Hoe oudere merrie trainen voor kennismakingsrit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Hoe oudere merrie trainen voor kennismakingsrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 17:30

Ik heb een 3 jarige nrps merrie met wie ik volgend jaar Endurance wil gana rijden.
Om te kijken of het echt wat voor mij is wil ik graag een keer meedoen aan een kennismakingsrit met mijn oudere merrie van nu 21.

Ik rij haar 4 tot 5 keer per week een uur tot 1,5 uur per keer. Veel stap in een normaal tempo en ook 5 tot 10 minuten draven en als de ondergrond het toelaat galopperen we ook wel eens ene paar stukken.
Ze is kerngezond en qu conditie ook goed alleen een beetje stijf in hara benen maar dat is een ouderdomskwaaltje.

Wat zijn de punten waar ik op moet letten om hara goedgekeurd te krijgen als ik met haar wil starten in de kennismakingsklasse??
Wat is de beste trainingschema die ik kan gaan volgen met haar om haar fit genoeg te krijgen???

Ik woon in Duuitsland in d ebuurt van Lingen misschien zijn er nog meer endurance bokkers uit die omgeving???

Bedankt voor jullie info!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:05

Je doet best veel met haar, maar wel op een rustig tempo zo te horen. Qua leeftijd is ze nog een jong bloempje :D , nee dat ook weer niet, maar het hoeft niks te betekenen. Mijn 27-jarige heeft vorig jaar nog een klasse 2 gedaan.

Je zou eens moeten proberen of je met het tempo zoals je nu rijdt de 8 km/u zou halen. Zo niet, dan zou ik een beetje training investeren in meer en vooral langer achter elkaar draven. Normaal gezien doe je een endurancerit bijna helemaal in draf, maar dan ga je ook harder dan 8 km/u natuurlijk.

Als ze wat stijf loopt kan het goed zijn om na aankomst met de trailer even te longeren, voordat je naar de voorkeuring gaat. Zodat ze niet stijf is met voordraven.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:37

Kennismaking zal zeker gaan als haar gangen nog regelmatig zijn moet dat lukken. Zeker niet gaan overdrijven met trainen overtrainen is ook slecht. Ja en zeker eerst wat stappen voor vetgate na aankomst de koeling af en toe onderbreken om te stappen. Als ze snel stijf is zal ze dat zeker zijn als je haar te lang laat stilstaan tijdens het koelen.
Ik heb over twee jaar nog een 25km wedstrijd met een 32jarige gereden

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:56

in de kennismakingsklasse heb je nog geen vetgate...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:31

biancavos schreef:

In België wel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:13

Inn schreef:
biancavos schreef:

In België wel.

Nee toch? Da's dan toch gewoon een rondje van 20-30 km, zelfs zonder P/A?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:45

Inn heeft het over de "vetgate na aankomst", in België heb je niet zoals in Nederland een half uur tot de nakeuring, maar moet je na aankomst z.s.m. aanbieden, dus net zoals de vetgate in de hogere klassen. :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:47

De buitenrit die je thuis maakt de afstand van opmeten en dan kijken hoe lang je erover doet. Zorgen dat je lang kan draven acher elkaar ( moet je denk ik 20 - 30 minuten kunnen volhouden). Je moet een gemiddelde snelheid hebben van minimaal 8 km/u. Maar door de pauzes bij het groomen gaat er best tijd verloren. Dus moet je zorgen dat je gemiddelde snelheid hoger ligt. Een redelijk draftempo ligt tussen 12 km/u en 16 km/u. (bij ons dan).
Je moet buitenritten van ongeveer 2 uur in een redelijk tempo uit kunnen rijden thuis. Ik doe ook wel eens eerst een half uur longeren en dan nog een uur naar buiten. Is ook intensief. Of eerst 3 kwartier tot een uur dressuur inde binnenbak en gelijk erachteraan een buitenrit van een uur. Je kan het tempo opbouwen door eerst 10 minuten draven en een paar minuten stappen. dat kan je uitbouwen naar 20 minuten draven en 3 minuten stappen. (andere mensen zulllen allicht andere schema's hebben, dus bind mij hier niet op vast). Ieder traint op zijn eigen manier. Maar vooral omdat je paard niet meer de jongste is, heb je best veel tijd nodig om de conditie goed op te kunnen bouwen.