Gister hadden Ferrose en ik onze eerste echte crossles. We hebben vorig jaar wel 2x crossles gehad met de instructieweek, maar die tellen niet echt mee omdat die niet gegeven worden door een crossinstructeur. Ik hoop al langer dat Ferrose een crosspaard kan worden en nu het springen qua techniek en lijntjes rijden allemaal wat beter gaat, heb ik de stoute bodyprotector aangetrokken en een privecrossles bij Rob Janssen afgesproken.
Ferrose deed het super en ook Rob was zeer over haar te spreken. Ik zelf was nog behoorlijk aan het klungelen door de aanpassingen in tempo en manier van zitten. Met springen rijd ik een hoger tempo dan vandaag mocht en ik het lage tempo kon ik mijn afstanden (nog) niet zien. Verder ben ik niet gewend aan vanuit draf doorzitten op een sprong af te rijden. Ook rijd ik met springen met mijn teugels langer dan vandaag mocht en geef mijn hand dan weinig mee omdat het met de lengte van mijn teugel niet nodig was. Nu moesten mijn teugels een stuk korter en moest ik dus wel meegeven waar ik (sorry Ferrose) nog niet bepaald handig mee was. Dus ze trok regelmatig de teugels uit mijn handen of ik was mijn balans kwijt. Daar moeten we dus allemaal even hard op oefenen, maar over een week of 3 gaan we zeker verder.
Foto's zijn stills uit filmpjes, dus niet zo heel fantastisch maar ik wilde het toch graag laten zien.
we begonnen met over de in-uitjes te stappen om te kijken of ze handig was

Dat was ze dus we mochten in draf

Ze had na 1x draven al door dat het in-uitjes waren en dat dat veel makkelijker in galop gaat. Dus we gingen in galop verder

en de andere kant op

toen doorgegalopeerd naar het boompje. Dat ging nog wat onwennig en ik had reed er echt een rotafstand op
. Dus elegant was het nog niethttp://img149.imageshack.us/img149/7913/crossles5.jpg
tweede keer al beter maar ik moet echt meer meegeven

toen door de kuil die verander was in een waterbak (ze hadden iets te lang gesproeid) naar dit boompje

lijntje door de kuil, over het schuine boompje door naar het andere boompje
daarna door naar een smalletje. Nadat we er een paar keer naast waren gesprongen, is Rob er maar naast gaan staan.

En we konden het ook nog zelf

en toen het holle boompje

en van de andere kant. Na twee langsloper maar met een enorme sprong
http://img227.imageshack.us/img227/7505/crossles11.jpg
en daarna zonder weigeringen maar veel te dicht dus weer een enorme sprong
http://img101.imageshack.us/img101/4962/crossles12.jpg
maar we kunnen het uiteindelijk ook normaal

toen gingen we de driesprong oefenen. Als echte beginners natuurlijk in delen
de laatste boom en wat vonden we die allebei spannend de eerste keer. Ferrose besloot echt de laatste drafpas ik ga het gewoon doen. Super paard!

en het middelste boompje erbij

en alles achter elkaar
en na een aantal keer de lage op en afsprong. De hoge afsprong
Commentaar mag zeker, maar wees een beetje lief voor me ik had het met alle veranderingen nog wat moeilijk.

Op het filmpje kuil-schuine-lage boom, zie je dat je losse wapperende teugels hebt, maar omdat jij kijkt waar je naartoe wil gaat je paard al netjes in de goede galop en makkelijk de wending door. Netjes zeg!
)
) Als je in galop aankomt, ga je ook voor de sprong nog een pas of 3/4 zitten en na de sprong neem je weer de verlichte zit aan naar de volgende sprong toe.