Equitherapie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

Equitherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:05

Ik begin na de vakantie aan mijn laatste half jaar HBO-Psychologie. Hierdoor ben ik de laatste tijd veel bezig met de vraag wat ik wil na mijn opleiding. Mijn uiteindelijk droom is om een eigen bedrijf op te zetten waar mensen therapieen kunnen volgen en even met beide voeten op de grond komen zeg maar. ik wil hierbij een combinatie gaan maken tussen counseling (&coaching en training), therapeutisch paardrijden en creatieve therapie. De papieren voor de eerste en de laatste specialicaties zijn voor mij duidelijk, maar dan komt het probleem welke papieren zijn nou het beste voor het therapeutisch paardrijden (denkend aan beste begeleiding kunnen bieden, vergoeding verzekeringen etc).

Ik heb in de andere forums de volgende "organisaties" gevonden waar ik iets in die richting kan volgen. dit zijn de volgende:
- EAT in Gent
- FPG
- Eagala
- Hulpverleningspraktijk De vrije teugel

Maar het is me allemaal niet helemaal duidelijk eigenlijk en ik neem aan dat er ook weer het een en ander veranderd is. In eerste instantie wou ik naar Ullrieke Thiel. Maar ik schrok me **** toen ik de bedragen zag en toen ik haar aan de telefoon had vond ik het helemaal wel duidelijk. ik vond haar echt heel erg niet aardig!

wie oh wie kan mij meer duidelijk of geven?

Lowara

Re: Equitherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:20

Ikzelf werk ook binnen een praktijk ( Equi-Trust), en zelf heb ik de studies SPW en SPH gedaan.
in combinatie met een Orun diploma geef ik nu therapie :j

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:28

Je kunt echt overal trainingen volgen, maar de enige die erkend is is de Bacholor en Master in ecologische pedagogiek in Utrecht aan de Hoge School. Hierbinnen kun je zelf de richting bepalen waarin je met paarden gaat werken... en krijg je vervolgens een erkend diploma tot ecologisch pedagoog.

Verder start ik in februari komend jaar met de training PaardenPartner waarin ik het psychologische stuk binnen de equitherapie benadruk. Eagala is erg spiritueel en weer andere opleidingen erg pedagogisch.... Het is maar net wat je wilt... :D

Do86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:56

Hoi Saar,

Wat is precies wat je wilt weten?
Ik zelf zit in het tweede jaar EAT in Gent. Ik ben er van overtuigd dat voor het geven van therapie aan cliënten naast je basisberoep namelijk een koppelopleiding noodzakelijk is. Ik heb met Ulrike dezelfde ervaring als jij, daarom viel deze af.
Eagala vind ik interessant, maar is naar mijn idee niet echt een grootste opleiding (twee keer een paar dagen) en is weinig gericht op onderwijs van het paard, zij werken niet OP maar altijd naast het paard.
FPG heeft een opleiding die echt gericht is op de G--> gehandicapten, terwijl ik vanuit de pedagogiek liever werk met bv adhd, autisme, trauma's enz.
De laatste die jij noemt ken ik niet.

Ook is er inderdaad de opleiding in Utrecht tot ecologisch pedagoog. Ik ben naar de open dag ervan geweest en naar mijn idee gaat ook dit niet erg diep op de stof in. er is veel zelfstudie, weinig onderricht.

mocht je meer vragen hebben hoor ik het wel.
of stuur een pb-tje
groetjes,

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:35

Zoek een betrouwbare instelling waar de therapie gegeven wordt die jij later zou willen geven. Bel die instelling op en vraag welke opleiding hun therapeut(en) hebben en waar ze die opleiding hebben gevolgd.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:08

Eagala heeft niet de bedoeling een volledige therapie-opleiding te geven. Je basisopleiding moet je al hebben. Verder vind ik zowel Eagala als OK Corral goed, maar dus NIET als je een volledige therapeutische scholing zoekt (dan zijn inderdaad driedaagse workshops niet voldoende).
Ik vind ze trouwens ook niet te spiritueel, maar misschien versta ik daar iets anders over.

EAT in Gent is een erkend postgraduaat in Vlaanderen, maar wat de waarde daarvan in Nederland is, weet ik niet precies.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:04

Hallo, ik volg zelf equitherapie en vind het erg fijn en ontspannend om te doen. en ben erna ook weer helemaal relaxed. dus mensen ga door met je passie dan kun je in de toekomst vele mensen helpen met deze mooie manier van therapie met paarden. succes
groetjes

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:18

Naast mijn werk in De Vrije Teugel, mijn eigen hulpverleningspraktijk, geef ik les aan de NHL in Leeuwarden. Je kunt daar ook een minor van de HBO Social Work volgen. Een keuze minor, deze is toegankelijk voor 3,5 en 4e jaars studenten in de hulpverlening met ruim voldoende paardenervaring. Voor meer info kun je me mailen of op de NHL site kijken.

Zolbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:57

Op de prinses maxima manege in Den Dolder werkt ook een equitherapeut. Zij heet Florine, je zou altijd contact met haar op kunnen nemen voor meer info via de website van de manege.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 09:04

net weer terug van vakantie en zag dat er weer nieuwe tips waren gekomen. super bedankt daarvoor! even voor de duidelijkheid ik heb straks een afgerond hbo-psychologie diploma en wil dit idd als verdieping gaan doen.
ga wat met jullie tips doen!!

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:48

Al eens op de website " http://www.paardenstudio.nl/ " gekeken?

Momenteel lees ik veel boeken die te maken hebben met equitherapie, paarden, opvoeding van paarden enz.
Boeken die ik interessant vond om te lezen zijn: "uw paard beter begrijpen en opvoeden" van dr. Barbara Schöning
en "het paard als leermeester/therapie met paarden" van P. Nelstein