Arabier Hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiselorevZ

Arabier Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 17:54

Ik heb een vraagje:
Ik rijd elke dag arabieren. Sinds een poosje rijd ik ook op een hengst. Ik ben nog maar 14 en eigenlijk is hij te sterk voor mij. Ik wil hem toch met endurance wedstrijden gaan starten, en zoals je waarschijnlijk wel weet mag je dan alleen met martingaal rijden. Naar een eindje rijden wordt hij wel rustiger, maar in het begin... Wie heeft er tips&tricks voor de 'wilde' :P (valt ook nog wel mee) hengst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:23

LiselorevZ schreef:
zoals je waarschijnlijk wel weet mag je dan alleen met martingaal rijden.

Waar haal je die wijsheid vandaan?

Je bent 14, dat betekent wél dat je niet alleen mag starten, maar alleen onder begeleiding van een oudere ruiter.
Maar als jij je paard (nog) niet aankunt, zou ik voorlopig zéker geen wedstrijden starten.

LiselorevZ

Re: Arabier Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 18:34

Sorry, ik bedoel niet alleen als je een martingaal om hebt, maar de enige hulp die je mag gebruiken is een martingaal. ik ben nu klasse II en mag wel alleen starten

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:25

Op zich weet ik niet veel van endurance, maar als je zelf al aangeeft de hengst nog niet aan te kunnen, zou ik toch niet starten als ik jou was... Je moest hem maar eens niet onder controle hebben en er moest maar eens een dekongeluk gebeuren ofzo.. Dan breng je niet enkel jezelf in gevaar, maar ook de andere ruiters/paarden. Hengsten rijden is oké, maar je moet ze wel de baas zijn, anders wordt het gevaarlijk, zeker als je dan nog eens in een groep bent. Dus ik zou net zoals Ibbel al aangaf wachten met wedstrijden tot je hem volledig de baas bent.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:29

het lijkt me zeer onverstandig als ik je zo hoor dat je je hengst uit wilt brengen in de endurance, je kunt hem nu al niet aan en dan ben je thuis op vertrouwd terrein. paarden zijn op vreemd terrein altijd erger dan thuis! waarom laat je hem nog hengst?

en zoals Ibbel aangeeft klopt inderdaad: jij mag als 14 jarige NIET alleen starten, je moet onder begeleiding!

LiselorevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:50

ik ga wel samen starten, maar wacht er dan toch maar een jaar mee, totdat ik hem volledig onder controle heb. Dank jullie wel!! en het is niet mijn paard, maar die van mijn tante en die rijd hem wel op wedstrijden en kan hem aan dus hij zal wel hengst blijven.. hij is wel superlief!!DAnk!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:02

wijze beslissing

voorlopig is hij wel zoet met zijn blessure dus ben benieuwd wanneer hij weer aan de start zal komen

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:06

In België vanaf 12jaar met begeleiding van een volwassenen en vanaf 14jaar mag je alleen starten in endurance, dit is hetzelfde als de verkeersregels. In Nederland is er geen wetgeving en heb je zelfs kinder-endurance, zelfs kleuters (zie topic kinderendurance) die worden wel begeleid.

Met een hengst is geen lachertje, ik rij zelf ook met hengsten endurance. Maar ik ken verschillende ruiters die ze alsnog gecastreerd hebben omdat het te gevaarlijk of vervelend was vooral naar anderen toe en voornamelijk in de vetgate.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:38

Even om verwarring te voorkomen: 14-jarigen mogen WEL alleen starten. Dit staat er in het reglement:
    Deelnemers, jonger dan 14 jaar, moeten onder begeleiding rijden van een medewedstrijdruiter van minimaal 18 jaar (minimaal bereikt op de dag van de wedstrijd).
Dus vanaf 14 jaar is er geen begeleiding meer nodig.

Met een hengst omgaan, en al helemaal starten, is niet voor iedereen weggelegd. Zeker als je thuis al problemen hebt zou ik het niet doen, die verdubbelen zich op een wedstrijd waarschijnlijk nog eens. Daarbij heb je zelf ook nog een hoop andere dingen waar je op moet letten.

Bij endurance is het ook nog eens niet alleen het rijden, dat valt wel mee als je niet in een groep zit, maar vooral de keuringen. Het verschilt erg per wedstrijd hoeveel ruimte er is, en je kunt moeilijk van andere ruiters verwachten dat ze allemaal 10m. afstand houden omdat jij toevallig een hengst hebt die je niet de baas bent. Ik zie helaas nog te vaak hengsten brullend en constant op 5 benen het terrein over paraderen, en andere mensen in problemen brengen in de vetarea e.d. Ik vraag me dan altijd af wie er niet beter af zou zijn met een castratie... :=

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:38

De hengst waar zij het over heeft is een heel brave hengst die alleen veel geluid produceert...
Ik voorzie daarin geen problemen.
Over dat 'wilde' Liselore, ik ken hem niet anders dan heel braaf en totaal niet 'wild & sterk'...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:55

Ik vind veel geluid produceren persoonlijk ook al erg irritant. :o

LiselorevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:14

griebels schreef:
De hengst waar zij het over heeft is een heel brave hengst die alleen veel geluid produceert...
Over dat 'wilde' Liselore, ik ken hem niet anders dan heel braaf en totaal niet 'wild & sterk'...

Nee klopt valt allemaal wel mee,, dat was een grapje. ""zie smiley"'

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:16

als je denk dat je het kan kan je het proberen samen met iemand ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:18

LiselorevZ schreef:
griebels schreef:

Mij lijkt dat er wel problemen kunnen komen gezien ze zelf aan geeft dat ze hem niet altijd de baas kan ;)
Dat jaar wachten lijkt me dus zeer verstandige beslissing!!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:34

griebels schreef:

maar jij bent ook geen 14 meer haha :P

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:52

Nina_rex schreef:
Ik vind veel geluid produceren persoonlijk ook al erg irritant. :o

Is ook erg irritant, maar beter dat dan een hengst die geen geluid maakt en wel idioot doet ;)

LiselorevZ schreef:
griebels schreef:

Maar je zegt wel dat hij sterk is, en dat is hij niet bij mijn weten...

Karrimh schreef:
griebels schreef:

maar jij bent ook geen 14 meer haha :P

Haha nee helaas niet meer :+

Maar ze wordt goed begeleid en de hengst loopt internationaal klasse 4. Dus hij weet hoe het moet en kan haar nog veel leren samen met haar begeleidster en eigenaresse van de hengst.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 20-06-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: drie berichten samengevoegd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:24

LiselorevZ schreef:
Sorry, ik bedoel niet alleen als je een martingaal om hebt, maar de enige hulp die je mag gebruiken is een martingaal. ik ben nu klasse II en mag wel alleen starten

Ben je klasse 2 startgerechtigd of heb je al een wedstrijd goed uitgereden in de klasse 2? Want je moet wel klasse 2 geklasseerd zijn om een hengst te mogen uitbrengen. Aan de leeftijdseis voldoe je in elk geval, dus dat is mooi.
Als ik het zo hoor heb je verder wel genoeg begeleiding en een geroutineerd paard, dat is in elk geval een mooie kans om verder te gaan komen!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:24

Je mag inderdaad gewoon alleen starten als je 14 bent hoor, doe ik ook namelijk :) (weliswaar met een merrie)