. Je wilt uiteraard geen paard met rugklachten straks. En als jij lekker recrea wilt rijden dan kan dat zeker (heeft toch niemand commentaar op??). Mensen willen enkel graag aangeven dat, ondanks dat wel eens anders wordt gedacht, het 'echte' western rijden nog best moeite kost en best veel vraagt van een paard, meer dan de teugels los gooien. En willen door hun opmerkingen voorkomen dat iemand er verkeerd geinformeerd aan begint en dan erg teleurgesteld raakt.

Verder zou ik het gewoon proberen, je komt er pas achter of iets geschikt is voor jou en je paard als je het probeert. Western rijden is hartstikke leuk en je zal er hoe dan ook wat van opsteken, dat is altijd zo als je iets nieuws probeert immers! Veel plezier