Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
stalone2 schreef:Ik heb de mogelijkheid om een quarter te kopen. Zij is alleen western gereden. Ik hoeverre kan ik hier enigszins engels op rijden, dwz dressuurfiguren. Ik kan zelf niet western rijden, heb alleen engels gereden op B nivo. Het westernrijden spreekt mij erg aan, niet zozeer de disciplines, maar de paardvriendelijk wijze met zit en weinig been en zonder dat getrek in die mond.
Kan zo''n paard een simpel dreeuurlesje aan of gaat dat helemaal mis?
En mensen die beide stijlen rijden- ik weet dat die er zijn- hoe speel je dat klaar?

quarterH schreef:volgens mij moet je eerst eens een beter/realistischer beeld krijgen van westernrijden.
van 'met weinig been' en 'paardvriendelijker' zit je toch niet helemaal goed hoor.....
(paardvriendelijk is zowiezo afhankelijk van ruiter, niet van tak sport en van wat jij persoonlijk wel/niet vriendelijk vind)
Wendy15 schreef:In welke discipline van de paardensport dan ook, is imo de basis toch wel dressuur... Dus óók in de mensport oefen je dressuur voor de wagen, ook springruiters moeten de basis dressuur bijhouden. En zo ook in de western is de basis gewoon dressuurmatig. Welliswaar met iets andere hulpen ed, maar de basis blijft redelijk gelijk.
Ik heb zelf altijd 'engels' gereden en volg sinds kort westernlessen. Maar wat jij zegt over weinig been, waar baseer je dat op? Want mijn ervaring tot nu toe met de western is juist méér been, en van voren loslaten.
Waarom ga je niet eerst eens een paar westernlessen volgen zodat je het zelf kunt ervaren?

Sonja schreef:Offfff jullie hebben nog steeds geen idee van wat mensen met 'dressuurmatig' bedoelen...
Daarmee wordt doorgaans aangeduid dat er gewerkt wordt aan rechtrichten, lenig en sterk maken, schouder- en heupcontrole, tempocontrole etc. Klinkt al minder onbekend denk ik? Met 'dressuurmatig' wordt niet perse 'geen gelul kop in de krul' bedoeld...

Sonja schreef:Offfff jullie hebben nog steeds geen idee van wat mensen met 'dressuurmatig' bedoelen...
Daarmee wordt doorgaans aangeduid dat er gewerkt wordt aan rechtrichten, lenig en sterk maken, schouder- en heupcontrole, tempocontrole etc. Klinkt al minder onbekend denk ik? Met 'dressuurmatig' wordt niet perse 'geen gelul kop in de krul' bedoeld...