snelheid opmeten met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mortelek

snelheid opmeten met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:18

vraag me af hoe jullie endurance's ruiters de snelheid van jullie paarden opmeten per uur? heb je dan zo'n ''klok'' nodig? en met trainen bijvoorbeeld weet je niet altijd hoeveel km je hebt gereden of zie je dat ook op zo'n ''klok''? wie kan mij wijzer maken?

Asciugamano

Re: snelheid opmeten met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:40

als jij weet hoeveel kilometer je gereden hebt en hoelang je er over gedaan hebt, weet je ook hoeveel km per uur je gereden hebt. ;)

Maar je kunt ook een GPS apparaatje meenemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:42

Gps of een telefoon met navigatie.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:27

Met GPS, op nieuwe telefoons zit vaak ook wel zo;n programma. Anders de route nametenmet bijvoorbeeld www.afstandmeten.nl en dan kijken hoe lang je er over hebt gedaan.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:00

Ik gebruik een Garmin eTrex Vista HCx. Hiermee kan je op de het scherm en de computer zien waar je bent geweest en hoe hard je heb gereden etc. Het vergt wel even oefenen om alles ermee te kunnen maar ik neem hem tegenwoordig altijd mee het bos in.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:03

WendyBZ schreef:
Met GPS, op nieuwe telefoons zit vaak ook wel zo;n programma. Anders de route nametenmet bijvoorbeeld http://www.afstandmeten.nl en dan kijken hoe lang je er over hebt gedaan.

Idd op deze manier. Of een gps aanschaffen als je het tijdens de rit makkelijk wil bijhouden. Al zit er idd bij de meeste telefoons al een navigatie op maar of dat fijn werkt weet ik niet. Zelf gebruik ik een garmin 60

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:29

Nu een stuk gemakkelijker dan over 10 jaar gewoon zo'n garmin gps dat lopers ook gebruiken. Op wedstrijd staan er om de 5 km bordjes met het aantal km en dan kan je met je klok (timer) wel uitrekenen. Voor dat uitrekenen heb je ook hulptabellen dan kan je gewoon aflezen als je tijd en afgelegde km weet. Zijn misschien wel te vinden op internet. En na een tijd voel je zelf ook al wat je gemiddelde snelheid is zonder naar de gps te kijken, meestal rijd je onbewust aan hetzelfde tempo. Je kan je stap, draf en galop tempo ook opmeten door naast een fietser of auto te rijden gedurende een km voor elke gang. Dan weet je ongeveer hoe lang je over die km doet. De gangen kunnen soms wel verschillen neem dan het tempo dat het meest ontspannen aanvoelt. Vb galop = geen ren- of verzamelde- maar een handgalopje.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:00

Ik ga regelmatig mee met mijn dochter op buitenrit, zij op paard, ik op mijn fiets. Met fietscomputer, dus ik kan zien hoeveel km's wij gereden hebben, de gemiddelde snelheid en ook steeds de actuele snelheid. Dus als zij draaft en paard loopt in een lekker tempo, dan zeg ik hoe hard we rijden. Of met een bepaalde route in het bos, weet ze hoelang ze daar ongeveer over mag doen. Het enige wat lastig is, is haar bijhouden tijdens de galop. Ik kan het een heel eind bijfietsen, maar paard gaat toch een stukkie harder dan ik fietsen kan. Die snelheid weten we bij benadering. Je kan ook bijv. een bepaalde route thuis uitmeten per auto of fiets (met computer) en als je weet hoe lang die afstand is, weet je hoelang je er over kan doen, als je een bepaalde snelheid rijdt. Op wedstrijden staan vaak om de 5 km bordjes, en dan kan je zelf uitrekenen hoe snel je moet rijden. Dus bij 12 km/u doe je 25 minuten over 5 km. Bij 10 km/u doe je 30 minuten over die 5 km.

sannemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:28

Voor de wedstrijden heb ik vooraf gemaakte lijstjes. Als je weet hoelang je over bv. 30 km mag rijden dan kan je berekenen hoeveel tijd je per blok van 5 km kan rijden. Om tegen een snelheid te rijden van 13 km/h reken ik voor de eerste 15 km,20 minuten per 5 km en dan kan je het laatste stuk wat minder snel doen. Ik heb ook een gps ( een handig model van quechuo) kost zo'n 130 euro en werkt altijd, je kan er erg veel mee doen, maar voor een wedstrijd gebruik ik hem enkel als leidraad . Op wedstrijd moet je beslist rekening houden met de afstanden die uitgezet worden, ze zijn niet altijd even juist. S.