Kleine kale plek en veterinaire keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Kleine kale plek en veterinaire keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:52

Ik hoop a.s. zaterdag mijn eerste kennismakingsrit te rijden in Soest. Ben al lekker aan het trainen en afgelopen vrijdag nog een mooie rit gemaakt. Ik let altijd heel goed op tijdens het opzadelen of alles correct ligt, mijn paardje heeft namelijk een heel dun huidje. Dus ook afgelopen vrijdag alles netjes opgezadeld, heb expres al een neopreen singel (vorig jaar tijdje met schapenbont gereden, maar dat gaat toch wat schuiven en schuren). Na eerste kilometer gedraafd te hebben, heb ik nog even extra aangesingeld en daarna lekker verder gereden.
Alleen... ik kwam er na het rijden achter dat mijn zadel waarschijnlijk tijdens de 1e kilometer iets naar voren is gaan schuiven, waardoor er aan beide kanten een kaal plekje is gekomen aan de achterkant van haar schouder, nog boven haar elleboog. Dus niet op de standaard plek zeg maar waar de meeste singelschuurplekjes kunnen onstaan, maar nog een stuk erboven. Het is kaal, maar niet kapot. Ik ben nu al het hele weekend levertraanzalf aan het smeren en heb niet meer gereden, maar alleen gelongeerd, om de plekjes rust te geven. Zelf denk ik dat als ik zaterdag mijn zadel goed naar achteren leg en meteen goed aansingel (met hulp van mijn man die toch net iets sterker is) dat de plekjes dan niet in aanraking komen met de singel. Ze heeft ook echt nog nooit eerder plekjes gekregen van de singel op deze plaatsen. Maar mijn vraag is; hoe streng zijn ze met de keuring? Moet ik er rekening mee houden dat ik afgekeurd kan worden vanwege deze plekjes? En zijn er nog tips om de haargroei te stimuleren?

Hilli

Re: Kleine kale plek en veterinaire keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:10

De haren groeien niet meer aan op een korte termijn als deze. Even geen singel erop lijkt me de beste remedie.

Zolang de plekken niet open zijn, of korsterig (dus gewoon nog zacht, maar zonder haar) dan is het niet zo'n probleem. Meld dit wel bij de voorkeuring. Je moet natuurlijk wél zeker weten dat het allemaal netjes heel blijft.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:30

Hallo Hilli
Bedankt voor je antwoord! De plekken zijn gewoon zacht, niet open of korsterig, gelukkig maar! Anders had ik sowieso al niet meegedaan.
Ik was inderdaad van plan om het maar even bij wandelen en longeren zonder singel te houden, al hoewel ik wel denk dat als het zadel goed ligt, en NIET schuift, er niks aan de hand is.
Kan mezelf wel voor mijn kop slaan, ben altijd zorgvuldig en daarom heeft ze gelukkig nooit plekken... pff.. tot een week voor de endurance...

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:06

Ik sta de was op te ruimen en opeens weet ik het! Die kale plekken komen niet van mijn singel... ze komen van een nieuwe shabrak! Die was wat groot, handig dacht ik, weet ik zeker dat de schoft vrij ligt, maar hij stak blijkbaar ook wat van voren uit en dat heeft geschuurd. Dus... niet meer met die shabrak rijden!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:07

Dat is dan wel een heel makkelijke oplossing! Fijn :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:07

Heel fijn ja! En grooooote opluchting!