Houdt jouw gezondheid wedstrijdrijden tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Houdt jouw gezondheid wedstrijdrijden tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:46

Ik ben jongedame met fibromyalgie en hypermobiel (weke delen reuma). Ik slik hiervoor geen medicatie, gezien de medicatie (anti-depressivum, pijnstillers, slaapbevorderend/ kalmerend en spierverslappend) die artsen voorschrijven niet helpen, dit geldt ook voor therapiën (ergotherapie, psycholoog, fysiotherapie, kuren, mensendieck, aangepast fitness)---> helpt alleen tijdelijk. Ik heb een traject in ziekenhuis gevolgd, drie maanden lang drie dagdelen in de week. Hierin werken ze in multi- disciplinaire team samen (reumatoloog, fysiotherapeut, ergotherapeut, psycholoog etc). Ik ervaar mijn pijn al vanaf tiener.

Verscheidene sporten beoefend en genoodzaakt te stoppen door bovenstaande. Ik weiger te stoppen met paardrijden... Op slechte dagen rij ik haar gewoon niet zodat zij niet verkeerd bereden wordt. Ik krijg dressuurles van mijn rij-instructrice, mijn pony leert sneller dan ik (zij kent al hulpen van Z- dressuur). Samen zitten wij op L/M niveau...

Mijn bijrijder heeft mijn merrie afgelopen zondag voor het eerst uitgebracht in de dressuur. Iedereen vraagt zich af waarom ik dat niet doe. Ik geef als antwoord dat ik veelste bang ben wegens lichamelijke klachten... Het komt regelmatig voor dat ik mijn les zelf moet overslaan door kwaaltjes. Mensen vinden het jammer gezien ik naar hun interpretatie goed kan rijden. Ik heb zelf soms ook moeite met mijn lichaam dat het niet toelaat.

Ik heb continu spanning in mijn schouder... Last van mijn nek/ rug... Ik kan mijn vingers niet goed sluiten, houd mijn teugels al op een andere manier vast... Misschien dat mijn jaarling mijn wedstrijdpaard wordt en dat ik één keer een onderling ergens zal doen om het te ervaren. Ik moet voor mijzelf er zeker van zijn, dat ik de ontspanning in mijn schouders heb gevonden...

tessacheyenne

Re: Houdt jouw gezondheid wedstrijdrijden tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:49

Ik ben ook jaren niet gestart wegens buikklachten, vond 't welletjes om steeds een startkaart aan te vragen en wedstrijden af te moeten zeggen. Heb er dit jaar weer een aangevraagd en ben nu twee keer gestart en wat blijkt? Ik vind er geen bal meer aan, ik vind het toch leuker om mijn eigen paarden te groomen als mijn bijrijdsters starten....ben vast een raar mens!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:52

rij geen wedstrijden meer wegens chronische ziekte van lyme. Les nog wel, train op goede dagen wel en op slechte dagen pas ik mijn training aan of ik rij niet.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:58

Ik ben ongeveer 4 jaar geleden gestopt met echt lesrijden. Ik trok het lichamelijk niet meer.
Ik ben ook hypermobiel, met b-gewrichten (zoals mijn orthopeet het schertsend zei) en mijn knieën zijn helemaal kapot (en voeten chronisch overbelast).
In de les rijden trok ik niet meer dan een kwartier, dus daar heb je niet veel aan.

Ik rij tegenwoordig alleen maar recreatief met mijn poown (heb haar ook gekocht omdat ik toch geen wedstrijden kon rijden) lekker stappen in het bos, en op goede dagen kunnen we hele stukken galopperen (waar zij erg blij van wordt:P)

Ik heb niet veel kracht in mijn handen en linkerarm (verbrijzeld geweest, 50% functie terug) en ik heb een tijd niet veel kunnen rijden omdat zij aan het puberen was en zo ongeveer me elleboog weer uit elkaar trok.

Wedstrijden zijn voor mijn veel te intensief, aangezien ik mijn knieën dus amper kan gebruiken (lichtrijden, dat gaat dus niet), dus ik ken jouw gevoel.
Frustrerend, maar je kan er gewoon helemaal niks aan doen....

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:39

Daar ben ik dus ook bang voor dat het té intensief is...
Maar heb jij (pinkey) wel al wedstrijd gereden met je klachten? Zoja, hoe heb jij dat ervaren?

Ik heb ook een heupverschil van bijna 5 centimeter, steunzooltjes gehad voor 2 jaar. De pijn werd echter erger dus zelf besloten de steunzolen niet meer te gebruiken..

Je kan wel aan mijn merrie merken welke zijde mijn slechte zijde is, dat wil ik juist proberen te voorkomen. Mijn merrie is nog jong, kortom soms een gevecht... Ik ga dan buiten mijn eigen boekje... Ik weet op dat moment dat ik meer van mijn lichaam vraagt en dat ik daar last van krijg... Maar das ten goede van mijn pony.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 05:57

Ik heb alleen onderlinge wedstrijden gereden, maar wel met officiele jury dus lijkt mij ongeveer hetzelfde (alleen iets minder spanning :P)
Ik kan me nog 1x herinneren dat ik van me paard getild moest worden, ik wist zeker dat als ik zelf zou afstappen ik door me knieën zou zakken.
Daarna ben ik begonnen met mijn poown (op dat moment nog niet) te rijden, die heeft geen been nodig, dus dat ging wel iets beter maar nog steeds erg pijnlijk. Heb alleen nog dat seizoen afgemaakt en daarna niet meer.

Ja, dat kan je aan mijn pony ook merken. links is zij veel minder soepel (linkerarm slecht en linkerknie de slechtste van de 2 kwaden :) ) (is nu 7, heb haar zelf ingereden enz ken haar nu bijna 4 jaar)
Als ik in de bak rij heb ik daar idd ook een zware aan. Maar een vriendin van me rijd haar 1x per week in de bak dus het wordt wel wat minder.

Zou jij een wedstrijd gaan rijden, als je weet dat je daarna nog 3 dagen extra pijn hebt?
Zo belangrijk was het voor mij echt niet, ga ik liever elke dag een lekker buitenritje maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:50

Ik ging op wedstrijd met een hele groep mensen. ëén reed de trailer, de tweede reed mijn paard warm, dan reed ik een wedstrijdonderdeel, stortte met trillende ledenmaten van mijn paard en dan nam de volgende mijn paard mee om uit te stappen af te zadelen en in de trailer te zetten. Kortom: het ging niet meer :n

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:31

Dat bedoel ik dus Anya, zo belangrijk zijn wedstrijden voor mij niet.
natuurlijk is het leuk om de optie te hebben, maar wat niet gaat gaat gewoon niet.
Net zoals iedereen op de middelbare school me raar vond omdat ik nooit mee uit ging. Ik had het bij het begin wel gedaan, maar 3 dagen plat had ik er toch echt niet voor over.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:11

ik heb ook allerlei lichamelijk klachten,alleen de artsen kunnen niet vinden wat het is...
ik heb vanavond ook weer gelest,en normaal les ik altijd een uur maar nu trok ik het na 3 kwartier al niet meer ;(
ik ga wel wedstrijden rijden binnenkort,ik kijk wel hoe het gaat,ik hoop natuurlijk dat ik het nog heel lang volhou!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:55

[MW] >> [AP]

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:57

Pinkey schreef:
Ik heb alleen onderlinge wedstrijden gereden, maar wel met officiele jury dus lijkt mij ongeveer hetzelfde (alleen iets minder spanning :P)
Ik kan me nog 1x herinneren dat ik van me paard getild moest worden, ik wist zeker dat als ik zelf zou afstappen ik door me knieën zou zakken.
Daarna ben ik begonnen met mijn poown (op dat moment nog niet) te rijden, die heeft geen been nodig, dus dat ging wel iets beter maar nog steeds erg pijnlijk. Heb alleen nog dat seizoen afgemaakt en daarna niet meer.

Ja, dat kan je aan mijn pony ook merken. links is zij veel minder soepel (linkerarm slecht en linkerknie de slechtste van de 2 kwaden :) ) (is nu 7, heb haar zelf ingereden enz ken haar nu bijna 4 jaar)
Als ik in de bak rij heb ik daar idd ook een zware aan. Maar een vriendin van me rijd haar 1x per week in de bak dus het wordt wel wat minder.

Zou jij een wedstrijd gaan rijden, als je weet dat je daarna nog 3 dagen extra pijn hebt?
Zo belangrijk was het voor mij echt niet, ga ik liever elke dag een lekker buitenritje maken.

Als jij het op deze manier de vraagstelling plaatst zeg ik volmondig "NEE". Ik heb meestal met het paardrijden geen last, wel bijvoorbeeld als ik een keertje een avond (gebeurd zelden) naar de kroeg, dan kan ik de volgende dag niet meer uit mijn bed komen. Het is voor mij ook niet van groot belang, maar er zijn mensen die het zonde vinden dat ik mijn kwaliteiten niet laat zien. Ik vind echter mijn lichaam véél belangrijker, doch zou ik de ervaring een keer op willen doen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:59

Anya schreef:
Ik ging op wedstrijd met een hele groep mensen. ëén reed de trailer, de tweede reed mijn paard warm, dan reed ik een wedstrijdonderdeel, stortte met trillende ledenmaten van mijn paard en dan nam de volgende mijn paard mee om uit te stappen af te zadelen en in de trailer te zetten. Kortom: het ging niet meer :n

Kon jij daarmee omgaan om geen wedstrijden meer te rijden?
Ik zit zo in dubio over wel/ niet starten mede om eventuele teleurstelling in mijzelf te voorkomen.
Ik zou het zwaar lastig als ik de keuze gemaakt heb de wedstrijden in te gaan, uiteindelijk toch moet opgeven...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:01

Ellen__ schreef:
ik heb ook allerlei lichamelijk klachten,alleen de artsen kunnen niet vinden wat het is...
ik heb vanavond ook weer gelest,en normaal les ik altijd een uur maar nu trok ik het na 3 kwartier al niet meer ;(
ik ga wel wedstrijden rijden binnenkort,ik kijk wel hoe het gaat,ik hoop natuurlijk dat ik het nog heel lang volhou!!

Wat goed van jou, mooie motivatie. Ik ben denk zelf te bang om deze stap te zetten... Mijn complimenten...

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 06:22

Citaat:
Als jij het op deze manier de vraagstelling plaatst zeg ik volmondig "NEE". Ik heb meestal met het paardrijden geen last, wel bijvoorbeeld als ik een keertje een avond (gebeurd zelden) naar de kroeg, dan kan ik de volgende dag niet meer uit mijn bed komen. Het is voor mij ook niet van groot belang, maar er zijn mensen die het zonde vinden dat ik mijn kwaliteiten niet laat zien. Ik vind echter mijn lichaam véél belangrijker, doch zou ik de ervaring een keer op willen doen.

Daarom :) En de andere manier die hier beschreven wordt (een hele crew die vanalles voor je doet) dan wordt het voor mij geen paardrijden maar paardlijden :).
Dan gaat het echt alleen om het wedstrijdje rijden, en ik heb liever een goede band met mijn pony en doe gewoon wat ik kan en wat leuk is voor ons allebei ipv mijn lichaam te forceren voor een showtje van nog geen 10 minuten.
Maar ieders keuze voor zich natuurlijk.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:08

sefanja schreef:
Het is voor mij ook niet van groot belang, maar er zijn mensen die het zonde vinden dat ik mijn kwaliteiten niet laat zien. Ik vind echter mijn lichaam véél belangrijker, doch zou ik de ervaring een keer op willen doen.

Ik zou gewoon naar je lichaam luisteren. Er zijn zoveel mensen die echt heel goed kunnen rijden en nooit op wedstrijd gaan, je kwaliteiten laten zien kan op zoveel verschillende manieren. En daarnaast, aan wie moet je je kwaliteiten laten zien? Wie moet je overtuigen? Als jij zelf weet wat je kunt en plezier hebt in het rijden, lijkt dat me veel belangrjiker. :)

Ik kan me wel voorstellen dat je de ervaring graag een keer mee wilt maken. Zou je niet bij een manege in de buurt een keer een onderlinge wedstrijd mee kunnen rijden o.i.d., als je dat graag wilt? Dat lijkt me veel minder belastend dan echt een hele dag op wedstrijd gaan, en je kunt je vaak gewoon inschrijven. Dus geen gedoe met startkaart e.d., zodat het niet zo'n ramp is mocht je last minute toch blijken te moeten afzeggen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:13

Ik ben ook hypermobiel, maar bij mij zijn mijn klachten gelukkig verminderd doordat ik meer ben gaan rijden. Daarvoor heb ik ook zelf een paardje gekocht. Zij is niet groot (1m58) en ze heeft dus geen grote bewegingen. Grote paarden geven wel klachten, vooral aan mijn rug,nek en schouder, maar op mijn eigen paardje heb ik geen klachten. Ik rijd dus wel wedstrijden. Maar dan probeer ik de lichamelijke belasting te verdelen. Dus de dag voor de wedstrijd vlechten en wassen zodat ik op de wedstrijddag dat niet meer hoef te doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:19

Ik rij ook geen wedstrijden meer (artrose en diverse beperkingen in knieen/heupen/bekken). Ben daarom een jaar geleden overgestapt richting (recreatief) mennen. Dacht nooit meer paard te rijden maar hoe dan ook, rij nu wel af en toe weer paard en het gaat wonderwel best wel goed. Met een ander zadel, ander type paard en niet zwaar trainen en mijn eigen fanatieke gedoe wat uitschakelen blijkt het toch weer aardig te gaan :D
Het wedstrijdrijden vond ik leuk omdat je dan iets hebt om naar uit te kijken, je traint ergens voor etc. Maar ik was ook best wel een stresskip en wilde het echt goed doen, dus ik heb het heel lang niet gemist. MAAR... als het rijden weer gaat en je krijgt dat oude gevoel af en toe weer van een goed lopend paard, of met mennen merk je dat je paard/pony lekker loopt...tja moet eerlijk zeggen dat die wedstrijdkriebels dan ook weer gaan komen :o
Hopeloos ;)

Dus denk dat ik ondanks mijn gezondheid toch op een of andere manier weer wedstrijden ga rijden....kom ik mezelf misschien weer heel hard tegen maar goed...

PS bij mij was het op het eind ook een soort mission impossible, een wedstrijd, twee weken bijkomen zeg maar :+ ;(

Je kwaliteiten laten zien kun je inderdaad op allerlei manieren hoor, wedstrijden zijn niet heilig. Maar ik vond het altijd wel heel leuk (als ik tevreden was over wat mijn paard liet zien en ik dus niet twee weken kreupel liep nadien }:0 )

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:12

sefanja schreef:
Ellen__ schreef:

Wat goed van jou, mooie motivatie. Ik ben denk zelf te bang om deze stap te zetten... Mijn complimenten...

dankjewel :D
ik had eerst ook zoiets van nee dat lukt toch niet,totdat iemand tegen me zei wat is nou 2 x 7 minuten+ losrijden,normaal rij je ook ongeveer half uur/3 kwartier..dus toen ben ik het toch gaan proberen met mijn vorige vz paard en dat was altyd heel stressvol voor mij omdat ik heel angstig ben geworden door haar kuren...geen succes dus!
maar nu heb ik een heel leuk paardje die mij echt mijn vertrouwen terug heeft gegeven en zodoende hou ik het denk ik ook veel langer vol! :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:20

Ik heb een hele tijd niet wedstrijd kunnen rijden door een peesontsteking in mijn schouder, en door het spontaan breken van botten :+, hiervoor heb ik pfeiffer gehad, van mijn bloedarmoede kom ik niet meer af.. Maar als het even goed gaat schrijf ik me meteen weer in. Springen heb ik een hele tijd niet gedaan, omdat ik bang was dat als er iets gebeurde ik meteen weer in het gips kon. En rijden deed ik wel, maar voornamelijk rustig buiten. En als ik echt pijn had longeren met pessoa zonder lijn in mijn handen:)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:42

Nimue schreef:
sefanja schreef:
Het is voor mij ook niet van groot belang, maar er zijn mensen die het zonde vinden dat ik mijn kwaliteiten niet laat zien. Ik vind echter mijn lichaam véél belangrijker, doch zou ik de ervaring een keer op willen doen.

Ik zou gewoon naar je lichaam luisteren. Er zijn zoveel mensen die echt heel goed kunnen rijden en nooit op wedstrijd gaan, je kwaliteiten laten zien kan op zoveel verschillende manieren. En daarnaast, aan wie moet je je kwaliteiten laten zien? Wie moet je overtuigen? Als jij zelf weet wat je kunt en plezier hebt in het rijden, lijkt dat me veel belangrjiker. :)

Ik kan me wel voorstellen dat je de ervaring graag een keer mee wilt maken. Zou je niet bij een manege in de buurt een keer een onderlinge wedstrijd mee kunnen rijden o.i.d., als je dat graag wilt? Dat lijkt me veel minder belastend dan echt een hele dag op wedstrijd gaan, en je kunt je vaak gewoon inschrijven. Dus geen gedoe met startkaart e.d., zodat het niet zo'n ramp is mocht je last minute toch blijken te moeten afzeggen.

Misschien is dat inderdaad een mooie tussentijdse oplossing. Weleens over nagedacht om dat te doen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:43

Pinkey schreef:
Citaat:

Daarom :) En de andere manier die hier beschreven wordt (een hele crew die vanalles voor je doet) dan wordt het voor mij geen paardrijden maar paardlijden :).
Dan gaat het echt alleen om het wedstrijdje rijden, en ik heb liever een goede band met mijn pony en doe gewoon wat ik kan en wat leuk is voor ons allebei ipv mijn lichaam te forceren voor een showtje van nog geen 10 minuten.
Maar ieders keuze voor zich natuurlijk.

mooi gezegd.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:46

Frensie schreef:
Ik ben ook hypermobiel, maar bij mij zijn mijn klachten gelukkig verminderd doordat ik meer ben gaan rijden. Daarvoor heb ik ook zelf een paardje gekocht. Zij is niet groot (1m58) en ze heeft dus geen grote bewegingen. Grote paarden geven wel klachten, vooral aan mijn rug,nek en schouder, maar op mijn eigen paardje heb ik geen klachten. Ik rijd dus wel wedstrijden. Maar dan probeer ik de lichamelijke belasting te verdelen. Dus de dag voor de wedstrijd vlechten en wassen zodat ik op de wedstrijddag dat niet meer hoef te doen.

mijn pony is een sterke maar leergierige merrie. Door mijn fybromyalgie continu spanning in mijn schouder (verzuring van mijn spieren), nek en rug vaak vast. De merrie van is maar en kleine onderkruipsel van 1.39 m. Ik zou met haar moeten starten tussen de paarden, erg leuk... De lichamelijke belasting wordt ook in mijn situatie verdeeld over de dag.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:49

hier nog een met fybro. (in nek/rug schouders armen en soms benen)
ik probeer nog steeds door te gaan met wedstrijden, al moet ik dan bijna de hele week er omheen vrij nemen om mijn lichaam de rust te geven..
als ik moet werken rijd ik eigelijk niet meer en omgekeerd!!
ik rijd zelf endurance gericht, en dat gaat mij verbazingwekkend beter af als het dressuur( daarbij heb ik zeker een week echt pijn) endurance slechts een dag.
het geeft schijnbaar toch minder spanning in mijn lichaam.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:51

Ellen_ :
Ik heb dressuurles van een uur, pittig voor mij. Meestal neemt mijn rij-instructrice het over... Mijn merrie heeft een variatie in haar programma; dressuur, strand, bos, longeren, stapmolen en heel af en toe springen... Ik geniet op alle mogelijke manieren van mijn merrie, maar gezien zij de wedstrijden zo leuk vind... Dat is ook één van de redenen dat zij de wedstrijden nu ook met bijrijder doet. Zij heeft nu twee wedstrijden gehad, vier proeven en vier keer eerste plaats.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:55

Ik kan eigenlijk met mn fibromyalgie nog aardig paardrijden.
Zaak is het met regelmaat te blijven doen en aan je conditie te blijven werken.

Een makkelijk bewegend paard maakt het allemaal wel gemakkelijker.

Op mindere dagen longeer ik, of maak ik een buitenritje.
Ik heb veel baat bij om , naast het paardrijden te zwemmen.

@ ts, heb je meer last van je hypermobiliteit dan je fm. Ik ben zelf van mening dat je nog best wel kunt sporten en zeker paard kunt rijden met fm.